Oszczędność w projekcie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]


'''Oszczędność w projekcie''' - by projekt został przeprowadzony zgodnie z planowanym czasem, wykorzystaną ilością zasobów i innych elementów projektu, ważny jest szczegółowy plan jego przebiegu, odpowiednie kierowanie pracą zespołową, określony budżet oraz jego monitorowanie. By nie doprowadzić do powstawania opóźnień i tym samym zwiększenia kosztów, istotnym jest zaplanowanie kontroli jego poszczególnych etapów.
'''[[Oszczędność]] w projekcie''' - by [[projekt]] został przeprowadzony zgodnie z planowanym czasem, wykorzystaną ilością zasobów i innych elementów projektu, ważny jest szczegółowy [[plan]] jego przebiegu, odpowiednie [[kierowanie]] pracą zespołową, określony [[budżet]] oraz jego [[monitorowanie]]. By nie doprowadzić do powstawania opóźnień i tym samym zwiększenia kosztów, istotnym jest zaplanowanie kontroli jego poszczególnych etapów.


==Planowanie projektu a oszczędność==
==Planowanie projektu a oszczędność==


Kluczowym elementem w projekcie jest zaplanowanie jego przebiegu. Planowanie projektu powinno obejmować:
Kluczowym elementem w projekcie jest zaplanowanie jego przebiegu. [[Planowanie]] projektu powinno obejmować:
# jego zakres
# jego [[zakres]]
# czas trwania
# czas trwania
# potrzebne zasoby
# potrzebne [[zasoby]]
# koszt projektu
# [[koszt]] projektu


Po otrzymaniu zgody na rozpoczęcie procesu planowania, można przystąpić do poszczególnych etapów. (M. Szwabe, 2007, str. 32)
Po otrzymaniu zgody na rozpoczęcie procesu planowania, można przystąpić do poszczególnych etapów. (M. Szwabe, 2007, str. 32)
Linia 40: Linia 40:
'''Budżet''' jest nieodłącznym elementem projektu. Podczas planowania procesu, należy określić ilość środków pieniężnych, przeznaczonych na wykonanie danego projektu. Często niemożliwe jest dokładne sprecyzowanie budżetu, ponieważ podczas planowania projektu istnieje wiele niewiadomych. Zadaniem członków zespołu jest jednak określenie najbardziej prawdopodobnych kosztów.  
'''Budżet''' jest nieodłącznym elementem projektu. Podczas planowania procesu, należy określić ilość środków pieniężnych, przeznaczonych na wykonanie danego projektu. Często niemożliwe jest dokładne sprecyzowanie budżetu, ponieważ podczas planowania projektu istnieje wiele niewiadomych. Zadaniem członków zespołu jest jednak określenie najbardziej prawdopodobnych kosztów.  


Budżet projektu jest określany poprzez obliczenie kosztów poszczególnych zadań, ich późniejszego
[[Budżet projektu]] jest określany poprzez obliczenie kosztów poszczególnych zadań, ich późniejszego
zsumowania do postaci kosztów pakietów roboczych, a następnie do budżetu przedsięwzięcia.
zsumowania do postaci kosztów pakietów roboczych, a następnie do budżetu przedsięwzięcia.


Podczas pracy nad projektem, jedną z najważniejszych informacji jest wiadomość o końcowym budżecie.  
Podczas pracy nad projektem, jedną z najważniejszych informacji jest wiadomość o końcowym budżecie.  
Jedną z najczęściej wykonywanych więc analiz jest '''analiza budżetu'''. Choć metod jej przeprowadzenia jest wiele, do najpopularniejszych z nich należą:
Jedną z najczęściej wykonywanych więc analiz jest '''analiza budżetu'''. Choć metod jej przeprowadzenia jest wiele, do najpopularniejszych z nich należą:
# metoda tradycyjna - podczas stosowania metody tradycyjnej, porównuje się koszty rzeczywiste z planowanymi.  
# [[metoda]] tradycyjna - podczas stosowania metody tradycyjnej, porównuje się [[koszty]] rzeczywiste z planowanymi.  
# metoda trendu kosztów - używa się jej do porównania kosztów rzeczywistych, z kosztami, które powinny zostać poniesione na pracę, która została wykonana w rzeczywistości.
# metoda trendu kosztów - używa się jej do porównania kosztów rzeczywistych, z kosztami, które powinny zostać poniesione na pracę, która została wykonana w rzeczywistości.


==Odpowiednie zarządzanie czasem==
==Odpowiednie zarządzanie czasem==


'''Zarządzanie czasem''' bezpośrednio wpływa na sukces projektu oraz na jego oszczędność. Planowanie czasu projektu, powinno odbywać się przy użyciu reguły SMART (M. Sołtysik, 2018, str. 72).
'''[[Zarządzanie]] czasem''' bezpośrednio wpływa na [[sukces]] projektu oraz na jego oszczędność. Planowanie czasu projektu, powinno odbywać się przy użyciu reguły SMART (M. Sołtysik, 2018, str. 72).
Jednym z najważniejszych elementów w projekcie jest opracowanie listy działań. Lista ta może zostać stworzona poprzez opinie ekspertów lub dekompozycję. Następnie, konieczne jest określenie kolejności zaplanowanych działań. Podczas określenia kolejności zadań, używana jest najczęściej metoda następstw. Podstawą tej metody jest diagram i graficzne prezentowanie działań.
Jednym z najważniejszych elementów w projekcie jest opracowanie listy działań. Lista ta może zostać stworzona poprzez opinie ekspertów lub dekompozycję. Następnie, konieczne jest określenie kolejności zaplanowanych działań. Podczas określenia kolejności zadań, używana jest najczęściej metoda następstw. Podstawą tej metody jest diagram i graficzne prezentowanie działań.


Linia 70: Linia 70:
==Efektywne zarządzanie zespołem w projekcie==
==Efektywne zarządzanie zespołem w projekcie==


By praca w zespole przebiegała efektywnie, a tym samym generowała oszczędności w czasie, niezbędne jest odpowiednie pokierowanie pracą zespołu. Bardzo ważna jest dobra komunikacja i współpraca członków zespołu. Gdy pojawiają się konflikty, wymagają one natychmiastowego rozwiązania przez kierownika projektu, by nie zakłócać przebiegu projektu.
By [[praca]] w zespole przebiegała efektywnie, a tym samym generowała [[oszczędności]] w czasie, niezbędne jest odpowiednie pokierowanie pracą zespołu. Bardzo ważna jest dobra [[komunikacja]] i [[współpraca]] członków zespołu. Gdy pojawiają się konflikty, wymagają one natychmiastowego rozwiązania przez kierownika projektu, by nie zakłócać przebiegu projektu.


'''Kierownik projektu''' powinien wiedzieć, jakich metod użyć, by skutecznie rozwiązywać konflikty:
'''[[Kierownik]] projektu''' powinien wiedzieć, jakich metod użyć, by skutecznie rozwiązywać konflikty:
# Usuwanie problemu (problem solving)
# Usuwanie problemu (problem solving)
#Łagodzenie (smoothing)
#Łagodzenie (smoothing)
Linia 81: Linia 81:
==Ryzyko a oszczędność w projekcie==
==Ryzyko a oszczędność w projekcie==


'''Zarządzanie ryzykiem''' i jego kontrola w projekcie wymaga nadzoru przez zespół projektowy. Każde potencjalne zagrożenie może spowolnić projekt lub wymagać większego nakładu zasobów. W rezultacie, oszczędność  
'''[[Zarządzanie ryzykiem]]''' i jego [[kontrola]] w projekcie wymaga nadzoru przez [[zespół]] projektowy. Każde potencjalne [[zagrożenie]] może spowolnić projekt lub wymagać większego nakładu zasobów. W rezultacie, oszczędność  
w projekcie nie jest możliwa, rosną natomiast jego koszty.
w projekcie nie jest możliwa, rosną natomiast jego koszty.


Zarządzanie ryzykiem obejmuje takie elementy jak:
Zarządzanie ryzykiem obejmuje takie elementy jak:
# rozpoznanie potencjalnego zagrożenia
# rozpoznanie potencjalnego [[zagrożenia]]
# ocena skutków potencjalnego zagrożenia
# [[ocena]] skutków potencjalnego zagrożenia
# ustalenie działań minimalizujących zagrożenie
# ustalenie działań minimalizujących zagrożenie
# oszacowanie niesprzyjających zdarzeń
# oszacowanie niesprzyjających zdarzeń
Linia 98: Linia 98:
* Strelnik S. (2016). [https://www.mimuw.edu.pl/~sroka/archiwalne/2005ey/materialy/ey3.pdf ''Zarządzanie projektami, teoria vs praktyka.''], Ernst&Young, Kraków.
* Strelnik S. (2016). [https://www.mimuw.edu.pl/~sroka/archiwalne/2005ey/materialy/ey3.pdf ''Zarządzanie projektami, teoria vs praktyka.''], Ernst&Young, Kraków.
* Sołtysik M. (2016). ''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'', Mfiles.pl, Kraków.
* Sołtysik M. (2016). ''Współczesne trendy w zarządzaniu projektami'', Mfiles.pl, Kraków.
* Szwabe M. (2007). ''Zarządzanie projektami współfinansowanymi z funduszy publicznych'', Oficyna, Kraków  
* Szwabe M. (2007). ''[[Zarządzanie projektami]] współfinansowanymi z funduszy publicznych'', Oficyna, Kraków  


{{a|Joanna Brzezińska}}
{{a|Joanna Brzezińska}}

Wersja z 01:11, 21 maj 2020

Oszczędność w projekcie
Polecane artykuły

Oszczędność w projekcie - by projekt został przeprowadzony zgodnie z planowanym czasem, wykorzystaną ilością zasobów i innych elementów projektu, ważny jest szczegółowy plan jego przebiegu, odpowiednie kierowanie pracą zespołową, określony budżet oraz jego monitorowanie. By nie doprowadzić do powstawania opóźnień i tym samym zwiększenia kosztów, istotnym jest zaplanowanie kontroli jego poszczególnych etapów.

Planowanie projektu a oszczędność

Kluczowym elementem w projekcie jest zaplanowanie jego przebiegu. Planowanie projektu powinno obejmować:

  1. jego zakres
  2. czas trwania
  3. potrzebne zasoby
  4. koszt projektu

Po otrzymaniu zgody na rozpoczęcie procesu planowania, można przystąpić do poszczególnych etapów. (M. Szwabe, 2007, str. 32)

  1. dobór zespołu projektowego - podczas doboru zespołu projektowego, konieczne jest również określenie planu komunikacji.
  2. określenie struktury projektu - potrzebne jest opracowanie czynności w projekcie, stworzenie harmonogramu prac, jak i również określenie ścieżki krytycznej oraz rezerwy czasu.
  3. planowanie przebiegu projektu - na tym etapie konieczne jest określenie czasu poszczególnych czynności oraz wyznaczenie kamieni milowych projektu.
  4. planowanie zasobów projektu - jednym z ważniejszych elementów podczas planowania zasobów jest określenie budżetu projektu oraz wymaganych do projektu zasobów, wraz z ich przydziałem do poszczególnych czynności.
  5. planowanie wykonawstwa projektu - w przypadku braku finansowania - potrzebne jest jego pozyskanie, należy również wybrać dostawców i podwykonawców projektu oraz przydzielić zadania poszczególnym członkom projektu

Budżet i pomiar postępu kosztów

Budżet jest nieodłącznym elementem projektu. Podczas planowania procesu, należy określić ilość środków pieniężnych, przeznaczonych na wykonanie danego projektu. Często niemożliwe jest dokładne sprecyzowanie budżetu, ponieważ podczas planowania projektu istnieje wiele niewiadomych. Zadaniem członków zespołu jest jednak określenie najbardziej prawdopodobnych kosztów.

Budżet projektu jest określany poprzez obliczenie kosztów poszczególnych zadań, ich późniejszego zsumowania do postaci kosztów pakietów roboczych, a następnie do budżetu przedsięwzięcia.

Podczas pracy nad projektem, jedną z najważniejszych informacji jest wiadomość o końcowym budżecie. Jedną z najczęściej wykonywanych więc analiz jest analiza budżetu. Choć metod jej przeprowadzenia jest wiele, do najpopularniejszych z nich należą:

  1. metoda tradycyjna - podczas stosowania metody tradycyjnej, porównuje się koszty rzeczywiste z planowanymi.
  2. metoda trendu kosztów - używa się jej do porównania kosztów rzeczywistych, z kosztami, które powinny zostać poniesione na pracę, która została wykonana w rzeczywistości.

Odpowiednie zarządzanie czasem

Zarządzanie czasem bezpośrednio wpływa na sukces projektu oraz na jego oszczędność. Planowanie czasu projektu, powinno odbywać się przy użyciu reguły SMART (M. Sołtysik, 2018, str. 72). Jednym z najważniejszych elementów w projekcie jest opracowanie listy działań. Lista ta może zostać stworzona poprzez opinie ekspertów lub dekompozycję. Następnie, konieczne jest określenie kolejności zaplanowanych działań. Podczas określenia kolejności zadań, używana jest najczęściej metoda następstw. Podstawą tej metody jest diagram i graficzne prezentowanie działań.

Wyróżnić można dwa pojęcia ściśle związane z oszczędnością w projekcie:

  1. wyprzedzenie (leads) - jest to okres czasu, o jaki można przyspieszyć następnik w ramach jego relacji z poprzednikiem.
  2. zwłokę (lags) - jest to natomiast czas, o jaki będzie opóźniony następnik, w jego relacji z poprzednikiem

Szacowanie czasu działań w projekcie jest procesem skomplikowanym. By precyzyjniej określić ramy czasowe używa się narzędzi takich jak:

  1. opinie ekspertów
  2. szacowanie parametryczne
  3. szacowanie trzypunktowe
  4. szacowanie porównawcze

Kluczową częścią zarządzania czasem w projekcie jest zaprojektowanie jego ścieżki krytycznej. Pojęcie ścieżki krytycznej zakłada, iż w każdym projekcie istnieje ścieżka wpływająca na czas jego zakończenia. Określenie ścieżki krytycznej pozwala oszacować najkrótszy czas trwania projektu. Dokonuje się tego poprzez przeprowadzenie analizy kalkulacji w przód oraz kalkulacji wstecz.

W projekcie niezbędne jest również określenie kamieni milowych (milestones). Są to istotne zdarzenia w projekcie, które są jednocześnie punktami kontrolnymi dotychczas wykonanych zadań.

Efektywne zarządzanie zespołem w projekcie

By praca w zespole przebiegała efektywnie, a tym samym generowała oszczędności w czasie, niezbędne jest odpowiednie pokierowanie pracą zespołu. Bardzo ważna jest dobra komunikacja i współpraca członków zespołu. Gdy pojawiają się konflikty, wymagają one natychmiastowego rozwiązania przez kierownika projektu, by nie zakłócać przebiegu projektu.

Kierownik projektu powinien wiedzieć, jakich metod użyć, by skutecznie rozwiązywać konflikty:

  1. Usuwanie problemu (problem solving)
  2. Łagodzenie (smoothing)
  3. Wycofanie (withdrawal)
  4. Szukanie kompromisu (compromising)
  5. Wymuszanie (forcing)

Ryzyko a oszczędność w projekcie

Zarządzanie ryzykiem i jego kontrola w projekcie wymaga nadzoru przez zespół projektowy. Każde potencjalne zagrożenie może spowolnić projekt lub wymagać większego nakładu zasobów. W rezultacie, oszczędność w projekcie nie jest możliwa, rosną natomiast jego koszty.

Zarządzanie ryzykiem obejmuje takie elementy jak:

  1. rozpoznanie potencjalnego zagrożenia
  2. ocena skutków potencjalnego zagrożenia
  3. ustalenie działań minimalizujących zagrożenie
  4. oszacowanie niesprzyjających zdarzeń

Trudno z całkowitą pewnością przewidzieć zagrożenia, które mogą doprowadzić do opóźnienia lub niepowodzenia projektu, należy jednak minimalizować ich skutki, starać się je zidentyfikować oraz przygotować scenariusze, które mogą być zastosowane w przypadku wystąpienia ryzyka.

Bibliografia

Autor: Joanna Brzezińska