Outsourcing: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 34: Linia 34:
* using (używanie).
* using (używanie).


W wielu naukowych źródłach podaje się, że pojęcie "outsourcing” po raz pierwszy zostało użyte w 1979 r. i odnosiło się do nabywania niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Chociaż outsourcing powszechnie uważany jest za wynalazek XX wieku, jego cechy odszukać można znacznie wcześniej. Za pewną formę outsourcingu można uznać, na przykład powierzanie zakonom przez władców państw europejskich organizacji struktur edukacyjnych. Z całą pewnością korzystał z outsourcingu Napoleon, który zlecał prywatnym firmom dostawy amunicji na pola bitew oraz zbieranie rannych.  
W wielu naukowych źródłach podaje się, że pojęcie "outsourcing” po raz pierwszy zostało użyte w 1979 r. i odnosiło się do nabywania niemieckich projektów przez brytyjski [[przemysł]] motoryzacyjny. Chociaż outsourcing powszechnie uważany jest za [[wynalazek]] XX wieku, jego cechy odszukać można znacznie wcześniej. Za pewną formę outsourcingu można uznać, na przykład powierzanie zakonom przez władców państw europejskich organizacji struktur edukacyjnych. Z całą pewnością korzystał z outsourcingu Napoleon, który zlecał prywatnym firmom dostawy amunicji na pola bitew oraz zbieranie rannych.  


'''W Polsce''' outsourcing jest stosowany od lat 90-tych. Jego początki jednak nie kojarzyły się z tą nazwą. Były to po prostu umowy na obsługę obszarów pomocniczych takich jak dbanie o czystość czy ochrona. Jednak pewne cechy charakterystyczne tych kontaktów wskazywały na to, że współpraca outsourcingowa może przynieść więcej korzyści niż tylko doraźne oszczędności, które stanowiły pierwszy istotny powód szukania wykonawców zewnętrznych.
'''W Polsce''' outsourcing jest stosowany od lat 90-tych. Jego początki jednak nie kojarzyły się z tą nazwą. Były to po prostu umowy na obsługę obszarów pomocniczych takich jak dbanie o czystość czy ochrona. Jednak pewne cechy charakterystyczne tych kontaktów wskazywały na to, że współ[[praca]] outsourcingowa może przynieść więcej korzyści niż tylko doraźne [[oszczędności]], które stanowiły pierwszy istotny powód szukania wykonawców zewnętrznych.


==Outsourcing jako narzędzie restrukturyzacji==
==Outsourcing jako narzędzie restrukturyzacji==
Linia 46: Linia 46:
Takie ujęcie wykazuje pewne podobieństwo zwłaszcza do podejścia reprezentowanego przez wspomnianego wcześniej P. Bendora - Samuela.  
Takie ujęcie wykazuje pewne podobieństwo zwłaszcza do podejścia reprezentowanego przez wspomnianego wcześniej P. Bendora - Samuela.  


'''M. Trocki''' natomiast w swojej pracy powołuje się na podejście przedstawione przez M. F. Greavera Juniora [1999] i definiuje outsourcing jako: przedsięwzięcie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym [[podmiot gospodarczy|podmiotom gospodarczym]] [M. Trocki, 2001, s. 13]. Autor proponuje użycie terminów "wydzielenie" lub "wyodrębnienie" jako polskojęzycznych odpowiedników outsourcingu, co wskazuje na postrzeganie prezentowanego rozwiązania jako działania o charakterze restrukturyzacyjnym.  
'''M. Trocki''' natomiast w swojej pracy powołuje się na podejście przedstawione przez M. F. Greavera Juniora [1999] i definiuje outsourcing jako: [[przedsięwzięcie]] polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym [[podmiot gospodarczy|podmiotom gospodarczym]] [M. Trocki, 2001, s. 13]. Autor proponuje użycie terminów "wydzielenie" lub "wyodrębnienie" jako polskojęzycznych odpowiedników outsourcingu, co wskazuje na postrzeganie prezentowanego rozwiązania jako działania o charakterze restrukturyzacyjnym.  


Warto zwrócić uwagę, że obaj autorzy podejmując rozważania w zakresie outsourcingu akcentują zwłaszcza zmiany w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] macierzystym poprzedzające zastosowania wyróżnionej formy współpracy.
Warto zwrócić uwagę, że obaj autorzy podejmując rozważania w zakresie outsourcingu akcentują zwłaszcza zmiany w [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwie]] macierzystym poprzedzające zastosowania wyróżnionej formy współpracy.
Linia 67: Linia 67:
:# Opracowanie [[umowa|umowy]],
:# Opracowanie [[umowa|umowy]],
:# Przejście do nowego formatu,
:# Przejście do nowego formatu,
:# Wdrożenie.
:# [[Wdrożenie]].


==Obszary outsourcingu==
==Obszary outsourcingu==
Działami [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], w których [[strategia]] outsourcingu wykorzystywana jest najczęściej, są: informatyka, operacje pomocnicze i [[logistyka]]. W ramach tych działów wyróżnić można najpopularniejsze zadania przekazywane na zewnątrz:
Działami [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstw]], w których [[strategia]] outsourcingu wykorzystywana jest najczęściej, są: [[informatyka]], operacje pomocnicze i [[logistyka]]. W ramach tych działów wyróżnić można najpopularniejsze zadania przekazywane na zewnątrz:
* obsługa informatyczna:
* obsługa informatyczna:
** obsługa sieci komputerowych,
** obsługa sieci komputerowych,
** obsługa centrów [[dane|danych]],
** obsługa centrów [[dane|danych]],
** usługi utrzymania infrastruktury,
** [[usługi]] utrzymania infrastruktury,
** obsługa aplikacji,
** obsługa aplikacji,
** zabezpieczenie [[dane|danych]],
** [[zabezpieczenie]] [[dane|danych]],
** usługi internetowe,
** usługi internetowe,
* obsługa logistyczna:
* obsługa logistyczna:
** transport,
** [[transport]],
** [[dystrybucja]] produktów,
** [[dystrybucja]] produktów,
** usługi kurierskie,
** usługi kurierskie,
** [[magazynowanie]],
** [[magazynowanie]],
** kontrola i pośrednictwo [[spedycja|spedycyjne]],
** [[kontrola]] i pośrednictwo [[spedycja|spedycyjne]],
* obsługa operacji pomocniczych:
* obsługa operacji pomocniczych:
** [[rekrutacja]] i selekcja kandydatów,
** [[rekrutacja]] i [[selekcja]] kandydatów,
** szkolenia pracowników,  
** szkolenia pracowników,  
** tworzenie systemów [[motywacja|motywacyjnych]],  
** tworzenie systemów [[motywacja|motywacyjnych]],  
Linia 93: Linia 93:
** zakupy,
** zakupy,
** obsługa [[klient]]a,
** obsługa [[klient]]a,
** administracja
** [[administracja]]
** [[marketing]] i [[public relations]].
** [[marketing]] i [[public relations]].


==Korzyści z zastosowania outsourcingu==
==Korzyści z zastosowania outsourcingu==
Wydzielanie ze struktury określonych [[proces]]ów to nie tylko zmiana zasad funkcjonowania wyodrębnianych działań, ale
Wydzielanie ze struktury określonych [[proces]]ów to nie tylko [[zmiana]] zasad funkcjonowania wyodrębnianych działań, ale
również zmiana zasad funkcjonowania całej [[organizacja|organizacji]] pierwotnej. Aby przyniosła określone korzyści [[firma|firmie]], musi być poprzedzona wnikliwymi badaniami oraz analizami. Do najważniejszych, możliwych do osiągnięcia korzyści towarzyszącym wprowadzeniu outsourcingu do przedsiębiorstwa należą:
również zmiana zasad funkcjonowania całej [[organizacja|organizacji]] pierwotnej. Aby przyniosła określone korzyści [[firma|firmie]], musi być poprzedzona wnikliwymi badaniami oraz analizami. Do najważniejszych, możliwych do osiągnięcia korzyści towarzyszącym wprowadzeniu outsourcingu do przedsiębiorstwa należą:
* zmniejszenie [[koszt]]u jednostkowego [[produkt]]u,  
* zmniejszenie [[koszt]]u jednostkowego [[produkt]]u,  
* uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej [[jakość|jakości]],
* uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej [[jakość|jakości]],
* uzyskania [[zasób|zasobów]], którymi [[przedsiębiorstwo]] nie dysponuje,
* uzyskania [[zasób|zasobów]], którymi [[przedsiębiorstwo]] nie dysponuje,
* zwolnienie własnych zasobów do innych celów,
* [[zwolnienie]] własnych zasobów do innych celów,
* większe dostosowanie do potrzeb [[klient]]a,  
* większe dostosowanie do potrzeb [[klient]]a,  
* redukcja nierentownych funkcji,
* redukcja nierentownych funkcji,
Linia 109: Linia 109:


==Zagrożenia outsourcingu==
==Zagrożenia outsourcingu==
W działalności [[firma|firmy]] macierzystej, która wydzieliła określone funkcje, mogą wystąpić także różnorodne mankamenty i zagrożenia. Najczęściej spotykanymi problemami wiążącymi się z zastosowaniem outsourcingu są:
W działalności [[firma|firmy]] macierzystej, która wydzieliła określone funkcje, mogą wystąpić także różnorodne mankamenty i [[zagrożenia]]. Najczęściej spotykanymi problemami wiążącymi się z zastosowaniem outsourcingu są:
* niewłaściwe wykonywanie prac przez zewnętrzne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] usługowe, w tym zwłaszcza możliwość obniżania jakości [[produkt]]u końcowego,
* niewłaściwe wykonywanie prac przez zewnętrzne [[przedsiębiorstwo|przedsiębiorstwa]] usługowe, w tym zwłaszcza możliwość obniżania jakości [[produkt]]u końcowego,
* niebezpieczeństwo utraty tożsamości przez [[firma|firmę]] macierzystą spowodowane przekazaniem zbyt szerokiego zakresu funkcji wykonawcom zewnętrznym,
* niebezpieczeństwo utraty tożsamości przez [[firma|firmę]] macierzystą spowodowane przekazaniem [[zbyt]] szerokiego zakresu funkcji wykonawcom zewnętrznym,
* trudności w osiągnięciu spodziewanego obniżenia [[koszt]]ów i wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa przede wszystkim ze względu na rosnące [[cena|ceny]] usług stosowane przez przedsiębiorstwa usługowe,  
* trudności w osiągnięciu spodziewanego obniżenia [[koszt]]ów i wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa przede wszystkim ze względu na rosnące [[cena|ceny]] usług stosowane przez przedsiębiorstwa usługowe,  
* niepowodzenia w wypracowaniu prawidłowej współpracy z [[dostawca]]mi usług i duża skala [[konflikt]]ów,
* niepowodzenia w wypracowaniu prawidłowej współpracy z [[dostawca]]mi usług i duża [[skala]] [[konflikt]]ów,
* ujemne stosunki społeczne związane z redukcją personelu,
* ujemne stosunki społeczne związane z redukcją personelu,
* wysokie obciążenia finansowe i organizacyjne w momencie rozpoczęcia współpracy outsourcingowej,  
* wysokie obciążenia finansowe i organizacyjne w momencie rozpoczęcia współpracy outsourcingowej,  
Linia 119: Linia 119:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Nowicka K., (2015). ''Centra usług wspólnych w Polsce'', Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 6, s. 31-40,
* Nowicka K., (2015). ''Centra usług wspólnych w Polsce'', [[Gospodarka]] Materiałowa i Logistyka, nr 6, s. 31-40,
* Banachowicz E., (1999). ''Czynniki warunkujące sukces rozwiązania outsourcingowego'', Materiały na konferencję: Outsourcing. Usprawnianie funkcjonowania firmy poprzez obsługę zewnętrzną, Institute for International Research, Warszawa
* Banachowicz E., (1999). ''Czynniki warunkujące [[sukces]] rozwiązania outsourcingowego'', [[Materiały]] na konferencję: Outsourcing. Usprawnianie funkcjonowania firmy poprzez obsługę zewnętrzną, Institute for International Research, Warszawa
* Penc J., (1997). ''Leksykon biznesu'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
* Penc J., (1997). ''Leksykon biznesu'', Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
* Cecelak J., (2013). ''[http://www.wydawnictwo.pwszplock.pl/Ekonomia/Nauki_ekonomiczne_18.pdf#page=43&view=Fit Outsourcing jako źródło rozwoju przedsiębiorstwa]'', Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. t. 18, s. 43-53
* Cecelak J., (2013). ''[http://www.wydawnictwo.pwszplock.pl/Ekonomia/Nauki_ekonomiczne_18.pdf#page=43&view=Fit Outsourcing jako źródło rozwoju przedsiębiorstwa]'', Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. t. 18, s. 43-53
* Trocki M, (2001). ''Outsourcing: metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej'', PWE, Warszawa
* Trocki M, (2001). ''Outsourcing: [[metoda]] restrukturyzacji działalności gospodarczej'', PWE, Warszawa
* Petryk I., (2015). ''[https://journals.umcs.pl/h/article/view/1760/1371 Outsourcing Strategy in Network Enterprises]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. 49, nr 3, s. 155-160
* Petryk I., (2015). ''[https://journals.umcs.pl/h/article/view/1760/1371 Outsourcing Strategy in Network Enterprises]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. 49, nr 3, s. 155-160
* Matejun, M. (2006). ''[http://www.matejun.com/pubs-pl/2006_Marek_Matejun_Rodzaje_outsourcingu_i_kierunki_jego_wykorzystania.pdf Rodzaje outsourcingu i kierunki jego wykorzystania]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 42
* Matejun, M. (2006). ''[http://www.matejun.com/pubs-pl/2006_Marek_Matejun_Rodzaje_outsourcingu_i_kierunki_jego_wykorzystania.pdf Rodzaje outsourcingu i kierunki jego wykorzystania]'', Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 42
* (2005). ''Shared Services and Outsourcing (SSO) Hub Potential Analysis'', A Frost & Sullivan Study, November  
* (2005). ''Shared Services and Outsourcing (SSO) Hub Potential Analysis'', A Frost & Sullivan Study, November  
* Greaver Junior M. F., ''Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives'', AMACOM, New York 1999
* Greaver Junior M. F., ''Strategic Outsourcing. A Structured Approach to Outsourcing Decisions and Initiatives'', AMACOM, New York 1999
* Walas-Trębacz J., (2016). ''[http://zif.wzr.pl/pim/2016_2_1_33.pdf Wykorzystanie outsourcingu w doskonaleniu łańcucha wartości przedsiębiorstwa]'', Zarządzanie i Finanse, nr 2, cz. 1, s. 439-454
* Walas-Trębacz J., (2016). ''[http://zif.wzr.pl/pim/2016_2_1_33.pdf Wykorzystanie outsourcingu w doskonaleniu łańcucha wartości przedsiębiorstwa]'', [[Zarządzanie]] i Finanse, nr 2, cz. 1, s. 439-454


[[Kategoria:Outsourcing]]
[[Kategoria:Outsourcing]]

Wersja z 01:20, 21 maj 2020

Outsourcing
Polecane artykuły


Outsourcing dotyczy zlecania zadań, które dotychczas były realizowane w przedsiębiorstwie, innym podmiotom poprzez wydzielenie ich ze struktury organizacyjnej. Jest to rozwiązanie podejmowane zazwyczaj w następstwie działań restrukturyzacyjnych. Outsourcing wykorzystać możne nie tylko do pojedynczych usług, czy nawet funkcji pomocniczych, ale zwłaszcza w zakresie procesów gospodarczych realizowanych wcześniej samodzielnie przez zleceniodawcę.

Outsourcing w literaturze podmiotu

Wśród definicji występujących w literaturze przedmiotu, w których akcentowane są cechy charakterystyczne outsourcingu można przedstawić propozycje następujących autorów:

  • P. Bendora-Samuela

Powierzenie przez organizację realizacji określonego procesu (własności procesu) usługodawcy określając szczegółowo efekty, jakie zleceniodawca zamierza uzyskać, ale bez instrukcji dotyczących sposobu wykonywania poszczególnych zadań, pozostawiając inicjatywę w tym zakresie zleceniobiorcy.

  • Maurice'a F. Greavera Juniora

Przekazanie zewnętrznym usługodawcom zgodnie z postanowieniami w umowie (kontrakcie) powtarzających się wewnętrznych zadań organizacji, związanych z ich realizacją pracowników, maszyn, urządzeń, wyposażenia, technologii i innych zasobów oraz kompetencji decyzyjnych dotyczących ich wykorzystania.


Geneza powstania outsourcingu

Termin outsourcing jest angielskim skrótem od trzech słów:

  • outside (zewnętrzny),
  • resource (środek),
  • using (używanie).

W wielu naukowych źródłach podaje się, że pojęcie "outsourcing” po raz pierwszy zostało użyte w 1979 r. i odnosiło się do nabywania niemieckich projektów przez brytyjski przemysł motoryzacyjny. Chociaż outsourcing powszechnie uważany jest za wynalazek XX wieku, jego cechy odszukać można znacznie wcześniej. Za pewną formę outsourcingu można uznać, na przykład powierzanie zakonom przez władców państw europejskich organizacji struktur edukacyjnych. Z całą pewnością korzystał z outsourcingu Napoleon, który zlecał prywatnym firmom dostawy amunicji na pola bitew oraz zbieranie rannych.

W Polsce outsourcing jest stosowany od lat 90-tych. Jego początki jednak nie kojarzyły się z tą nazwą. Były to po prostu umowy na obsługę obszarów pomocniczych takich jak dbanie o czystość czy ochrona. Jednak pewne cechy charakterystyczne tych kontaktów wskazywały na to, że współpraca outsourcingowa może przynieść więcej korzyści niż tylko doraźne oszczędności, które stanowiły pierwszy istotny powód szukania wykonawców zewnętrznych.

Outsourcing jako narzędzie restrukturyzacji

Związek outsourcingu z działalnością restrukturyzacyjną w przedsiębiorstwie podkreślony został także w polskojęzycznych opracowaniach m.in. J. Penca [1997] oraz M. Trockiego [2001].

J. Penc zaakcentował wpływ wymienionego rozwiązania na zmiany struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa i jego kontaktów z otoczeniem [J. Penc, 1997, s. 13]. Outsourcing to korzystanie z kompleksowych usług będących kombinacją różnorodnych usług cząstkowych sprzedawanych i rozliczanych jako jednostka, jakie oferują zewnętrzni wykonawcy (oferenci). Takie ujęcie wykazuje pewne podobieństwo zwłaszcza do podejścia reprezentowanego przez wspomnianego wcześniej P. Bendora - Samuela.

M. Trocki natomiast w swojej pracy powołuje się na podejście przedstawione przez M. F. Greavera Juniora [1999] i definiuje outsourcing jako: przedsięwzięcie polegające na wydzieleniu ze struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa macierzystego realizowanych przez nie funkcji i przekazanie ich do realizacji innym podmiotom gospodarczym [M. Trocki, 2001, s. 13]. Autor proponuje użycie terminów "wydzielenie" lub "wyodrębnienie" jako polskojęzycznych odpowiedników outsourcingu, co wskazuje na postrzeganie prezentowanego rozwiązania jako działania o charakterze restrukturyzacyjnym.

Warto zwrócić uwagę, że obaj autorzy podejmując rozważania w zakresie outsourcingu akcentują zwłaszcza zmiany w przedsiębiorstwie macierzystym poprzedzające zastosowania wyróżnionej formy współpracy. Wspomniani wcześniej P. Bendor-Samuel i M. F. Greaver Junior podkreślają natomiast charakterystyczną cechę relacji pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą polegającą na przejęciu przez zleceniobiorcę obok zasobów zleceniodawcy także kompetencji decyzyjnych dotyczących ich wykorzystania zgodnie z postanowieniami umowy pomiędzy partnerami.

Outsourcing a współpraca przedsiębiorstw

W oparciu o koncepcję przedstawioną przez P. Bendora-Samuela obecnie należy podkreślić zasadniczą różnicę pomiędzy outsourcingiem a innymi formami współpracy z usługodawcą. Związana jest ona przede wszystkim z zakresem kompetencji decyzyjnych dotyczących możliwości wprowadzania zmian w zakresie zleconych zadań. W przypadku outsourcingu bowiem tzw. własność zleconych zadań jest przekazywana zleceniobiorcy, a zleceniodawca określa tylko oczekiwania dotyczące efektów działania zleceniobiorcy. Inne formy współpracy z usługodawcą charakteryzują się natomiast pozostawieniem wyróżnionych kompetencji decyzyjnych zleceniodawcy, który nie tylko określa oczekiwane efekty, ale także przekazuje zleceniobiorcy instrukcje dotyczące sposobów realizacji zadań. Takie formy współpracy z usługodawcą wiążą się zazwyczaj z większym zaangażowaniem zleceniodawcy w kontrolowanie zleceniobiorcy, ale zleceniodawca może znacznie łatwiej zmienić kooperanta niż w warunkach powierzenia usługodawcy własności zleconych zadań (czy także całego procesu).

Charakter i cele procesu outsourcingu

Outsourcing jest procesem o charakterze strategicznym, przebudowującym struktury organizacyjne w przedsiębiorstwie, mającym wpływ na funkcjonowanie procesów w nim zachodzących. Czynnikami decydującymi o zlecaniu procesów na zewnątrz są głównie aspekty finansowe i ekonomiczne, ale także te o charakterze strategicznym. W przypadku podziału procesu ze względu na cele wyróżnia się:

  • outsourcing naprawczy (ma na celu wyjście przedsiębiorstwa z konkretnej, niekorzystnej sytuacji),
  • dostosowawczy (dotyczy zmiany struktury firmy dla lepszego dopasowania do nowych warunków rynkowych),
  • rozwojowy (prowadzi do efektywnego funkcjonowania w przyszłości, wynikający z odczytywania trendów rynkowych).

Proces wdrażania outsourcingu

Proces wdrażania outsourcingu w przedsiębiorstwie można podzielić na sześć podstawowych etapów:

  1. Analiza stanu obecnego,
  2. Podjęcie decyzji,
  3. Wybór dostawcy,
  4. Opracowanie umowy,
  5. Przejście do nowego formatu,
  6. Wdrożenie.

Obszary outsourcingu

Działami przedsiębiorstw, w których strategia outsourcingu wykorzystywana jest najczęściej, są: informatyka, operacje pomocnicze i logistyka. W ramach tych działów wyróżnić można najpopularniejsze zadania przekazywane na zewnątrz:

Korzyści z zastosowania outsourcingu

Wydzielanie ze struktury określonych procesów to nie tylko zmiana zasad funkcjonowania wyodrębnianych działań, ale również zmiana zasad funkcjonowania całej organizacji pierwotnej. Aby przyniosła określone korzyści firmie, musi być poprzedzona wnikliwymi badaniami oraz analizami. Do najważniejszych, możliwych do osiągnięcia korzyści towarzyszącym wprowadzeniu outsourcingu do przedsiębiorstwa należą:

  • zmniejszenie kosztu jednostkowego produktu,
  • uzyskanie dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,
  • uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje,
  • zwolnienie własnych zasobów do innych celów,
  • większe dostosowanie do potrzeb klienta,
  • redukcja nierentownych funkcji,
  • uporanie się z funkcją trudną do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,
  • krótszy termin realizacji zamówień klienta.

Zagrożenia outsourcingu

W działalności firmy macierzystej, która wydzieliła określone funkcje, mogą wystąpić także różnorodne mankamenty i zagrożenia. Najczęściej spotykanymi problemami wiążącymi się z zastosowaniem outsourcingu są:

  • niewłaściwe wykonywanie prac przez zewnętrzne przedsiębiorstwa usługowe, w tym zwłaszcza możliwość obniżania jakości produktu końcowego,
  • niebezpieczeństwo utraty tożsamości przez firmę macierzystą spowodowane przekazaniem zbyt szerokiego zakresu funkcji wykonawcom zewnętrznym,
  • trudności w osiągnięciu spodziewanego obniżenia kosztów i wzrostu efektywności pracy przedsiębiorstwa przede wszystkim ze względu na rosnące ceny usług stosowane przez przedsiębiorstwa usługowe,
  • niepowodzenia w wypracowaniu prawidłowej współpracy z dostawcami usług i duża skala konfliktów,
  • ujemne stosunki społeczne związane z redukcją personelu,
  • wysokie obciążenia finansowe i organizacyjne w momencie rozpoczęcia współpracy outsourcingowej,
  • trudności w odtworzeniu wydzielonych funkcji w przypadku nieudanej działalności outsourcingowej i możliwość poniesienia znacznych kosztów przy zmianie przedsiębiorstwa usługowego.

Bibliografia

Autor: Tomasz Małkus, Patrycja Polis