Marketing online

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 06:25, 20 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Marketing online
Polecane artykuły


Marketing online to rodzaj marketingu, który wykorzystuje Internet do promowania oraz sprzedawania produktów i usług, a także do budowania relacji z konsumentem. Dzięki globalnej sieci przedsiębiorstwo ma nowe możliwości komunikacji z rynkiem. Marketing online może wykorzystywać wszystkie instrumenty komunikacji marketingowej, takie jak:

Aby marketing online mógł zaistnieć przedsiębiorstwo jak i konsumenci muszą być online. W dobie tak rozwiniętej technologi nie jest to żaden problem, ponieważ prawie każdy posiada dostęp do Internetu. (T. Girchenko, Y. Ovsiannikova 2016, s. 25)

Internet jako kanał dystrybucji marketingowej

Przedsiębiorstwa, które wykorzystują w swojej strategii marketingowej Internet, posiadają zupełnie nowe możliwości prowadzenia interesów. Mogą sprzedawać swoje produkty w witrynie internetowej przez 24 godziny na dobę. Dzięki dobrze funkcjonującej promocji wirtualnej, klienci mogą w bardzo szybki sposób uzyskać informację na temat nowej linii produktów, uzupełnieniu magazynów lub różnego rodzaju promocjach. (P. Kotler 2004, s. 55) To właśnie dzięki obecności w Internecie przedsiębiorstwo może zaistnieć na forum publicznym, także na rynku międzynarodowym. Może przekraczać sztywne granice państw, sektorów gospodarki oraz rynkami. Informacja lub reklama marketingowa jest dostępna na stronach WWW przez cały czas, od momentu jej umieszczenia aż do jej ewentualnego wycofania. Dzięki temu potencjalni konsumenci mogą wielokrotnie wchodzić na określony adres internetowy w najbardziej korzystnym dla siebie momencie. (A.Czubała 2012, s. 225)

Niektóre firmy posiadają na swoich stronach WWW komunikatory internetowe. To narzędzia internetowe, które wspierają sprzedaż i komunikację online oraz zastępują tradycyjne metody sprzedaży w przedsiębiorstwach. Pomagają w szybkim i bezpośrednim kontakcie z klientem odwiedzającym sklep internetowy. ponadto uzyskują informacje o zachowaniu klienta co pomaga w późniejszym procesie sprzedaży, obsługi i wsparcia nowych nabywców.

Instrumenty komunikacji online

Do komunikacji w wirtualnym świecie wykorzystywane są różnego rodzaju instrumenty. Postęp techniczno-technologiczny wymusza nieustanny rozwój środków i form komunikowania online. Do grupy najbardziej podstawowych instrumentów zaliczamy:

  • witryny (strony) WWW - umożliwiają komunikację z rynkiem poprzez reklamy docelowe na stronach WWW, ogłoszenia, odnośniki, przerywniki reklamowe, ministron reklamowych.
  • serwisy społecznościowe - wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa do promocji własnej strony, budowaniu relacji z użytkownikami, co powoduje zwiększenie świadomości marki. Social media umożliwiają bardzo szybki przepływ treści oraz informacji, poszerzenie grupy odbiorców.
  • banery reklamowe - można wyróżnić banery statyczne oraz animowane. Są umieszczone na stronach wyszukiwarek i serwisach sieciowych, mogą być również podpięte do poczty elektronicznej jak i stron własnych firmy.
  • poczta elektroniczna - w polityce promocji rozpatrywana jako forma komunikacji interpersonalnej oraz przekaz komunikatów reklamowych. Ta pierwsza umożliwia interakcje osobowe czyli korespondencję w szerokim zakresie. Komunikat reklamowy umieszczany jest w stopce korespondencyjnej i wysyłany do adresata na konto pocztowe.

Oprócz wyżej wymienionych, marketing online wykorzystuje również takie instrumenty komunikacji jak reklama w blogach, reklama kontekstowa oraz tzw. marketing wirusowy.(A.Czubała 2012, s. 226)

Zalety marketingu online

Marketing online daje przedsiębiorstwom dużo większe możliwości zdobycia nowych klientów oraz zaistnienia na rynku niż marketing tradycyjny. Należy jednak pamiętać, że nie powinien on wypierać marketingu tradycyjnego, ale powinien być jego uzupełnieniem. Jedną z zalet marketingu online jest to, że może dotrzeć do atrakcyjnych i nieosiągalnych, docelowych grup odbiorców. Reklamy w Internecie są interaktywne, dzięki czemu przyciągają uwagę.

Marketing online pozwala na uzyskanie informacji na temat klienta, np. co robił na stronie, ile czasu na niej spędził. Zebrane dane wykorzystuje się w przyszłości do kolejnych działań reklamowych. Wpływa to na znaczne obniżenie kosztów marketingowych. (D.Kaznowski 2008, s. 122)

Bibliografia

Autor: Sylwia Wójcik