Modele funkcjonowania marketingu międzynarodowego

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 20:48, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Modele funkcjonowania marketingu międzynarodowego
Polecane artykuły


Za model funkcjonowania marketingu międzynarodowego przyjmujemy pełny opis czynników mających wpływ na funkcjonowanie firmy w środowisku międzynarodowym oraz wzajemnych zależności między nimi.

Należy zauważyć, iż firmy rozpoczynające działalność marketingową na rynkach zagranicznych wkraczają w całkowicie odmienne otoczenia Mikro i Makroekonomiczne, odmienny jest też sam rynek docelowy.

Czynniki marketingu międzynarodowego

Poniżej znajduje się pełne omówienie czynników kształtujących modele marketingu międzynarodowego:

  1. Makrootoczenie:
    • System gospodarczy
    • Otoczenie polityczno-prawne
    • Rozwój techniczny
    • Otoczenie kulturowe
    • Środowisko naturalne i regulacje ekologiczne
    • Uwarunkowania społeczne
  2. Mikrootoczenie:
    • Konkurenci (lokalni, regionalni i krajowi)
    • Instytucje finansowe (banki, ubezpieczyciele, itp.)
    • Związki zawodowe (ich siła i poparcie społeczne)
    • Dostawcy i kooperanci
    • Zróżnicowanie środków transportu i stan infrastruktury
    • Firmy usługowe względem przedsiębiorstwa
  3. Rynek docelowy:
    • Konsumenci
    • Przedsiębiorstwa
    • Instytucje rządowe
    • Pośrednicy
    • Organizacje non-profit

Zakres zaangażowania przedsiębiorstwa

Aby model był pełny należy też określić zakres zaangażowania przedsiębiorstwa na rynku międzynarodowym. Wyróżniamy następujące sposoby uczestnictwa w rynku międzynarodowym (według rosnącego stopnia złożoności i zaangażowania):

Bibliografia

  • Hutt M.D.; Speh T.W., Zarządzanie Marketingiem, PWN, Warszawa 1997, str. 291-320
  • Kotler P.; Armstrong G.; Saunders J.; Wong V., Marketing - podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002, str. 223-252; 448-449,
  • Michalski E., Marketing - podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2004 s. 547-549

Autor: Michał Bodzenta