Kwota zmniejszająca podatek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 4: Linia 4:


==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek od 2016==
==Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek od 2016==
'''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw''<ref>Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych</ref> '''z dniem 1 lipca 2017''' zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość '''kwoty zmniejszającej podatek''' i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek to oblicza się według progresywnej skali podatkowej<ref>Flis M. (2019), s. 15</ref>
'''Do 2016 roku''' [[kwota wolna od podatku|kwota wolna od podatku]] wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca [[Zwrot podatku|zwrotem podatku]] była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy ''Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw''<ref>Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych</ref> '''z dniem 1 lipca 2017''' zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość '''kwoty zmniejszającej podatek''' i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej<ref>Flis M. (2019), s. 15</ref>


Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym
Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego <ref>Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14</ref>, zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: ''w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania , może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 ''Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej''<ref>Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej], 1997</ref> zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stała'''kwota zmniejszająca podatek''' nie spełnia tego warunku<ref>Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191</ref>.


==Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek==
Na mocy <ref>''Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne'', Dz.U. 2017 poz. 2175</ref>.


==Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek==
==Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek==
Linia 25: Linia 27:
* Flis M. (2019), ''[https://isp-modzelewski.pl/wp-content/uploads/2019/12/Kwota-wolna-od-podatku-jako-anachronizm-polskiego.pdf Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego]'', "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17
* Flis M. (2019), ''[https://isp-modzelewski.pl/wp-content/uploads/2019/12/Kwota-wolna-od-podatku-jako-anachronizm-polskiego.pdf Kwota wolna od podatku jako anachronizm polskiego systemu podatkowego]'', "Doradztwo podatkowe - Biuletyn Instytutu Studiów Podatkowych", nr 11, s. 15-17
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199
* Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), ''[https://www.academia.edu/38020020/Kwota_wolna_od_opodatkowania_a_sprawiedliwość_podatkowa Kwota wolna od opodatkowania a sprawiedliwość podatkowa]'', "Edukacja Ekonomistów i Menadżerów: problemy,innowacje,projekty.", nr 3(49), s. 187-199
* ''[https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej]'', 1997
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910800350/U/D19910350Lj.pdf Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych]'', Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910800350/U/D19910350Lj.pdf Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych]'', Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001926 Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw]'', Dz.U. poz. 1926.
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160001926 Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw]'', Dz.U. poz. 1926.
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001784 Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015]'', sygn. akt K 21/14
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20150001784 Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015]'', sygn. akt K 21/14
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002175 Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne]'', Dz.U. 2017 poz. 2175


{{a|Szymon Gregorczyk}}
{{a|Szymon Gregorczyk}}
[[Kategoria:Rachunkowość]]
[[Kategoria:Rachunkowość]]

Wersja z 23:20, 19 maj 2020

Kwota zmniejszająca podatekto kwota, o którą podatnik może pomniejszyć wyliczony podatek dochodowy należny Urzędowi skarbowemu, uzależniony od uzyskanego w danym roku dochodu i obowiązującej w danym roku podatkowym kwoty wolnej od podatku dochodowego.

Możliwość i zasady stosowania kwoty zmniejszającej podatek określa art.27 ust.1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych[1].

Zmiana postaci kwoty zmniejszającej podatek od 2016

Do 2016 roku kwota wolna od podatku wynosiła 3091,00 zł, a kwota będąca zwrotem podatku była stała i wynosiła 556,02 zł. Na mocy Ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw[2] z dniem 1 lipca 2017 zaczęły obowiązywać nowe przepisy, zmieniając wartość kwoty zmniejszającej podatek i częściowo uzależniając ją od ustalonych kwot dochodu uzyskiwanych przez podatników. Od tego czasu kwotę zmniejszającą podatek oblicza się według progresywnej skali podatkowej[3]

Zmiana przepisów była konsekwencją wyroku Trybunału Konstytucyjnego [4], zgodnie z którym przepis określający poziom minimum podatkowego: w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Wyrok zainicjowany był wnioskiem ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich, w którym zasugerował potrzebę weryfikacji założenia, według którego podatnik przekraczający kwotę wolną od opodatkowania , może zaspokoić podstawowe potrzeby życiowe i ponieść ciężar publiczny w postaci uiszczenia podatku. Rzecznik Praw Obywatelskich uzasadniając swój wniosek, odwołał się do określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej[5] zasady podatkowej, twierdząc że obowiązek podatkowy powinien odnosić się do zdolności ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych przez obywateli, a stałakwota zmniejszająca podatek nie spełnia tego warunku[6].

Obecna postać kwoty zmniejszającej podatek

Na mocy [7].

Skutki wprowadzonych zmian w obliczaniu kwoty zmniejszającej podatek

Skala podatkowa w 2017



Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Przypisy

  1. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350
  2. Ustawa z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
  3. Flis M. (2019), s. 15
  4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 października 2015, sygn. akt K 21/14
  5. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej], 1997
  6. Wasilewski J., Werner A., Kimla K., Kostrzewa A. (2018), s.191
  7. Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Dz.U. 2017 poz. 2175

Bibliografia

Autor: Szymon Gregorczyk