Podstawy prawne spedycji w Polsce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:


Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy:
Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy:
* umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak [[umowa spedycji]], [[umowa przewozu]] czy [[umowa składu]], podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku umowa spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora,
* umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak [[umowa spedycji]], [[umowa przewozu]] czy [[umowa składu]], podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku [[umowa]] spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora,
* przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych),
* przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych),
* umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym),
* umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym),
Linia 25: Linia 25:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015;  
* Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015;  
* Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015
* Internetowy [[System]] Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015


{{aa|Tomasz Małkus}}
{{aa|Tomasz Małkus}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]

Wersja z 03:22, 21 maj 2020

Podstawy prawne spedycji w Polsce
Polecane artykuły


Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy:

  • umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak umowa spedycji, umowa przewozu czy umowa składu, podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku umowa spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora,
  • przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych),
  • umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym),
  • umowy międzynarodowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunków (np. ADR – przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych, ADN – przewóz wodny materiałów niebezpiecznych),
  • Oświadczenia Rządowe, dotyczące dostosowań do umów międzynarodowych,
  • Ogólne Polskie Warunki Spedycji (OPWS) przygotowane w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej opublikowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki).

Bibliografia

  • Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015;
  • Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015

Autor: Tomasz Małkus