Operator logistyczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Operator logistyczny''' – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków.  
'''Operator logistyczny''' – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak [[przedsiębiorstwo]] świadczące szeroki [[zakres]] usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. [[usługi]] związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć [[koszty]] klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków.  
„Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1).
„Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą [[wartość]] dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako [[usługodawca]] kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1).
<google>t</google>
<google>t</google>


Zakres działań logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera:
[[Zakres działań]] logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera:
*dbanie o przepływ informacji
*dbanie o przepływ informacji
*obsługę klienta
*obsługę klienta
*prognozowanie popytu
*[[prognozowanie]] popytu
*kontrolowanie poziomu zapasów
*[[kontrolowanie]] poziomu zapasów
*realizację zamówień
*realizację zamówień
*czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
*czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
*lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
*lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
*koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
*koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
*gospodarowanie odpadami
*[[gospodarowanie odpadami]]
*pakowanie
*[[pakowanie]]
*obsługę zwrotów
*obsługę zwrotów
*czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17).
*czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17).
Linia 36: Linia 36:
==Zadania operatorów logistycznych==
==Zadania operatorów logistycznych==


„(…) Główne zadania stawiane logistyce: koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17).
„(…) Główne zadania stawiane logistyce: [[koordynacja]] przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17).


Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to:
Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to:
*prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc.
*prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc.
*koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. '''logistyka dystrybucji'''
*koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. '''[[logistyka dystrybucji]]'''
*organizowanie zaopatrzenia dla klienta
*[[organizowanie]] zaopatrzenia dla klienta
*koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców
*koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców
*doradztwo logistyczne dla klienta
*doradztwo logistyczne dla klienta
Linia 49: Linia 49:


Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych:
Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych:
*operatorzy 1PL (z ang. '''In-House Logistics''') – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146).
*operatorzy 1PL (z ang. '''In-House Logistics''') – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że [[usługa]] logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146).
*operatorzy 2PL (z ang. '''Second party Logistics''') – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu  2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147).
*operatorzy 2PL (z ang. '''Second party Logistics''') – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu  2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147).
* operatorzy 3PL (z ang. '''3rd Party Logistics''') – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.
* operatorzy 3PL (z ang. '''3rd Party Logistics''') – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.
* operatorzy 4PL (z ang. '''4th Party Logistics''') – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11).
* operatorzy 4PL (z ang. '''4th Party Logistics''') – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje [[planowanie]], koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11).
*5PL (z ang.'''5th Party Logistics''') – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza informacje uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy magazynowanie, transport, spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149).
*5PL (z ang.'''5th Party Logistics''') – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i [[reengineering]] łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza [[informacje]] uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy [[magazynowanie]], [[transport]], spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149).


==Bibliografia==
==Bibliografia==


*Kasperek M. (2013) [http://ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p069.pdf ''Model działania operatora 4PL''], ''Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji'', Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
*Kasperek M. (2013) [http://ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2013/p069.pdf ''Model działania operatora 4PL''], ''[[Innowacje]] w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji'', Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole
*Książkiewicz D. (2003) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5368/L2003-2s24.pdf ''Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych''], "Logistyka" nr 2/2003
*Książkiewicz D. (2003) [https://www.logistyka.net.pl/images/articles/5368/L2003-2s24.pdf ''Rola spedytora w nowoczesnych przedsiębiorstwach logistycznych''], "Logistyka" nr 2/2003
*Mroczko F. (2016) ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych
*Mroczko F. (2016) ''Logistyka'', Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, Wałbrzych
*Nowakowska-Grunt J. (2010) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1757-artykul ''Operatorzy logistyczni a efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw''], "Logistyka" nr 4/2010
*Nowakowska-Grunt J. (2010) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/196-artykuly-na-plycie-cd-2/1757-artykul ''Operatorzy logistyczni a efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw''], "Logistyka" nr 4/2010
* Skowron-Grabowska B. (2011) [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/46-2011/FRFU-46-225.pdf ''Wpływ funkcjonowania operatorów logistycznych na rozwój rynku usług w Polsce''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685
* Skowron-Grabowska B. (2011) [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/46-2011/FRFU-46-225.pdf ''Wpływ funkcjonowania operatorów logistycznych na rozwój rynku usług w Polsce''] "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 685
*Włodarczak B., Kielek D. (2012) [http://www.wzieu.pl/zn/767/ZN_767.pdf ''Etapy rozwoju polskiego rynku usług logistycznych – od tradycji (1PL) do innowacji (5PL)''] Zeszyty Naukowe "Współczesne Problemy Ekonomiczne. Globalizacja. Liberalizacja. Etyka" nr 5
*Włodarczak B., Kielek D. (2012) [http://www.wzieu.pl/zn/767/ZN_767.pdf ''Etapy rozwoju polskiego rynku usług logistycznych – od tradycji (1PL) do innowacji (5PL)''] Zeszyty Naukowe "Współczesne Problemy Ekonomiczne. [[Globalizacja]]. Liberalizacja. [[Etyka]]" nr 5
*Zamkowska S. (2011) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/199-artykuly-na-plycie-cd/445-artykul ''Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie''], "Logistyka" nr 3/2011
*Zamkowska S. (2011) [https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/199-artykuly-na-plycie-cd/445-artykul ''Identyfikacja potrzeb i obszarów działań logistycznych w przedsiębiorstwie''], "Logistyka" nr 3/2011


{{a|Paulina Marszałek}}
{{a|Paulina Marszałek}}
[[Kategoria:Logistyka]]
[[Kategoria:Logistyka]]

Wersja z 00:35, 21 maj 2020

Operator logistyczny
Polecane artykuły


Operator logistyczny – (z języka angielskiego Logistics Service Provider, w skrócie LSP) nazywamy tak przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. „Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny (TPL) może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych. Poprzez swoje możliwości angażuje się we współpracę tak krajową jak i międzynarodową” (Skowron-Grabowska B. 2011, s.1).

Zakres działań logistycznych, a zatem zadań operatora logistycznego zazwyczaj zawiera:

  • dbanie o przepływ informacji
  • obsługę klienta
  • prognozowanie popytu
  • kontrolowanie poziomu zapasów
  • realizację zamówień
  • czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
  • lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
  • koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
  • gospodarowanie odpadami
  • pakowanie
  • obsługę zwrotów
  • czynności związane z transportem i składowaniem (Mroczko F. 2016, s.17).

Zadania operatorów logistycznych

„(…) Główne zadania stawiane logistyce: koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji i gotowych wyrobów do konsumentów; minimalizacja kosztów tego przepływu; podporządkowanie działalności logistycznej wymogom wysokiego poziomu obsługi klienta” (Mroczko F. 2016, s.17).

Można, zatem uznać, iż główne zadania operatorów logistycznych to:

  • prowadzenie dokumentacji, do której zalicza się również przygotowywanie dokumentów celnych, dokumentów magazynowych, listów przewozowych, etc.
  • koordynowanie obrotu produktami gotowymi, tzw. logistyka dystrybucji
  • organizowanie zaopatrzenia dla klienta
  • koordynowanie dostaw do docelowych odbiorców
  • doradztwo logistyczne dla klienta
  • rozliczanie kosztów operacji spedycyjnych dla klienta

Podział operatorów logistycznych

Wyróżnia się następujące, podstawowe typy operatorów logistycznych:

  • operatorzy 1PL (z ang. In-House Logistics) – zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146).
  • operatorzy 2PL (z ang. Second party Logistics) – „Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw” (Kasperek M. 2013, s.758). Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie) (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.146-147).
  • operatorzy 3PL (z ang. 3rd Party Logistics) – to, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.
  • operatorzy 4PL (z ang. 4th Party Logistics) – usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. „[Operator 4PL] Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw. Tego rodzaju działalność scharakteryzować można, jako koncepcję, w której przedsiębiorstwo typu 4PL funkcjonuje, jako ogniwo koordynujące pomiędzy klientem, a wszystkimi jego potencjalnymi i rzeczywistymi dostawcami usług logistycznych” (Zamkowska S. 2011, s. 11).
  • 5PL (z ang.5th Party Logistics) – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych. Do podstawowych zadań podmiotów 5PL należy mapowanie i reengineering łańcucha dostaw, a także funkcje 4PL (zalicza się do tego integrację oraz kontrolę załadunku, jego transportu, magazynowania itp.), a także zapewnienie sprawnie działających, zintegrowanych systemów informacyjnych, które mają na celu zapewnić widzialność oraz kontrolę łańcucha dostaw, w czasie rzeczywistym. Najważniejszym elementem, a zarazem gwarancją sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego w tym systemie są technologie informacyjne oraz integracja systemów komputerowych. Operator 5PL sam w sobie nie jest podmiotem fizycznym, a systemem, który dostarcza informacje uczestnikom łańcucha, nad którymi sprawuje kontrolę. Dzięki operatorowi 5PL poszczególni uczestnicy procesu zarządzają różnymi łańcuchami dostaw w sieci bazując na informacjach, które otrzymali w czasie rzeczywistym, a także dzięki jak najtrafniej dopasowanym usługom logistycznym (zaliczyć do nich możemy magazynowanie, transport, spedycję, etc). Co więcej, koordynowanie oraz rozbudowa poszczególnych łańcuchów dostaw, a także ich przekształcanie w sieci dostaw przez opisywanego operatora logistycznego powoduje powstawanie wirtualnych korporacji (Włodarczak B., Kielek D. 2012, s.148-149).

Bibliografia

Autor: Paulina Marszałek