Lot czarterowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Lot czarterowy''' jest definiowany przez Ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. o prawie lotniczym jako „przewóz lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego” (Ustawa o prawie lotniczym 2002, s. 4).
'''Lot czarterowy''' jest definiowany przez Ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. o prawie lotniczym jako „przewóz lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której [[przewoźnik]] lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, [[towarów]] lub poczty, wskazanych przez czarterującego” ([[Ustawa]] o prawie lotniczym 2002, s. 4).


Do lotu czarterowego nie jest potrzebna zgoda na wykonanie lotu. Jedynym wymogiem jest zgłoszenie zamiaru wykonania lotu maksymalnie na 24 godziny przed planowanym wylotem (A. Wróżek 2016, s.72).
Do lotu czarterowego nie jest potrzebna zgoda na wykonanie lotu. Jedynym wymogiem jest zgłoszenie zamiaru wykonania lotu maksymalnie na 24 godziny przed planowanym wylotem (A. Wróżek 2016, s.72).


Loty czarterowe dokonywane są na innych zasadach, aniżeli połączenia regularne. Cena połączenia czarterowego powinna uwzględniać cenę zakupu lub [[leasing|leasingu]] maszyny, jej serwisowania i eksploatacji, cenę paliwa, zatrudnienia i szkolenia załogi, ubezpieczenia, ale także opłaty lotniskowe, środowiskowe czy opłaty za korzystanie z przestrzeni powietrznej (A. Wróżek 2016, s. 80).  
Loty czarterowe dokonywane są na innych zasadach, aniżeli połączenia regularne. [[Cena]] połączenia czarterowego powinna uwzględniać cenę zakupu lub [[leasing|leasingu]] maszyny, jej serwisowania i eksploatacji, cenę paliwa, zatrudnienia i szkolenia załogi, ubezpieczenia, ale także opłaty lotniskowe, środowiskowe czy opłaty za korzystanie z przestrzeni powietrznej (A. Wróżek 2016, s. 80).  
<google>t</google>
<google>t</google>


Obsłużenie lotu czarterowego generuje niższe koszty w porównaniu z lotem regularnym, ze względu na oczekiwania biur podróży czarterujących loty. Loty czarterowe przyjmują zatem formę niskokosztową. Jest to możliwe dzięki lepszym parametrom spalania paliwa spowodowanym redukcją masy samolotu, skróceniem czasu obsługi statków powietrznych w portach lotniczych, jak i również maksymalnym wykorzystaniem załóg pokładowych. Przy przewozach czarterowych nie używa się reklam czy innego rodzaju działań marketingowych, gdyż pasażer nie ma wpływu ani możliwości wyboru przewoźnika, za co jest odpowiedzialne najczęściej [[biuro podróży]]. Na pokład samolotu wykonującego lot czarterowy nie wchodzi się na podstawie biletu lotniczego, a na podstawie symbolicznej karty pokładowej. Nie jest możliwe odwołanie rejsu czarterowego, ani zmienienie rezerwacji (A. Wróżek 2016, s. 72, 80).
Obsłużenie lotu czarterowego generuje niższe [[koszty]] w porównaniu z lotem regularnym, ze względu na oczekiwania biur podróży czarterujących loty. Loty czarterowe przyjmują zatem formę niskokosztową. Jest to możliwe dzięki lepszym parametrom spalania paliwa spowodowanym redukcją masy samolotu, skróceniem czasu obsługi statków powietrznych w portach lotniczych, jak i również maksymalnym wykorzystaniem załóg pokładowych. Przy przewozach czarterowych nie używa się reklam czy innego rodzaju działań marketingowych, gdyż pasażer nie ma wpływu ani możliwości wyboru przewoźnika, za co jest odpowiedzialne najczęściej [[biuro podróży]]. Na pokład samolotu wykonującego lot czarterowy nie wchodzi się na podstawie biletu lotniczego, a na podstawie symbolicznej karty pokładowej. Nie jest możliwe [[odwołanie]] rejsu czarterowego, ani zmienienie rezerwacji (A. Wróżek 2016, s. 72, 80).


Na ceny biletów lotu czarterowego mają wpływ różne czynniki. Najczęściej czynniki te objęte są tajemnicą handlową, jednakże informacje zaczerpnięte bezpośrednio od przewoźników lotniczych, pozwalają uzyskać obraz tego co kształtuje ceny biletów. Są to m.in.: rodzaj statku powietrznego, długość trasy przelotu czy rodzaj klienta. Tytułem przykładu dla najpopularniejszych w dzisiejszych czasach samolotów wykorzystywanych do lotów czarterowych, jakimi są Airbus A320 (max. 180 miejsc) oraz Boeing 737 (max. 215 miejsc), stawka godzinowego przelotu wynosi ok. 70 tys. zł. Dla nieco mniejszych samolotów, do grupy których możemy zaliczyć chociażby samolot Bombardier DHC8, na pokład którego może wejść co najwyżej 80 osób, stawka ta wynosi ok. 20 tys. zł (A. Wróżek 2016, s. 80).
Na ceny biletów lotu czarterowego mają wpływ różne czynniki. Najczęściej czynniki te objęte są tajemnicą handlową, jednakże [[informacje]] zaczerpnięte bezpośrednio od przewoźników lotniczych, pozwalają uzyskać obraz tego co kształtuje ceny biletów. Są to m.in.: rodzaj statku powietrznego, długość trasy przelotu czy rodzaj klienta. Tytułem przykładu dla najpopularniejszych w dzisiejszych czasach samolotów wykorzystywanych do lotów czarterowych, jakimi są Airbus A320 (max. 180 miejsc) oraz Boeing 737 (max. 215 miejsc), stawka godzinowego przelotu wynosi ok. 70 tys. zł. Dla nieco mniejszych samolotów, do grupy których możemy zaliczyć chociażby samolot Bombardier DHC8, na pokład którego może wejść co najwyżej 80 osób, stawka ta wynosi ok. 20 tys. zł (A. Wróżek 2016, s. 80).


==Umowa lotu czarterowego==  
==[[Umowa]] lotu czarterowego==  
Lot czarterowy odbywa się na podstawie umowy lotu czarterowego, w skład której wchodzą takie elementy jak (P. Żukiewicz 2016, s. 209):
Lot czarterowy odbywa się na podstawie umowy lotu czarterowego, w skład której wchodzą takie elementy jak (P. Żukiewicz 2016, s. 209):
* Trasa, po której wykonywany jest przewóz lotniczy  
* Trasa, po której wykonywany jest przewóz lotniczy  
* Numery lotów  
* Numery lotów  
* Liczba miejsc bądź pojemność statku powietrznego jaka jest udostępniona stronie czarterującej  
* Liczba miejsc bądź pojemność statku powietrznego jaka jest udostępniona stronie czarterującej  
* Informacja o dniach operacji w portach lotniczych  
* [[Informacja]] o dniach operacji w portach lotniczych  
* Cena, jaką czarterujący musi zapłacić za udostępnienie miejsca w samolocie
* Cena, jaką czarterujący musi zapłacić za udostępnienie miejsca w samolocie


==Polski rynek lotów czarterowych==
==Polski rynek lotów czarterowych==
Rejsy czarterowe przede wszystkim służą zagranicznym przelotom turystycznym. Rynek czarterów jest najczęściej obsługiwany przez linie prywatne, zdarzają się jednak przypadki, w których rejsy czarterowe są świadczone przez linie państwowe- np. Polskie Linie Lotnicze „LOT”. Ekonomika rejsów czarterowych charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem oraz dość częstą zmianą operatorów i właścicieli. Powołując się na dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce ponad 96% udziału w rynku połączeń czarterowych ma 25 linii lotniczych. Pozostałą część- a więc niecałe 4% obsługuje aż 101 przewoźników czarterowych (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570-571).
Rejsy czarterowe przede wszystkim służą zagranicznym przelotom turystycznym. [[Rynek]] czarterów jest najczęściej obsługiwany przez linie prywatne, zdarzają się jednak przypadki, w których rejsy czarterowe są świadczone przez linie państwowe- np. Polskie Linie Lotnicze „LOT”. [[Ekonomika]] rejsów czarterowych charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem oraz dość częstą zmianą operatorów i właścicieli. Powołując się na [[dane]] Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce ponad 96% udziału w rynku połączeń czarterowych ma 25 linii lotniczych. Pozostałą część- a więc niecałe 4% obsługuje aż 101 przewoźników czarterowych (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570-571).


Największym przewoźnikiem czarterowym w Polsce jest polska prywatna linia lotnicza Enter Air, mająca ok. 30% udział w polskim rynku lotów czarterowych, co skutkuje liczbą ok. 1,5 mln przewiezionych ludzi na swoich statkach powietrznych w ciągu roku (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 571).
Największym przewoźnikiem czarterowym w Polsce jest polska prywatna [[linia lotnicza]] Enter Air, mająca ok. 30% [[udział]] w polskim rynku lotów czarterowych, co skutkuje liczbą ok. 1,5 mln przewiezionych ludzi na swoich statkach powietrznych w ciągu roku (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 571).


Do największych przewoźników obsługujących polskie loty czarterowe możemy zaliczyć również (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570):
Do największych przewoźników obsługujących polskie loty czarterowe możemy zaliczyć również (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570):
Linia 57: Linia 57:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Taylor Z., Ciechański A. (2015). ''[http://rcin.org.pl/Content/57347/WA51_77859_r2015-t87-z4_Przeg-Geogr-Taylor.pdf Transport lotniczy w obsłudze polskich touroperatorów- część II]'' "Przegląd Geograficzny", nr 87
* Taylor Z., Ciechański A. (2015). ''[http://rcin.org.pl/Content/57347/WA51_77859_r2015-t87-z4_Przeg-Geogr-Taylor.pdf Transport lotniczy w obsłudze polskich touroperatorów- część II]'' "[[Przegląd]] Geograficzny", nr 87
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf Ustawa o prawie lotniczym]'' (2002), Dz. U. 2002 nr 130 poz. 1112
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20021301112/U/D20021112Lj.pdf Ustawa o prawie lotniczym]'' (2002), Dz. U. 2002 nr 130 poz. 1112
* Wróżek A. (2016). ''[https://spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg13/wrozek.pdf Specyfika i rozwój polskiego rynku lotniczych połączeń czarterowych]'' "Słupskie Prace Geograficzne", nr 13
* Wróżek A. (2016). ''[https://spg.apsl.edu.pl/baza/wydawn/spg13/wrozek.pdf Specyfika i rozwój polskiego rynku lotniczych połączeń czarterowych]'' "Słupskie Prace Geograficzne", nr 13
* Żukiewicz P. (2016). ''[https://www.researchgate.net/profile/Przemystaw_Zukiewicz/publication/299342951_Air_transport_as_a_part_of_tourist_events_-_legal_status_and_development_opportunities/links/56fd06d408ae3c85c0c9a5cf/Air-transport-as-a-part-of-tourist-events-legal-status-and-development-opportunities.pdf Przewozy lotnicze w ramach imprez turystycznych- stan prawny oraz możliwości rozwoju segmentu]'' "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Transport", nr 90
* Żukiewicz P. (2016). ''[https://www.researchgate.net/profile/Przemystaw_Zukiewicz/publication/299342951_Air_transport_as_a_part_of_tourist_events_-_legal_status_and_development_opportunities/links/56fd06d408ae3c85c0c9a5cf/Air-transport-as-a-part-of-tourist-events-legal-status-and-development-opportunities.pdf Przewozy lotnicze w ramach imprez turystycznych- stan prawny oraz możliwości rozwoju segmentu]'' "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria [[Transport]]", nr 90


{{a|Michał Gutowski}}
{{a|Michał Gutowski}}
[[Kategoria: Transport]]
[[Kategoria: Transport]]

Wersja z 05:49, 20 maj 2020

Lot czarterowy
Polecane artykuły


Lot czarterowy jest definiowany przez Ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. o prawie lotniczym jako „przewóz lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego” (Ustawa o prawie lotniczym 2002, s. 4).

Do lotu czarterowego nie jest potrzebna zgoda na wykonanie lotu. Jedynym wymogiem jest zgłoszenie zamiaru wykonania lotu maksymalnie na 24 godziny przed planowanym wylotem (A. Wróżek 2016, s.72).

Loty czarterowe dokonywane są na innych zasadach, aniżeli połączenia regularne. Cena połączenia czarterowego powinna uwzględniać cenę zakupu lub leasingu maszyny, jej serwisowania i eksploatacji, cenę paliwa, zatrudnienia i szkolenia załogi, ubezpieczenia, ale także opłaty lotniskowe, środowiskowe czy opłaty za korzystanie z przestrzeni powietrznej (A. Wróżek 2016, s. 80).

Obsłużenie lotu czarterowego generuje niższe koszty w porównaniu z lotem regularnym, ze względu na oczekiwania biur podróży czarterujących loty. Loty czarterowe przyjmują zatem formę niskokosztową. Jest to możliwe dzięki lepszym parametrom spalania paliwa spowodowanym redukcją masy samolotu, skróceniem czasu obsługi statków powietrznych w portach lotniczych, jak i również maksymalnym wykorzystaniem załóg pokładowych. Przy przewozach czarterowych nie używa się reklam czy innego rodzaju działań marketingowych, gdyż pasażer nie ma wpływu ani możliwości wyboru przewoźnika, za co jest odpowiedzialne najczęściej biuro podróży. Na pokład samolotu wykonującego lot czarterowy nie wchodzi się na podstawie biletu lotniczego, a na podstawie symbolicznej karty pokładowej. Nie jest możliwe odwołanie rejsu czarterowego, ani zmienienie rezerwacji (A. Wróżek 2016, s. 72, 80).

Na ceny biletów lotu czarterowego mają wpływ różne czynniki. Najczęściej czynniki te objęte są tajemnicą handlową, jednakże informacje zaczerpnięte bezpośrednio od przewoźników lotniczych, pozwalają uzyskać obraz tego co kształtuje ceny biletów. Są to m.in.: rodzaj statku powietrznego, długość trasy przelotu czy rodzaj klienta. Tytułem przykładu dla najpopularniejszych w dzisiejszych czasach samolotów wykorzystywanych do lotów czarterowych, jakimi są Airbus A320 (max. 180 miejsc) oraz Boeing 737 (max. 215 miejsc), stawka godzinowego przelotu wynosi ok. 70 tys. zł. Dla nieco mniejszych samolotów, do grupy których możemy zaliczyć chociażby samolot Bombardier DHC8, na pokład którego może wejść co najwyżej 80 osób, stawka ta wynosi ok. 20 tys. zł (A. Wróżek 2016, s. 80).

Umowa lotu czarterowego

Lot czarterowy odbywa się na podstawie umowy lotu czarterowego, w skład której wchodzą takie elementy jak (P. Żukiewicz 2016, s. 209):

  • Trasa, po której wykonywany jest przewóz lotniczy
  • Numery lotów
  • Liczba miejsc bądź pojemność statku powietrznego jaka jest udostępniona stronie czarterującej
  • Informacja o dniach operacji w portach lotniczych
  • Cena, jaką czarterujący musi zapłacić za udostępnienie miejsca w samolocie

Polski rynek lotów czarterowych

Rejsy czarterowe przede wszystkim służą zagranicznym przelotom turystycznym. Rynek czarterów jest najczęściej obsługiwany przez linie prywatne, zdarzają się jednak przypadki, w których rejsy czarterowe są świadczone przez linie państwowe- np. Polskie Linie Lotnicze „LOT”. Ekonomika rejsów czarterowych charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem oraz dość częstą zmianą operatorów i właścicieli. Powołując się na dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w Polsce ponad 96% udziału w rynku połączeń czarterowych ma 25 linii lotniczych. Pozostałą część- a więc niecałe 4% obsługuje aż 101 przewoźników czarterowych (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570-571).

Największym przewoźnikiem czarterowym w Polsce jest polska prywatna linia lotnicza Enter Air, mająca ok. 30% udział w polskim rynku lotów czarterowych, co skutkuje liczbą ok. 1,5 mln przewiezionych ludzi na swoich statkach powietrznych w ciągu roku (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 571).

Do największych przewoźników obsługujących polskie loty czarterowe możemy zaliczyć również (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 570):

  • Travel Service a.s.
  • Small Planet Airlines
  • Travel Service Polska
  • Polskie Linie Lotnicze „LOT” + Euro-LOT

Głównymi kierunkami lotów czarterowych z Polski są przede wszystkim rejony leżące w obrębie Morza Śródziemnego, Morza Czerwonego oraz Morza Czarnego. Popularnym kierunkiem są również hiszpańskie Wyspy Kanaryjskie, leżące na Oceanie Atlantyckim- na północny zachód od wybrzeży Afryki. Jest to spowodowane postępującą popularyzacją tych rejonów wśród Polaków, w kontekście miejsca wypoczynku w czasie wakacji. Możemy więc wywnioskować, iż najwięcej lotów czarterowych jest wykonywana w okresie wakacyjnym (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 577).

Najpopularniejsze destynacje, w które udają się Polacy obsługiwani przez loty czarterowe to (Z. Taylor, A. Ciechański 2015, s. 578):

  • Hurghada- Egipt
  • Antalya- Turcja
  • Sharm el- Sheikh- Egipt
  • Enfidha- Tunezja
  • Heraklion- Grecja (Kreta)
  • Fuerteventura- Hiszpania
  • Tel- Aviv- Izrael

Bibliografia

Autor: Michał Gutowski