Opór wobec zmian: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 24: Linia 24:
* obawa przed nieznanymi,
* obawa przed nieznanymi,
* brak informacji,
* brak informacji,
* zagrożenie zmianami statusu,
* [[zagrożenie]] zmianami statusu,
* obawa przed porażką,
* obawa przed porażką,
* brak postrzegania korzyści zmiany,
* brak postrzegania korzyści zmiany,
* zagrożenia układu władzy,
* [[zagrożenia]] układu władzy,
* klimat organizacyjny nacechowany niedostatecznym zaufaniem,
* [[klimat]] organizacyjny nacechowany niedostatecznym zaufaniem,
* historia wcześniejszych niepowodzeń,
* historia wcześniejszych niepowodzeń,
* zagrożenie utraty związków w zespole,
* zagrożenie utraty związków w zespole,
Linia 34: Linia 34:
<google>t</google>
<google>t</google>
==Rola kierownictwa w przezwyciężaniu oporu wobec zmian==
==Rola kierownictwa w przezwyciężaniu oporu wobec zmian==
Rolą kierownictwa firmy jest [[identyfikacja]] i przezwyciężanie oporu przed zmianami poprzez właściwe motywowanie pracowników oraz zapewnienie odpowiedniego systemu komunikowania i informowania o zmianach organizacyjnych.  
Rolą kierownictwa firmy jest [[identyfikacja]] i przezwyciężanie oporu przed zmianami poprzez właściwe [[motywowanie]] pracowników oraz zapewnienie odpowiedniego systemu komunikowania i informowania o zmianach organizacyjnych.  


Należy przy tym zaznaczyć, że niejednokrotnie podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu [[projekt]]ów zmian w przedsiębiorstwach są czynniki związane bezpośrednio lub pośrednio z oporami pracowników. Właściwie zaprojektowany [[system informacji menedżerskiej]] powinien umożliwiać pokonywanie barier związanych z wprowadzaniem zmian organizacyjnych, gdyż zmiana staje się coraz częściej warunkiem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.
Należy przy tym zaznaczyć, że niejednokrotnie podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu [[projekt]]ów zmian w przedsiębiorstwach są czynniki związane bezpośrednio lub pośrednio z oporami pracowników. Właściwie zaprojektowany [[system informacji menedżerskiej]] powinien umożliwiać pokonywanie barier związanych z wprowadzaniem zmian organizacyjnych, gdyż [[zmiana]] staje się coraz częściej warunkiem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Woźniak K., ''System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
* Woźniak K., ''[[System]] informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005


{{aa|Krzysztof Woźniak}}
{{aa|Krzysztof Woźniak}}
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
[[Kategoria:Praca zespołowa]]
<!--[[en:Resistance to change]]-->
<!--[[en:Resistance to change]]-->

Wersja z 00:45, 21 maj 2020

Opór wobec zmian
Polecane artykuły


Rozważając problematykę wdrażania strategii oraz innych działań rozwojowych w przedsiębiorstwach, nie należy zapominać o wpływie zmian organizacyjnych na pracowników organizacji.

Bariery dla zmian

Wdrażanie jakichkolwiek zmian spotyka się z różnymi barierami. Z. Mikołajczyk wyróżnia (1997, s. 22-24) bariery techniczno-ekonomiczne, organizacyjne oraz społeczne i psychologiczne. Stanowią one często istotny czynnik utrudniający wdrażanie opracowanych strategii zarządzania przedsiębiorstwem.

Przyczyny oporu przez zmianami

Podstawowymi przyczynami oporu przed zmianami organizacyjnymi są (L.Clarke 1997, s. 139-140):

  • obawa przed nieznanymi,
  • brak informacji,
  • zagrożenie zmianami statusu,
  • obawa przed porażką,
  • brak postrzegania korzyści zmiany,
  • zagrożenia układu władzy,
  • klimat organizacyjny nacechowany niedostatecznym zaufaniem,
  • historia wcześniejszych niepowodzeń,
  • zagrożenie utraty związków w zespole,
  • stres i niepokój.

Rola kierownictwa w przezwyciężaniu oporu wobec zmian

Rolą kierownictwa firmy jest identyfikacja i przezwyciężanie oporu przed zmianami poprzez właściwe motywowanie pracowników oraz zapewnienie odpowiedniego systemu komunikowania i informowania o zmianach organizacyjnych.

Należy przy tym zaznaczyć, że niejednokrotnie podstawową przyczyną porażek przy wdrażaniu projektów zmian w przedsiębiorstwach są czynniki związane bezpośrednio lub pośrednio z oporami pracowników. Właściwie zaprojektowany system informacji menedżerskiej powinien umożliwiać pokonywanie barier związanych z wprowadzaniem zmian organizacyjnych, gdyż zmiana staje się coraz częściej warunkiem przetrwania i rozwoju przedsiębiorstw w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu gospodarczym.

Bibliografia

  • Woźniak K., System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005

Autor: Krzysztof Woźniak