Mikropłatności

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:46, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Mikropłatności
Polecane artykuły


Mikropłatności umożliwiają dokonywanie płatności za towary wirtualne, usługi on-line, różnego typu dane, pliki, porady w czasie rzeczywistym oraz jest doskonałym narzędziem pozwalającym na wspieranie różnych organizacji charytatywnych, akcji oraz Fundacji. Poprzez System mikropłatności można w sposób wygodny i bezpieczny kupić towar nawet za 1 grosz!

Zastosowania

W Polsce jest prawie 29,2 mln abonentów i użytkowników telefonii komórkowej. Tak wynika z danych zebranych przez GUS pod koniec 2005 roku. Liczba ta jest o przeszło 26% wyższa niż w analogicznym badaniu przeprowadzonym rok wcześniej. Co więcej, na 100 mieszkańców przypada aż 76,4 abonentów i użytkowników sieci komórkowych. Według danych GUS za rok 2016 użytkowników telefonii komórkowej jest już ponad 54,7 mln jest to liczba o przeszło 87% większa niż w 2005 roku. Na koniec roku 2016 na 100 mieszkańców Polski przypada 142,5 abonamentów oraz kart pre-paid.

Cechy mikropłatności

Mikropłatności to termin, który przywędrował do Polski z USA. Istotnych jest tu kilka cech, którymi musi charakteryzować się usługa, by można było określić ją mianem mikropłatności

  • Opłaty pobierane przy użyciu tej metody muszą być na tyle małe, by nie opłacało się dokonywać płatności kartą kredytową czy przelewem z konta. Płatność nie powinna przekraczać zatem kwoty ok. 10zł.
  • Metoda pobierania opłat musi być powszechnie dostępna. Oznacza to, że przeciętny użytkownik Internetu powinien posiadać wystarczające zasoby, by móc samodzielnie dokonać opłaty.
  • Sposób pobierania opłat musi być szybki. Dla użytkownika korzystającego z mikropłatności liczy się czas. Jeżeli uzyskanie dostępu usługi będzie wymagało od niego dłuższego niż kilkuminutowego przestoju, zrezygnuje z tej formy płatności.
  • Księgowanie usługi nie powinno nastręczać trudności zarówno klientowi, jak i usługodawcy. Najlepiej, gdy środki ściągane bezpośrednio z konta klienta lub doliczane do comiesięcznego, standardowo otrzymywanego rachunku. Także usługodawca powinien mieć zapewnioną technologię, która nie będzie wymagała od niego każdorazowej operacji fiskalnej w postaci wydawania paragonu czy wystawiania faktury za płatność.

Warunków, które musi spełniać typowa mikropłatność jest, jak łatwo dostrzec, wiele. Istnieje jednak usługa, która nadaje się do tego wyśmienicie. Mikropłatności mogą być realizowane przez wykorzystanie telefonu komórkowego i specjalnych numerów o podwyższonej wartości, określonych przez operatorów mianem Premium SMS.

Mikropłatności w rynku gier komputerowych

Obecny rynek gier, a szczególnie gier MMO (ang. Massively Multiplayer Online) wykorzystuje mechanizmy, które mają na celu pozyskanie środków finansowych od graczy, są wśród nich mechanizmy abonamentu, niegdyś głównej metody finansowania, oraz system mikropłatności z roku na rok coraz bardziej rozpowszechniany. Producenci gier preferują mikropłatności, czynnikiem który odróżnia od abonamentu jest często model free-to-play, co nie znaczy jednak że producenci rezygnują z dochodowości swojego produktu. Mikropłatności pozwalają na zakup dodatkowej zawartości na zasadzie dobrowolności, oferują między innymi dodatkową zawartość w postaci dostępu do konkretnej lokacji, mogą oferować przewagę nad innymi graczami, którzy nie chcą angażować środków finansowych, usuwają ograniczenia nałożone na zwykłych graczy, a także oferują dostęp do ekskluzywnego wyposażenia, niemożliwego do uzyskania przez darmowych subskrybentów, które odróżnia wizualnie gracza. Istnieje także hybrydowe rozwiązanie, które łączy cechy obu systemów, użytkownik płaci abonament, ale ma też możliwość uzyskania dodatkowej zawartości, oraz daje dodatkowe źródło finansowania dla producenta, rozwiązanie jednak nie jest zbyt popularne.(Nowicki, 2013)

Bibliografia

Autor: Justyna Kupczy, Karol Żarski