Prosumpcja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




''' Prosumpcja''' pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów ''production'' (ang. produkcja) oraz ''consumption'' (ang. konsumpcja).<ref> M. Mitręga O. Witczak 2012 s. 432</ref> Termin ten oznacza zaangażowanie konsumentów w produkcje, aż po zaniknięcie różnic między tymi dwoma procesami. Można ją również określić jako chęć posiadania produktu dostosowanego do naszych potrzeb, zindywidualizowanego.  
''' Prosumpcja''' pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów ''production'' (ang. [[produkcja]]) oraz ''consumption'' (ang. [[konsumpcja]]).<ref> M. Mitręga O. Witczak 2012 s. 432</ref> Termin ten oznacza zaangażowanie konsumentów w produkcje, aż po zaniknięcie różnic między tymi dwoma procesami. Można ją również określić jako chęć posiadania produktu dostosowanego do naszych potrzeb, zindywidualizowanego.  


Prosumenta od zwykłego konsumenta różni chęć w tworzeniu nowych produktów czy usług oferowanych przez producentów. Pierwsi wykazują się zwiększoną aktywnością w tym zakresie.  
Prosumenta od zwykłego konsumenta różni chęć w tworzeniu nowych produktów czy usług oferowanych przez producentów. Pierwsi wykazują się zwiększoną aktywnością w tym zakresie.  
Linia 24: Linia 24:


==Piersze przejawy prosumpcji==
==Piersze przejawy prosumpcji==
Za prekursora pojęcia prosumpcji uznaje się '''A. Tofflera''', który użył go w latach 80. XX wieku. Definiował on prosumentów jako osoby wytwarzające dobra na własny użytek, zatem nie mogli być oni przypisani ani do grupy konsumentów, ani producentów. Zauważa on, że na przestrzeni lat rynek się zmieniał. Przed pojawieniem się handlu wymiennego gdzie role konsumenta i producenta są jasno rozdzielone, byliśmy społeczeństwem rolniczym, gdzie są one pewnego rodzaju jednością.  
Za prekursora pojęcia prosumpcji uznaje się '''A. Tofflera''', który użył go w latach 80. XX wieku. Definiował on prosumentów jako osoby wytwarzające dobra na własny użytek, zatem nie mogli być oni przypisani ani do grupy konsumentów, ani producentów. Zauważa on, że na przestrzeni lat [[rynek]] się zmieniał. Przed pojawieniem się handlu wymiennego gdzie role konsumenta i producenta są jasno rozdzielone, byliśmy społeczeństwem rolniczym, gdzie są one pewnego rodzaju jednością.  


Początków tendencji zwiększenia ponownie udziału klienta w produkcji, Toffler doszukuje się w początku lat 70. XX wieku. Wtedy bowiem w aptekach w różnych krajach pojawił się test ciążowy. Pozwoliło to wykonywać samodzielnie w domu badanie, które dotychczas było możliwe przeprowadzenie tylko i wyłącznie w gabinecie lekarskim. Klasyfikuje on prosumentów jako członków tzw. sektora A gospodarki, czyli osoby wykonujące prace bezpłatnie, na użytek swój, rodziny, czy społeczności lokalnej. Obecnie jednak isnieje możliwość zarabiania na prosumpcji. <ref> A. Toffler 1986, s. 309-311 </ref>
Początków tendencji zwiększenia ponownie udziału klienta w produkcji, Toffler doszukuje się w początku lat 70. XX wieku. Wtedy bowiem w aptekach w różnych krajach pojawił się test ciążowy. Pozwoliło to wykonywać samodzielnie w domu badanie, które dotychczas było możliwe przeprowadzenie tylko i wyłącznie w gabinecie lekarskim. Klasyfikuje on prosumentów jako członków tzw. sektora A gospodarki, czyli osoby wykonujące prace bezpłatnie, na użytek swój, rodziny, czy społeczności lokalnej. Obecnie jednak isnieje możliwość zarabiania na prosumpcji. <ref> A. Toffler 1986, s. 309-311 </ref>


==Nowoczesna prosumpcja==
==Nowoczesna prosumpcja==
Nowoczesne teorie prosumcji definiują konsumenta jako produkującego zarówno na własny użytek ale również innych. Wykazuje większe zaangażowanie konsumentów oraz zwiększenie zysków producentów poprzez działanie tych pierwszych.  
Nowoczesne teorie prosumcji definiują konsumenta jako produkującego zarówno na własny użytek ale również innych. Wykazuje większe zaangażowanie konsumentów oraz zwiększenie zysków producentów poprzez [[działanie]] tych pierwszych.  
Początków rozwoju nowoczesnej prosumpcji możemy doszukiwać się w udziale konsumentów w części prac, które dotychczas wykonywali pracownicy przedsiębiorstw na przykład rozwój samoobsługi.  
Początków rozwoju nowoczesnej prosumpcji możemy doszukiwać się w udziale konsumentów w części prac, które dotychczas wykonywali pracownicy przedsiębiorstw na przykład [[rozwój]] samoobsługi.  


Czynnikami determinującymi te zmiany są między innymi wzrost ilości wolnego czasu czy możliwość przeplatania pracy zawodowej z konsumpcja. Jednak jako główną przyczynę należy zaliczyć postęp technologiczny, a przede wszystkim rozpowszechnienie się Internetu.<ref> R. Wolny 2013, s. 154 </ref>
Czynnikami determinującymi te zmiany są między innymi wzrost ilości wolnego czasu czy możliwość przeplatania pracy zawodowej z konsumpcja. Jednak jako główną przyczynę należy zaliczyć postęp technologiczny, a przede wszystkim rozpowszechnienie się Internetu.<ref> R. Wolny 2013, s. 154 </ref>


Współcześni prosumenci są to bowiem osoby, które większość czasu spędzają używając nowych technologii takich jak telefon komórkowy czy komputer. Jednym z najczęściej używanych narzędzi do kontaktu z klientami są media społecznościowe, gdzie konsumenci mogą wyrażać swoje opinie lub wyrażać aprobatę poprzez popularne "lajki”. W zamian oczekują oni różnego rodzajów benefitów. Innym przykładem prosumpcji może być '''personalizacja'''. Wiele firm pozwala konsumentom na zaprojektowanie wymarzonego, dostosowanego do ich potrzeb produktu, który zaspokoi ich oczekiwania. Znakomitym przejawem prosumpcji jest udział klientów w różnego rodzaju konkursach na stworzenie produktu bądź elementu marketingowego jakim jest na przykład reklama. Przykładem tutaj może być firma ''Redd`s'', która zorganizowała kampanie na zaprojektowanie puszki, którą potem mogliby zobaczyć na półkach sklepowych. Akcja spotkała się z olbrzymim odzewem, znacznie większym niż zakładano. <ref> E. Szul 2013, s. 354 </ref>
Współcześni prosumenci są to bowiem osoby, które większość czasu spędzają używając nowych technologii takich jak telefon komórkowy czy komputer. Jednym z najczęściej używanych narzędzi do kontaktu z klientami są [[media społecznościowe]], gdzie konsumenci mogą wyrażać swoje opinie lub wyrażać aprobatę poprzez popularne "lajki”. W zamian oczekują oni różnego rodzajów benefitów. Innym przykładem prosumpcji może być '''[[personalizacja]]'''. Wiele firm pozwala konsumentom na zaprojektowanie wymarzonego, dostosowanego do ich potrzeb produktu, który zaspokoi ich oczekiwania. Znakomitym przejawem prosumpcji jest [[udział]] klientów w różnego rodzaju konkursach na stworzenie produktu bądź elementu marketingowego jakim jest na przykład [[reklama]]. Przykładem tutaj może być [[firma]] ''Redd`s'', która zorganizowała kampanie na zaprojektowanie puszki, którą potem mogliby zobaczyć na półkach sklepowych. Akcja spotkała się z olbrzymim odzewem, znacznie większym niż zakładano. <ref> E. Szul 2013, s. 354 </ref>


==Cele prosumpcji==
==Cele prosumpcji==
Możemy znaleźć wiele celów prosumpcji, jest ona bowiem złożonym zjawiskiem. Należy zauważyć, że wyróżnimy inne dla producentów, a inne dla konsumentów, bowiem obie strony czerpią z jej efektów. <ref> A. I. Baruk 2017, s. 33 </ref>
Możemy znaleźć wiele celów prosumpcji, jest ona bowiem złożonym zjawiskiem. Należy zauważyć, że wyróżnimy inne dla producentów, a inne dla konsumentów, bowiem obie strony czerpią z jej efektów. <ref> A. I. Baruk 2017, s. 33 </ref>


Najważniejsze cele dla producentów:
Najważniejsze [[cele]] dla producentów:
* zwiększenie ilości sprzedanych produktów,
* zwiększenie ilości sprzedanych produktów,
* zastosowanie skutecznych działań marketingowych.
* zastosowanie skutecznych działań marketingowych.
Linia 49: Linia 49:
* pomoc w stworzeniu produktu spełniającego oczekiwania
* pomoc w stworzeniu produktu spełniającego oczekiwania
* otrzymywanie benefitów za współprace
* otrzymywanie benefitów za współprace
* poprawa samooceny, spełnienie potrzeby bycia dostrzeżonym
* poprawa samooceny, spełnienie [[potrzeby]] bycia dostrzeżonym
* wzrost świadomości marki wśród społeczeństwa
* wzrost świadomości marki wśród społeczeństwa
* poprawa lub pogorszenie wizerunku producenta
* poprawa lub pogorszenie wizerunku producenta
Linia 61: Linia 61:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Baruk A. I., 2017, ''Prosumpcja jako wielowymiarowe zachowanie rynkowe. Zakres aktywności marketingowej współczesnych nabywców'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Baruk A. I., 2017, ''Prosumpcja jako wielowymiarowe zachowanie rynkowe. [[Zakres]] aktywności marketingowej współczesnych nabywców'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Mitręga M. Witczak O., 2012, [http://www.wzieu.pl/zn/724/ZN_724.pdf ''Prosumpcja jako przejaw przedsiębiorczości konsumenckiej''], "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 97
* Mitręga M. Witczak O., 2012, [http://www.wzieu.pl/zn/724/ZN_724.pdf ''Prosumpcja jako przejaw przedsiębiorczości konsumenckiej''], "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 97
* Szul Elżbieta, 2013, ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a21b57e5-6a8b-4795-b433-7304fdc3475a Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów – uwarunkowania i przejawy]'', " Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy", Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
* Szul Elżbieta, 2013, ''[http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a21b57e5-6a8b-4795-b433-7304fdc3475a Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów – uwarunkowania i przejawy]'', " [[Nierówności społeczne]] a [[wzrost gospodarczy]]", Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
* Toffler A., 1986, ''Trzecia fala'', Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
* Toffler A., 1986, ''Trzecia fala'', Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
* Wolny R.,2013, ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-b8d549bb-68a5-4a1a-ad90-564670a2c3b5 Prosumpcja i prosument na rynku e-usług]'',"Konsumpcja i rozwój" nr 1/2013 (4), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koninktur
* Wolny R.,2013, ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-b8d549bb-68a5-4a1a-ad90-564670a2c3b5 Prosumpcja i prosument na rynku e-usług]'',"Konsumpcja i rozwój" nr 1/2013 (4), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koninktur

Wersja z 06:57, 21 maj 2020

Prosumpcja
Polecane artykuły


Prosumpcja pochodzi z połączenia dwóch angielskich słów production (ang. produkcja) oraz consumption (ang. konsumpcja).[1] Termin ten oznacza zaangażowanie konsumentów w produkcje, aż po zaniknięcie różnic między tymi dwoma procesami. Można ją również określić jako chęć posiadania produktu dostosowanego do naszych potrzeb, zindywidualizowanego.

Prosumenta od zwykłego konsumenta różni chęć w tworzeniu nowych produktów czy usług oferowanych przez producentów. Pierwsi wykazują się zwiększoną aktywnością w tym zakresie.

Pojęcie to ma wiele określeń o zbliżonym znaczeniu, są to między innymi: współkreacja, współwytwarzanie, konsumpcja współdzielona, czy produkcja partnerska. Podanych terminów nie można jednak traktować jako synonimy, gdyż mimo łączącego ich wspólnego podejmowania decyzji przez zainteresowanych czy dzielenia się opiniami, to jednak brakuje im zatarcia różnicy w procesach produkcyjnych i konsumpcyjnych.

Piersze przejawy prosumpcji

Za prekursora pojęcia prosumpcji uznaje się A. Tofflera, który użył go w latach 80. XX wieku. Definiował on prosumentów jako osoby wytwarzające dobra na własny użytek, zatem nie mogli być oni przypisani ani do grupy konsumentów, ani producentów. Zauważa on, że na przestrzeni lat rynek się zmieniał. Przed pojawieniem się handlu wymiennego gdzie role konsumenta i producenta są jasno rozdzielone, byliśmy społeczeństwem rolniczym, gdzie są one pewnego rodzaju jednością.

Początków tendencji zwiększenia ponownie udziału klienta w produkcji, Toffler doszukuje się w początku lat 70. XX wieku. Wtedy bowiem w aptekach w różnych krajach pojawił się test ciążowy. Pozwoliło to wykonywać samodzielnie w domu badanie, które dotychczas było możliwe przeprowadzenie tylko i wyłącznie w gabinecie lekarskim. Klasyfikuje on prosumentów jako członków tzw. sektora A gospodarki, czyli osoby wykonujące prace bezpłatnie, na użytek swój, rodziny, czy społeczności lokalnej. Obecnie jednak isnieje możliwość zarabiania na prosumpcji. [2]

Nowoczesna prosumpcja

Nowoczesne teorie prosumcji definiują konsumenta jako produkującego zarówno na własny użytek ale również innych. Wykazuje większe zaangażowanie konsumentów oraz zwiększenie zysków producentów poprzez działanie tych pierwszych. Początków rozwoju nowoczesnej prosumpcji możemy doszukiwać się w udziale konsumentów w części prac, które dotychczas wykonywali pracownicy przedsiębiorstw na przykład rozwój samoobsługi.

Czynnikami determinującymi te zmiany są między innymi wzrost ilości wolnego czasu czy możliwość przeplatania pracy zawodowej z konsumpcja. Jednak jako główną przyczynę należy zaliczyć postęp technologiczny, a przede wszystkim rozpowszechnienie się Internetu.[3]

Współcześni prosumenci są to bowiem osoby, które większość czasu spędzają używając nowych technologii takich jak telefon komórkowy czy komputer. Jednym z najczęściej używanych narzędzi do kontaktu z klientami są media społecznościowe, gdzie konsumenci mogą wyrażać swoje opinie lub wyrażać aprobatę poprzez popularne "lajki”. W zamian oczekują oni różnego rodzajów benefitów. Innym przykładem prosumpcji może być personalizacja. Wiele firm pozwala konsumentom na zaprojektowanie wymarzonego, dostosowanego do ich potrzeb produktu, który zaspokoi ich oczekiwania. Znakomitym przejawem prosumpcji jest udział klientów w różnego rodzaju konkursach na stworzenie produktu bądź elementu marketingowego jakim jest na przykład reklama. Przykładem tutaj może być firma Redd`s, która zorganizowała kampanie na zaprojektowanie puszki, którą potem mogliby zobaczyć na półkach sklepowych. Akcja spotkała się z olbrzymim odzewem, znacznie większym niż zakładano. [4]

Cele prosumpcji

Możemy znaleźć wiele celów prosumpcji, jest ona bowiem złożonym zjawiskiem. Należy zauważyć, że wyróżnimy inne dla producentów, a inne dla konsumentów, bowiem obie strony czerpią z jej efektów. [5]

Najważniejsze cele dla producentów:

  • zwiększenie ilości sprzedanych produktów,
  • zastosowanie skutecznych działań marketingowych.
  • wzrost pozytywnych odczuć z przedsiębiorstwem,
  • wzrost społecznej odpowiedzialności
  • zawiązanie relacji z konsumentem

Najważniejsze cele dla konsumentów:

  • pomoc w stworzeniu produktu spełniającego oczekiwania
  • otrzymywanie benefitów za współprace
  • poprawa samooceny, spełnienie potrzeby bycia dostrzeżonym
  • wzrost świadomości marki wśród społeczeństwa
  • poprawa lub pogorszenie wizerunku producenta

Działania prosumenckie

Prosumenci mogą na wiele sposobów oddziaływać na przedsiębiorstwa, są to bowiem konsumenci, którzy cechują się brakiem bierności w stosunku do proponowanej oferty marek. Zdają sobie sprawę z posiadania silnej pozycji na rynku, co daje im możliwość oczekiwania spełniania ich indywidualnych potrzeb. Wśród głównych działań przez nich podejmowanych możemy wyróżnić:

  • produkujących na własny użytek
  • wystawiających opinie odnośnie producentów, czy samych produktów
  • biorących udział w konkursach czy innego rodzaju akcjach poprzez na przykład pokazywanie swoich pomysłów
  • próbujących wpływać na producentów i ich oferty

Bibliografia

Przypisy

  1. M. Mitręga O. Witczak 2012 s. 432
  2. A. Toffler 1986, s. 309-311
  3. R. Wolny 2013, s. 154
  4. E. Szul 2013, s. 354
  5. A. I. Baruk 2017, s. 33

Autor: Aleksandra Bogdan