Mapa grup strategicznych: Różnice pomiędzy wersjami

m (clean up, replaced: → , s.28 → s. 28 (2), removed: ==Charakterystyka==)
Linia 1: Linia 1:
==Charakterystyka==
+
[[Grupa strategiczna]] to zbiór przedsiębiorstw danego sektora, które realizują podobną strategię konkurencyjną. Ta podobna [[strategia]] może być wyznaczana poprzez [[kluczowe czynniki sukcesu]] [Leksykon Zarządzania 2004, s. 285]. Są to czynniki wspólne dla danej branży (jak np. [[specjalizacja]], [[marka]], kanały dystrybucji, jakość wyrobów, [[przywództwo]] techniczne, [[integracja pionowa]], usługi, [[cena]] itd.) aczkolwiek występują one w poszczególnych przedsiębiorstwach w innej formie. Mapa grup strategicznych jest narzędziem analizy konkurencji w danym sektorze, a tym samym pozwala obserwować relacje jakie zachodzą w grupach i między nimi. [A.Stabryła 2000, s. 158].
[[Grupa strategiczna]] to zbiór przedsiębiorstw danego sektora, które realizują podobną strategię konkurencyjną. Ta podobna [[strategia]] może być wyznaczana poprzez [[kluczowe czynniki sukcesu]] [Leksykon Zarządzania 2004, s.285]. Są to czynniki wspólne dla danej branży (jak np. [[specjalizacja]], [[marka]], kanały dystrybucji, jakość wyrobów, [[przywództwo]] techniczne, [[integracja pionowa]], usługi, [[cena]] itd.) aczkolwiek występują one w poszczególnych przedsiębiorstwach w innej formie. Mapa grup strategicznych jest narzędziem analizy konkurencji w danym sektorze, a tym samym pozwala obserwować relacje jakie zachodzą w grupach i między nimi. [A.Stabryła 2000, s.158].
 
  
 
==Etapy tworzenia==
 
==Etapy tworzenia==
Linia 11: Linia 10:
 
<google>ban728t</google>
 
<google>ban728t</google>
 
Aby analiza była dokładniejsza należy również wykreślić znaki graficzne (kwadrat, prostokąt), który obrazuje obszar najbardziej konkurencyjny, czyli obszar, w którym zastosowana kombinacja strategii jest najbardziej efektywna. Należy również wykreślić linie oznaczające barierę mobilności, która wyznacza przedsiębiorstwa znajdujące się blisko tej najefektywniejszej kombinacji strategii i te, które muszą zmodyfikować swoje strategie, jeśli chcą zwiększać swoją konkurencyjność.
 
Aby analiza była dokładniejsza należy również wykreślić znaki graficzne (kwadrat, prostokąt), który obrazuje obszar najbardziej konkurencyjny, czyli obszar, w którym zastosowana kombinacja strategii jest najbardziej efektywna. Należy również wykreślić linie oznaczające barierę mobilności, która wyznacza przedsiębiorstwa znajdujące się blisko tej najefektywniejszej kombinacji strategii i te, które muszą zmodyfikować swoje strategie, jeśli chcą zwiększać swoją konkurencyjność.
 
  
 
==Zasady sporządzania==
 
==Zasady sporządzania==

Wersja z 18:54, 20 cze 2015

Grupa strategiczna to zbiór przedsiębiorstw danego sektora, które realizują podobną strategię konkurencyjną. Ta podobna strategia może być wyznaczana poprzez kluczowe czynniki sukcesu [Leksykon Zarządzania 2004, s. 285]. Są to czynniki wspólne dla danej branży (jak np. specjalizacja, marka, kanały dystrybucji, jakość wyrobów, przywództwo techniczne, integracja pionowa, usługi, cena itd.) aczkolwiek występują one w poszczególnych przedsiębiorstwach w innej formie. Mapa grup strategicznych jest narzędziem analizy konkurencji w danym sektorze, a tym samym pozwala obserwować relacje jakie zachodzą w grupach i między nimi. [A.Stabryła 2000, s. 158].

Etapy tworzenia

Tworząc mapę należy:

  • Wybrać determinanty (wymiary strategiczne), które w opisywanym sektorze są istotne, a jednocześnie różnicują przedsiębiorstwa w określonej branży.
  • Wybrać parę takich czynników, które najlepiej różnicują przedsiębiorstwa w analizowanej branży.
  • Nanieść wybrane cechy na osie współrzędnych X i Y.
  • Umieścić przedsiębiorstwa w przestrzeni wg siły występowania danych cech.
  • Zaznaczyć okręgami punkty obrazujące przedsiębiorstwa znajdujące się najbliżej siebie. Owe punkty to grupy strategiczne.

Aby analiza była dokładniejsza należy również wykreślić znaki graficzne (kwadrat, prostokąt), który obrazuje obszar najbardziej konkurencyjny, czyli obszar, w którym zastosowana kombinacja strategii jest najbardziej efektywna. Należy również wykreślić linie oznaczające barierę mobilności, która wyznacza przedsiębiorstwa znajdujące się blisko tej najefektywniejszej kombinacji strategii i te, które muszą zmodyfikować swoje strategie, jeśli chcą zwiększać swoją konkurencyjność.

Zasady sporządzania

W celu efektywnego badania sektora należy przestrzegać kilku zasad podczas budowy map: [dr Cabała - wykłady 06.12.2005]

  • Wymiary strategiczne nie powinny być silnie ze sobą skorelowane.
  • Wymiary strategiczne powinny wyznaczać równocześnie bariery mobilności wewnątrz branży.
  • Wymiary strategiczne powinny być mierzalne.

Poza tym zaleca się również budowę kilku map opartych na różnych czynnikach, jak również okresowe powtarzanie wykreślania map opartych na tych samych czynnikach w celu obserwacji dynamiki zmian w branży.

Bibliografia

  • Leksykon Zarządzania, Difin, 2004
  • A. Stabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa 2000
  • P. Cabała, wykłady z dnia 06,12,2005

Autor: Katarzyna Domańska