Potencjał: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Potencjał przedsiębiorstwa''' jest kategorią wielowymiarową i dotyczy w różny sposób określonych możliwości, zbudowanych na szczególnych zdolnościach, kompetencjach, sprawnościach zawartych w posiadanych zasobach, a także na umiejętnym korzystaniu z zasobów otoczenia, które mają służyć osiąganiu celów wyznaczonych przez przedsiębiorstwo. Do zasobów zalicza się między innymi moc wytwórczą, marketing oraz zdolności w zakresie wytwarzania.
'''Potencjał przedsiębiorstwa''' jest kategorią wielowymiarową i dotyczy w różny sposób określonych możliwości, zbudowanych na szczególnych zdolnościach, kompetencjach, sprawnościach zawartych w posiadanych zasobach, a także na umiejętnym korzystaniu z zasobów otoczenia, które mają służyć osiąganiu celów wyznaczonych przez przedsiębiorstwo. Do zasobów zalicza się między innymi moc wytwórczą, marketing oraz [[zdolności]] w zakresie wytwarzania.


==Ocena potencjału przedsiębiorstwa==
==Ocena potencjału przedsiębiorstwa==


Do oceny potencjału potrzebna jest głęboka analiza zasobów wszystkich funkcji przedsiębiorstwa:
Do oceny potencjału potrzebna jest głęboka analiza zasobów wszystkich funkcji przedsiębiorstwa:
*[[Marketing]] – sprzedaż – dystrybucja:  
*[[Marketing]] – [[sprzedaż]] [[dystrybucja]]:  
**Produkt - jego charakterystyczne parametry,
**[[Produkt]] - jego charakterystyczne parametry,
**Kompozycja ceny, zbytu (komercjalizacja) i systemu przepływu informacji,
**Kompozycja ceny, zbytu ([[komercjalizacja]]) i systemu przepływu informacji,
**Znajomość rynku - rynki główne, wspólne, wiodące, potencjalne.
**Znajomość rynku - rynki główne, wspólne, wiodące, potencjalne.
* Produkcja - logistyka:
* [[Produkcja]] - [[logistyka]]:
**[[Infrastruktura]];  
**[[Infrastruktura]];  
**Środki materialne,
**Środki materialne,
Linia 31: Linia 31:
**Wytwarzanie,
**Wytwarzanie,
**[[Magazynowanie]] i [[transport]] wewnętrzny.
**[[Magazynowanie]] i [[transport]] wewnętrzny.
* Badania i rozwój:
* Badania i [[rozwój]]:
**Dziedziny badań,
**Dziedziny badań,
**Nowe technologie,
**[[Nowe technologie]],
**[[Budżet]].  
**[[Budżet]].  
<google>t</google>
<google>t</google>
* Finanse:
* Finanse:
**Bilans,
**[[Bilans]],
**Rachunek wyników,
**[[Rachunek]] wyników,
**Finansowanie,
**[[Finansowanie]],
**[[Rentowność]].
**[[Rentowność]].
* Kontrola zarządzania:
* [[Kontrola]] zarządzania:
**Analiza kosztów,
**Analiza kosztów,
**Analityczny rachunek eksploatacyjny,
**Analityczny rachunek eksploatacyjny,
**Zarządzanie aktywami, majątkiem i prowadzenie rachunków klientów,
**[[Zarządzanie]] aktywami, majątkiem i prowadzenie rachunków klientów,
**Stosowane instrumenty.
**Stosowane instrumenty.
* Systemy informacji:
* Systemy informacji:
Linia 52: Linia 52:
**Systemy informacyjno-dokumentacyjne, systemy wewnętrznego przepływu informacji, przetwarzania danych,
**Systemy informacyjno-dokumentacyjne, systemy wewnętrznego przepływu informacji, przetwarzania danych,
**Wykorzystanie banków danych, systemów eksperckich.
**Wykorzystanie banków danych, systemów eksperckich.
* Zasoby ludzkie i struktury:
* [[Zasoby]] ludzkie i struktury:
**Rekrutacja i integracja,
**[[Rekrutacja]] i integracja,
**Szkolenie, doskonalenie zawodowe,
**Szkolenie, doskonalenie zawodowe,
**Systemy motywacyjne,
**Systemy motywacyjne,
**Określenie funkcji (schemat organizacyjny),
**Określenie funkcji ([[schemat organizacyjny]]),
**Zarządzanie społeczne przedsiębiorstwem. (B. Kaczmarek 2010, s. 195-196)
**Zarządzanie społeczne przedsiębiorstwem. (B. Kaczmarek 2010, s. 195-196)


==Zasobowa teoria przedsiębiorstwa==
==Zasobowa teoria przedsiębiorstwa==


Rozwój zasobowej teorii przedsiębiorstwa spowodował, że utworzyły się odrębne grupy czynników wpływających na potencjał organizacji. Wyróżnione zostały zasoby technologiczne, prawne, relacyjne, własność intelektualna oraz wizerunek i reputacja. Zasoby te mogą być również sklasyfikowane według obszarów działalności np. zarządzanie personelem. Prostota tej teorii pozwala zastosować ją w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, ponieważ umożliwia ona łatwą alokację zasobów do odpowiadającego mu obszaru, pozostając w spójności z celami i zadaniami poszczególnych działów. (A. Skowronek-Mielczarek 2012, s. 130)
Rozwój zasobowej teorii przedsiębiorstwa spowodował, że utworzyły się odrębne grupy czynników wpływających na potencjał organizacji. Wyróżnione zostały zasoby technologiczne, prawne, relacyjne, [[własność]] intelektualna oraz [[wizerunek]] i [[reputacja]]. Zasoby te mogą być również sklasyfikowane według obszarów działalności np. [[zarządzanie personelem]]. Prostota tej teorii pozwala zastosować ją w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, ponieważ umożliwia ona łatwą alokację zasobów do odpowiadającego mu obszaru, pozostając w spójności z celami i zadaniami poszczególnych działów. (A. Skowronek-Mielczarek 2012, s. 130)


==Potencjał zasobowy, a strategia==
==Potencjał zasobowy, a strategia==


Potencjał może zostać ujawniony, rozwinięty lub wykorzystany przez przedsiębiorstwo. Zasoby przedsiębiorstwa, którymi podmiot może dysponować nazywane są potencjałem strategicznym. Teoria ta, zwana zasobową, zwraca szczególną uwagę na zasoby ludzkie (np. wiedza i kompetencje pracowników) oraz niematerialne (np. kultura organizacyjna). Uważa się je za szczególnie istotne w działaniach strategicznych: w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa na rynku i wzmacnianiu jego konkurencyjności.
Potencjał może zostać ujawniony, rozwinięty lub wykorzystany przez przedsiębiorstwo. Zasoby przedsiębiorstwa, którymi podmiot może dysponować nazywane są potencjałem strategicznym. Teoria ta, zwana zasobową, zwraca szczególną uwagę na [[zasoby ludzkie]] (np. [[wiedza]] i [[kompetencje]] pracowników) oraz niematerialne (np. [[kultura organizacyjna]]). Uważa się je za szczególnie istotne w działaniach strategicznych: w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa na rynku i wzmacnianiu jego konkurencyjności.


==Potencjał relacyjny==
==Potencjał relacyjny==
Linia 73: Linia 73:
==Critical success factors==
==Critical success factors==


[[Przedsiębiorstwo]], aby utrzymać swoją pozycję na rynku lub ją poprawić, musi podążać za kierunkiem oraz dynamiką zmian zachodzących w swoim otoczeniu. Istotne są także "Krytyczne czynniki sukcesu" (ang. Critical success factors), które determinują zachowania przedsiębiorstwa, które to musi podjąć, by zwiększyć swoją konkurencyjność.  
[[Przedsiębiorstwo]], aby utrzymać swoją pozycję na rynku lub ją poprawić, musi podążać za kierunkiem oraz dynamiką zmian zachodzących w swoim otoczeniu. Istotne są także "Krytyczne czynniki sukcesu" (ang. Critical success factors), które determinują zachowania przedsiębiorstwa, które to musi podjąć, by zwiększyć swoją [[konkurencyjność]].  


Potencjał przedsiębiorstwa można dostrzec w wielu segmentach, min.: w logistyce, mobilności, w jakości asortymentu. Na każdej płaszczyźnie organizacja może wprowadzić zmiany, które zwiększą lub zmniejszą zawarty w niej potencjał. Istotne do tego jest dostrzeganie i wykorzystanie [[szanse|szans]] jakie posiada firma.
Potencjał przedsiębiorstwa można dostrzec w wielu segmentach, min.: w logistyce, mobilności, w jakości asortymentu. Na każdej płaszczyźnie [[organizacja]] może wprowadzić zmiany, które zwiększą lub zmniejszą zawarty w niej potencjał. Istotne do tego jest dostrzeganie i wykorzystanie [[szanse|szans]] jakie posiada [[firma]].


Zdaniem J. Karpacza "Część całkowitego potencjału przedsiębiorstwa stanowi również potencjał przedsiębiorcy. Jest to tkwiąca w przedsiębiorcy i ujawniająca się w sprzyjających warunkach zdolność do działania i osiągania jakichś efektów" (J. Karpacz 2011, s. 1)
Zdaniem J. Karpacza "Część całkowitego potencjału przedsiębiorstwa stanowi również potencjał przedsiębiorcy. Jest to tkwiąca w przedsiębiorcy i ujawniająca się w sprzyjających warunkach [[zdolność]] do działania i osiągania jakichś efektów" (J. Karpacz 2011, s. 1)


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 04:27, 21 maj 2020

Potencjał
Polecane artykuły


Potencjał przedsiębiorstwa jest kategorią wielowymiarową i dotyczy w różny sposób określonych możliwości, zbudowanych na szczególnych zdolnościach, kompetencjach, sprawnościach zawartych w posiadanych zasobach, a także na umiejętnym korzystaniu z zasobów otoczenia, które mają służyć osiąganiu celów wyznaczonych przez przedsiębiorstwo. Do zasobów zalicza się między innymi moc wytwórczą, marketing oraz zdolności w zakresie wytwarzania.

Ocena potencjału przedsiębiorstwa

Do oceny potencjału potrzebna jest głęboka analiza zasobów wszystkich funkcji przedsiębiorstwa:

  • Finanse:
  • Kontrola zarządzania:
    • Analiza kosztów,
    • Analityczny rachunek eksploatacyjny,
    • Zarządzanie aktywami, majątkiem i prowadzenie rachunków klientów,
    • Stosowane instrumenty.
  • Systemy informacji:
    • Lista zadań;
    • Schemat ogólny,
    • Używany sprzęt,
    • Systemy informacyjno-dokumentacyjne, systemy wewnętrznego przepływu informacji, przetwarzania danych,
    • Wykorzystanie banków danych, systemów eksperckich.
  • Zasoby ludzkie i struktury:
    • Rekrutacja i integracja,
    • Szkolenie, doskonalenie zawodowe,
    • Systemy motywacyjne,
    • Określenie funkcji (schemat organizacyjny),
    • Zarządzanie społeczne przedsiębiorstwem. (B. Kaczmarek 2010, s. 195-196)

Zasobowa teoria przedsiębiorstwa

Rozwój zasobowej teorii przedsiębiorstwa spowodował, że utworzyły się odrębne grupy czynników wpływających na potencjał organizacji. Wyróżnione zostały zasoby technologiczne, prawne, relacyjne, własność intelektualna oraz wizerunek i reputacja. Zasoby te mogą być również sklasyfikowane według obszarów działalności np. zarządzanie personelem. Prostota tej teorii pozwala zastosować ją w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, ponieważ umożliwia ona łatwą alokację zasobów do odpowiadającego mu obszaru, pozostając w spójności z celami i zadaniami poszczególnych działów. (A. Skowronek-Mielczarek 2012, s. 130)

Potencjał zasobowy, a strategia

Potencjał może zostać ujawniony, rozwinięty lub wykorzystany przez przedsiębiorstwo. Zasoby przedsiębiorstwa, którymi podmiot może dysponować nazywane są potencjałem strategicznym. Teoria ta, zwana zasobową, zwraca szczególną uwagę na zasoby ludzkie (np. wiedza i kompetencje pracowników) oraz niematerialne (np. kultura organizacyjna). Uważa się je za szczególnie istotne w działaniach strategicznych: w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa na rynku i wzmacnianiu jego konkurencyjności.

Potencjał relacyjny

Zdaniem A. Zakrzewskiej-Bielawskiej ilość oraz kombinacje wszystkich relacji przedsiębiorstwa z innymi podmiotami otoczenia (np. klienci, dostawcy, konkurenci) przyczyniają się do osiągnięcia jego celów oraz umożliwiają długofalowy rozwój. Liczne badania wykazały, że im silniej przedsiębiorstwo współpracuje z podmiotami zewnętrznymi przy tworzeniu nowych technologii i im bardziej rozwinięte, złożone są ich relacje, tym większe są ich zdolności na etapach procesu innowacyjnego: tworzenia, wdrażania, komercjalizacji i dyfuzji innowacji. (A. Zakrzewska-Bielawska 2016, s. 4)

Critical success factors

Przedsiębiorstwo, aby utrzymać swoją pozycję na rynku lub ją poprawić, musi podążać za kierunkiem oraz dynamiką zmian zachodzących w swoim otoczeniu. Istotne są także "Krytyczne czynniki sukcesu" (ang. Critical success factors), które determinują zachowania przedsiębiorstwa, które to musi podjąć, by zwiększyć swoją konkurencyjność.

Potencjał przedsiębiorstwa można dostrzec w wielu segmentach, min.: w logistyce, mobilności, w jakości asortymentu. Na każdej płaszczyźnie organizacja może wprowadzić zmiany, które zwiększą lub zmniejszą zawarty w niej potencjał. Istotne do tego jest dostrzeganie i wykorzystanie szans jakie posiada firma.

Zdaniem J. Karpacza "Część całkowitego potencjału przedsiębiorstwa stanowi również potencjał przedsiębiorcy. Jest to tkwiąca w przedsiębiorcy i ujawniająca się w sprzyjających warunkach zdolność do działania i osiągania jakichś efektów" (J. Karpacz 2011, s. 1)

Bibliografia

Autor: Ewa Drabiec