Negocjacje przez internet

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:53, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Negocjacje przez internet
Polecane artykuły


Internet stał się medium komunikacyjnym, które zrewolucjonizowało cały świat. Również w negocjacjach odgrywa bardzo ważną rolę, gdyż dzięki niemu przestrzeń negocjacyjna znacznie się poszerzyła i w wielu przypadkach negocjacje osiągnęły charakter międzynarodowy. Poza tym, iż jest on źródłem wielu cennych informacji, to umożliwia korespondencję, rozmowy telefoniczne, a nawet organizowanie wideokonferencji.

Negocjator może korzystać z następujących funkcji internetu:

  • strony internetowe- są niezmierzonym źródłem informacji; zamieszczane są one przez firmy i organizacje; można się z nich dowiedzieć nie tylko o profilu działalności danej spółki, jej historii, oferowanych produktach czy usługach, aktualnościach lecz nawet o kondycji finansowej czy uregulowaniach prawnych,
  • wyszukiwarki- są niezastąpionym narzędziem w wyszukiwaniu informacji, wystarczy wpisać interesujące nas słowo, a na ekranie pojawi się lista stron internetowych, które się do niego odwołują. Najpopularniejsze wyszukiwarki to: Yahoo czy Google.
  • grupy dyskusyjne- jeżeli nie mamy pomysłu na rozwiązanie problemu warto spytać o to innych. W tym celu należy skorzystać z możliwości dyskusji na dany temat w grupach dyskusyjnych czy na forach internetowych,
  • komunikatory internetowe- programy te umożliwiają organizację spotkania negocjacyjnego, pozwalają na wysyłanie wiadomości tekstowych, a dzięki zainstalowaniu kamery i mikrofonu można przeprowadzić dzięki nim wideokonferencje,
  • poczta elektroniczna- usługa ta umożliwia korespondencję z innymi użytkownikami internetu. Od tradycyjnych listów e-maile różnią się tym, iż za ich pośrednictwem można przesyłać nie tylko tekst, ale pliki z dźwiękiem, zdjęciami czy video.

Każdy negocjator powinien jednak pamiętać, iż dużo informacji zamieszczonych w Internecie zawiera błędy, a brak osobistego kontaktu z uczestnikami wideokonferencji nie pozwala na stosowanie technik negocjacyjnych tak ważnych w procesie negocjowania.

Bibliografia

  • "Negocjacje" Michael C.Donaldson, Mimi Donaldson, Wydawnictwo RM, Warszawa 1999

Autor: Renata Litewka