Negocjacje w ZZL: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Jako punkt wyjścia do sprecyzowania tych cech przyjmiemy wybrane definicje [[negocjacje|negocjacji]], począwszy od klasycznej interpretacji F.C. Ikle'a: istotą rzeczy jest świadomość istnienia obok siebie interesów wspólnych i sprzecznych, bowiem bez wspólnych interesów nie ma po co negocjować, a bez sprzecznych nie ma o czym [P.J. Dąbrowski 1991, s. 11].
|list1=
<ul>
<li>[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]</li>
<li>[[Plan kadrowy - rodzaje]]</li>
<li>[[Stosunek pracy]]</li>
<li>[[Metoda Sulzera]]</li>
<li>[[Ocenianie pracowników]]</li>
<li>[[System zarządzania]]</li>
<li>[[Zależności organizacyjne]]</li>
<li>[[Strategia]]</li>
<li>[[Negocjacje wielostronne - strategie]]</li>
</ul>
}}


[[Negocjacje]] są więc metodą uzyskiwania porozumienia, która zawiera elementy kooperacji i konkurencji. Element kooperacji wypływa z faktu, że obie strony poszukują porozumienia. Aby je osiągnąć, zasiadają do rozmów. Negocjacje zawierają także element [[konkurencja|konkurencji]], ponieważ obie strony starają się uzyskać najlepszy dla nich [[rezultat]] [W.B. Jankowski, T.P. Sankowski 1995, s. 3]. Określenie to wyraża więc wzajemną zależność zaangażowanych stron, polegająca na tym, że żadna z nich nie może zrealizować swoich [[cel]]ów samodzielnie (niezależnie) i jednocześnie każda z nich może pomóc drugiej w realizacji jej celów. Przyczyna, dla której prowadzimy negocjacje, polega zatem na tym, że chcemy doprowadzić do osiągnięcia rezultatu korzystniejszego niż ten, który możemy osiągnąć bez negocjacji [A. Winch, S. Winch 1998, s. 14]. Negocjacje są w efekcie zarówno formą współdziałania ([[kooperacja|kooperacji]]), jak konkurowania (metodą rozwiązywania [[konflikt]]ów).


Stwierdzenie to określa dwa zasadnicze wymiary sytuacji negocjacyjnych, w szczególności w [[zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]]. Można przyjąć, za A. Pocztowskim [1998, s. 28], iż stanowi ono [[proces]] składający się z logicznie ze sobą powiązanych czynności, ukierunkowanych na zapewnienie organizacji w określonym czasie i miejscu wymaganej liczby [[pracownik]]ów o odpowiednich kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania zatrudnionego personelu zgodnie z nadrzędnym [[klasyfikacja celów i funkcji|celem organizacji]]. Z kolei M. Amstrong [2000, s. 19] definiuje [[zarządzanie zasobami ludzkimi]] jako metodę zarządzania zatrudnieniem, zmierzającą do uzyskania przewagi konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i wykwalifikowanych [[pracownik]]ów, przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i personalnych. Można je także potraktować jako systematyczną procedurę, służącą zapewnieniu organizacji właściwych ludzi na właściwych stanowiskach we właściwym czasie [J. A. F. Stoner, Ch. Wankel, 1992, s. 278].
Określenia powyższe wyrażają zatem [[cele]], [[zakres]] i znaczenie negocjacji jako instrumentu zarządzania zasobami ludzkimi, które w wymiarze ekonomicznym oznacza gospodarowanie czynnikiem ludzkim w przedsiębiorstwie [A. Stabryła, 1997, s. 179].


Jako punkt wyjścia do sprecyzowania tych cech przyjmiemy wybrane definicje [[negocjacje|negocjacji]], począwszy od klasycznej interpretacji F.C. Ikle'a: istotą rzeczy jest świadomość istnienia obok siebie interesów wspólnych i sprzecznych, bowiem bez wspólnych interesów nie ma po co negocjować, a bez sprzecznych nie ma o czym [P.J. Dąbrowski 1991, s. 11].  
==TL;DR==
Artykuł omawia cechy negocjacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Negocjacje mają charakter wielowymiarowy i są związane z celami i narzędziami zarządzania personalnego. Są niezbędne we wszystkich fazach procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Menadżerowie i kierownicy są odpowiedzialni za prowadzenie negocjacji, a pracownicy są ich partnerami. Negocjacje w tym obszarze są negocjacjami w warunkach przymusu, a negocjacje zbiorowe są szczególną formą. Kooperacja i konkurencja są obecne w negocjacjach, a prowadzenie wielu negocjacji prowadzi do zawierania różnych kontraktów.


[[Negocjacje]] są więc metodą uzyskiwania porozumienia, która zawiera elementy kooperacji i konkurencji. Element kooperacji wypływa z faktu, że obie strony poszukują porozumienia. Aby je osiągnąć, zasiadają do rozmów. Negocjacje zawierają także element [[konkurencja|konkurencji]], ponieważ obie strony starają się uzyskać najlepszy dla nich rezultat [W.B. Jankowski, T.P. Sankowski 1995, s. 3]. Określenie to wyraża więc wzajemną zależność zaangażowanych stron, polegająca na tym, że żadna z nich nie może zrealizować swoich [[cel]]ów samodzielnie (niezależnie) i jednocześnie każda z nich może pomóc drugiej w realizacji jej celów. Przyczyna, dla której prowadzimy negocjacje, polega zatem na tym, że chcemy doprowadzić do osiągnięcia rezultatu korzystniejszego niż ten, który możemy osiągnąć bez negocjacji [A. Winch, S. Winch 1998, s. 14]. Negocjacje są w efekcie zarówno formą współdziałania ([[kooperacja|kooperacji]]), jak konkurowania (metodą rozwiązywania [[konflikt]]ów).
<google>n</google>
 
Stwierdzenie to określa dwa zasadnicze wymiary sytuacji negocjacyjnych, w szczególności w [[zarządzanie zasobami ludzkimi|zarządzaniu zasobami ludzkimi]]. Można przyjąć, za A. Pocztowskim [1998, s. 28], iż stanowi ono [[proces]] składający się z logicznie ze sobą powiązanych czynności, ukierunkowanych na zapewnienie organizacji w określonym czasie i miejscu wymaganej liczby [[pracownik]]ów o odpowiednich kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania zatrudnionego personelu zgodnie z nadrzędnym [[klasyfikacja celów i funkcji|celem organizacji]]. Z kolei M. Amstrong [2000, s. 19] definiuje [[zarządzanie zasobami ludzkimi]] jako metodę zarządzania zatrudnieniem, zmierzającą do uzyskania przewagi konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i wykwalifikowanych [[pracownik]]ów, przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i personalnych. Można je także potraktować jako systematyczną procedurę, służącą zapewnieniu organizacji właściwych ludzi na właściwych stanowiskach we właściwym czasie [J. A. F. Stoner, Ch. Wankel, 1992, s. 278].
<google>ban728t</google>
Określenia powyższe wyrażają zatem [[cele]], zakres i znaczenie negocjacji jako instrumentu zarządzania zasobami ludzkimi, które w wymiarze ekonomicznym oznacza gospodarowanie czynnikiem ludzkim w przedsiębiorstwie [A. Stabryła, 1997, s. 179].


==Cechy negocjacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi==
==Cechy negocjacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi==
Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać najważniejsze cechy omawianego rodzaju negocjacji.  
Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać najważniejsze cechy omawianego rodzaju negocjacji.
# Mają charakter wielowymiarowy, kompleksowy, gdyż obejmują wszelkie możliwe [[funkcje zarządzania]] zasobami ludzkimi
# Mają charakter wielowymiarowy, kompleksowy, gdyż obejmują wszelkie możliwe [[funkcje zarządzania]] zasobami ludzkimi
# Cele i przedmiot (problemy) poszczególnych negocjacji wyznaczone są ściśle przez cele szczegółowe, zakres i narzędzia realizacji kolejnych funkcji personalnych, a także cele i priorytety danej organizacji, jej [[potrzeby]] i problemy, dostępne [[zasoby]], itp.  
# Cele i przedmiot (problemy) poszczególnych negocjacji wyznaczone są ściśle przez cele szczegółowe, zakres i narzędzia realizacji kolejnych funkcji personalnych, a także cele i priorytety danej organizacji, jej [[potrzeby]] i problemy, dostępne [[zasoby]], itp.
# Kryteria oceny omawianych negocjacji wynikają więc wprost z kryteriów oceny [[efektywność|efektywności]] gospodarowania zasobami ludzkimi w organizacji.  
# [[Kryteria oceny]] omawianych negocjacji wynikają więc wprost z kryteriów oceny [[efektywność|efektywności]] gospodarowania zasobami ludzkimi w organizacji.
# Negocjacje występują we wszelkich fazach procesu zarządzania zasobami ludzkimi, przy czym na etapie planowania są niezbędne do stworzenia odpowiednich warunków realizacji, w fazie wykonania - zapewnienia ich przestrzegania w konfrontacji z ustalonymi standardami, w fazie kontroli - oceny efektów, tj. spełnienia owych standardów.  
# Negocjacje występują we wszelkich fazach procesu zarządzania zasobami ludzkimi, przy czym na etapie planowania są niezbędne do stworzenia odpowiednich warunków realizacji, w fazie wykonania - zapewnienia ich przestrzegania w konfrontacji z ustalonymi standardami, w fazie kontroli - oceny efektów, tj. spełnienia owych standardów.
# Za prowadzenie negocjacji odpowiedzialni są menedżerowie realizujący funkcje personalne oraz [[kierownik|kierownicy]] poszczególnych zespołów i jednostek organizacyjnych (w ustalonym zakresie odpowiedzialności), czyli reprezentanci organizacji jako pracodawcy.
# Za prowadzenie negocjacji odpowiedzialni są menedżerowie realizujący funkcje personalne oraz [[kierownik|kierownicy]] poszczególnych zespołów i jednostek organizacyjnych (w ustalonym zakresie odpowiedzialności), czyli reprezentanci organizacji jako pracodawcy.
# Ich partnerami w negocjacjach są pracownicy (pracobiorcy), zarówno indywidualnie, jak i zespołach funkcjonalnych, a także poprzez swych reprezentantów ([[związki zawodowe]]).  
# Ich partnerami w negocjacjach są pracownicy (pracobiorcy), zarówno indywidualnie, jak i zespołach funkcjonalnych, a także poprzez swych reprezentantów ([[związki zawodowe]]).
# Rozważane negocjacje zalicza się zatem do tzw. negocjacji w warunkach przymusu, tj. braku możliwości swobodnego wyboru partnera, który z kolei determinuje cele i zakres negocjacji, ich strategie i taktyki oraz siłę przetargową stron.
# Rozważane negocjacje zalicza się zatem do tzw. negocjacji w warunkach przymusu, tj. braku możliwości swobodnego wyboru partnera, który z kolei determinuje cele i zakres negocjacji, ich strategie i taktyki oraz siłę przetargową stron.
# Szczególną formą negocjacji w omawianej dziedzinie są tzw. [[negocjacje zbiorowe]]
# Szczególną formą negocjacji w omawianej dziedzinie są tzw. [[negocjacje zbiorowe]]
# Wymiar kooperacji w rozważanych negocjacjach obejmuje wszelkie uzgodnienia pomiędzy partnerami, warunkujące efektywną realizację funkcji personalnych.  
# Wymiar kooperacji w rozważanych negocjacjach obejmuje wszelkie uzgodnienia pomiędzy partnerami, warunkujące efektywną realizację funkcji personalnych.
# Wymiar konkurencji natomiast - przede wszystkim współzawodnictwo będące pochodną rozbieżności ich celów, wynikających głównie z odmiennych ról w organizacji, specyficznych funkcji, ograniczonych zasobów, napięć czasowych, sytuacji na zewnętrznym i wewnętrznym rynku pracy, itp.  
# Wymiar konkurencji natomiast - przede wszystkim współzawodnictwo będące pochodną rozbieżności ich celów, wynikających głównie z odmiennych ról w organizacji, specyficznych funkcji, ograniczonych zasobów, napięć czasowych, sytuacji na zewnętrznym i wewnętrznym rynku pracy, itp.
# Realizacja wielu różnorodnych negocjacji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi prowadzi do zawierania szeregu [[kontrakt]]ów (formalnych i niepisanych) pomiędzy ich stronami, takich jak np. umowy o pracę, układy zbiorowe, itp.  
# Realizacja wielu różnorodnych negocjacji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi prowadzi do zawierania szeregu [[kontrakt]]ów (formalnych i niepisanych) pomiędzy ich stronami, takich jak np. umowy o pracę, układy zbiorowe, itp.


'''Patrz także:'''
'''Patrz także:'''
Linia 42: Linia 29:
* [[Negocjacje w ZZL - rodzaje]]
* [[Negocjacje w ZZL - rodzaje]]
* [[Negocjacje w ZZL - specyfika]]
* [[Negocjacje w ZZL - specyfika]]
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rozwiązywanie sporów zbiorowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Plan kadrowy - rodzaje]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Stosunek pracy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda Sulzera]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ocenianie pracowników]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zależności organizacyjne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Strategia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Negocjacje wielostronne - strategie]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Armstrong M., [[Zarządzanie]] zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy [[ABC]], Kraków 2000.
<noautolinks>
* Dąbrowski P.J., Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa 1991.
* Armstrong M. (2011), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Fisher R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 2000.
* Dąbrowski P. (1991), ''Praktyczna teoria negocjacji'' Sorbog, Warszawa
* Jurkowski R., Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia [[pracodawca]] z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa 2000.
* Fisher R., Ury W., Patton B. (2000), ''Dochodząc do tak - Negocjowanie bez poddawania się'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Listwan T., Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2002.
* Jurkowski R. (2000), ''Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników'', Difin, Warszawa
* Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków 2003.
* Listwan T. (red.) (2004), ''Zarządzanie kadrami'', C.H. Beck, Warszawa
* Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Antykwa, Kraków 1998.
* Nęcki Z. (2003), ''Negocjacje w biznesie'', Antykwa, Kraków
* Stabryła A., Podstawy zarządzanie firmą. Modele, metody, praktyka, Antykwa, Kraków - Kluczbork, 1997.
* Pocztowski A. (1998), ''Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod'', Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
* Stoner J.A.F., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992
* Stabryła A. (1997), ''Podstawy zarządzania firmą'', Antykwa, Kluczbork
* Winch A., Winch S., Techniki [[sprzedaż]]y i negocjacji, Difin, Warszawa 1998.
* Stoner J., Wankel C. (1992), ''Kierowanie'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Zbiegień-Maciąg L., [[Marketing personalny]]. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa 1996.
* Winch A., Winch S. (1998), ''Techniki sprzedaży i negocjacji'', Difin, Warszawa
* Zbiegień-Maciąg L. (1996), ''Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie'', Business Press, Warszawa
</noautolinks>


{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}}
{{a|[[Andrzej Kozina]], Małgorzata Tyrańska}}
[[Kategoria:Negocjacje]]
[[Kategoria:Negocjacje]]
{{#metamaster:description|Negocjacje w ZZL - metoda łącząca kooperację i konkurencję. Celem jest korzystniejszy rezultat. W zarządzaniu zasobami ludzkimi są one istotnym instrumentem.}}

Aktualna wersja na dzień 23:09, 20 lis 2023

Jako punkt wyjścia do sprecyzowania tych cech przyjmiemy wybrane definicje negocjacji, począwszy od klasycznej interpretacji F.C. Ikle'a: istotą rzeczy jest świadomość istnienia obok siebie interesów wspólnych i sprzecznych, bowiem bez wspólnych interesów nie ma po co negocjować, a bez sprzecznych nie ma o czym [P.J. Dąbrowski 1991, s. 11].

Negocjacje są więc metodą uzyskiwania porozumienia, która zawiera elementy kooperacji i konkurencji. Element kooperacji wypływa z faktu, że obie strony poszukują porozumienia. Aby je osiągnąć, zasiadają do rozmów. Negocjacje zawierają także element konkurencji, ponieważ obie strony starają się uzyskać najlepszy dla nich rezultat [W.B. Jankowski, T.P. Sankowski 1995, s. 3]. Określenie to wyraża więc wzajemną zależność zaangażowanych stron, polegająca na tym, że żadna z nich nie może zrealizować swoich celów samodzielnie (niezależnie) i jednocześnie każda z nich może pomóc drugiej w realizacji jej celów. Przyczyna, dla której prowadzimy negocjacje, polega zatem na tym, że chcemy doprowadzić do osiągnięcia rezultatu korzystniejszego niż ten, który możemy osiągnąć bez negocjacji [A. Winch, S. Winch 1998, s. 14]. Negocjacje są w efekcie zarówno formą współdziałania (kooperacji), jak konkurowania (metodą rozwiązywania konfliktów).

Stwierdzenie to określa dwa zasadnicze wymiary sytuacji negocjacyjnych, w szczególności w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Można przyjąć, za A. Pocztowskim [1998, s. 28], iż stanowi ono proces składający się z logicznie ze sobą powiązanych czynności, ukierunkowanych na zapewnienie organizacji w określonym czasie i miejscu wymaganej liczby pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania zatrudnionego personelu zgodnie z nadrzędnym celem organizacji. Z kolei M. Amstrong [2000, s. 19] definiuje zarządzanie zasobami ludzkimi jako metodę zarządzania zatrudnieniem, zmierzającą do uzyskania przewagi konkurencyjnej poprzez strategiczne rozmieszczenie wysoce zaangażowanych i wykwalifikowanych pracowników, przy użyciu wielu technik kulturowych, strukturalnych i personalnych. Można je także potraktować jako systematyczną procedurę, służącą zapewnieniu organizacji właściwych ludzi na właściwych stanowiskach we właściwym czasie [J. A. F. Stoner, Ch. Wankel, 1992, s. 278]. Określenia powyższe wyrażają zatem cele, zakres i znaczenie negocjacji jako instrumentu zarządzania zasobami ludzkimi, które w wymiarze ekonomicznym oznacza gospodarowanie czynnikiem ludzkim w przedsiębiorstwie [A. Stabryła, 1997, s. 179].

TL;DR

Artykuł omawia cechy negocjacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Negocjacje mają charakter wielowymiarowy i są związane z celami i narzędziami zarządzania personalnego. Są niezbędne we wszystkich fazach procesu zarządzania zasobami ludzkimi. Menadżerowie i kierownicy są odpowiedzialni za prowadzenie negocjacji, a pracownicy są ich partnerami. Negocjacje w tym obszarze są negocjacjami w warunkach przymusu, a negocjacje zbiorowe są szczególną formą. Kooperacja i konkurencja są obecne w negocjacjach, a prowadzenie wielu negocjacji prowadzi do zawierania różnych kontraktów.

Cechy negocjacji w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Biorąc pod uwagę powyższe definicje, można wskazać najważniejsze cechy omawianego rodzaju negocjacji.

  1. Mają charakter wielowymiarowy, kompleksowy, gdyż obejmują wszelkie możliwe funkcje zarządzania zasobami ludzkimi
  2. Cele i przedmiot (problemy) poszczególnych negocjacji wyznaczone są ściśle przez cele szczegółowe, zakres i narzędzia realizacji kolejnych funkcji personalnych, a także cele i priorytety danej organizacji, jej potrzeby i problemy, dostępne zasoby, itp.
  3. Kryteria oceny omawianych negocjacji wynikają więc wprost z kryteriów oceny efektywności gospodarowania zasobami ludzkimi w organizacji.
  4. Negocjacje występują we wszelkich fazach procesu zarządzania zasobami ludzkimi, przy czym na etapie planowania są niezbędne do stworzenia odpowiednich warunków realizacji, w fazie wykonania - zapewnienia ich przestrzegania w konfrontacji z ustalonymi standardami, w fazie kontroli - oceny efektów, tj. spełnienia owych standardów.
  5. Za prowadzenie negocjacji odpowiedzialni są menedżerowie realizujący funkcje personalne oraz kierownicy poszczególnych zespołów i jednostek organizacyjnych (w ustalonym zakresie odpowiedzialności), czyli reprezentanci organizacji jako pracodawcy.
  6. Ich partnerami w negocjacjach są pracownicy (pracobiorcy), zarówno indywidualnie, jak i zespołach funkcjonalnych, a także poprzez swych reprezentantów (związki zawodowe).
  7. Rozważane negocjacje zalicza się zatem do tzw. negocjacji w warunkach przymusu, tj. braku możliwości swobodnego wyboru partnera, który z kolei determinuje cele i zakres negocjacji, ich strategie i taktyki oraz siłę przetargową stron.
  8. Szczególną formą negocjacji w omawianej dziedzinie są tzw. negocjacje zbiorowe
  9. Wymiar kooperacji w rozważanych negocjacjach obejmuje wszelkie uzgodnienia pomiędzy partnerami, warunkujące efektywną realizację funkcji personalnych.
  10. Wymiar konkurencji natomiast - przede wszystkim współzawodnictwo będące pochodną rozbieżności ich celów, wynikających głównie z odmiennych ról w organizacji, specyficznych funkcji, ograniczonych zasobów, napięć czasowych, sytuacji na zewnętrznym i wewnętrznym rynku pracy, itp.
  11. Realizacja wielu różnorodnych negocjacji w procesie zarządzania zasobami ludzkimi prowadzi do zawierania szeregu kontraktów (formalnych i niepisanych) pomiędzy ich stronami, takich jak np. umowy o pracę, układy zbiorowe, itp.

Patrz także:


Negocjacje w ZZLartykuły polecane
Rozwiązywanie sporów zbiorowychPlan kadrowy - rodzajeStosunek pracyMetoda SulzeraOcenianie pracownikówSystem zarządzaniaZależności organizacyjneStrategiaNegocjacje wielostronne - strategie

Bibliografia

  • Armstrong M. (2011), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Dąbrowski P. (1991), Praktyczna teoria negocjacji Sorbog, Warszawa
  • Fisher R., Ury W., Patton B. (2000), Dochodząc do tak - Negocjowanie bez poddawania się, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Jurkowski R. (2000), Negocjacje zbiorowe. Kiedy, o czym i jak rozmawia pracodawca z przedstawicielstwem pracowników, Difin, Warszawa
  • Listwan T. (red.) (2004), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa
  • Nęcki Z. (2003), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków
  • Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Oficyna Wydawnicza ANTYKWA, Kraków
  • Stabryła A. (1997), Podstawy zarządzania firmą, Antykwa, Kluczbork
  • Stoner J., Wankel C. (1992), Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Winch A., Winch S. (1998), Techniki sprzedaży i negocjacji, Difin, Warszawa
  • Zbiegień-Maciąg L. (1996), Marketing personalny. Czyli jak zarządzać pracownikami w firmie, Business Press, Warszawa


Autor: Andrzej Kozina, Małgorzata Tyrańska