Ocena wyników zmian organizacyjnych

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 22:41, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Ocena wyników zmian organizacyjnych
Polecane artykuły


Organizacje muszą współdziałać z otoczeniem, aby przetrwać. Zarówno środowisko zewnętrzne organizacji, jak i wewnętrzne, wymuszają na organizacji zmiany.

Zmiany organizacyjne przedsiębiorstwa mogą dotyczyć struktury, technologii lub ludzi.

Przykładami takich zmian są między innymi:

  • przekształcenia struktury hierarchicznej
  • dywizjonalizacja
  • departamentyzacja ukierunkowana na tworzenie scalonych jednostek organizacyjnych

Etapy implementacji zmian

Proces implementacji zmian organizacyjnych składa się z następujących etapów:

  • Zidentyfikowanie problemów organizacji
  • Wstępne poparcie i zaangażowanie naczelnego kierownictwa
  • Zaangażowanie przywódców grup roboczych
  • Wyjaśnienie powodów zmian
  • Skuteczne kierowanie procesu przeprowadzania zmiany
  • Pomiar wyników

Pomiar wyników zmian

Pomiar wyników zmian organizacyjnych polega na śledzeniu powodzenia organizacji w osiąganiu jej celów. Dane o wynikach stanowią dla agenta zmiany i kierowników ważną informację o wysiłkach nad zmianą organizacji.

Do kryteriów oceny wyników zmian organizacyjnych zaliczamy:

  • wskaźnik stopy zysku operacyjnego, wskazujący na jakość zarządzania spółką i zyskowność jej podstawowej działalności.
  • wartość sprzedaży
  • wartość produkcji na jednego pracownika
  • zmiany wolumenu produkcji
  • terminowość lub skrócenie czasu realizacji zadań
  • liczba pozyskanych nowych klientów

Struktura systemu ocen

System ocen, aby był efektywny, powinien być jawny, usystematyzowany, adekwatny, elastyczny i trwały w czasie.

Ocena wyników jest dla kierownictwa źródłem cennych informacji o przydatności zmiany dla organizacji, o samym przebiegu zmiany i jej wpływie na lepsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Bibliografia

Autor: Anna Dąbrowska