Nowa gospodarka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Nowa [[gospodarka]]''' to zespół nowych zjawisk, [[proces]]ów i zależności ekonomicznych, finansowych oraz kulturowych, opierających się na nowych technologiach informacyjnych i automatyzacji (komputer, [[Internet]], telefon komórkowy, WAP, itp.).  
'''Nowa [[gospodarka]]''' to [[zespół]] nowych zjawisk, [[proces]]ów i zależności ekonomicznych, finansowych oraz kulturowych, opierających się na nowych technologiach informacyjnych i automatyzacji (komputer, [[Internet]], telefon komórkowy, WAP, itp.).  


==Cechy==
==Cechy==
Linia 35: Linia 35:
* inforamatyzacja i cyfryzacja,
* inforamatyzacja i cyfryzacja,
* wykorzystanie Internetu,
* wykorzystanie Internetu,
* działanie w "globalnej wiosce" - biznes w każdym miejscu i czasie.
* [[działanie]] w "globalnej wiosce" - [[biznes]] w każdym miejscu i czasie.
Konsekwencją tych zmian jest [[transformacja]] gospodarowania z działalności przemysłowej (wielkie zakłady) ku cyfrowej nowej ekonomii, charakteryzującej się przeniesieniem znaczenia w kreowaniu wartości z aktywów materialnych na niematerialne (głównie informacji i wiedzy) oraz szybkości i innowacyjności działania.
Konsekwencją tych zmian jest [[transformacja]] gospodarowania z działalności przemysłowej (wielkie zakłady) ku cyfrowej nowej ekonomii, charakteryzującej się przeniesieniem znaczenia w kreowaniu wartości z aktywów materialnych na niematerialne (głównie informacji i wiedzy) oraz szybkości i innowacyjności działania.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* M. Marczuk, ''Krótka charakterystyka nowej gospodarki'' w: ''Internet - fenomen społeczeństwa informatycznego'' pod red. T. Zasępy, Wydawnictwo Edycja Św. Pawła, Częstochowa 2001
* M. Marczuk, ''Krótka charakterystyka nowej gospodarki'' w: ''Internet - fenomen społeczeństwa informatycznego'' pod red. T. Zasępy, Wydawnictwo Edycja Św. Pawła, Częstochowa 2001
* T. Teluk, ''E-biznes. Nowa gospodarka'', Wydawnictwo Helion, 2002
* T. Teluk, ''[[E-biznes]]. Nowa gospodarka'', Wydawnictwo Helion, 2002
* A. Zaorska, ''Nowa gospodarka a [[globalizacja]]'' w: Materiały i prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej ''Ekonomia i społeczne aspekty globalizacji'' pod red. naukową K. Kucińskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004
* A. Zaorska, ''Nowa gospodarka a [[globalizacja]]'' w: [[Materiały]] i prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej ''Ekonomia i społeczne aspekty globalizacji'' pod red. naukową K. Kucińskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004


{{a|Agnieszka Bryja}}
{{a|Agnieszka Bryja}}
[[Kategoria:Mikroekonomia]]
[[Kategoria:Mikroekonomia]]

Wersja z 23:11, 20 maj 2020

Nowa gospodarka
Polecane artykuły


Nowa gospodarka to zespół nowych zjawisk, procesów i zależności ekonomicznych, finansowych oraz kulturowych, opierających się na nowych technologiach informacyjnych i automatyzacji (komputer, Internet, telefon komórkowy, WAP, itp.).

Cechy

Nowa gospodarka jest:

  • informacyjna - bazuje na zdolnościach generowania, przetwarzania i komercjalizowania informacji,
  • globalna - realizuje działania w skali światowej,
  • sieciowa - funkcjonuje w zintegrowanych układach sieci łączących wielu różnych uczestników.

Określenia (synonimy)

  • Gospodarka cyfrowa
  • E-gospodarka
  • Gospodarka elektroniczna
  • Nowa ekonomia
  • E-ekonomia
  • E-commerce

Zmiany jakościowe

W nowej gospodarce ujawniły się pewne własności i jakościowe zmiany:

  • inforamatyzacja i cyfryzacja,
  • wykorzystanie Internetu,
  • działanie w "globalnej wiosce" - biznes w każdym miejscu i czasie.

Konsekwencją tych zmian jest transformacja gospodarowania z działalności przemysłowej (wielkie zakłady) ku cyfrowej nowej ekonomii, charakteryzującej się przeniesieniem znaczenia w kreowaniu wartości z aktywów materialnych na niematerialne (głównie informacji i wiedzy) oraz szybkości i innowacyjności działania.

Bibliografia

  • M. Marczuk, Krótka charakterystyka nowej gospodarki w: Internet - fenomen społeczeństwa informatycznego pod red. T. Zasępy, Wydawnictwo Edycja Św. Pawła, Częstochowa 2001
  • T. Teluk, E-biznes. Nowa gospodarka, Wydawnictwo Helion, 2002
  • A. Zaorska, Nowa gospodarka a globalizacja w: Materiały i prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej Ekonomia i społeczne aspekty globalizacji pod red. naukową K. Kucińskiego, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004

Autor: Agnieszka Bryja