Likwidacja działalności gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Likwidacja działalności gospodarczej''' - proces polegający na zakończeniu działalności przedsiębiorstwa poprzez wypisanie z rejestru. Następuje to w kilku etapach, które regulowane są przez prawo. Należy zakończyć bieżące interesy, ściągnąć wierzytelności oraz wywiązać się ze zobowiązań. Zobowiązania te mogą zostać opłacone z majątku, a pozostała część dzielona jest między wspólnikami. W przypadku, gdy majątek nie jest wystarczająco duży by pokryć koszty zobowiązań to niedobór zostaje podzielony na wspólników (Dz.U. 2019 poz. 505).  
'''[[Likwidacja]] działalności gospodarczej''' - [[proces]] polegający na zakończeniu działalności przedsiębiorstwa poprzez wypisanie z rejestru. Następuje to w kilku etapach, które regulowane są przez [[prawo]]. Należy zakończyć bieżące interesy, ściągnąć wierzytelności oraz wywiązać się ze zobowiązań. [[Zobowiązania]] te mogą zostać opłacone z majątku, a pozostała część dzielona jest między wspólnikami. W przypadku, gdy [[majątek]] nie jest wystarczająco duży by pokryć [[koszty]] zobowiązań to niedobór zostaje podzielony na wspólników (Dz.U. 2019 poz. 505).  


==Wykreślenie działalności z rejestru poprzez wniosek==
==Wykreślenie działalności z rejestru poprzez wniosek==
Podczas zakładania działalności gospodarczej należy dokonać rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), a więc po podjęciu decyzji o likwidacji w pierwszej kolejności powinno się złożyć odpowiedni wniosek właśnie do CEIDG. Termin wykreślenia z CEIDG następuje w następnym dniu roboczym po złożeniu lub doręczeniu wniosku. Wniosek ten jest także informacją dla ZUS/KRUS, GUS oraz urzędu skarbowego, które są automatycznie powiadomione i również otrzymują wniosek.
Podczas zakładania działalności gospodarczej należy dokonać rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej ([[CEIDG]]), a więc po podjęciu decyzji o likwidacji w pierwszej kolejności powinno się złożyć odpowiedni wniosek właśnie do CEIDG. Termin wykreślenia z CEIDG następuje w następnym dniu roboczym po złożeniu lub doręczeniu wniosku. Wniosek ten jest także informacją dla ZUS/KRUS, GUS oraz urzędu skarbowego, które są automatycznie powiadomione i również otrzymują wniosek.
Można dokonać tego na trzy sposoby:
Można dokonać tego na trzy sposoby:
# '''Osobiście stawiamy się w urzędzie miasta lub gminy'''  
# '''Osobiście stawiamy się w urzędzie miasta lub gminy'''  
Linia 22: Linia 22:
#* z wygenerowanym numerem wniosku, który pojawi się po wypełnieniu wniosku elektronicznie, możemy również wypełnić wniosek przy pomocy konsultanta i kod otrzymujemy w wiadomości SMS,
#* z wygenerowanym numerem wniosku, który pojawi się po wypełnieniu wniosku elektronicznie, możemy również wypełnić wniosek przy pomocy konsultanta i kod otrzymujemy w wiadomości SMS,
#* i wypełniamy wniosek na miejscu
#* i wypełniamy wniosek na miejscu
# '''On-line''' – po zarejestrowaniu na stronie CEIDG wypełniamy formularz, a następnie należy złożyć podpis kwalifikowany lub podpisać za pomocą Profilu Zaufanego. Wniosek wysyłamy na podany adres e-mail.
# '''On-line''' – po zarejestrowaniu na stronie CEIDG wypełniamy formularz, a następnie należy złożyć [[podpis kwalifikowany]] lub podpisać za pomocą Profilu Zaufanego. Wniosek wysyłamy na podany adres e-mail.
# '''Listownie''' - w tym przypadku wniosek musi być zaopatrzony w podpis (który wcześniej należy poświadczyć u notariusza) oraz uzyskane poświadczenie o autentyczności.
# '''Listownie''' - w tym przypadku wniosek musi być zaopatrzony w podpis (który wcześniej należy poświadczyć u notariusza) oraz uzyskane poświadczenie o autentyczności.
<google>t</google>
<google>t</google>
Linia 28: Linia 28:
Należy pamiętać, że likwidacja firmy musi zostać zgłoszona '''7 dni''' od dnia rzeczywistego zakończenia prowadzenia działalności.
Należy pamiętać, że likwidacja firmy musi zostać zgłoszona '''7 dni''' od dnia rzeczywistego zakończenia prowadzenia działalności.


W przypadku likwidacji '''spółki wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego''', chcąc doprowadzić do jej rozwiązania, należy złożyć odpowiedni wniosek (KRS-X2) do sądu rejestrowego. Koszt złożenia wniosku to '''300 złotych'''. Następnie sąd wyda postanowienie o wykreśleniu. W chwili uprawomocnienia spółka traci byt prawny.
W przypadku likwidacji '''spółki wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego''', chcąc doprowadzić do jej rozwiązania, należy złożyć odpowiedni wniosek (KRS-X2) do sądu rejestrowego. [[Koszt]] złożenia wniosku to '''300 złotych'''. Następnie sąd wyda postanowienie o wykreśleniu. W chwili uprawomocnienia [[spółka]] traci byt prawny.
Firma zostanie '''wyrejestrowana z ZUS''' automatycznie po złożeniu wniosku do CEIDG. Działalność nie będzie dłużej płatnikiem składek, a wyrejestrowania z ubezpieczenia pracowników możesz dokonać poprzez ten sam wniosek. Formularze ZUS ZWPA, ZWUA i ZCNA zostaną sporządzone przez ZUS (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).
[[Firma]] zostanie '''wyrejestrowana z ZUS''' automatycznie po złożeniu wniosku do CEIDG. Działalność nie będzie dłużej płatnikiem składek, a wyrejestrowania z ubezpieczenia pracowników możesz dokonać poprzez ten sam wniosek. Formularze ZUS ZWPA, ZWUA i ZCNA zostaną sporządzone przez ZUS (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).


==Wykaz składników majątku==
==Wykaz składników majątku==
W tym wykazie należy zawrzeć środki trwałe, wyposażenie, produkty, materiały i wszystkie wytworzone lub zakupione aktywa. Wykaz jest udostępniany na żądanie organów kontrolujących.  
W tym wykazie należy zawrzeć środki trwałe, [[wyposażenie]], produkty, [[materiały]] i wszystkie wytworzone lub zakupione [[aktywa]]. Wykaz jest udostępniany na żądanie organów kontrolujących.  
Powinien on zawierać (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014):  
Powinien on zawierać (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014):  
* kolejny numer składnika,
* kolejny numer składnika,
Linia 38: Linia 38:
* datę zakupu/otrzymania danej części,
* datę zakupu/otrzymania danej części,
* kwotę poniesioną na nabycie składnika oraz kwotę zaliczaną do kosztów uzyskania przychodu,
* kwotę poniesioną na nabycie składnika oraz kwotę zaliczaną do kosztów uzyskania przychodu,
* wartość nabywczą,
* [[wartość]] nabywczą,
* w przypadku środków trwałych: wartość początkową, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz metodę amortyzacji
* w przypadku środków trwałych: wartość początkową, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz metodę amortyzacji


==Spis z natury==
==Spis z natury==
Spis z natury, zwany także remanentem likwidacyjnym to sposób na ustalenie dochodu, który podlega opodatkowaniu. Na tym etapie likwidacji otrzymamy kwotę podatku należnego jaką trzeba będzie zapłacić w związku z likwidacją. Spis ten obejmuje pozostałe na stanie: towary, surowce, wyroby gotowe, półprodukty, produkcję w toku, braki oraz odpady. Obecnie nie ma wzoru druku spisu, więc może on mieć dowolną formę.  
[[Spis z natury]], zwany także remanentem likwidacyjnym to sposób na ustalenie dochodu, który podlega opodatkowaniu. Na tym etapie likwidacji otrzymamy kwotę podatku należnego jaką trzeba będzie zapłacić w związku z likwidacją. Spis ten obejmuje pozostałe na stanie: [[towary]], [[surowce]], [[wyroby]] gotowe, półprodukty, produkcję w toku, braki oraz [[odpady]]. Obecnie nie ma wzoru druku spisu, więc może on mieć dowolną formę.  
Spis powinien zawierać (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019, ):
Spis powinien zawierać (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019, ):
* imię i nazwisko właściciela, nazwę firmy,
* imię i nazwisko właściciela, nazwę firmy,
Linia 52: Linia 52:
* łączna wartość całego spisu,
* łączna wartość całego spisu,
* podpis osób sporządzających spis oraz właściciela,
* podpis osób sporządzających spis oraz właściciela,
* dodatkową informację o nazwie, ilości i cenie nabycia towarów.
* dodatkową informację o nazwie, ilości i cenie nabycia [[towarów]].


==Wykreślenie firmy z listy VAT==
==Wykreślenie firmy z listy VAT==
Linia 62: Linia 62:


==Dodatkowe informacje==
==Dodatkowe informacje==
Dodatkowe informacje o likwidacji działalności gospodarczej:
Dodatkowe [[informacje]] o likwidacji działalności gospodarczej:
* Wraz z likwidacją działalności, majątek należący do firmy staje się własnością prywatną. Jeżeli osoba prowadząca działalność zdecyduje się nie sprzedawać majątku w ciągu '''sześciu lat''' nie będzie musiała płacić podatku dochodowego. Sprzedaż w okresie do 6 lat wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku.
* Wraz z likwidacją działalności, majątek należący do firmy staje się własnością prywatną. Jeżeli osoba prowadząca działalność zdecyduje się nie sprzedawać majątku w ciągu '''sześciu lat''' nie będzie musiała płacić podatku dochodowego. [[Sprzedaż]] w okresie do 6 lat wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku.
* Pracodawca jest zobowiązany do rozwiązania umów z pracownikami poprzez porozumienie stron lub wypowiedzenie, ponieważ '''likwidacja nie powoduje automatycznego zerwania umów z pracownikami'''.
* [[Pracodawca]] jest zobowiązany do rozwiązania umów z pracownikami poprzez [[porozumienie stron]] lub wypowiedzenie, ponieważ '''likwidacja nie powoduje automatycznego zerwania umów z pracownikami'''.
* Chcąc '''zamknąć konto firmowe''', w przypadku jednoosobowej działalności zazwyczaj wystarczy dowód osobisty właściciela. Natomiast w sytuacji, gdy jest to spółka konieczna będzie zgoda wszystkich współwłaścicieli. Warto sprawdzić jakie procedury obowiązują w banku.
* Chcąc '''zamknąć [[konto]] firmowe''', w przypadku jednoosobowej działalności zazwyczaj wystarczy dowód osobisty właściciela. Natomiast w sytuacji, gdy jest to spółka konieczna będzie zgoda wszystkich współwłaścicieli. Warto sprawdzić jakie procedury obowiązują w banku.
* Dokumenty związane z '''księgowością firmy''' powinny być przechowywane przez pięć lat. '''Dokumenty firmowe przekazywane do ZUS''' – obowiązek przechowywania przez pięć lat dla dokumentów od stycznia 2012 r., a wszystkie wcześniejsze dziesięć lat. '''Dokumenty kadrowe''', dotyczące pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. muszą być przechowywane przez dziesięć lat (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).
* Dokumenty związane z '''księgowością firmy''' powinny być przechowywane przez pięć lat. '''Dokumenty firmowe przekazywane do ZUS''' – [[obowiązek]] przechowywania przez pięć lat dla dokumentów od stycznia 2012 r., a wszystkie wcześniejsze dziesięć lat. '''Dokumenty kadrowe''', dotyczące pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. muszą być przechowywane przez dziesięć lat (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000505/U/D20190505Lj.pdf ''Kodeks spółek handlowych''] Dz.U. 2019 poz. 505, (2019)
* [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20190000505/U/D20190505Lj.pdf ''Kodeks spółek handlowych''] Dz.U. 2019 poz. 505, (2019)
* [http://www.pomorskie.kas.gov.pl/documents/3555563/4616616/2014-11-17_11-25-55_us19_broszura_likwidacja_dzialalnosci.pdf ''Likwidacja działalności gospodarczej–mały poradnik podatkowy. Stan prawny na 1 stycznia 2014 r''], Administracja Podatkowa-Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Krajowa Informacja Podatkowa (2014),
* [http://www.pomorskie.kas.gov.pl/documents/3555563/4616616/2014-11-17_11-25-55_us19_broszura_likwidacja_dzialalnosci.pdf ''Likwidacja działalności gospodarczej–mały poradnik podatkowy. Stan prawny na 1 stycznia 2014 r''], [[Administracja]] Podatkowa-Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Krajowa [[Informacja]] Podatkowa (2014),
* [https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zamykanie-firmy/chce-zakonczyc-dzialalnosc-spolki-zarejstrowanej-w-krs/zakonczenie-dzialalnosci-gospodarczej-krok-po-kroku#3 URL ''Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku''], Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy, ID artykułu: 656, (2019),
* [https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zamykanie-firmy/chce-zakonczyc-dzialalnosc-spolki-zarejstrowanej-w-krs/zakonczenie-dzialalnosci-gospodarczej-krok-po-kroku#3 URL ''Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku''], [[Serwis]] informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy, ID artykułu: 656, (2019),
* [https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG.CMS.ENGINE/GetFile.aspx?attid=72772898-0108-4620-89c4-edd0ebe18450 ''Wniosek CEIDG-1''], CEIDG, Centrealna Ewidencja i informacja o działalności gospodarczej, (2020)
* [https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG.CMS.ENGINE/GetFile.aspx?attid=72772898-0108-4620-89c4-edd0ebe18450 ''Wniosek CEIDG-1''], CEIDG, Centrealna [[Ewidencja]] i informacja o działalności gospodarczej, (2020)


{{law}}
{{law}}
{{a|Mariusz Liszka }}
{{a|Mariusz Liszka }}
[[Kategoria:Prawo]]
[[Kategoria:Prawo]]

Wersja z 05:26, 20 maj 2020

Likwidacja działalności gospodarczej
Polecane artykuły

Likwidacja działalności gospodarczej - proces polegający na zakończeniu działalności przedsiębiorstwa poprzez wypisanie z rejestru. Następuje to w kilku etapach, które regulowane są przez prawo. Należy zakończyć bieżące interesy, ściągnąć wierzytelności oraz wywiązać się ze zobowiązań. Zobowiązania te mogą zostać opłacone z majątku, a pozostała część dzielona jest między wspólnikami. W przypadku, gdy majątek nie jest wystarczająco duży by pokryć koszty zobowiązań to niedobór zostaje podzielony na wspólników (Dz.U. 2019 poz. 505).  

Wykreślenie działalności z rejestru poprzez wniosek

Podczas zakładania działalności gospodarczej należy dokonać rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), a więc po podjęciu decyzji o likwidacji w pierwszej kolejności powinno się złożyć odpowiedni wniosek właśnie do CEIDG. Termin wykreślenia z CEIDG następuje w następnym dniu roboczym po złożeniu lub doręczeniu wniosku. Wniosek ten jest także informacją dla ZUS/KRUS, GUS oraz urzędu skarbowego, które są automatycznie powiadomione i również otrzymują wniosek. Można dokonać tego na trzy sposoby:

  1. Osobiście stawiamy się w urzędzie miasta lub gminy
    • z wypełnionym wnioskiem,
    • z wygenerowanym numerem wniosku, który pojawi się po wypełnieniu wniosku elektronicznie, możemy również wypełnić wniosek przy pomocy konsultanta i kod otrzymujemy w wiadomości SMS,
    • i wypełniamy wniosek na miejscu
  2. On-line – po zarejestrowaniu na stronie CEIDG wypełniamy formularz, a następnie należy złożyć podpis kwalifikowany lub podpisać za pomocą Profilu Zaufanego. Wniosek wysyłamy na podany adres e-mail.
  3. Listownie - w tym przypadku wniosek musi być zaopatrzony w podpis (który wcześniej należy poświadczyć u notariusza) oraz uzyskane poświadczenie o autentyczności.

Należy pamiętać, że likwidacja firmy musi zostać zgłoszona 7 dni od dnia rzeczywistego zakończenia prowadzenia działalności.

W przypadku likwidacji spółki wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego, chcąc doprowadzić do jej rozwiązania, należy złożyć odpowiedni wniosek (KRS-X2) do sądu rejestrowego. Koszt złożenia wniosku to 300 złotych. Następnie sąd wyda postanowienie o wykreśleniu. W chwili uprawomocnienia spółka traci byt prawny. Firma zostanie wyrejestrowana z ZUS automatycznie po złożeniu wniosku do CEIDG. Działalność nie będzie dłużej płatnikiem składek, a wyrejestrowania z ubezpieczenia pracowników możesz dokonać poprzez ten sam wniosek. Formularze ZUS ZWPA, ZWUA i ZCNA zostaną sporządzone przez ZUS (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).

Wykaz składników majątku

W tym wykazie należy zawrzeć środki trwałe, wyposażenie, produkty, materiały i wszystkie wytworzone lub zakupione aktywa. Wykaz jest udostępniany na żądanie organów kontrolujących. Powinien on zawierać (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014):

  • kolejny numer składnika,
  • dokładną nazwę części majątku,
  • datę zakupu/otrzymania danej części,
  • kwotę poniesioną na nabycie składnika oraz kwotę zaliczaną do kosztów uzyskania przychodu,
  • wartość nabywczą,
  • w przypadku środków trwałych: wartość początkową, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz metodę amortyzacji

Spis z natury

Spis z natury, zwany także remanentem likwidacyjnym to sposób na ustalenie dochodu, który podlega opodatkowaniu. Na tym etapie likwidacji otrzymamy kwotę podatku należnego jaką trzeba będzie zapłacić w związku z likwidacją. Spis ten obejmuje pozostałe na stanie: towary, surowce, wyroby gotowe, półprodukty, produkcję w toku, braki oraz odpady. Obecnie nie ma wzoru druku spisu, więc może on mieć dowolną formę. Spis powinien zawierać (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019, ):

  • imię i nazwisko właściciela, nazwę firmy,
  • datę,
  • kolejny numer pozycji arkusza,
  • jednostkę miary oraz ilość danego dobra,
  • dokładną cenę za jednostkę miary,
  • wartość (ilość przemnożona przez cenę za jednostkę),
  • łączna wartość całego spisu,
  • podpis osób sporządzających spis oraz właściciela,
  • dodatkową informację o nazwie, ilości i cenie nabycia towarów.

Wykreślenie firmy z listy VAT

Poprzez złożenie formularza VAT-Z do urzędu skarbowego działalność zostaje wykreślona z rejestru podatników. Należy pamiętać, że formularz musi zostać złożony do 7 dni, licząc od momentu zaprzestania wykonywania działań podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. VAT-Z można złożyć również elektronicznie (Likwidacja działalności gospodarczej, 2014).

Likwidacja i zwrot ulgi za zakup kasy fiskalnej

W pierwszej kolejności przy likwidacji kasy fiskalnej należy zakończyć jej pracę w trybie fiskalnym i zmienić ją na tryb tylko do odczytu. Przy pomocy serwisanta powinno się odczytać pamięć kasy, wystawić raport fiskalny dobowy, okresowy miesięczny, wystawić oraz przygotować protokół z raportu rozliczeniowego. Ostatnią czynnością jest złożenie wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas do odpowiedniego urzędu skarbowego wraz ze sporządzonym protokołem. Wniosek należy dostarczyć do 5 dni od wykonania czynności. W przypadku otrzymania ulgi na zakup kasy fiskalnej i zakończeniu działalności w ciągu 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży, ulgę należy zwrócić (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).

Dodatkowe informacje

Dodatkowe informacje o likwidacji działalności gospodarczej:

  • Wraz z likwidacją działalności, majątek należący do firmy staje się własnością prywatną. Jeżeli osoba prowadząca działalność zdecyduje się nie sprzedawać majątku w ciągu sześciu lat nie będzie musiała płacić podatku dochodowego. Sprzedaż w okresie do 6 lat wiąże się z obowiązkiem zapłaty podatku.
  • Pracodawca jest zobowiązany do rozwiązania umów z pracownikami poprzez porozumienie stron lub wypowiedzenie, ponieważ likwidacja nie powoduje automatycznego zerwania umów z pracownikami.
  • Chcąc zamknąć konto firmowe, w przypadku jednoosobowej działalności zazwyczaj wystarczy dowód osobisty właściciela. Natomiast w sytuacji, gdy jest to spółka konieczna będzie zgoda wszystkich współwłaścicieli. Warto sprawdzić jakie procedury obowiązują w banku.
  • Dokumenty związane z księgowością firmy powinny być przechowywane przez pięć lat. Dokumenty firmowe przekazywane do ZUSobowiązek przechowywania przez pięć lat dla dokumentów od stycznia 2012 r., a wszystkie wcześniejsze dziesięć lat. Dokumenty kadrowe, dotyczące pracowników zatrudnionych po 1 stycznia 2019 r. muszą być przechowywane przez dziesięć lat (Zakończenie działalności gospodarczej – krok po kroku, 2019).

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Mariusz Liszka