Metody przyciągania klientów w internecie

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 07:33, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Metody przyciągania klientów w internecie
Polecane artykuły


Obecnie Internet jest jednym z najważniejszych narzędzi stosowanych do walki z konkurencją. Jednak, aby odnieść upragnione efekty, przedsiębiorstwo musi stosować odpowiednie metody skutecznego marketingu. Mimo relatywnie niskich kosztów promocji internetowej, bez praktycznej wiedzy na ten temat, firma może ponieść duże straty.

Etapy pozyskiwania klientów w Sieci

Patricia Seybold w swojej książce "Klienci.com" wyróżnia pięć etapów elektronicznego biznesu przez które powinna przejść firma rozpoczynająca dzialalność w Internecie i pragnąca za jego pośrednictwem zdobyć nowych odbiorców.

Dostarczanie informacji o firmie i jej produktach

Czyli udostępnianie podstawowych danych firmy: jej działalności, sytuacji finansowej, siedziby itp.

Zapewnianie klientom obsługi i umożliwienie wzajemnych kontaktów

Ważnym elementem e- biznesu jest dostarczanie zainteresowanym wystarczająco dużo informacji o produkcie i możliwości kontaktowania się ze sprzedawcą.

Wg autorki skuteczna jest strategia "samoobsługi". Polega ona na tym, aby klient mógł sam wyszukać potrzebne mu informacje o produkcie, podjąć decyzję o jego zakupie, a następnie kontrolować przebieg realizacji zamówienia. Wówczas odczuwa on większe zadowolenie oraz przekonanie o niezależności i trafności swojego wyboru.

Obsługa transakcji elektronicznych

Klient powinien mieć możliwość zakupu towaru, bądź usługi on- line. Odbiorcy, którzy dokonywali transakcji tą drogą w przeszłości mogą niechętnie składać zamówienie telefonicznie, czy pocztą ze względu na większe koszty i czasochłonność tradycyjnych metod.

Indywidualizacja kontaktów z klientami

Zdobycie informacji na temat odbiorcy naszych produktów. Dokładniej etap ten zostanie opisany w punkcie 2.

Tworzenie społeczności

Aby umocnić zbudowane więzi z klientem należy stworzyć mu warunki w których będzie mógł utożsamiać się. W tym celu oferuje się miejsca "tylko dla członków" w których mogą się oni wymieniać doświadczeniami, pomagają sobie rozwiązywać problemy techniczne orraz mogą udzielać sobie porad.

W ten sposób powstaje wewnętrzna grupa dyskusyjna, dzięki której mocniej integrują się z przedsiębiorstwem.

Formy działań marketingowych w Internecie

Poniżej przedstawione zostaną jedynie przykładowe działania marketingowe w Internecie, które przynoszą przedsiębiorstwom profity w postaci zwiększenia się liczby stałych odbiorców.

Marketing przy użyciu poczty elektronicznej

Wiele strategii marketingowych w Internecie wykorzystuje proste techniki oparte na e- mailu. Główną przyczyną takiego postępowania jest ogromna popularność e- mailu wśród Internautów. Trzeba mieć jednak świadomość, że samo wysyłanie wiadomości nie wystarczy, aby skłonić użytkownika do jej przeczytania, przeważnie z powodu ograniczonego czasu.

Bardzo duży wpływ na ilość odwiedzin stron www mają noty przypominające. Są to wiadomości wysyłane przez e-mail. Ich zadaniem jest przypominanie o istnieniu firmy, poinformowanie o nowej promocji, czy też poszerzeniu oferty. Zadaniem marketera jest wcześniejsze uzyskanie adresu e-mail od użytkownika, aby można mu takie noty wysyłać, czyli skłonienie do wpisania się na listę adresatów. Klienci wpisując się na odpowiednią listę, podają specyficzne dane o sobie i o swoich zainteresowaniach.

Na tej podstawie możemy ustalić konkretne potrzeby danej osoby i dostarczyć jej tzw. indywidualne pakiety informacji w której oferujemy użytkownikowi dokładnie to czego on oczekuje.

Innym pomysłem na stworzenie więzi z potencjalnym klientem jest wysyłanie mu bezpłatnych biuletynów. Mają one przyczynić się do polepszenia wizerunku marki, a ostatecznie namówić do zakupu. Zakładając, ze firma "orzeszek" sprzedaje bakalie w biuletynie powinny znaleźć się przepisy na przyrządzenie potraw z bakaliami, opisy regionów których są one zbierane itp.

Przykładem dobrej działalności marketingowej jest zakładanie oraz uczestniczenie w grupach dyskusyjnych. Ważne, aby grupa ta należała do naszego rynku docelowego np.:

Firma zajmująca się sprzedażą desek snowboardowych, szuka w Sieci grono dyskutujących snowboardzistów. W ten sposób można nie tylko zareklamować swoje produkty, ale także zebrać informacje na temat potrzeb i oczekiwań rynku.

Witryny WWW

Przedsiębiorstwa posiadające własną stronę (home page) mogą komunikować się z rynkiem za pomocą tekstu, zdjęć, obrazu wideo, dźwięku i grafiki. Strona domowa jest doskonalą autoprezentacją samego przedsiębiorstwa jak i jego oferty. Stanowi więc wizytówkę na podstawie której klient kształtuje swoje pierwsze opinie na temat firmy.

Należy zatem zadbać o atrakcyjność strony www. W tym celu bardzo użytecznym będzie zastosowanie funkcji interaktywnych - zewnętrznej strategii marketingowej. Te dodatkowe narzędzia pozwolą na wyróżnienie danej strony, tak aby skupić uwagę użytkownika i zwiększyć szanse na jej powtórne odwiedzenie. Przykładowe strategie (Jan W. Wiktor- Podstawy Marketingu 2004):

  • Programy multimedialne zawierające elementy reklamowe do pobierania na komputer użytkownika.
  • Promocje, konkursy, gry, loterie.
  • Udostępnianie logo, układu graficznego firmy do wykorzystania przez użytkownika np. jako tapety.

Żeby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, należy zamieścić stronę internetową w serwisach wyszukiwawczych, tematycznych katalogach. Dobrej promocji powinny towarzyszyć działania na zewnątrz tzw. umieszczenie adresu str. www wszędzie gdzie jest to możliwe i legalne.

Aby strona www była regularnie odwiedzana przez gości należy pamiętać o jej stałym aktualizowaniu, tak aby widniały na niej bieżące dane.

Banery reklamowe

Odnalezieniu właściwych stron www sprzyjają także banery reklamowe. Są to niewielkie pola- odsyłacze, zróżnicowane pod względem aktywności, formy oraz funkcji promocyjnych. Z reguły umieszcza się je na stronach wyszukiwarek, portali, e-maili oraz stron www. Wyróżniamy banery: strategiczne, animowane oraz interaktywne. Z wyżej wymienionych największą skuteczność posiadają banery interaktywne, które poprzez charakterystyczne polecenia (tj. otwórz, przejdź dalej itp.) i pytania przyciągają uwagę użytkownika.

Dostosowanie się do rynku internetowego jest obecnie koniecznością do której muszą przywyknąć Polscy przedsiębiorcy (szczególnie mali i średni), którzy chcą liczyć się na arenie międzynarodowej. Aby skutecznie przyciągnąć nowych klientów i utrwalić z nimi stosunki, należy zgłębiać wiedzę o metodach stosowanych w działalności marketingowej w Internecie. Rynek ten stawia poprzeczkę wysoko, ale daje jednocześnie prawie nieograniczone możliwości rozwoju i innowacyjnych rozwiązań.

Bibliografia

  • J. Altkorn, Podstawy Marketingu, Instytut Marketingu, Kraków, 2004
  • J. Wielki, Elektroniczny marketing poprzez Internet, Warszawa, Wrocław, 2000
  • P.B. Seybold, R.T. Marshak, Klienci.com, IFC Press, Kraków, 2001
  • T. Vassos, Strategie Marketingowe w Internecie, Wyd. Studio Emka, Warszawa, 1999

Autor: Paulina Pianka