Lista dłużników: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 18: Linia 18:
* Krajowy Rejestr Długów BIG,
* Krajowy Rejestr Długów BIG,
* Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG),
* Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG),
* Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych (KIDT)
* Krajowa [[Informacja]] Długów Telekomunikacyjnych (KIDT)
Biura są prowadzone na zasadach komercyjnych, a informacje przez nie dostarczane są odpłatnie (''Biura informacji gospodarczej'',2020). Nie współpracują ze sobą w zakresie wymiany danych (P. Nowak, 2018, s. 241). Wpis do takiego rejestru może wiązać się z późniejszymi problemami z uzyskaniem kredytu lub z uzyskaniem go na mniej korzystnych warunkach, a także z brakiem możliwości otrzymania karty kredytowej lub niemożnością podpisania umowy z operatorem internetu. (P. Didenkow, 2010, s. 88)
Biura są prowadzone na zasadach komercyjnych, a [[informacje]] przez nie dostarczane są odpłatnie (''Biura informacji gospodarczej'',2020). Nie współpracują ze sobą w zakresie wymiany danych (P. Nowak, 2018, s. 241). Wpis do takiego rejestru może wiązać się z późniejszymi problemami z uzyskaniem kredytu lub z uzyskaniem go na mniej korzystnych warunkach, a także z brakiem możliwości otrzymania karty kredytowej lub niemożnością podpisania umowy z operatorem internetu. (P. Didenkow, 2010, s. 88)


W celu weryfikacji swojego przyszłego kontrahenta najlepiej skontaktować się z każdym z biur informacji gospodarczej, gdyż to wierzyciel podejmuje decyzje do którego w biur (lub czy do wszystkichn) zostanie dopisany jego dłużnik. Aby konsument był w stanie dopisać swojego dłużnika do biura informacji gospodarczej, należność musi zostać stwierdzona tytułem wykonawczymAby skuteczniej zweryfikować rzetelność swojego przyszłego kontrahenta, zaleca się wystąpić z zapytaniem do każdego z BIG-ów. Wierzyciel może zdecydować się dopisać dłużnika do tylko jednego lub kilku BIG-ów jednocześnie. Konsument może dopisać dłużnika tylko wtedy, gdy należność jest stwierdzona tytułem wykonawczym. Przykładem takiego tytułu jest sądowy nakaz zapłaty zaopatrzony w klauzulę wykonalności.
W celu weryfikacji swojego przyszłego kontrahenta najlepiej skontaktować się z każdym z biur informacji gospodarczej, gdyż to [[wierzyciel]] podejmuje decyzje do którego w biur (lub czy do wszystkichn) zostanie dopisany jego [[dłużnik]]. Aby [[konsument]] był w stanie dopisać swojego dłużnika do biura informacji gospodarczej, należność musi zostać stwierdzona tytułem wykonawczymAby skuteczniej zweryfikować [[rzetelność]] swojego przyszłego kontrahenta, zaleca się wystąpić z zapytaniem do każdego z BIG-ów. Wierzyciel może zdecydować się dopisać dłużnika do tylko jednego lub kilku BIG-ów jednocześnie. Konsument może dopisać dłużnika tylko wtedy, gdy należność jest stwierdzona tytułem wykonawczym. Przykładem takiego tytułu jest sądowy [[nakaz zapłaty]] zaopatrzony w klauzulę wykonalności.
<google>t</google>
<google>t</google>
Przedsiębiorca może sprawdzić:
[[Przedsiębiorca]] może sprawdzić:
dowolnego przedsiębiorcę, w tym siebie, bez ograniczeń;
dowolnego przedsiębiorcę, w tym siebie, bez ograniczeń;
konsumenta, za jego pisemną zgodą.
konsumenta, za jego pisemną zgodą.
Linia 31: Linia 31:
Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne.
Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne.


Obowiązująca ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. “o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych” (Dz.U. 2010 nr 81 poz. 530) pozwala osobom fizycznym na udostępnienie informacji o swoich dłużnikach, wśród nich najczęściej wymieniani są zalegający z wypłatą pracodawcy, osoby niepłacące alimentów czy też nie wywiązujące się z zobowiązań firmy budowlane. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)
Obowiązująca [[ustawa]] z dnia 9 kwietnia 2010 r. “o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych” (Dz.U. 2010 nr 81 poz. 530) pozwala osobom fizycznym na udostępnienie informacji o swoich dłużnikach, wśród nich najczęściej wymieniani są zalegający z wypłatą pracodawcy, osoby niepłacące alimentów czy też nie wywiązujące się z zobowiązań firmy budowlane. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)


Biura informacji gospodarczej są uznawane za skuteczny sposób ściągania wierzytelności, a ich efektywność wzrosła za sprawą wymiany informacji krajowych BIP z ich odpowiednikami z innych państw europejskich. Niektóre z biur informacji gospodarczej prowadzą też pozytywne rejestry konsumentów, a uzyskane od nich informacje mogą być pomocne przy weryfikacji historii kredytowej, w tym osób przebywających zagranicą. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)
Biura informacji gospodarczej są uznawane za skuteczny sposób ściągania wierzytelności, a ich [[efektywność]] wzrosła za sprawą wymiany informacji krajowych BIP z ich odpowiednikami z innych państw europejskich. Niektóre z biur informacji gospodarczej prowadzą też pozytywne rejestry konsumentów, a uzyskane od nich informacje mogą być pomocne przy weryfikacji historii kredytowej, w tym osób przebywających zagranicą. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)


Choć podstawowym celem BIPów jest wspomaganie wierzycieli w procesie odzyskiwania należności (P. Nowak, 2018, s. 237), pełnią również niezmiernie istotną rolę przy weryfikacji kondycji finansowej kontrahenta, co w zdecydowanej mierze może pomóc małym i średnim firmom w przyznaniu kredytu za sprawą udokumentowania dobrej historii płatności (P. Nowak, 2018, s. 237). Wpływają one też na poprawę płynności finansowej i zmniejszenie ryzyka strat finansowych (M. Olechnowicz, 2012, s. 66)
Choć podstawowym celem BIPów jest wspomaganie wierzycieli w procesie odzyskiwania [[należności]] (P. Nowak, 2018, s. 237), pełnią również niezmiernie istotną rolę przy weryfikacji kondycji finansowej kontrahenta, co w zdecydowanej mierze może pomóc małym i średnim firmom w przyznaniu kredytu za sprawą udokumentowania dobrej historii płatności (P. Nowak, 2018, s. 237). Wpływają one też na poprawę płynności finansowej i zmniejszenie ryzyka strat finansowych (M. Olechnowicz, 2012, s. 66)


Ustawa z powołała Rejestr Należności Publicznoprawnych, zawierający informacje m.in. informacje o zaleganiu z płatnością podatków, opłat celnych lub mandatów. Wierzyciel ma obowiązek zaktualizować status dłużnika w bazie, gdy RNP posiada aktualne dane, gdyż ustawa nakłada na wierzyciela obowiązek aktualizacji informacji odnośnie dłużnika, gdy zaistnieje uzasadniona okoliczność (M. Rzewuski, 2017, s. 20-22).
Ustawa z powołała Rejestr Należności Publicznoprawnych, zawierający informacje m.in. informacje o zaleganiu z płatnością podatków, opłat celnych lub mandatów. Wierzyciel ma [[obowiązek]] zaktualizować status dłużnika w bazie, gdy RNP posiada aktualne [[dane]], gdyż ustawa nakłada na wierzyciela obowiązek aktualizacji informacji odnośnie dłużnika, gdy zaistnieje uzasadniona okoliczność (M. Rzewuski, 2017, s. 20-22).


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*[https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/sprawy-urzedowe/chce-zalatwic-sprawe-w-urzedzie/rejestry-publiczne/biura-informacji-gospodarczej Biura informacji gospodarczej, (2020), Biznes.gov.pl]
*[https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/sprawy-urzedowe/chce-zalatwic-sprawe-w-urzedzie/rejestry-publiczne/biura-informacji-gospodarczej Biura informacji gospodarczej, (2020), Biznes.gov.pl]
* Didenkow P. (2010), ''Windykacja w czasach kryzysu'', https://test.alebank.pl/wp-content/uploads/2010/11/bank.2010.10.088-089.pdf  
* Didenkow P. (2010), ''[[Windykacja]] w czasach kryzysu'', https://test.alebank.pl/wp-content/uploads/2010/11/bank.2010.10.088-089.pdf  
* Nowak P. (2018). ''Udział biur informacji gospodarczej w systemie wymiany informacjio zobowiązaniach finansowych dłużników'', "Przedsiębiorczość - Edukacja", nr 14/2018
* Nowak P. (2018). ''[[Udział]] biur informacji gospodarczej w systemie wymiany informacjio zobowiązaniach finansowych dłużników'', "[[Przedsiębiorczość]] - Edukacja", nr 14/2018
* Olechnowicz M. (2012), ''Systemy wymiany informacji kredytowej i gospodarczej w Polsce'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie", nr 58
* Olechnowicz M. (2012), ''Systemy wymiany informacji kredytowej i gospodarczej w Polsce'', "Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. [[Organizacja]] i [[Zarządzanie]]", nr 58
* Rzewuski M. (2017), ''Rejestr Należności Publicznoprawnych'', "Studia Prawnicze: rozprawy i materiały", nr 2 (21)
* Rzewuski M. (2017), ''Rejestr Należności Publicznoprawnych'', "Studia Prawnicze: rozprawy i [[materiały]]", nr 2 (21)
{{a|Katarzyna Stawowy}},
{{a|Katarzyna Stawowy}},
[[Kategoria:Finanse]]
[[Kategoria:Finanse]]

Wersja z 05:36, 20 maj 2020

Lista dłużników
Polecane artykuły
  • Lista dłużników - rejestr nierzetelnych dłużników prowadzony przez biura informacji gospodarczej. W Polsce taką działalność prowadzą następujące instytucje (Biura informacji gospodarczej,2020):
  • ERIF Biuro Informacji Gospodarczej,
  • BIG InfoMonitor,
  • Krajowy Rejestr Długów BIG,
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG),
  • Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych (KIDT)

Biura są prowadzone na zasadach komercyjnych, a informacje przez nie dostarczane są odpłatnie (Biura informacji gospodarczej,2020). Nie współpracują ze sobą w zakresie wymiany danych (P. Nowak, 2018, s. 241). Wpis do takiego rejestru może wiązać się z późniejszymi problemami z uzyskaniem kredytu lub z uzyskaniem go na mniej korzystnych warunkach, a także z brakiem możliwości otrzymania karty kredytowej lub niemożnością podpisania umowy z operatorem internetu. (P. Didenkow, 2010, s. 88)

W celu weryfikacji swojego przyszłego kontrahenta najlepiej skontaktować się z każdym z biur informacji gospodarczej, gdyż to wierzyciel podejmuje decyzje do którego w biur (lub czy do wszystkichn) zostanie dopisany jego dłużnik. Aby konsument był w stanie dopisać swojego dłużnika do biura informacji gospodarczej, należność musi zostać stwierdzona tytułem wykonawczymAby skuteczniej zweryfikować rzetelność swojego przyszłego kontrahenta, zaleca się wystąpić z zapytaniem do każdego z BIG-ów. Wierzyciel może zdecydować się dopisać dłużnika do tylko jednego lub kilku BIG-ów jednocześnie. Konsument może dopisać dłużnika tylko wtedy, gdy należność jest stwierdzona tytułem wykonawczym. Przykładem takiego tytułu jest sądowy nakaz zapłaty zaopatrzony w klauzulę wykonalności.

Przedsiębiorca może sprawdzić: dowolnego przedsiębiorcę, w tym siebie, bez ograniczeń; konsumenta, za jego pisemną zgodą. Konsument może sprawdzić: dowolnego przedsiębiorcę, bez ograniczeń; siebie, bezpłatnie raz na 6 miesięcy (nie może sprawdzać innych konsumentów). Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne.

Obowiązująca ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. “o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych” (Dz.U. 2010 nr 81 poz. 530) pozwala osobom fizycznym na udostępnienie informacji o swoich dłużnikach, wśród nich najczęściej wymieniani są zalegający z wypłatą pracodawcy, osoby niepłacące alimentów czy też nie wywiązujące się z zobowiązań firmy budowlane. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)

Biura informacji gospodarczej są uznawane za skuteczny sposób ściągania wierzytelności, a ich efektywność wzrosła za sprawą wymiany informacji krajowych BIP z ich odpowiednikami z innych państw europejskich. Niektóre z biur informacji gospodarczej prowadzą też pozytywne rejestry konsumentów, a uzyskane od nich informacje mogą być pomocne przy weryfikacji historii kredytowej, w tym osób przebywających zagranicą. (P. Didenkow, 2010, s. 88-89)

Choć podstawowym celem BIPów jest wspomaganie wierzycieli w procesie odzyskiwania należności (P. Nowak, 2018, s. 237), pełnią również niezmiernie istotną rolę przy weryfikacji kondycji finansowej kontrahenta, co w zdecydowanej mierze może pomóc małym i średnim firmom w przyznaniu kredytu za sprawą udokumentowania dobrej historii płatności (P. Nowak, 2018, s. 237). Wpływają one też na poprawę płynności finansowej i zmniejszenie ryzyka strat finansowych (M. Olechnowicz, 2012, s. 66)

Ustawa z powołała Rejestr Należności Publicznoprawnych, zawierający informacje m.in. informacje o zaleganiu z płatnością podatków, opłat celnych lub mandatów. Wierzyciel ma obowiązek zaktualizować status dłużnika w bazie, gdy RNP posiada aktualne dane, gdyż ustawa nakłada na wierzyciela obowiązek aktualizacji informacji odnośnie dłużnika, gdy zaistnieje uzasadniona okoliczność (M. Rzewuski, 2017, s. 20-22).

Bibliografia

Autor: Katarzyna Stawowy

,