Peter Drucker: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 30: Linia 30:


W swoich opracowaniach Peter Drucker próbując zdefiniować '''istotę zarządzania''' przedstawił najważniejsze jego wyróżniki:
W swoich opracowaniach Peter Drucker próbując zdefiniować '''istotę zarządzania''' przedstawił najważniejsze jego wyróżniki:
* zarządzanie jest związane głównie z człowiekiem – osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa są dla niego największą wartością, powinny one postępować w sposób gwarantujący jak najlepsze spożytkowanie ich pozytywnych cech
* [[zarządzanie]] jest związane głównie z człowiekiem – osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa są dla niego największą wartością, powinny one postępować w sposób gwarantujący jak najlepsze spożytkowanie ich pozytywnych cech
* kultura i zarządzanie są bardzo mocno ze sobą powiązane – w związku z tą zależnością [[menadżer|menadżerowie]] powinni respektować obyczaje i zasady panujące wśród danej grupy osób oraz brać je pod uwagę w kontaktach ze wspomnianymi osobami; dotyczy to przede wszystkim sfery różnych kultur
* kultura i zarządzanie są bardzo mocno ze sobą powiązane – w związku z tą zależnością [[menadżer|menadżerowie]] powinni respektować obyczaje i zasady panujące wśród danej grupy osób oraz brać je pod uwagę w kontaktach ze wspomnianymi osobami; dotyczy to przede wszystkim sfery różnych kultur
* '''powinno się zarządzać uwzględniając konkretne idee i zamierzenia''', które dzięki dużemu znaczeniu dla ludzi pracujących w przedsiębiorstwie zachęcą ich do efektywnego wykonywania swoich obowiązków
* '''powinno się zarządzać uwzględniając konkretne idee i zamierzenia''', które dzięki dużemu znaczeniu dla ludzi pracujących w przedsiębiorstwie zachęcą ich do efektywnego wykonywania swoich obowiązków
* dzięki zarządzaniu '''przedsiębiorstwo ma zwiększać swoją wiedzę''', co wyraża się w zwiększaniu kwalifikacji i zdolności zaangażowanych osób, a także sprawnym dostosowywaniu się do zmodyfikowanej rzeczywistości
* dzięki zarządzaniu '''[[przedsiębiorstwo]] ma zwiększać swoją wiedzę''', co wyraża się w zwiększaniu kwalifikacji i [[zdolności]] zaangażowanych osób, a także sprawnym dostosowywaniu się do zmodyfikowanej rzeczywistości
* bardzo ważne jest aby zarządzając '''porozumiewać się z innymi''' – dotyczy to zarówno przekazywania wiadomości między [[pracownik|pracownikami]] firmy oraz porozumiewania się przedsiębiorstwa z zewnętrznymi podmiotami – istotna jest przy tym zarówno poprawna interpretacja otrzymanych informacji, jak i poprawne nadawanie informacji odpowiednim osobom w odpowiednim czasie
* bardzo ważne jest aby zarządzając '''porozumiewać się z innymi''' – dotyczy to zarówno przekazywania wiadomości między [[pracownik|pracownikami]] firmy oraz porozumiewania się przedsiębiorstwa z zewnętrznymi podmiotami – istotna jest przy tym zarówno poprawna [[interpretacja]] otrzymanych informacji, jak i poprawne nadawanie informacji odpowiednim osobom w odpowiednim czasie
* w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco '''kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować skuteczność poczynań''' w oparciu o określone symptomy – dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
* w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco '''kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować [[skuteczność]] poczynań''' w oparciu o określone symptomy – dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
* najbardziej istotne dla zarządzania powinno być '''usatysfakcjonowanie klienta''' – dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli obsługa klienta jest na wysokim poziomie a firma zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)
* najbardziej istotne dla zarządzania powinno być '''usatysfakcjonowanie klienta''' – dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli [[obsługa klienta]] jest na wysokim poziomie a [[firma]] zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)


==Znaczenie celów w zarządzaniu==
==Znaczenie celów w zarządzaniu==


Jednym z najbardziej cenionych i wartościowych dokonań Petera Druckera było '''opisanie koncepcji zarządzania przez cele''', która znalazła zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Głównym zamierzeniem tego podejścia jest unikanie sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji kierują przedsiębiorstwem bez uwzględniania wyznaczonego dla siebie celu – Peter Drucker zwrócił więc uwagę na '''istotność określania priorytetów''' oraz przede wszystkim unikania błędów w kierowaniu daną organizacją (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72).
Jednym z najbardziej cenionych i wartościowych dokonań Petera Druckera było '''opisanie koncepcji zarządzania przez [[cele]]''', która znalazła zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Głównym zamierzeniem tego podejścia jest unikanie sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za [[podejmowanie decyzji]] kierują przedsiębiorstwem bez uwzględniania wyznaczonego dla siebie celu – Peter Drucker zwrócił więc uwagę na '''istotność określania priorytetów''' oraz przede wszystkim unikania błędów w kierowaniu daną organizacją (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72).


Według Petera Druckera dobrą praktyką jest wyznaczanie przez organizację celów na konkretny przedział czasowy w oparciu o zakres funkcjonowania przedsiębiorstwa – należy więc '''określić cele zarówno w odniesieniu do niedalekiego jak i dalekiego horyzontu czasowego, a także w odniesieniu do konkretnych jednostek oraz osób zatrudnionych w firmie''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Mając na myśli definiowanie celów oraz kontrolowanie ich realizacji Peter Drucker określił następujące płaszczyzny tego rodzaju działań:
Według Petera Druckera dobrą praktyką jest wyznaczanie przez organizację celów na konkretny przedział czasowy w oparciu o [[zakres]] funkcjonowania przedsiębiorstwa – należy więc '''określić cele zarówno w odniesieniu do niedalekiego jak i dalekiego horyzontu czasowego, a także w odniesieniu do konkretnych jednostek oraz osób zatrudnionych w firmie''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Mając na myśli definiowanie celów oraz [[kontrolowanie]] ich realizacji Peter Drucker określił następujące płaszczyzny tego rodzaju działań:
* '''stopień wykorzystania wiedzy i umiejętności''' kadry zarządzającej oraz stopień zwiększania ich kwalifikacji
* '''stopień wykorzystania wiedzy i [[umiejętności]]''' [[kadry]] zarządzającej oraz stopień zwiększania ich kwalifikacji
* świadomość organizacji w zakresie odpowiadania za podejmowane działania
* świadomość organizacji w zakresie odpowiadania za podejmowane działania
* '''zdolność do efektywnego wytwarzania dóbr'''
* '''[[zdolność]] do efektywnego wytwarzania dóbr'''
* miejsce organizacji wśród [[konkurent|konkurentów]]
* miejsce organizacji wśród [[konkurent|konkurentów]]
* ilość posiadanych [[pieniądz|pieniędzy]] oraz rzeczy
* ilość posiadanych [[pieniądz|pieniędzy]] oraz rzeczy
* opłacalność podejmowanych przedsięwzięć
* opłacalność podejmowanych przedsięwzięć
* podejście osób zatrudnionych do obowiązków oraz efektywność ich wykonywania
* podejście osób zatrudnionych do obowiązków oraz [[efektywność]] ich wykonywania
* '''stopień wykorzystania nowoczesnych rozwiązań''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72)
* '''stopień wykorzystania nowoczesnych rozwiązań''' (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72)


Linia 55: Linia 55:
==Podejście do przedsiębiorczości==
==Podejście do przedsiębiorczości==


Przedsiębiorczość Peter Drucker określał jako '''umyślne działanie podejmowane z zastosowaniem zdolności do pewnych działań, posiadanych informacji, a także posiadanej praktyki''' (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 23). Analizując podejście Petera Druckera do przedsiębiorczości można dostrzec następujące wyróżniki:
[[Przedsiębiorczość]] Peter Drucker określał jako '''umyślne [[działanie]] podejmowane z zastosowaniem zdolności do pewnych działań, posiadanych informacji, a także posiadanej praktyki''' (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 23). Analizując podejście Petera Druckera do przedsiębiorczości można dostrzec następujące wyróżniki:
* pojęcie to utożsamiał głównie z osobą prowadzącą [[działalność gospodarcza|działalność gospodarczą]] oraz [[podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]]
* pojęcie to utożsamiał głównie z osobą prowadzącą [[działalność gospodarcza|działalność gospodarczą]] oraz [[podmiot gospodarczy|podmiotem gospodarczym]]
* na określone sposoby postępowania ludzi prowadzących działalność gospodarczą wpływają między innymi zdolność do analizy bieżącej sytuacji, a także zbieg okoliczności
* na określone sposoby postępowania ludzi prowadzących działalność gospodarczą wpływają między innymi zdolność do analizy bieżącej sytuacji, a także zbieg okoliczności
Linia 69: Linia 69:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Drucker P. F. (2005). [http://www.newseasonlifecoaching.com/Managing%20Oneself%20-%20Drucker%20Article.pdf ''Managing Oneself''], "Harvard Business Review”, nr 1.
* Drucker P. F. (2005). [http://www.newseasonlifecoaching.com/Managing%20Oneself%20-%20Drucker%20Article.pdf ''Managing Oneself''], "Harvard Business Review”, nr 1.
* Klincewicz K. (red.) (2016). ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
* Klincewicz K. (red.) (2016). ''Zarządzanie, organizacje i [[organizowanie]]. [[Przegląd]] perspektyw teoretycznych'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
* Korpysa J. (2016). ''Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
* Korpysa J. (2016). ''Przedsiębiorczość jako [[proces]] tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw [[spin off]] w Polsce'', Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
* Piotrowski W., Koźmiński A. K. (red.) (2010). ''Zarządzanie. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Piotrowski W., Koźmiński A. K. (red.) (2010). ''Zarządzanie. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
* Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007). ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
* Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007). ''Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna'', [[Fundacja]] Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
* Watson G. H. (2002). [http://gregoryhwatson.eu/images/5-QP_Watson_-_May2002_-_Drucker_-_Delivering_Value_to_Customers.pdf ''Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers''], "Quality Progress”, nr 5.
* Watson G. H. (2002). [http://gregoryhwatson.eu/images/5-QP_Watson_-_May2002_-_Drucker_-_Delivering_Value_to_Customers.pdf ''Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers''], "Quality Progress”, nr 5.
* Zahra S. A. (2003). [http://www.msu.ac.zw/elearning/material/1504104788DRUCKER%201.pdf ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book''], "Academy of Management Executive”, nr 3.
* Zahra S. A. (2003). [http://www.msu.ac.zw/elearning/material/1504104788DRUCKER%201.pdf ''The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book''], "Academy of Management Executive”, nr 3.
{{a|Adrian Burzec}}
{{a|Adrian Burzec}}
[[Kategoria:Prekursorzy nauk o zarządzaniu]]
[[Kategoria:Prekursorzy nauk o zarządzaniu]]

Wersja z 01:12, 21 maj 2020

Peter Drucker
Polecane artykuły


Peter Drucker – jeden z najważniejszych przedstawicieli i twórców nowożytnej myśli zarządzania, nauczyciel akademicki oraz autor wielu wartościowych opracowań naukowych (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68). Peter Drucker był także doradcą różnego rodzaju organizacjifirm działających zarówno globalnie jak i lokalnie oraz podmiotów publicznych, znany z odbiegającego od ówczesnych standardów sposobu robienia analiz, jego działania były związane głównie z badaniem sposobów zarządzania (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68).

Poglądy

Poglądy Petera Druckera znacznie odbiegały od ówcześnie panujących przekonań i zostały oparte o modyfikacje występujące w sferze społecznej – należy wyróżnić przede wszystkim:

  • ideę mówiącą o kierowaniu przedsiębiorstwem z uwzględnieniem określonych wcześniej priorytetów
  • wskazanie na modyfikacje zachodzące w teorii zarządzania na skutek zakończenia okresu dominacji przemysłu
  • Peter Drucker określił jakie funkcje w przedsiębiorstwie powinny pełnić osoby zarządzające oraz wskazał ich wagę z punktu widzenia wpływu na firmę oraz ludzi
  • pogląd mówiący o tym, że najbardziej istotnym zadaniem przedsiębiorstwa jest spełnienie oczekiwań jego klientów, co ma związek z orientacją marketingową
  • Peter Drucker docenił również wiedzę zatrudnionych, którą określił jako istotną z punktu widzenia funkcjonowania firmy (K. Klincewicz i in. 2016, s. 68)

Istota zarządzania

W swoich opracowaniach Peter Drucker próbując zdefiniować istotę zarządzania przedstawił najważniejsze jego wyróżniki:

  • zarządzanie jest związane głównie z człowiekiem – osoby pracujące na rzecz przedsiębiorstwa są dla niego największą wartością, powinny one postępować w sposób gwarantujący jak najlepsze spożytkowanie ich pozytywnych cech
  • kultura i zarządzanie są bardzo mocno ze sobą powiązane – w związku z tą zależnością menadżerowie powinni respektować obyczaje i zasady panujące wśród danej grupy osób oraz brać je pod uwagę w kontaktach ze wspomnianymi osobami; dotyczy to przede wszystkim sfery różnych kultur
  • powinno się zarządzać uwzględniając konkretne idee i zamierzenia, które dzięki dużemu znaczeniu dla ludzi pracujących w przedsiębiorstwie zachęcą ich do efektywnego wykonywania swoich obowiązków
  • dzięki zarządzaniu przedsiębiorstwo ma zwiększać swoją wiedzę, co wyraża się w zwiększaniu kwalifikacji i zdolności zaangażowanych osób, a także sprawnym dostosowywaniu się do zmodyfikowanej rzeczywistości
  • bardzo ważne jest aby zarządzając porozumiewać się z innymi – dotyczy to zarówno przekazywania wiadomości między pracownikami firmy oraz porozumiewania się przedsiębiorstwa z zewnętrznymi podmiotami – istotna jest przy tym zarówno poprawna interpretacja otrzymanych informacji, jak i poprawne nadawanie informacji odpowiednim osobom w odpowiednim czasie
  • w przypadku zarządzania danym podmiotem powinno się na bieżąco kontrolować, opiniować oraz należycie modyfikować skuteczność poczynań w oparciu o określone symptomy – dzięki tego rodzaju działaniom można zarówno podejmować decyzje dotyczące istniejących faktów, jak również przeciwstawiać się zagrożeniom oraz przewidywać przyszłe sytuacje
  • najbardziej istotne dla zarządzania powinno być usatysfakcjonowanie klienta – dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie skutecznie rywalizować z innymi podmiotami, jeśli obsługa klienta jest na wysokim poziomie a firma zna ich preferencje dzięki odpowiedniemu porozumiewaniu się (W. Piotrowski, A. K. Koźmiński i in. 2010, s. 62-67)

Znaczenie celów w zarządzaniu

Jednym z najbardziej cenionych i wartościowych dokonań Petera Druckera było opisanie koncepcji zarządzania przez cele, która znalazła zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Głównym zamierzeniem tego podejścia jest unikanie sytuacji, w której osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji kierują przedsiębiorstwem bez uwzględniania wyznaczonego dla siebie celu – Peter Drucker zwrócił więc uwagę na istotność określania priorytetów oraz przede wszystkim unikania błędów w kierowaniu daną organizacją (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72).

Według Petera Druckera dobrą praktyką jest wyznaczanie przez organizację celów na konkretny przedział czasowy w oparciu o zakres funkcjonowania przedsiębiorstwa – należy więc określić cele zarówno w odniesieniu do niedalekiego jak i dalekiego horyzontu czasowego, a także w odniesieniu do konkretnych jednostek oraz osób zatrudnionych w firmie (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72). Mając na myśli definiowanie celów oraz kontrolowanie ich realizacji Peter Drucker określił następujące płaszczyzny tego rodzaju działań:

  • stopień wykorzystania wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej oraz stopień zwiększania ich kwalifikacji
  • świadomość organizacji w zakresie odpowiadania za podejmowane działania
  • zdolność do efektywnego wytwarzania dóbr
  • miejsce organizacji wśród konkurentów
  • ilość posiadanych pieniędzy oraz rzeczy
  • opłacalność podejmowanych przedsięwzięć
  • podejście osób zatrudnionych do obowiązków oraz efektywność ich wykonywania
  • stopień wykorzystania nowoczesnych rozwiązań (K. Klincewicz i in. 2016, s. 72)

Podejście do przedsiębiorczości

Przedsiębiorczość Peter Drucker określał jako umyślne działanie podejmowane z zastosowaniem zdolności do pewnych działań, posiadanych informacji, a także posiadanej praktyki (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 23). Analizując podejście Petera Druckera do przedsiębiorczości można dostrzec następujące wyróżniki:

  • pojęcie to utożsamiał głównie z osobą prowadzącą działalność gospodarczą oraz podmiotem gospodarczym
  • na określone sposoby postępowania ludzi prowadzących działalność gospodarczą wpływają między innymi zdolność do analizy bieżącej sytuacji, a także zbieg okoliczności
  • według Petera Druckera przedsiębiorczość wiąże się z doskonaleniem za sprawą doświadczeń, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych (P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski i in. 2007, s. 42, 90-91)

Zarządzanie przedsiębiorcze a typ przedsiębiorstwa

Peter Drucker zajmował się również badaniem działań związanych z pojęciem zarządzania przedsiębiorczego oraz jego wpływu na powstawanie nowatorskich rozwiązań (J. Korpysa 2016, s. 27). Zarządzanie przedsiębiorcze może mieć różny charakter w zależności od rodzaju zarządzanej organizacji – istnieje zatem zarządzanie przedsiębiorcze:

  • w podmiotach państwowych – wprowadzanie w nich zarządzania przedsiębiorczego stanowi pewne trudności związane z niechęcią obywateli wobec wprowadzania dużych zmian oraz problemami ze wspieraniem nowych przedsięwzięć w formie pieniężnej, co jednak według Petera Druckera nie powinno powstrzymywać podmiotów państwowych przed wprowadzaniem ulepszeń, chociażby w metodach zarządzania
  • w wysoce rozwiniętych firmach – ich atutem jest wysoka zdolność do wdrażania nowych rozwiązań dzięki posiadaniu dużego majątku, jednakże aby było to możliwe przedsiębiorstwo musi zdawać sobie sprawę z potencjału takich rozwiązań oraz musi posiadać odpowiednie jednostki organizacyjne, pozwalające wdrażać propozycje osób zatrudnionych
  • w niedawno powstałych podmiotach gospodarczych niedużej wielkości – są one w stanie nieustannie wykrywać nowe możliwości a ich właściciele rozumieją wagę nowych rozwiązań, których wprowadzanie w tego typu jednostkach jest łatwiejsze za sprawą kadry gotowej do podejmowania nowych inicjatyw (J. Korpysa 2016, s. 27-28)

Bibliografia

  • Drucker P. F. (2005). Managing Oneself, "Harvard Business Review”, nr 1.
  • Klincewicz K. (red.) (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Korpysa J. (2016). Przedsiębiorczość jako proces tworzenia i funkcjonowania akademickich mikroprzedsiębiorstw spin off w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Piotrowski W., Koźmiński A. K. (red.) (2010). Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wachowiak P., Dąbrowski M., Majewski B. (red.) (2007). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa.
  • Watson G. H. (2002). Peter F. Drucker: Delivering Value to Customers, "Quality Progress”, nr 5.
  • Zahra S. A. (2003). The Practice of Management: Reflections on Peter F. Drucker’s Landmark Book, "Academy of Management Executive”, nr 3.

Autor: Adrian Burzec