https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&feed=atom&action=history
Proces opracowania i realizacji budżetu - Historia wersji
2024-03-29T12:50:27Z
Historia wersji tej strony wiki
MediaWiki 1.39.4
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=189402&oldid=prev
Sw: Pozycjonowanie
2023-11-18T17:33:26Z
<p>Pozycjonowanie</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 18:33, 18 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l12">Linia 12:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 12:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>3 Zwiększenie trafności szacowania budżetu o 5% w skali roku.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>3 Zwiększenie trafności szacowania budżetu o 5% w skali roku.</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><google>ban728t</google></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Charakterystyka procesu==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Charakterystyka procesu==</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l38">Linia 38:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 37:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>wykształcenie min średnie, odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność obsługi komputera" mile widziane doświadczenie w pracy w dziale o podobnym charakterze.</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>wykształcenie min średnie, odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność obsługi komputera" mile widziane doświadczenie w pracy w dziale o podobnym charakterze.</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><google>n</google></ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>===2. Zasoby materialne===</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>===2. Zasoby materialne===</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=180915&oldid=prev
Sw o 14:09, 17 lis 2023
2023-11-17T14:09:43Z
<p></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 15:09, 17 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l1">Linia 1:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 1:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{infobox4</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">|list1=</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><ul></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces sprzedaży]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces planowania produkcji]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces przegląd zarządzania]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces benchmarkingu]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces administrowania systemami informatycznymi]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces controllingu finansowego]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces nadzoru w projekcie]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"><li>[[Proces utrzymania ruchu]]</li></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ul></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">}}</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{proces}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{proces}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">==TL;DR==</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Artykuł opisuje proces tworzenia budżetu w przedsiębiorstwie. Proces ten obejmuje tworzenie budżetów poszczególnych działów, kontrolę wykonania budżetu oraz korekcję odchyleń. Celem ulepszenia procesu jest obniżenie kosztów operacyjnych o 10%, skrócenie czasu tworzenia budżetu o 12% i zwiększenie trafności szacowania budżetu o 5%. Proces składa się z siedmiu kroków, w których uczestniczą członkowie zarządu, dyrektorzy działów, kierownicy niższego szczebla oraz dział księgowości. Każda osoba ma określone zadania i odpowiedzialności w procesie tworzenia budżetu. Proces kończy się zatwierdzeniem budżetu przez zarząd i jego realizacją, a następnie identyfikacją i korektą ewentualnych odchyleń.</del></div></td><td colspan="2" class="diff-side-added"></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Cele procesu==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==Cele procesu==</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=173835&oldid=prev
Sw: /* Diagram procesu */Clean up
2023-11-10T09:10:56Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Diagram procesu: </span>Clean up</span></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 10:10, 10 lis 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l380">Linia 380:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 380:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Zarządzanie procesami</del>]]</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Przykłady procesów</ins>]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Opracuj i realizuj budżet efektywnie. Poznaj etapy i narzędzia, które pomogą w planowaniu finansów. Skutecznie zarządzaj budżetem.}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Opracuj i realizuj budżet efektywnie. Poznaj etapy i narzędzia, które pomogą w planowaniu finansów. Skutecznie zarządzaj budżetem.}}</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=155091&oldid=prev
Sw: Czyszczenie tekstu
2023-11-02T09:26:05Z
<p>Czyszczenie tekstu</p>
<a href="https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=155091&oldid=145217">Podgląd zmian</a>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=145217&oldid=prev
Zybex: cleanup bibliografii i rotten links
2023-10-29T07:28:15Z
<p>cleanup bibliografii i rotten links</p>
<a href="https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=145217&oldid=139932">Podgląd zmian</a>
Zybex
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=139932&oldid=prev
Sw: /* Diagram procesu */Podejście procesowe --> Zarządzanie procesami
2023-10-25T13:16:26Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">Diagram procesu: </span>Podejście procesowe --> Zarządzanie procesami</span></p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 14:16, 25 paź 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l383">Linia 383:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 383:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>|}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker" data-marker="−"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<del style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Podejście procesowe</del>]]</div></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:<ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Zarządzanie procesami</ins>]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Opracuj i realizuj budżet efektywnie. Poznaj etapy i narzędzia, które pomogą w planowaniu finansów. Skutecznie zarządzaj budżetem.}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{#metamaster:description|Opracuj i realizuj budżet efektywnie. Poznaj etapy i narzędzia, które pomogą w planowaniu finansów. Skutecznie zarządzaj budżetem.}}</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=135313&oldid=prev
Sw: Dodanie MetaData Description
2023-10-12T16:46:31Z
<p>Dodanie MetaData Description</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 17:46, 12 paź 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l385">Linia 385:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 385:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Podejście procesowe]]</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>[[Kategoria:Podejście procesowe]]</div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">{{#metamaster:description|Opracuj i realizuj budżet efektywnie. Poznaj etapy i narzędzia, które pomogą w planowaniu finansów. Skutecznie zarządzaj budżetem.}}</ins></div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=129309&oldid=prev
Sw: Dodanie TL;DR
2023-09-26T23:55:02Z
<p>Dodanie TL;DR</p>
<table style="background-color: #fff; color: #202122;" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="pl">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">← poprzednia wersja</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;">Wersja z 00:55, 27 wrz 2023</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l16">Linia 16:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">Linia 16:</td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{proces}}</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{proces}}</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;"></ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">==TL;DR==</ins></div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-side-deleted"></td><td class="diff-marker" data-marker="+"></td><td style="color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div><ins style="font-weight: bold; text-decoration: none;">Artykuł opisuje proces tworzenia budżetu w przedsiębiorstwie. Proces ten obejmuje tworzenie budżetów poszczególnych działów, kontrolę wykonania budżetu oraz korekcję odchyleń. Celem ulepszenia procesu jest obniżenie kosztów operacyjnych o 10%, skrócenie czasu tworzenia budżetu o 12% i zwiększenie trafności szacowania budżetu o 5%. Proces składa się z siedmiu kroków, w których uczestniczą członkowie zarządu, dyrektorzy działów, kierownicy niższego szczebla oraz dział księgowości. Każda osoba ma określone zadania i odpowiedzialności w procesie tworzenia budżetu. Proces kończy się zatwierdzeniem budżetu przez zarząd i jego realizacją, a następnie identyfikacją i korektą ewentualnych odchyleń.</ins></div></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><br/></td></tr>
<tr><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Cele procesu==</div></td><td class="diff-marker"></td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>== Cele procesu==</div></td></tr>
</table>
Sw
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=116917&oldid=prev
127.0.0.1: LinkTitles.
2020-05-21T03:59:21Z
<p>LinkTitles.</p>
<a href="https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=116917&oldid=112219">Podgląd zmian</a>
127.0.0.1
https://mfiles.pl/pl/index.php?title=Proces_opracowania_i_realizacji_bud%C5%BCetu&diff=112219&oldid=prev
Sw: Infobox update
2020-05-19T09:37:53Z
<p>Infobox update</p>
<p><b>Nowa strona</b></p><div>{{infobox4<br />
|list1=<br />
<ul><br />
<li>[[Proces sprzedaży]]</li><br />
<li>[[Proces planowania produkcji]]</li><br />
<li>[[Proces analizy potrzeb kadrowych]]</li><br />
<li>[[Proces przegląd zarządzania]]</li><br />
<li>[[Proces benchmarkingu]]</li><br />
<li>[[Proces administrowania systemami informatycznymi]]</li><br />
<li>[[Proces controllingu finansowego]]</li><br />
<li>[[Proces nadzoru w projekcie]]</li><br />
<li>[[Proces utrzymania ruchu]]</li><br />
</ul><br />
}}<br />
<br />
<br />
{{proces}}<br />
<br />
== Cele procesu==<br />
# Tworzenie budżetów poszczególnych działów przedsiębiorstwa.<br />
# Kontrola wykonania [[budżet]]u. <br />
# Korekcja powstałych odchyleń.<br />
<br />
===Cele ulepszenia procesu tworzenia budżetu===<br />
# Obniżenie [[koszt]]ów operacyjnych poszczególnych działów o około 10% do 2010 roku.<br />
<br />
2 Skrócenie czasu tworzenia budżetu o 12% do 2009 roku.<br />
<br />
3 Zwiększenie trafności szacowania budżetu o 5% w skali roku.<br />
<google>ban728t</google><br />
<br />
== Charakterystyka procesu==<br />
Proces tworzenia budżetu jest procesem złożonym w którym występuje wielu uczestników od zarządu firmy poprzez dyrektorów poszczególnych działów, kończąc na [[kierownik]]ach. Proces ten polega na tworzeniu budżetów poszczególnych działów zgodnie z wytycznymi określonymi przez zarząd firmy, w celu z sumowania budżetów cząstkowych w budżet firmy.<br />
<br />
==Zasoby (dane wejściowe)==<br />
=== 1. Uczestnicy procesu ===<br />
'''''Zarząd [[spółka|spółki]]'''''<br />
<br />
W skład [[zarząd]]u wchodzi dwóch założycieli spółki. <br />
<br />
'''''Główny księgowy'''''<br />
<br />
wykształcenie wyższe, kierunek: finanse i rachunkowość. odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, bardzo dobra obsługa programów biurowych, zwłaszcza arkusza kalkulacyjnego oraz programu Symfonia, dobra znajomość j. angielskiego, min. 4 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku, uprawnienia [[biegły rewident|biegłego rewidenta]].<br />
<br />
'''''Dyrektorzy działów '''''<br />
<br />
wykształcenie wyższe, kierunek: adekwatny do poszczególnych działów, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, bardzo dobra obsługa programów biurowych" dobra znajomość j. angielskiego, min. 2 letnie doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku.<br />
<br />
'''''Pracownicy działu księgowości'''''<br />
<br />
wykształcenie wyższe, kierunek: finanse i [[rachunkowość]]. odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, bardzo dobra obsługa programów biurowych, zwłaszcza arkusza kalkulacyjnego oraz programu Symfonia, dobra znajomość j. angielskiego, mile widziane doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku.<br />
<br />
'''''Kierownicy niższego szczebla'''''<br />
<br />
wykształcenie min średnie, odporność na stres, komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność obsługi komputera" mile widziane doświadczenie w pracy w dziale o podobnym charakterze.<br />
<br />
=== 2. Zasoby materialne ===<br />
* Wyposażenie biura<br />
* komputery<br />
* telefony<br />
* oprogramowanie biurowe<br />
* fax<br />
* drukarka<br />
<br />
=== 3. Zasoby informacyjne===<br />
-[[bilans]] firmy z lat ubiegłych<br />
* historyczne dane dotyczące wielkości sprzedaży oraz kosztów poszczególnych działów<br />
* prognozowana wielkość [[przychód|przychodów]] przedsiębiorstwa<br />
* informacje ze strony kierowników niższego szczebla dotyczące zapotrzebowania na zasoby niezbędne do utrzymania ciągłości funkcjonowania poszczególnych komórek<br />
<br />
=== 4. Narzędzia, metody i techniki ===<br />
* Pakiet biurowy Microsoft Office<br />
* Pakiet biurowy OpenOffice<br />
* Program Symfonia<br />
* Komputery <br />
* Telefony komórkowe <br />
<br />
==Opis procesu==<br />
=== 1. Polityka budżetowa ===<br />
Zarząd firmy określa strategie rozwoju firmy na podstawie której kreowana jest polityka budżetowa. Podstawowe jej założenia, do dnia 10.01 bieżącego roku, zarząd przedstawia dyrektorowi (działu produkcji, sprzedaży i marketingu, zaopatrzenia, dystrybucji), który spośród kierowników niższego szczebla wyznacza kierownika działu merytorycznego odpowiedzialnego za sporządzenie budżetu. <br />
<br />
=== 2. Identyfikacja ograniczeń ===<br />
Kierownik działu merytorycznego oddelegowany do tworzenia budżetów, opierając się na swoim doświadczeniu w pracy swego działu określa czynniki mogące wpłynąć w istotny sposób na zachwianie realizacji przyszłego planu budżetowego. W przypadku tego procesu kluczowymi zadaniami są:<br />
# 1 określenie [[popyt]]u<br />
# 2 określenie zdolności produkcyjnych<br />
# 3 identyfikacja wąskich gardeł <br />
<br />
Kierownik ma czas na ich opracowanie do 15.01 bieżącego roku.<br />
<br />
=== 3. Budżet przychodów ===<br />
# 1 Dyrektor działu sprzedaży sporządza budżet przychodów przy uwzględnieniu możliwości produkcyjnych i popytu na rynku. Opierając się na danych historycznych zweryfikowanych o przewidywania dotyczące zmiany rynku oraz zdolności produkcyjne firmy, kierownik działu merytorycznego w dziale sprzedaży określa prognozowaną wielkość sprzedaży.<br />
# 2 Dyrektor działu sprzedaży sporządza budżet przychodów na podstawie prognozowanej wielkość sprzedaży.<br />
<br />
Dyrektor ma czas na jego opracowanie do 15.01 bieżącego roku.<br />
<br />
=== 4. Budżet kosztów ===<br />
Kierownik działu merytorycznego sporządza wstępne budżety kosztów, zazwyczaj na podstawie danych historycznych, przy uwzględnieniu informacji z wewnątrz i zewnątrz firmy. Kierownik działu merytorycznego w poszczególnych jednostkach, na podstawie danych o planowanej wielkości produkcji i sprzedaży, oraz innych istotnych czynnikach sporządzają, do dnia 20.01 bieżącego roku, budżet kosztów swoich działów. <br />
<br />
=== 5. Scalanie budżetów ===<br />
Negocjowanie z przełożonymi w procesie scalanie budżetów cząstkowych w budżety jednostek wyższego rzędu. <br />
# 1 Kierownik działu merytorycznego przedstawi swemu dyrektorowi sporządzony przez siebie budżet. <br />
# 2Dyrektor zapoznaje się z jego treścią.<br />
# 2 Dyrektor dokonuje weryfikacji i racjonalizacji w celu uzyskania możliwie realistycznego planu budżetowego danej komórki.<br />
<br />
Dyrektor konkretnej komórki ma obowiązek sporządzenia budżetu swojego działu do dnia 25.01. bieżącego roku.<br />
<br />
=== 6. Weryfikacja zgodności ===<br />
Koordynowanie i weryfikacja budżetów w celu uniknięcia sprzeczności i dostosowania ich do warunków ograniczających. <br />
# 1 Dyrektorzy poszczególnych jednostek konsultują ze sobą budżety swych działów w celu uniknięcia sprzeczności. <br />
# 2 Dyrektorzy przekazują wszystkie budżety do działu administracyjno - księgowego.<br />
# 3 Kierownik merytoryczny działu administracyjno - księgowego sporządza przewidywany bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływów pieniężnych.<br />
<br />
=== 7. Zatwierdzenie ===<br />
# 1 Dyrektor działu administracyjno - księgowego po dokładnym sprawdzeniu danych i obliczeń finalnie zatwierdza budżet firmy i przedkłada do podpisu zarządowi, do 30.01 bieżącego roku.<br />
# 2 Zarząd ma 3 dni na podpisanie budżetu bądź skierowanie go do poprawek.<br />
# 3 Po podpisaniu zarząd rozsyła budżety poszczególnych działów dyrektorom i zleca ich realizację.<br />
<br />
=== 8. Identyfikacja i korekta odchyleń ===<br />
# 1 Dyrektor każdego działu na koniec każdego tygodnia dokonuje porównania stanu faktycznego realizacji budżetu z planem. <br />
# 2 W razie stwierdzenia odchyleń zobligowany jest do identyfikacji przyczyn, próbie ich zniwelowania.<br />
# 3 Raz w miesiącu dyrektorzy poszczególnych działów składają raport z wykonania budżetu do zarządu.<br />
# 4 W wypadku występowania odchyleń niemożliwych do skorygowania, dyrektorzy zobligowani są do zaproponowania rozwiązania optymalnego<br />
# 5 Po akceptacji nowego rozwiązania przez zarząd, dyrektorzy działów przedstawiają nowy plan działania kierownikowi działu merytorycznego i zlecają mu sporządzenie skorygowanego budżetu działu.<br />
# 6 Kierownik działu merytorycznego przedkłada skorygowany budżet działu dyrektorowi.<br />
# 7 Dyrektor dokonuje weryfikacji i racjonalizacji w celu uzyskania możliwie realistycznego planu budżetowego danej komórki<br />
# 8 Dyrektor przekazuje skorygowany budżet do działu administracyjno - księgowego.<br />
# 9 Kierownik merytoryczny działu administracyjno - księgowego koryguje przewidywany bilans, [[rachunek zysków i strat]] oraz przepływów pieniężnych zgodnie z nowymi danymi.<br />
# 10 Dyrektor działu administracyjno - księgowego po dokładnym sprawdzeniu danych i obliczeń finalnie zatwierdza skorygowany budżet firmy i przedkłada do podpisu zarządowi.<br />
# 11 Zarząd ma 3 dni na podpisanie skorygowanego budżetu bądź skierowanie go do dalszych poprawek.<br />
# 12 Po podpisaniu zarząd wysyła skorygowane budżety działów dyrektorom działów, w których zaszły zmiany i zleca ich realizację.<br />
<br />
== Wyjścia (dane wyjściowe)==<br />
'''''Informacje'''''<br />
* budżety cząstkowe poszczególnych centrów<br />
* określenie przewidywanych kosztów operacyjnych poszczególnych działów<br />
* szacowana wielkość przychodów<br />
<br />
== Odpowiedzialność i uprawnienia==<br />
<br />
{| border=1<br />
| <center>'''Stanowisko'''</center><br />
| '''''Zadanie (numer)'''''<br />
| '''''Uprawniony do'''''<br />
| '''''Odpowiada za'''''<br />
<br />
|-<br />
| rowspan=3 | Członek zarządu <br />
| 1<br />
| decydowania o strategii firmy<br />
| tworzenie strategii rozwoju firmy- członkowie zarządu na walnym zgromadzeniu decydują o strategii firmy (wielkość produkcji, nakłady na marketing, rynki zbytu). Do 10.01 bieżącego roku strategia przedstawiana jest dyrektorom poszczególnych działów<br />
<br />
|-<br />
| 7<br />
| ostatecznej weryfikacji planu budżetowego<br />
| przyjęcie budżetu bądź skierowanie go do poprawek. Zarząd ma na to 3 dni od daty skierowania budżetu do zatwierdzenia<br />
<br />
|-<br />
| 7<br />
| Realizacja budżetu<br />
| zarząd rozsyła budżety poszczególnych działów dyrektorom i zleca ich realizację<br />
<br />
|-<br />
| rowspan=10 | Dyrektorzy poszczególnych działów<br />
| 1<br />
| Delegacja odpowiedzialnych za poszczególne zadania kierowników<br />
| -przedstawienie planowanego budżetu. Dyrektorzy działów spośród kierowników niższego szczebla wybierają odpowiedzialnych za poszczególne fazy budżetu dla swoich działów<br />
<br />
|-<br />
| 3<br />
| Sporządzenie budżetu przychodów<br />
| Dyrektor działu sprzedaży sporządza budżet przychodów przy uwzględnieniu możliwości produkcyjnych i popytu na rynku. Czas opracowania określony jest na 15.01 bieżącego roku<br />
<br />
|-<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| 5<br />
| Zmiany budżetowe<br />
| Dyrektor zapoznaje się z treścią budżetu przedstawioną przez kierownika działu merytorycznego<br />
<br />
|-<br />
| 5<br />
| Korekta budżetu<br />
| Dyrektor dokonuje weryfikacji i racjonalizacji w celu uzyskania możliwie realistycznego planu budżetowego danej komórki<br />
<br />
|-<br />
| 5<br />
| Sporządzenie budżetu danej komórki<br />
| Dyrektor ma czas do 25.01 na finalne wprowadzenie poprawek oraz zatwierdzenie budżetu do realizacji.<br />
<br />
|-<br />
| 6<br />
| Weryfikacja zgodności<br />
| Dyrektorzy poszczególnych jednostek konsultują ze sobą budżety swych działów w celu uniknięcia sprzeczności<br />
<br />
|-<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| 6<br />
| Przekazanie budżetu<br />
| Dyrektorzy przekazują wszystkie budżety do działu administracyjno - księgowego<br />
<br />
|-<br />
| 7<br />
| Zatwierdzenie budżetu<br />
| Dyrektor działu administracyjno - księgowego po sprawdzeniu danych i obliczeń finalnie zatwierdza budżet firmy i przedkłada do podpisu zarządowi, do 30.01 bieżącego roku<br />
<br />
|-<br />
| 7<br />
| Identyfikacja odchyleń<br />
| Dyrektor każdego działu na koniec każdego tygodnia dokonuje porównania stanu faktycznego realizacji budżetu z planem<br />
<br />
|-<br />
| rowspan=5 | Kierownicy Poszczególnych działów<br />
| 2<br />
| pozyskiwanie danych koniecznych do sporządzenia i koordynacji budżetu<br />
| Określenie czynników mogących wpłynąć w istotny sposób na zachwianie realizacji przyszłego planu budżetowego (popyt, zdolności produkcyjne, identyfikacja wąskich gardeł)-opierając się na doświadczeniach z przeszłości. Kierownicy mają czas do 15.01 bieżącego roku<br />
<br />
|-<br />
| 3<br />
| Prognozowanie wielkości sprzedaży<br />
| Kierownik działu sprzedaży opierając się na danych historycznych zweryfikowanych o przewidywania dotyczące zmiany rynku oraz zdolności produkcyjne firmy określa prognozowaną wielkość sprzedaży<br />
<br />
|-<br />
| 4<br />
| Budżet kosztów<br />
| Kierownik działu merytorycznego w poszczególnych jednostkach, na podstawie danych o planowanej wielkości produkcji i sprzedaży, oraz innych istotnych czynnikach sporządzają, do dnia 20.01 bieżącego roku, budżet kosztów swoich działów. <br />
<br />
|-<br />
| 5<br />
| Sporządzenie budżetu<br />
| Kierownik działu merytorycznego przedstawi swemu dyrektorowi sporządzony przez siebie budżet<br />
<br />
|-<br />
| 6<br />
| Sporządzenie bilansu, rachunku zysków i strat oraz CashFlow<br />
| Kierownik merytoryczny działu administracyjno - księgowego sporządza przewidywany bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływów pieniężnych<br />
<br />
|}<br />
==Diagram procesu==<br />
<br />
{| border=1<br />
| Uczestnicy/zadania<br />
| <br />
| 1<br />
| 2<br />
| 3<br />
| 4<br />
| 5<br />
| 6<br />
| 7<br />
| 8<br />
<br />
|-<br />
| Członek zarządu<br />
| <br />
| Wyt.<br />
| <br />
| <br />
| <br />
| <br />
| <br />
| Z<br />
| <br />
<br />
|-<br />
| Dyrektor działu produkcji<br />
| <br />
| <br />
| N<br />
| <br />
| N<br />
| Z<br />
| W<br />
| <br />
| K<br />
<br />
|-<br />
| Kierownik działu produkcji<br />
| <br />
| <br />
| I<br />
| <br />
| W<br />
| W<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| Dyrektor działu sprzedaży i marketingu<br />
| <br />
| <br />
| N<br />
| N<br />
| N<br />
| Z<br />
| W<br />
| <br />
| K<br />
<br />
|-<br />
| Kierownik działu sprzedaży i marketingu<br />
| <br />
| <br />
| I<br />
| W<br />
| W<br />
| W<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| Dyrektor działu zaopatrzenia<br />
| <br />
| <br />
| N<br />
| <br />
| N<br />
| Z<br />
| W<br />
| <br />
| K<br />
<br />
|-<br />
| Kierownik działu zaopatrzenia<br />
| <br />
| <br />
| I<br />
| <br />
| W<br />
| W<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| Dyrektor działu dystrybucji<br />
| <br />
| <br />
| N<br />
| <br />
| N<br />
| Z<br />
| W<br />
| <br />
| K<br />
<br />
|-<br />
| Kierownik<br />
<br />
działu dystrybucji<br />
| <br />
| <br />
| I<br />
| <br />
| W<br />
| W<br />
| <br />
| <br />
| <br />
<br />
|-<br />
| Główny Księgowy<br />
| <br />
| <br />
| <br />
| <br />
| <br />
| <br />
| N<br />
| W<br />
| <br />
<br />
|}<br />
[[Kategoria:Podejście procesowe]]<br />
{{a|Konrad Kulak, Michał Trojakowski}}</div>
Sw