Nadzór nad zapisami: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Zapis''' jest to specjalny rodzaj dokumentu zawierający dowody badań lub uzyskane wyniki.
'''[[Zapis]]''' jest to specjalny rodzaj dokumentu zawierający dowody badań lub uzyskane wyniki.


'''Nadzór''' jest to zabezpieczenie przechowywanych informacji. <ref>Norma PN-EN ISO 9000:2006</ref>
'''[[Nadzór]]''' jest to [[zabezpieczenie]] przechowywanych informacji. <ref>[[Norma]] PN-EN [[ISO 9000]]:2006</ref>


[[Zapisy]] stanowią potwierdzenie, że ustalenia oraz zasady jakie zostały zawarte w [[księga jakości|księdze jakości]], nie są jedynie deklaracją lecz podstawą codziennej działalności [[organizacja|organizacji]]. To dowód wdrożenia systemu zarządzania jakością oraz źródło wiedzy na temat jego funkcjonowania.
[[Zapisy]] stanowią potwierdzenie, że ustalenia oraz zasady jakie zostały zawarte w [[księga jakości|księdze jakości]], nie są jedynie deklaracją lecz podstawą codziennej działalności [[organizacja|organizacji]]. To dowód wdrożenia systemu zarządzania jakością oraz źródło wiedzy na temat jego funkcjonowania.


==Cel tworzenia zapisów w zarządzaniu jakością==
==Cel tworzenia zapisów w zarządzaniu jakością==
[[System zarządzania jakością]] w przedsiębiorstwie wymaga ustalenia zasad postępowania. Niektóre spośród przyjętych reguł są intuicyjne dla pracowników, pozostałe muszą zostać spisane. Główną przyczyną zapisu jest chęć utworzenia standardu zachowania i działania, aby było ono powtarzalne. Dodatkowo pomaga to uniknąć sytuacji, gdy po odejściu pracownika wiedza zostanie utracona.
[[System zarządzania jakością]] w przedsiębiorstwie wymaga ustalenia zasad postępowania. Niektóre spośród przyjętych reguł są intuicyjne dla pracowników, pozostałe muszą zostać spisane. Główną przyczyną zapisu jest chęć utworzenia standardu zachowania i działania, aby było ono powtarzalne. Dodatkowo pomaga to uniknąć sytuacji, gdy po odejściu pracownika [[wiedza]] zostanie utracona.


Prowadzenie zapisu ma na celu dostarczenie dowodów zgodności z wymaganiami oraz dowodów skuteczności działania systemu. Zapisy wykorzystuje się m.in.: w [[działania zapobiegawcze|działaniach zapobiegawczych]], korygujących, przy potwierdzaniu weryfikowalności bądź dokumentowaniu identyfikowalności. Mogą być prowadzone zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej. Zaleca się aby zapisy odnoszące się do danej procedury umieszczać w odpowiednim rozdziale tej procedury. <ref>''Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000'', pod red. T. Sikory, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005</ref>
Prowadzenie zapisu ma na celu dostarczenie dowodów zgodności z wymaganiami oraz dowodów skuteczności działania systemu. Zapisy wykorzystuje się m.in.: w [[działania zapobiegawcze|działaniach zapobiegawczych]], korygujących, przy potwierdzaniu weryfikowalności bądź dokumentowaniu identyfikowalności. Mogą być prowadzone zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej. Zaleca się aby zapisy odnoszące się do danej procedury umieszczać w odpowiednim rozdziale tej procedury. <ref>''[[Zarządzanie]] jakością według norm ISO serii 9000:2000'', pod red. T. Sikory, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005</ref>


'''Przykładowe zapisy:'''
'''Przykładowe zapisy:'''
Linia 36: Linia 36:
* notatka,
* notatka,
* arkusz kalkulacyjny,
* arkusz kalkulacyjny,
* przegląd systemu zarządzania jakością,
* [[przegląd]] systemu zarządzania jakością,
* karta [[niezgodność|niezgodności]],
* karta [[niezgodność|niezgodności]],
* karta [[działania korygujące|działań korygujących]]. <ref>A. Hamrol, W. Mantura, ''Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002</ref>
* karta [[działania korygujące|działań korygujących]]. <ref>A. Hamrol, W. Mantura, ''[[Zarządzanie jakością]]. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002</ref>


==Nadzór nad zapisami==
==Nadzór nad zapisami==
W celu udokumentowania skuteczności funkcjonowania [[system zarządzania jakością|SZJ]] konieczne jest prowadzenie zapisów dotyczących poziomu jakości. Podstawową kwestią nadzoru nad zapisami jest zapewnienie ich identyfikowalności, dostępności oraz ustalenie zasad przechowywania. Powinno się również określić wymagania odnośnie metod sporządzania zapisów oraz włączania ich do dokumentacji. W tym celu należy stosować udokumentowaną procedurę. Bardzo często o zdarza się, że [[przedsiębiorstwo]] łączy procedurę nadzoru nad zapisami z procedurą [[nadzór nad dokumentami|nadzoru nad dokumentacją]] w jeden dokument. Zapisy powinny być czytelne oraz łatwe do zidentyfikowania oraz oszacowania, w celu określenia nadzoru nad zapisami, obejmującego: [[identyfikacja|identyfikowanie]], przechowywanie, zabezpieczanie, wyszukiwanie i [[archiwizacja|archiwizowanie]]. Sposób przechowywania powinien zapewniać do nich szybki i łatwy dostęp osobom upoważnionym i uniemożliwiać dostęp osobom postronnym. <ref>Sikora T., ''Wybrane koncepcje i Systemy Zarządzania Jakością'', Wydawnictwo UEK w Krakowie, Kraków 2010</ref>
W celu udokumentowania skuteczności funkcjonowania [[system zarządzania jakością|SZJ]] konieczne jest prowadzenie zapisów dotyczących poziomu jakości. Podstawową kwestią nadzoru nad zapisami jest zapewnienie ich identyfikowalności, dostępności oraz ustalenie zasad przechowywania. Powinno się również określić wymagania odnośnie metod sporządzania zapisów oraz włączania ich do dokumentacji. W tym celu należy stosować udokumentowaną procedurę. Bardzo często o zdarza się, że [[przedsiębiorstwo]] łączy procedurę nadzoru nad zapisami z procedurą [[nadzór nad dokumentami|nadzoru nad dokumentacją]] w jeden [[dokument]]. Zapisy powinny być czytelne oraz łatwe do zidentyfikowania oraz oszacowania, w celu określenia nadzoru nad zapisami, obejmującego: [[identyfikacja|identyfikowanie]], przechowywanie, zabezpieczanie, wyszukiwanie i [[archiwizacja|archiwizowanie]]. Sposób przechowywania powinien zapewniać do nich szybki i łatwy dostęp osobom upoważnionym i uniemożliwiać dostęp osobom postronnym. <ref>Sikora T., ''Wybrane koncepcje i Systemy Zarządzania Jakością'', Wydawnictwo UEK w Krakowie, Kraków 2010</ref>
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<references/>
<references/>

Wersja z 21:27, 20 maj 2020

Nadzór nad zapisami
Polecane artykuły


Zapis jest to specjalny rodzaj dokumentu zawierający dowody badań lub uzyskane wyniki.

Nadzór jest to zabezpieczenie przechowywanych informacji. [1]

Zapisy stanowią potwierdzenie, że ustalenia oraz zasady jakie zostały zawarte w księdze jakości, nie są jedynie deklaracją lecz podstawą codziennej działalności organizacji. To dowód wdrożenia systemu zarządzania jakością oraz źródło wiedzy na temat jego funkcjonowania.

Cel tworzenia zapisów w zarządzaniu jakością

System zarządzania jakością w przedsiębiorstwie wymaga ustalenia zasad postępowania. Niektóre spośród przyjętych reguł są intuicyjne dla pracowników, pozostałe muszą zostać spisane. Główną przyczyną zapisu jest chęć utworzenia standardu zachowania i działania, aby było ono powtarzalne. Dodatkowo pomaga to uniknąć sytuacji, gdy po odejściu pracownika wiedza zostanie utracona.

Prowadzenie zapisu ma na celu dostarczenie dowodów zgodności z wymaganiami oraz dowodów skuteczności działania systemu. Zapisy wykorzystuje się m.in.: w działaniach zapobiegawczych, korygujących, przy potwierdzaniu weryfikowalności bądź dokumentowaniu identyfikowalności. Mogą być prowadzone zarówno w formie elektronicznej jak i papierowej. Zaleca się aby zapisy odnoszące się do danej procedury umieszczać w odpowiednim rozdziale tej procedury. [2]

Przykładowe zapisy:

  • raport z audytu,
  • rejestr dostawców,
  • protokół z przeprowadzonej kontroli,

Nadzór nad zapisami

W celu udokumentowania skuteczności funkcjonowania SZJ konieczne jest prowadzenie zapisów dotyczących poziomu jakości. Podstawową kwestią nadzoru nad zapisami jest zapewnienie ich identyfikowalności, dostępności oraz ustalenie zasad przechowywania. Powinno się również określić wymagania odnośnie metod sporządzania zapisów oraz włączania ich do dokumentacji. W tym celu należy stosować udokumentowaną procedurę. Bardzo często o zdarza się, że przedsiębiorstwo łączy procedurę nadzoru nad zapisami z procedurą nadzoru nad dokumentacją w jeden dokument. Zapisy powinny być czytelne oraz łatwe do zidentyfikowania oraz oszacowania, w celu określenia nadzoru nad zapisami, obejmującego: identyfikowanie, przechowywanie, zabezpieczanie, wyszukiwanie i archiwizowanie. Sposób przechowywania powinien zapewniać do nich szybki i łatwy dostęp osobom upoważnionym i uniemożliwiać dostęp osobom postronnym. [4]

Bibliografia

  1. Norma PN-EN ISO 9000:2006
  2. Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000:2000, pod red. T. Sikory, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2005
  3. A. Hamrol, W. Mantura, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
  4. Sikora T., Wybrane koncepcje i Systemy Zarządzania Jakością, Wydawnictwo UEK w Krakowie, Kraków 2010

Autor: Irena Śliwińska