Lista pytań audytowych

Wersja z dnia 23:24, 7 sty 2019 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Lista pytań audytowych
Polecane artykuły
Audyt wewnętrzny (Sławomir Wawak)

Lista pytań audytowych - jest to zbiór pytań na które audytor zbiera odpowiedzi w trakcie przygotowania i prowadzenia audytu. Zamiennie do listy pytań audytowych stosuje się nazwy: lista pytań pomocniczych oraz check-lista. Taka lista stanowi dużą pomoc dla osoby przeprowadzającej audyt.

Korzystanie z listy pytań audytowych służy:

  • zachowaniu logicznej kolejności badania,
  • przypomnieniu, aby nie pominąć jakiegoś elementu,
  • ułatwieniu sporządzania uwag do raportu pisanego po zakończeniu badania,
  • jako dowód przeprowadzonego audytu - jest częścią dokumentacji.

Nie istnieje jedna standardowa list pytań audytowych, każdy audytor tworzy sobie własną (dostosowaną do swoich potrzeb) w zależności od doświadczenia oraz zakresu badania. Listę należy na bieżąco aktualizować o zmieniające się przepisy i dostosowywać do sytuacji. Pytania znajdujące się na liście można podzielić na dziesięć grup:

  1. Zdecydowanie się na przeprowadzenie audytu (np. Czy wiem kto jest moim klientem?)
  2. Uzyskanie informacji od zlecającego badanie (np. Czy klient określił cel badania?)
  3. Pierwszy kontakt z badanym podmiotem (np. Czy wiem jak się zachowywać w stosunku do przyszłego audytowanego?)
  4. Przygotowanie audytu (np. Czy wyznaczyłem termin badania?)
  5. Spotkanie rozpoczynające audyt (np. Czy wiem co chcę przekazać na spotkaniu otwierającym?)
  6. Odbycie wizyty w badanym przedsiębiorstwie (np. Czy rozmówca udziela odpowiedzi na temat?)
  7. Spotkanie audytorów (np. Czy mam wszystkie potrzebne informacje?)
  8. Spotkanie kończące audyt (np. Czy wszyscy zrozumieli moją wypowiedź?)
  9. Raport z audytu (np. Czy wnioski z badania nie są powierzchowne?)
  10. Po zakończonym audycie (np. Czy jestem zadowolony z przebiegu audytu?)

Listę pytań audytowych należy traktować jako zbiór wytycznych ułatwiających pracę audytora, a nie jako sztywne ramy. Trzeba korzystać z niej inteligentnie, zachowując profesjonalizm i elastyczność na sygnały z zewnątrz.

Bibliografia

  • E. J. Saunders, Audyt wewnętrzny i kontrola wewnętrzna w przedsiębiorstwach, EDUCATOR, Częstochowa 2003, str. 117 - 120.
  • Nowoczesne zarządzanie jakością. Systemy zarządzania, dokumentacja, procesy, audit, red. A. Tabora, M. Rączka, Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, str. 159 - 163.

Autor: Anna Szkamruk