Organizacja ucząca się: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 24: Linia 24:
* uczenie się na błędach,
* uczenie się na błędach,
* ciągły [[trening]] personelu oraz planowe szkolenia,
* ciągły [[trening]] personelu oraz planowe szkolenia,
* rozwój personelu kierowany przez kierownictwo,
* [[rozwój]] personelu kierowany przez kierownictwo,
* delegowanie uprawnień i [[decentralizacja]],
* [[delegowanie]] uprawnień i [[decentralizacja]],
* podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
* podejmowanie ryzyka, zachęcanie do eksperymentowania,
* częste przeglądy procedur działania,
* częste przeglądy procedur działania,
Linia 35: Linia 35:


==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się==
==Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się==
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):
Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące [[kompetencje]] (B. Kaczmarek 2012, s. 468):
# Myślenie systemowe- umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
# [[Myślenie systemowe]]- umiejętność postrzegania [[organizacja|organizacji]] w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
# Mistrzostwo osobiste- stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
# Mistrzostwo osobiste- stałe [[samodoskonalenie]] pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia [[wizja|wizji]] przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
# Modele myślowe- ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
# [[Modele]] myślowe- ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i [[zdolność]] do doskonalenia oddziałują na [[efektywność]] działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
# Budowa wspólnej wizji przyszłości- umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
# Budowa wspólnej wizji przyszłości- umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
# Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.
# Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.
Linia 76: Linia 76:
* Czekaj J.(red.)(2007).''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Czekaj J.(red.)(2007).''Metody organizacji i zarządzania'', Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków
* Garvin D.A.(1998), ''Building a Learning Organization'', w: Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Garvin D.A.(1998), ''Building a Learning Organization'', w: Harvard Business Review on Knowledge Management, Harvard Business School Press, Boston, MA
* Kaczmarek B. (2012). ''Organizacja ucząca się jako nowa wartość firmy.'' "Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 737
* Kaczmarek B. (2012). ''Organizacja ucząca się jako nowa [[wartość]] firmy.'' "Zeszyt naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 737
* Karaszewska H. (2010). ''[http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy.]'' " Acta Universitatis Nicolai Copernici Ekonomia", Nr 41
* Karaszewska H. (2010). ''[http://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/AUNC_EKON/article/view/4303 Miejsce i rola rozwoju zasobów ludzkich w strategicznym zarządzaniu zasobami pracy.]'' " Acta Universitatis Nicolai Copernici [[Ekonomia]]", Nr 41
* Kudelska K. (2013). ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.''" Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne", Nr 3
* Kudelska K. (2013). ''Organizacja ucząca się w świetle współczesnych koncepcji zarządzania.''" Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy, Nauki Społeczne", Nr 3
* Kuźmicz K. A. (2010). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej.]'' " Ekonomia i Zarządzanie", Vol. 2, Nr 4
* Kuźmicz K. A. (2010). ''[http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-BPBB-0003-0011 Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej.]'' " Ekonomia i Zarządzanie", Vol. 2, Nr 4

Wersja z 00:56, 21 maj 2020

Organizacja ucząca się
Polecane artykuły


Zdaniem P. Senge w organizacji uczącej się ludzie poszukują wciąż nowych możliwości osiągania pożądanych efektów, tworzą nowe wzorce niestereotypowego myślenia, rozwijają się w pracy zespołowej, stale się uczą. P. Senge jest uznawany za jednego z najważniejszych twórców idei organizacji uczącej się, choć źródeł należy szukać u Ch. Argyrisa i D. Schona, a nawet wcześniej - w koncepcji systemów wspomagania decyzji z lat 50-tych.

Organizacja ucząca się jest organizacją biegłą w realizacji zadań tworzenia, pozyskiwania i przekazywaniu wiedzy, oraz w modyfikowaniu swoich zachowań w reakcji na nową wiedzą i doświadczenie (D.A. Garvin 1998, s. 51). Twórca powyższej definicji wskazuje na dwa zagadnienia występujące w obecnym stadium rozwoju koncepcji uczącej się organizacji. Mianowicie zwraca uwagę na brak jasnych zasad kierujących praktyką zarządzania uczącymi się organizacjami, charakteryzujących metody i techniki szczegółowe, którymi powinno posługiwać się kierownictwo firm, brak również narzędzi pomiarowych dla oceny organizacyjnego poziomu kompetencji i stopnia uczenia się. Narzędzia te są niezbędne, aby ocenić, jakie efekty ma zastosowanie koncepcji uczącej się organizacji w praktyce.

Koncepcja uczącej się organizacji jest ściśle związana z realizacją strategii innowacyjnej w przedsiębiorstwie. Innowacje są konsekwencją zmian zachodzących w otoczeniu oraz rozwoju przedsiębiorstwa. Są one konieczne dla realizacji wszelkich zmian i udoskonaleń, przez co stają się podstawowym warunkiem osiągnięcia sukcesu na rynku. Innowacje mogą być elementem ofensywnej strategii przedsiębiorstw wchodzących na nowe rynki, jak również defensywną bronią firm ustabilizowanych i dobrze prosperujących (J. Penc 2001, s. 129).

Cechy wyróżniające organizacji uczącej się

Kluczowe dla organizacji uczącej się jest przywództwo oraz właściwe zarządzanie kapitałem intelektualnym.

Kompetencje warunkujące powstanie organizacji uczących się

Według P. Senge, aby przekształcić przedsiębiorstwo w organizację uczącą się, należy rozwinąć w nim następujące kompetencje (B. Kaczmarek 2012, s. 468):

  1. Myślenie systemowe- umiejętność postrzegania organizacji w sposób całościowy, uwzględniając jednocześnie poszczególne części składowe oraz zachodzące pomiędzy nimi zależności.
  2. Mistrzostwo osobiste- stałe samodoskonalenie pracowników organizacji w obszarze pozyskiwanej wiedzy i sposobów jej spożytkowania, a także dążenie członków organizacji do rozumienia wizji przyszłości organizacji, rozumienia samej organizacji oraz branie odpowiedzialności za podejmowanie działań mających na celu realizacji wizji.
  3. Modele myślowe- ukryte i niecałkowicie uświadomione założenia, mające wpływ na rozumienie i interpretację otaczającej przedsiębiorstwo rzeczywistości, których zrozumienie, analiza i zdolność do doskonalenia oddziałują na efektywność działań jednostek oraz funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa.
  4. Budowa wspólnej wizji przyszłości- umiejętność wzajemnego zrozumienia się pracowników, sygnalizowania ich własnych oczekiwań i możliwości oraz wyznaczenie wspólnego dla wszystkich pracowników kierunku rozwoju organizacji, co stanowi warunek efektywności podejmowanych przedsięwzięć.
  5. Zespołowe uczenie się- prowadzenie współpracy i wymiany poglądów pomiędzy członkami zespołów, co prowadzi do szybszego rozwoju poszczególnych pracowników i całej organizacji.

Kiedy przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się?

Przedsiębiorstwo staje się organizacją uczącą się wtedy, gdy (K. Kudelska 2013, s. 24):

  • "uczy się powiększać wiedzę oraz ma mechanizmy promujące nabywanie i rozpowszechnianie wiedzy
  • uważa każdą nową działalność za okazję do uczenia się
  • uczy się rozpowszechniać nowe idee, praktyki, procesy i procedury
  • uczy się doskonalić procesy
  • jest wrażliwe na zjawiska zewnętrzne
  • jest otwarte na otoczenie"

Metody stosowane przez organizacje uczące się

Do metod stosowanych w organizacji uczącej się, zaliczyć można:

Bibliografia

Autor: Sławomir Wawak,Krzysztof Woźniak, Maria Płaczkiewicz