Przedsiębiorcza teoria przedsiębiorstwa

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:44, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przedsiębiorcza teoria przedsiębiorstwa
Polecane artykuły


Autorem przedsiębiorczej teorii przedsiębiorstwa jest F. Knight, którą przedstawił w 1921 roku w pracy pod tytułem "Risk, Uncertainty and Profit". Przedsiębiorstwo jest traktowane jako instytucja, która powinna mieć pomysł (czyli osąd) jak w warunkach niepewności wykorzystywać swoje aktywa. Niepewność utożsamiana jest z niemożliwością podjęcia racjonalnej decyzji z powodu braku informacji o przyszłych wydarzeniach. Natomiast ryzyko jest mierzalne, dotyczy przyszłych zdarzeń, których prawdopodobieństwo wystąpienia możemy oszacować. Tak więc podstawowymi elementami budowy tej teorii są osądy (czyli pomysły) oraz przewidywania.

Przedsiębiorca odgrywa kluczową rolę w przedsiębiorstwie. Może nim być właściciel, menadżer, klient w firmie, doradca, a także osoba, która wnosi główny pomysł (osąd), co należy zrobić z niepewnością. Główną cechą przedsiębiorcy jest umiejętność oszacowania obszaru ryzyka i niepewności, na podstawie posiadanej wiedzy i przenikliwości. Dodatkowo powinien charakteryzować się taki cechami jak: kreatywnością, zdolnością zarządzania, charyzmą, wyobraźnią, innowacyjnością, osądem przyszłości oraz posiadać cechy przywódcze. Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca ma do dyspozycji kapitał własny lub powierzony. Za podjęte ryzyko i funkcjonowanie w warunkach niepewności, przedsiębiorca oczekuje rekompensaty w postaci zysku z prowadzonej działalności.

Przedsiębiorstwa różnią się między sobą ze względu na granice, które są dla nich optymalne. Wybór jednych osądów może przynieść sukces, a osąd innych może przyczynić się do trudności finansowych lub nawet bankructwa przedsiębiorstwa. Głównym celem przedsiębiorstw jest długofalowy zysk, który zapewni długofalowe przetrwanie.

Osądy przedsiębiorców można podzielić na trafione i nietrafione oraz konstruktywne i niekonstruktywne. Dzięki temu powstają 4 typy osądów przedsiębiorstw. Tylko 1 z nich, a mianowicie trafiony i konstruktywny gwarantuje pełną zgodność interesów przedsiębiorstwa oraz całej gospodarki. Natomiast osąd nietrafiony i niekonstruktywny ilustruje pełną niezgodność interesów przedsiębiorstwa oraz całej gospodarki i może być nawet zabójczy dla przedsiębiorstwa. Wybór pośrednich typów nie jest korzystne i zgodne, wielokrotnie stanowią koszty, które musi ponieść gospodarka.

Główni przedstawiciele teorii

  • Knight
  • Kirzner
  • Foss
  • Marcus
  • Lippman
  • Rumelt
  • Dixit
  • Pindyck
  • Boudreaux
  • Nalebuff
  • Holcombe
  • Frost

Przykłady przedsiębiorstw, które wykorzystują powyższą teorię

  • Walt Disney
  • Genetech
  • Bioton
  • spółka amatorska A. Onasisa
  • Elektrownia Połaniec S.A.-Grupa Electrabel Polska
  • Mattel
  • Quicken Loans
  • Petrolinvest

Zobacz także inne: Teorie przedsiębiorstwa

Bibliografia

  • Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
  • Noga A., Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009

Autor: Małgorzata Grzesiak