Określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
Przygotowując się do negocjacji każdy [[negocjator]] powinien w pierwszej kolejności poznać druga stronę, gdyż pozwala to na obranie odpowiedniego stanowiska w rozmowach. W tym celu należy zgromadzić [[informacje]] o pozycji rynkowej obu stron, przeanalizować zdobyte wcześniej doświadczenia, skorzystać z dostępnych źródeł np. specjalistycznych czasopism.  
Przygotowując się do negocjacji każdy [[negocjator]] powinien w pierwszej kolejności poznać druga stronę, gdyż pozwala to na obranie odpowiedniego stanowiska w rozmowach. W tym celu należy zgromadzić [[informacje]] o pozycji rynkowej obu stron, przeanalizować zdobyte wcześniej doświadczenia, skorzystać z dostępnych źródeł np. specjalistycznych czasopism.  


W określaniu mocnych i słabych stron przeciwnika należy liczyć się z tym, iż ocena ta uzależniona jest w głównej mierze od naszego spojrzenia i błędne [[informacje]] mogą się przyczynić do błędnej oceny. W tym celu wiele firm przeprowadza symulacje, w których przybiera się stanowisko drugiej strony, dzięki czemu można nie tylko lepiej poznać jej sytuację, ale również spojrzeć krytycznie na własną firmę.  
W określaniu mocnych i słabych stron przeciwnika należy liczyć się z tym, iż [[ocena]] ta uzależniona jest w głównej mierze od naszego spojrzenia i błędne [[informacje]] mogą się przyczynić do błędnej oceny. W tym celu wiele firm przeprowadza symulacje, w których przybiera się stanowisko drugiej strony, dzięki czemu można nie tylko lepiej poznać jej sytuację, ale również spojrzeć krytycznie na własną firmę.  


W literaturze podawane są różne wskazówki na temat tego jak rozpoznać mocne i słabe strony negocjacji. Jedna z nich odnosi się do negocjacji między nabywcą i dostawcą. W tym przypadku mocnymi stronami nabywcy są:
W literaturze podawane są różne wskazówki na temat tego jak rozpoznać mocne i [[słabe strony]] negocjacji. Jedna z nich odnosi się do negocjacji między nabywcą i dostawcą. W tym przypadku mocnymi stronami nabywcy są:
* pozycja monopolisty na rynku lub jednego z niewielu odbiorców usług oferowanych przez dostawcę,
* [[pozycja]] monopolisty na rynku lub jednego z niewielu odbiorców usług oferowanych przez dostawcę,
* istnienie wiele dostawców oferujących podobne produkty lub usługi,
* istnienie wiele dostawców oferujących podobne produkty lub [[usługi]],
* możliwość zastąpienia danego produktu innym lub zrealizowanie usługi we własnym zakresie,
* możliwość zastąpienia danego produktu innym lub zrealizowanie usługi we własnym zakresie,
* dobra [[reputacja]] na rynku,
* dobra [[reputacja]] na rynku,
Linia 38: Linia 38:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* "Jak odnieść sukces w negocjacjach" Paul Steele, John Murphy, Richard Russill, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2005
* "Jak odnieść [[sukces]] w negocjacjach" Paul Steele, John Murphy, Richard Russill, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2005


{{a|Renata Litewka}}
{{a|Renata Litewka}}
[[Kategoria:Negocjacje]]
[[Kategoria:Negocjacje]]

Wersja z 00:22, 21 maj 2020

Określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach
Polecane artykuły


Przygotowując się do negocjacji każdy negocjator powinien w pierwszej kolejności poznać druga stronę, gdyż pozwala to na obranie odpowiedniego stanowiska w rozmowach. W tym celu należy zgromadzić informacje o pozycji rynkowej obu stron, przeanalizować zdobyte wcześniej doświadczenia, skorzystać z dostępnych źródeł np. specjalistycznych czasopism.

W określaniu mocnych i słabych stron przeciwnika należy liczyć się z tym, iż ocena ta uzależniona jest w głównej mierze od naszego spojrzenia i błędne informacje mogą się przyczynić do błędnej oceny. W tym celu wiele firm przeprowadza symulacje, w których przybiera się stanowisko drugiej strony, dzięki czemu można nie tylko lepiej poznać jej sytuację, ale również spojrzeć krytycznie na własną firmę.

W literaturze podawane są różne wskazówki na temat tego jak rozpoznać mocne i słabe strony negocjacji. Jedna z nich odnosi się do negocjacji między nabywcą i dostawcą. W tym przypadku mocnymi stronami nabywcy są:

  • pozycja monopolisty na rynku lub jednego z niewielu odbiorców usług oferowanych przez dostawcę,
  • istnienie wiele dostawców oferujących podobne produkty lub usługi,
  • możliwość zastąpienia danego produktu innym lub zrealizowanie usługi we własnym zakresie,
  • dobra reputacja na rynku,
  • brak potrzeby natychmiastowej realizacji zakupu,
  • dobra znajomość pozycji dostawcy.

Z kolei mocnymi stronami dostawcy są:

  • potrzeba szybkiej realizacji sprzedaży,
  • pozycja monopolisty,
  • brak zainteresowania zapotrzebowaniem nabywcy,
  • dobra reputacja na rynku,
  • dysponowanie specjalistycznym oprzyrządowaniem
  • dobra znajomość pozycji nabywcy.

Należy jednak pamiętać, iż określanie mocnych i słabych stron w negocjacjach skupia się głównie na założeniach, które nie muszą przekładać się na rzeczywistość.

Bibliografia

  • "Jak odnieść sukces w negocjacjach" Paul Steele, John Murphy, Richard Russill, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2005

Autor: Renata Litewka