Opinia publiczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 18: Linia 18:
 
Opinia publiczna to wartości i postawy ludzi dotyczące danych spraw, wydarzeń i osobowości. Jest rodzajem porozumiewania się odmiennych jednostek ekonomicznych jak i społecznych, które cechuje się ukazywaniem swoich przekonań. Zdefiniowanie tego pojęcia nie jest jednoznaczne ponieważ istnieje wiele teorii z nim związanych. Problematyczne jest także ustalenie konkretnej opini ponieważ jest ona publiczna, co oznacza iż dotyczy szerszego grona odbiorców (R.J. Dalton 2013, s. 2)Powstanie wyrazu opinia publiczna związane jest z łacińskimi słowami opinio, które dosłownie tłumaczy się jako pogląd oraz publicus czyli lud (D. Karwacka 2013, s. 137).
 
Opinia publiczna to wartości i postawy ludzi dotyczące danych spraw, wydarzeń i osobowości. Jest rodzajem porozumiewania się odmiennych jednostek ekonomicznych jak i społecznych, które cechuje się ukazywaniem swoich przekonań. Zdefiniowanie tego pojęcia nie jest jednoznaczne ponieważ istnieje wiele teorii z nim związanych. Problematyczne jest także ustalenie konkretnej opini ponieważ jest ona publiczna, co oznacza iż dotyczy szerszego grona odbiorców (R.J. Dalton 2013, s. 2)Powstanie wyrazu opinia publiczna związane jest z łacińskimi słowami opinio, które dosłownie tłumaczy się jako pogląd oraz publicus czyli lud (D. Karwacka 2013, s. 137).
  
Początki tej koncepcji datuje się na okres oświecenia, zaczęto ją wykorzystywać w XVIII w. Odpowiadała ona wtedy w pewnym stopniu za ulepszenie zdolności czytania oraz pisania a także wpłynęło to na popularyzację literatury. O jakości danej opinii publicznej decyduje przede wszystkim kultura wśród danego społeczeństwa, wpływ tradycji oraz stereotypów a także ilość i przepływ informacji (A. Łepa 2011, s. 90). Jest ona pojęciem zmiennym ponieważ za sprawą różnych poglądów oraz nowych trendów może się przekształcać.
+
Początki tej koncepcji datuje się na okres oświecenia, zaczęto ją wykorzystywać w XVIII w. Odpowiadała ona wtedy w pewnym stopniu za ulepszenie [[zdolności]] czytania oraz pisania a także wpłynęło to na popularyzację literatury. O jakości danej opinii publicznej decyduje przede wszystkim kultura wśród danego społeczeństwa, wpływ tradycji oraz stereotypów a także ilość i przepływ informacji (A. Łepa 2011, s. 90). Jest ona pojęciem zmiennym ponieważ za sprawą różnych poglądów oraz nowych trendów może się przekształcać.
  
 
Współczesne teorie związane z opinią publiczną kreują jej dwa typy. Pierwsze z nich to ogólne wyrażenia jakie ma dany podmiot w stosunku do różnych kwestii. Formułują się one przez dłuższy okres czasu, jest to np. Ideologia. Drugi typ jest zdecydowanie bardziej konkretny oraz osobisty odnosi się on do własnych przekonań które mogą się co jakiś czas zmieniać (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 12).  
 
Współczesne teorie związane z opinią publiczną kreują jej dwa typy. Pierwsze z nich to ogólne wyrażenia jakie ma dany podmiot w stosunku do różnych kwestii. Formułują się one przez dłuższy okres czasu, jest to np. Ideologia. Drugi typ jest zdecydowanie bardziej konkretny oraz osobisty odnosi się on do własnych przekonań które mogą się co jakiś czas zmieniać (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 12).  
Linia 31: Linia 31:
 
==Formułowanie opinii publicznej==
 
==Formułowanie opinii publicznej==
  
Formułowanie opinii publicznej opiera się na wielu kwestiach takich jak: religia, ideologia, kultura oraz różne opinie osobiste. Proces formułowania opinii zwykle nie jest dokładny czy też systematyczny, ponieważ ludzie często nie wykorzystują wszystkich informacji jakie mogą posiadać przez co ciężej sprecyzować daną opinie publiczną.  
+
Formułowanie opinii publicznej opiera się na wielu kwestiach takich jak: religia, ideologia, kultura oraz różne opinie osobiste. [[Proces]] formułowania opinii zwykle nie jest dokładny czy też systematyczny, ponieważ ludzie często nie wykorzystują wszystkich informacji jakie mogą posiadać przez co ciężej sprecyzować daną opinie publiczną.  
 
Często bardzo ważnym czynnikiem w formułowaniu opinii publicznej są sprzeczne zdania na dany temat. Motywują one do poszerzania wiedzy o danym aspekcie przez co opinia publiczna może być bardziej zgłębiona w konkretny temat (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 128).  
 
Często bardzo ważnym czynnikiem w formułowaniu opinii publicznej są sprzeczne zdania na dany temat. Motywują one do poszerzania wiedzy o danym aspekcie przez co opinia publiczna może być bardziej zgłębiona w konkretny temat (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 128).  
  
Linia 40: Linia 40:
 
* jest produkowana wspólnie przez:  
 
* jest produkowana wspólnie przez:  
 
# elitarnych liderów opinii, którzy wyrażają i publikują opinie, mają dostęp do mediów i technologii oraz mają wysoki stopień społecznego wpływu
 
# elitarnych liderów opinii, którzy wyrażają i publikują opinie, mają dostęp do mediów i technologii oraz mają wysoki stopień społecznego wpływu
# zapisy statystyczne, które przedstawiają i mierzą opinie zebrane za pośrednictwem ankiet i ankiet
+
# [[zapisy]] statystyczne, które przedstawiają i mierzą opinie zebrane za pośrednictwem ankiet i ankiet
 
# ludzi, których opinie przeważają w ich środowisku społecznym i medialnym, a także w jaki sposób ich własne opinie są zgodne z innymi.
 
# ludzi, których opinie przeważają w ich środowisku społecznym i medialnym, a także w jaki sposób ich własne opinie są zgodne z innymi.
  
Linia 49: Linia 49:
 
Media odgrywają istotną istotną rolę w kształtowaniu opinii publicznej poprzez kilka wpływowych rodzajów takich jak prasa, radio, telewizja, kino, teatr, książki i serwisy.
 
Media odgrywają istotną istotną rolę w kształtowaniu opinii publicznej poprzez kilka wpływowych rodzajów takich jak prasa, radio, telewizja, kino, teatr, książki i serwisy.
 
Aktualnie większość rodzajów mediów jest rozwinięta na bardzo dużą skale przez co większość odbiorców ma do nich łatwy dostęp. Pełnią one również bardzo ważną role w postrzeganiu współczesnych wydarzeń.  
 
Aktualnie większość rodzajów mediów jest rozwinięta na bardzo dużą skale przez co większość odbiorców ma do nich łatwy dostęp. Pełnią one również bardzo ważną role w postrzeganiu współczesnych wydarzeń.  
Środki masowego przekazu wpływają na spójność i integralność opinii publicznej i odnoszą się do różnych aspektów politycznych, społecznych, kulturalnych lub gospodarczych.
+
[[Środki masowego przekazu]] wpływają na spójność i [[integralność]] opinii publicznej i odnoszą się do różnych aspektów politycznych, społecznych, kulturalnych lub gospodarczych.
 
Aby prawidłowo porównać opinie publiczną do funkcjonujących mediów, należy najpierw rozróżnić ich trzy główne zastosowania:
 
Aby prawidłowo porównać opinie publiczną do funkcjonujących mediów, należy najpierw rozróżnić ich trzy główne zastosowania:
 
* Informacyjne  
 
* Informacyjne  
 
* Rozrywkowe
 
* Rozrywkowe
 
* Edukacyjne  
 
* Edukacyjne  
Pierwsze zastosowanie informacyjne służy do kreowania w ludziach potrzeby zdobywania różnych informacji. Może to wpłynąć na znaczne poszerzenie opinii publicznej. Kolejnym z bardzo ważnych aspektów mediów jest dostarczanie przez nie rozrywki odbiorcą. Często jest to związane z pewnym zdominowaniem mediów oraz uzależnieniem od nich swoich odbiorców. Trzecim zastosowaniem jest edukacja, wpływa ona na tworzenie się usposobienia wśród odbiorcy (A. Lepa 2011, s. 93,94).  
+
Pierwsze zastosowanie informacyjne służy do kreowania w ludziach [[potrzeby]] zdobywania różnych informacji. Może to wpłynąć na znaczne poszerzenie opinii publicznej. Kolejnym z bardzo ważnych aspektów mediów jest dostarczanie przez nie rozrywki odbiorcą. Często jest to związane z pewnym zdominowaniem mediów oraz uzależnieniem od nich swoich odbiorców. Trzecim zastosowaniem jest edukacja, wpływa ona na tworzenie się usposobienia wśród odbiorcy (A. Lepa 2011, s. 93,94).  
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
* R.J. Dalton (2013) [https://books.google.nl/books?id=Sl4XBAAAQBAJ&lpg=PP1&ots=jajuDRV16n&dq=public%20opinion&lr&hl=pl&pg=PP1#v=onepage&q=public%20opinion&f=false ''Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Democracies''] Univeristy of California, Irvine
 
* R.J. Dalton (2013) [https://books.google.nl/books?id=Sl4XBAAAQBAJ&lpg=PP1&ots=jajuDRV16n&dq=public%20opinion&lr&hl=pl&pg=PP1#v=onepage&q=public%20opinion&f=false ''Citizen Politics: Public Opinion and Political Parties in Advanced Democracies''] Univeristy of California, Irvine
 
* Karwecka D. (2013) [http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art. 10_karwacka_wplyw_komunikacji_tom_vii_nr_2_2013.pdf ''Wpływ komunikacji społecznej na kształtowanie opinii publicznej, Rozprawy Społeczne nr 2 (VII)''] Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej  
 
* Karwecka D. (2013) [http://rozprawy-spoleczne.pswbp.pl/pdf/art. 10_karwacka_wplyw_komunikacji_tom_vii_nr_2_2013.pdf ''Wpływ komunikacji społecznej na kształtowanie opinii publicznej, Rozprawy Społeczne nr 2 (VII)''] Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej  
* Lepa A. (2011)''Opinia publiczna, media i zasada etyki'' Łódź- Warszawa  
+
* Lepa A. (2011)''Opinia publiczna, media i [[zasada]] etyki'' Łódź- Warszawa  
 
* William T Bianco, David T. Canon (2011) ''American Politics Today (third essentials edition)''W. W. Norton & Company
 
* William T Bianco, David T. Canon (2011) ''American Politics Today (third essentials edition)''W. W. Norton & Company
  

Aktualna wersja na dzień 23:36, 20 maj 2020

Opinia publiczna
Polecane artykuły


Opinia publiczna to wartości i postawy ludzi dotyczące danych spraw, wydarzeń i osobowości. Jest rodzajem porozumiewania się odmiennych jednostek ekonomicznych jak i społecznych, które cechuje się ukazywaniem swoich przekonań. Zdefiniowanie tego pojęcia nie jest jednoznaczne ponieważ istnieje wiele teorii z nim związanych. Problematyczne jest także ustalenie konkretnej opini ponieważ jest ona publiczna, co oznacza iż dotyczy szerszego grona odbiorców (R.J. Dalton 2013, s. 2)Powstanie wyrazu opinia publiczna związane jest z łacińskimi słowami opinio, które dosłownie tłumaczy się jako pogląd oraz publicus czyli lud (D. Karwacka 2013, s. 137).

Początki tej koncepcji datuje się na okres oświecenia, zaczęto ją wykorzystywać w XVIII w. Odpowiadała ona wtedy w pewnym stopniu za ulepszenie zdolności czytania oraz pisania a także wpłynęło to na popularyzację literatury. O jakości danej opinii publicznej decyduje przede wszystkim kultura wśród danego społeczeństwa, wpływ tradycji oraz stereotypów a także ilość i przepływ informacji (A. Łepa 2011, s. 90). Jest ona pojęciem zmiennym ponieważ za sprawą różnych poglądów oraz nowych trendów może się przekształcać.

Współczesne teorie związane z opinią publiczną kreują jej dwa typy. Pierwsze z nich to ogólne wyrażenia jakie ma dany podmiot w stosunku do różnych kwestii. Formułują się one przez dłuższy okres czasu, jest to np. Ideologia. Drugi typ jest zdecydowanie bardziej konkretny oraz osobisty odnosi się on do własnych przekonań które mogą się co jakiś czas zmieniać (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 12). Aby zjawisko mogło być liczone jako opinia publiczna, muszą być spełnione co najmniej cztery warunki:

  1. musi istnieć problem
  2. musi istnieć znaczna liczba osób, które wyrażają opinie w tej sprawie,
  3. musi istnieć porozumienie przynajmniej w niektórych z tych opinii
  4. porozumienie to musi bezpośrednio lub pośrednio wywierać wpływy

Są to czynniki niezbędne do zarówno powstania jak i później dalszej analizy opinii publicznej.

Formułowanie opinii publicznej

Formułowanie opinii publicznej opiera się na wielu kwestiach takich jak: religia, ideologia, kultura oraz różne opinie osobiste. Proces formułowania opinii zwykle nie jest dokładny czy też systematyczny, ponieważ ludzie często nie wykorzystują wszystkich informacji jakie mogą posiadać przez co ciężej sprecyzować daną opinie publiczną. Często bardzo ważnym czynnikiem w formułowaniu opinii publicznej są sprzeczne zdania na dany temat. Motywują one do poszerzania wiedzy o danym aspekcie przez co opinia publiczna może być bardziej zgłębiona w konkretny temat (W.T Bianco, D.T. Canon 2011, s. 128).

Aktualnie można wymienić parę podstawowych cech odnoszących się do opinii publicznej takich jak:

  • odnosi się do wyboru jednej spośród kilku możliwych
  • jest czynnikiem przemijającym oraz zmieniającym się
  • zazwyczaj odnosi się do opinii która jest najbardziej rozpowszechniona
  • jest produkowana wspólnie przez:
  1. elitarnych liderów opinii, którzy wyrażają i publikują opinie, mają dostęp do mediów i technologii oraz mają wysoki stopień społecznego wpływu
  2. zapisy statystyczne, które przedstawiają i mierzą opinie zebrane za pośrednictwem ankiet i ankiet
  3. ludzi, których opinie przeważają w ich środowisku społecznym i medialnym, a także w jaki sposób ich własne opinie są zgodne z innymi.

Opinia publiczna a media

Postęp technologiczny w znaczący sposób wpłynął na zwiększenie ilości informacji, które docierają do odbiorcy, poszerzył zasięg oraz przyspieszył proces zdobywania tych informacji. Ma to swoje odbicie także w rozwoju mediów. Media odgrywają istotną istotną rolę w kształtowaniu opinii publicznej poprzez kilka wpływowych rodzajów takich jak prasa, radio, telewizja, kino, teatr, książki i serwisy. Aktualnie większość rodzajów mediów jest rozwinięta na bardzo dużą skale przez co większość odbiorców ma do nich łatwy dostęp. Pełnią one również bardzo ważną role w postrzeganiu współczesnych wydarzeń. Środki masowego przekazu wpływają na spójność i integralność opinii publicznej i odnoszą się do różnych aspektów politycznych, społecznych, kulturalnych lub gospodarczych. Aby prawidłowo porównać opinie publiczną do funkcjonujących mediów, należy najpierw rozróżnić ich trzy główne zastosowania:

  • Informacyjne
  • Rozrywkowe
  • Edukacyjne

Pierwsze zastosowanie informacyjne służy do kreowania w ludziach potrzeby zdobywania różnych informacji. Może to wpłynąć na znaczne poszerzenie opinii publicznej. Kolejnym z bardzo ważnych aspektów mediów jest dostarczanie przez nie rozrywki odbiorcą. Często jest to związane z pewnym zdominowaniem mediów oraz uzależnieniem od nich swoich odbiorców. Trzecim zastosowaniem jest edukacja, wpływa ona na tworzenie się usposobienia wśród odbiorcy (A. Lepa 2011, s. 93,94).

Bibliografia

Autor: Dominika Rybak