Prawo harmonii: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
mNie podano opisu zmian
Linia 15: Linia 15:




[[Prawo]] harmonii (autor: [[Karol Adamiecki]]):
'''[[Prawo]] harmonii''' (autor: [[Karol Adamiecki]]): ''[[Dokładność]] doboru (harmonizacja) elementów wykonujących pracę podzieloną polega na maksymalnym wyrównywaniu czasów działania, przy czym wielkość skutku użytecznego zespołu, zależy od tego elementu, którego [[wydajność]] jest najmniejsza.''


''[[Dokładność]] doboru (harmonizacja) elementów wykonujących pracę podzieloną polega na maksymalnym wyrównywaniu czasów działania, przy czym wielkość skutku użytecznego zespołu, zależy od tego elementu, którego [[wydajność]] jest najmniejsza.''
Prawo harmonii jest zasadą, która mówi, że w zespole lub systemie, skuteczność całości zależy od najsłabszego elementu. Oznacza to, że jeśli jeden element systemu jest słabszy od pozostałych, to cała praca jest mniej efektywna. Dlatego ważne jest, aby dostosować pracę poszczególnych elementów tak, aby były one jak najbardziej zharmonizowane i równoważne. W praktyce oznacza to, że należy dostosować tempo pracy poszczególnych elementów, aby zwiększyć skuteczność całości.


==Interpretacja==
==Takt w Lean Management==
Należy dobierać elementy procesu produkcyjnego zgodnie z ich specyfiką i następnie te elementy powinny oddziaływać ze sobą w ścisłym związku, tak, aby każda czynność odbywała się w swoim czasie i w harmonii.
W Lean management jest stosowane pojęcie taktu odnoszące się do rytmu produkcji. Jest ono daleką pochodną harmonizacji. Czas taktu to czas potrzebny na wyprodukowanie jednej jednostki produktu lub wykonanie jednej usługi. Jest miarą efektywności w produkcji i jest wykorzystywana w Lean Management, aby pomóc firmom optymalizować procesy produkcyjne. Celem jest maksymalne zminimalizowanie czasu taktu, aby zwiększyć wydajność, zmniejszyć ilość odpadów i poprawić zadowolenie klienta. Czas taktu jest zwykle mierzony od rozpoczęcia produkcji do końca procesu produkcyjnego, w tym wszystkich niezbędnych etapów, takich jak konfiguracja, produkcja, kontrola i pakowanie. Mierząc czas taktu, firmy mogą identyfikować wąskie gardła i nieefektywności w swoich procesach oraz wprowadzać ulepszenia w celu optymalizacji produkcji i skrócenia czasu realizacji.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 26: Linia 26:
* Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, [[Otoczenie organizacji]] i [[menedżer]]ów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997
* Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, [[Otoczenie organizacji]] i [[menedżer]]ów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997


{{a|Agata Swacha}}
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
<!--[[en:Harmonization law]]-->
{{msg:stub}}

Wersja z 07:12, 21 sty 2023

Prawo harmonii
Polecane artykuły


Prawo harmonii (autor: Karol Adamiecki): Dokładność doboru (harmonizacja) elementów wykonujących pracę podzieloną polega na maksymalnym wyrównywaniu czasów działania, przy czym wielkość skutku użytecznego zespołu, zależy od tego elementu, którego wydajność jest najmniejsza.

Prawo harmonii jest zasadą, która mówi, że w zespole lub systemie, skuteczność całości zależy od najsłabszego elementu. Oznacza to, że jeśli jeden element systemu jest słabszy od pozostałych, to cała praca jest mniej efektywna. Dlatego ważne jest, aby dostosować pracę poszczególnych elementów tak, aby były one jak najbardziej zharmonizowane i równoważne. W praktyce oznacza to, że należy dostosować tempo pracy poszczególnych elementów, aby zwiększyć skuteczność całości.

Takt w Lean Management

W Lean management jest stosowane pojęcie taktu odnoszące się do rytmu produkcji. Jest ono daleką pochodną harmonizacji. Czas taktu to czas potrzebny na wyprodukowanie jednej jednostki produktu lub wykonanie jednej usługi. Jest miarą efektywności w produkcji i jest wykorzystywana w Lean Management, aby pomóc firmom optymalizować procesy produkcyjne. Celem jest maksymalne zminimalizowanie czasu taktu, aby zwiększyć wydajność, zmniejszyć ilość odpadów i poprawić zadowolenie klienta. Czas taktu jest zwykle mierzony od rozpoczęcia produkcji do końca procesu produkcyjnego, w tym wszystkich niezbędnych etapów, takich jak konfiguracja, produkcja, kontrola i pakowanie. Mierząc czas taktu, firmy mogą identyfikować wąskie gardła i nieefektywności w swoich procesach oraz wprowadzać ulepszenia w celu optymalizacji produkcji i skrócenia czasu realizacji.

Bibliografia

  • P. Banaszyk, Podstawy organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Handlu i Rachunkowości, Poznań 2002
  • Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Otoczenie organizacji i menedżerów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997