Proces Stage-Gate: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
mNie podano opisu zmian
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 14: Linia 14:
}}
}}


'''Proces Stage-Gate''', zwany również modelem fazowym, jest podejściem do zarządzania projektami, które polega na dzieleniu procesu rozwoju produktu na kilka etapów (fazy) z odpowiednimi kontrolami przejścia (bramy) między etapami. Celem tego podejścia jest skuteczne zarządzanie ryzykiem, optymalizowanie wykorzystania zasobów i zwiększanie efektywności procesu rozwoju produktu.


==Etapy procesu Stage-Gate==
Proces Stage-Gate, zwany również modelem fazowym, jest podejściem do zarządzania projektami, które polega na dzieleniu procesu rozwoju produktu na kilka etapów (fazy) z odpowiednimi kontrolami przejścia (bramy) między etapami. Celem tego podejścia jest skuteczne zarządzanie ryzykiem, optymalizowanie wykorzystania zasobów i zwiększanie efektywności procesu rozwoju produktu.


Koncepcja '''procesu Stage–Gate''' wywodzi się z zakresu zarządzania innowacjami produktowymi
Proces Stage-Gate składa się z następujących etapów:
 
* Faza koncepcji: w tym etapie projekt jest zdefiniowany i określone jego cele, zakres i zasoby.
Polega na specyficznej konstrukcji procesu rozwoju innowacji produktowych, w której poszczególne etapy procesu (ang. ''stages'')rozdzielone punktami decyzyjnymi (ang. ''gates'').
* Faza rozwoju: w tym etapie projekt jest rozwijany, a koncepcja jest testowana i udoskonalana.
 
* Faza testowania: w tym etapie projekt jest testowany w celu oceny jego skuteczności i przydatności.
Każdy etap obejmuje zdefiniowany cykl działań, które dotyczą danej fazy rozwoju naszego produktu. Każdy punkt decyzyjny natomiast zawiera odwołanie do określonych kryteriów, na podstawie których kadra zarządzająca podejmuje decyzję o kontynuacji lub zaprzestaniu finansowania danego projektu innowacyjnego.  
* Faza komercjalizacji: w tym etapie projekt jest wprowadzany na rynek i sprzedawany.
 
* Faza eksploatacji: w tym etapie projekt jest eksploatowany i utrzymywany.
Decyzja podejmowana jest na podstawie specyfikacji, analizy wymagań oraz innych kryteriów, względem których porównywane są wyniki poprzedniego etapu.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* T. Kalinowski, ''Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością'', Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 77.  
* T. Kalinowski, ''[[Innowacyjność]] przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością'', Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 77.  


{{a|Mariola Kozyra}}
[[en:Stage-Gate process]]
[[en:Stage-Gate process]]
[[Kategoria:Metody i techniki jakości]]
[[Kategoria:Metody i techniki jakości]]
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
{{stub}}

Wersja z 22:43, 20 sty 2023

Proces Stage-Gate
Polecane artykuły

Proces Stage-Gate, zwany również modelem fazowym, jest podejściem do zarządzania projektami, które polega na dzieleniu procesu rozwoju produktu na kilka etapów (fazy) z odpowiednimi kontrolami przejścia (bramy) między etapami. Celem tego podejścia jest skuteczne zarządzanie ryzykiem, optymalizowanie wykorzystania zasobów i zwiększanie efektywności procesu rozwoju produktu.

Etapy procesu Stage-Gate

Proces Stage-Gate, zwany również modelem fazowym, jest podejściem do zarządzania projektami, które polega na dzieleniu procesu rozwoju produktu na kilka etapów (fazy) z odpowiednimi kontrolami przejścia (bramy) między etapami. Celem tego podejścia jest skuteczne zarządzanie ryzykiem, optymalizowanie wykorzystania zasobów i zwiększanie efektywności procesu rozwoju produktu.

Proces Stage-Gate składa się z następujących etapów:

  • Faza koncepcji: w tym etapie projekt jest zdefiniowany i określone są jego cele, zakres i zasoby.
  • Faza rozwoju: w tym etapie projekt jest rozwijany, a koncepcja jest testowana i udoskonalana.
  • Faza testowania: w tym etapie projekt jest testowany w celu oceny jego skuteczności i przydatności.
  • Faza komercjalizacji: w tym etapie projekt jest wprowadzany na rynek i sprzedawany.
  • Faza eksploatacji: w tym etapie projekt jest eksploatowany i utrzymywany.

Bibliografia

  • T. Kalinowski, Innowacyjność przedsiębiorstw a systemy zarządzania jakością, Wolters Kluwer, Warszawa 2010, s. 77.