Kwalifikowalność wydatków: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:


'''Kwalifikowalność wydatków''' jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania [[projekt|projektów]] finansowanych ze środków [[fundusz|funduszy]] europejskich na lata 2014 – 2020.
'''Kwalifikowalność wydatków''' jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania [[projekt|projektów]] finansowanych ze środków [[fundusz|funduszy]] europejskich na lata 2014 – 2020.
Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie potrzeby danego zakupu w [[Baza konkurencyjności|bazie konkurencyjności]] prowadzonej przez właściwego Ministra.
Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie [[potrzeby]] danego zakupu w [[Baza konkurencyjności|bazie konkurencyjności]] prowadzonej przez właściwego Ministra.


==Ocena kwalifikowalności [[wydatek|wydatku]] ==
==Ocena kwalifikowalności [[wydatek|wydatku]] ==
'''1)''' Ocena kwalifikowalności wydatku oparta jest na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i krajowego, decyzją w sprawie zatwierdzenia wkładu finansowego na rzecz dużego [[projekt|projektu]], [[umowa|umową]] o [[dofinansowanie|dofinansowanie]] i wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania [[beneficjent|beneficjent]] zobowiązał się w umowie o dofinansowanie.
'''1)''' [[Ocena]] kwalifikowalności wydatku oparta jest na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i krajowego, decyzją w sprawie zatwierdzenia wkładu finansowego na rzecz dużego [[projekt|projektu]], [[umowa|umową]] o [[dofinansowanie|dofinansowanie]] i wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania [[beneficjent|beneficjent]] zobowiązał się w umowie o [[dofinansowanie]].


'''2)''' Ocena kwalifikowalności poniesionego [[wydatek|wydatku]] dokonywana jest głównie podczas realizacji [[projekt|projektu ]] poprzez weryfikację wniosków o [[płatność|płatność]] oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności [[kontrola|kontroli]] w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. Akceptacja realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które beneficjent ujawni we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, [[refundacja|zrefundowane]] lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.
'''2)''' Ocena kwalifikowalności poniesionego [[wydatek|wydatku]] dokonywana jest głównie podczas realizacji [[projekt|projektu ]] poprzez weryfikację wniosków o [[płatność|płatność]] oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności [[kontrola|kontroli]] w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. [[Akceptacja]] realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które [[beneficjent]] ujawni we wniosku o [[płatność]] w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, [[refundacja|zrefundowane]] lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.
<google>t</google>
<google>t</google>


'''3)''' Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający równocześnie następujące warunki:
'''3)''' Wydatkiem kwalifikowalnym jest [[wydatek]] spełniający równocześnie następujące warunki:
* został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków,(M.Morawiecki,2017, s. 23-27)
* został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków,(M.Morawiecki,2017, s. 23-27)
* jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie,
* jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie,
* jest zgodny z PO i SZOOP,
* jest zgodny z PO i SZOOP,
* został uwzględniony w [[budżet|budżecie]] projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub – w przypadku projektów finansowanych z FS i EFRR – w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie,(M.Morawiecki,2017, s. 110)
* został uwzględniony w [[budżet|budżecie]] projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub – w przypadku projektów finansowanych z FS i [[EFRR]] – w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie,(M.Morawiecki,2017, s. 110)
* został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie,
* został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie,
* jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu,  
* jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu,  
Linia 35: Linia 35:
* został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO (M.Morawiecki,2017, s. 16)
* został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO (M.Morawiecki,2017, s. 16)
* został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej,
* został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej,
* dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4,(M.Morawiecki,2017, s. 34)
* dotyczy [[towarów]] dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4,(M.Morawiecki,2017, s. 34)
* jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym (M.Morawiecki,2017, s. 16)
* jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym (M.Morawiecki,2017, s. 16)


'''4)'''IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, usługi świadczone przez podmioty realizujące zamówienie zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej – w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.)
'''4)'''IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, [[usługi]] świadczone przez podmioty realizujące [[zamówienie]] zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej – w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.)


==Zasięg geograficzny kwalifikowalności ==
==Zasięg geograficzny kwalifikowalności ==
Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych – w regionie, którego dotyczy dany program.(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16)
Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych – w regionie, którego dotyczy dany [[program]].(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16)
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej (2013), ''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/856/Rozporzadzenie_PE_ogolne_2014_2020.pdf= Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r ]''. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), Warszawa.
* Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej (2013), ''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/856/Rozporzadzenie_PE_ogolne_2014_2020.pdf= Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r ]''. [[Rozporządzenie]] Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), Warszawa.
* Morawiecki M.(2017),''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/42886/Wytyczne_w_zakresie_kwalifikowalnosci_19.pdf= Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.] ''. Zatwierdził -Mateusz Morawiecki Minister Rozwoju i Finansów, Warszawa
* Morawiecki M.(2017),''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/42886/Wytyczne_w_zakresie_kwalifikowalnosci_19.pdf= Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.] ''. Zatwierdził -Mateusz Morawiecki Minister Rozwoju i Finansów, Warszawa
* Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego, Departament zarządzania programami. operacyjnymi (2017),''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/43361/Podrecznik_kwalifikowania_wydatkow_29082017.pdf= 5 rozdział- wspólne warunki i procedury w zakresie kwalifikowalności projektów.] ''. Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Kraków.
* Urząd Marszałkowski województwa Małopolskiego, Departament zarządzania programami. operacyjnymi (2017),''[https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/43361/Podrecznik_kwalifikowania_wydatkow_29082017.pdf= 5 rozdział- wspólne warunki i procedury w zakresie kwalifikowalności projektów.] ''. Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Kraków.
* Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r.,''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001146/U/D20141146Lj.pdf= Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020]
* [[Ustawa]] z dnia 11 lipca 2014 r.,''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001146/U/D20141146Lj.pdf= Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020]


{{a|Adriana Patro}}
{{a|Adriana Patro}}
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]]
[[Kategoria:Zarządzanie finansami]]
[[Kategoria:Unia Europejska]]
[[Kategoria:Unia Europejska]]

Wersja z 04:54, 20 maj 2020

Kwalifikowalność wydatków
Polecane artykuły


Kwalifikowalność wydatków jest jednym z kluczowych zagadnień podczas przygotowywania projektów finansowanych ze środków funduszy europejskich na lata 2014 – 2020. Jednym z kryteriów kwalifikowalności wydatków jest poniesienie go zgodnie z zasadą konkurencyjności, poprzez np. ogłoszenie potrzeby danego zakupu w bazie konkurencyjności prowadzonej przez właściwego Ministra.

Ocena kwalifikowalności wydatku

1) Ocena kwalifikowalności wydatku oparta jest na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i krajowego, decyzją w sprawie zatwierdzenia wkładu finansowego na rzecz dużego projektu, umową o dofinansowanie i wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie.

2) Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest głównie podczas realizacji projektu poprzez weryfikację wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności kontroli w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta. Niemniej, na etapie oceny wniosku o dofinansowanie dokonywana jest ocena kwalifikowalności przyszłych wydatków. Akceptacja realizacji danego projektu i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które beneficjent ujawni we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu, zostaną poświadczone, zrefundowane lub rozliczone (w przypadku systemu zaliczkowego; punktem wyjścia dla weryfikacji kwalifikowalności wydatków na etapie realizacji projektu jest zatwierdzony wniosek o dofinansowanie).Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona również po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o dofinansowanie oraz wynikających z przepisów prawa.

3) Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający równocześnie następujące warunki:

  • został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, z zachowaniem wszystkich warunków,(M.Morawiecki,2017, s. 23-27)
  • jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, w tym przepisami regulującymi udzielanie pomocy publicznej, jeżeli mają zastosowanie,
  • jest zgodny z PO i SZOOP,
  • został uwzględniony w budżecie projektu, z zastrzeżeniem pkt 11 i 12 podrozdziału 8.3 Wytycznych, lub – w przypadku projektów finansowanych z FS i EFRR – w zakresie rzeczowym projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie,(M.Morawiecki,2017, s. 110)
  • został poniesiony zgodnie z założeniami umowy o dofinansowanie,
  • jest konieczny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu,
  • został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem reguł pozyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
  • został odpowiednio udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym obszarze określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub ze szczegółowymi zasadami określonymi przez IZ PO (M.Morawiecki,2017, s. 16)
  • został ujęty we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej,
  • dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych, w tym zaliczek dla wykonawców, z zastrzeżeniem pkt 4 podrozdziału 6.4,(M.Morawiecki,2017, s. 34)
  • jest zgodny z innymi warunkami przyjęcia go za wydatek kwalifikowalny określonymi w Wytycznych, Wytycznych PT, o których mowa w rozdziale 4 pkt 2, lub określonymi przez IZ PO w SZOOP, regulaminie konkursu lub dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym (M.Morawiecki,2017, s. 16)

4)IZ PO może ustalić wymagania dotyczące standardu oraz cen rynkowych najczęściej finansowanych towarów i usług w ramach PO w regulaminie konkursu lub w dokumentacji dotyczącej projektów zgłaszanych w trybie pozakonkursowym. Wymagania te zawierają potencjalną (prognozowaną) inflację oraz stawki cenowe produktów i usług świadczonych z zachowaniem wymogów środowiskowych, zielonych i społecznie odpowiedzialnych zamówień (np. produkty Sprawiedliwego Handlu, usługi świadczone przez podmioty realizujące zamówienie zatrudniające osoby na podstawie umowy o pracę z zachowaniem płacy minimalnej albo minimalnej stawki godzinowej – w przypadku zatrudniania osób na podstawie umowy zlecenie.)

Zasięg geograficzny kwalifikowalności

Zgodnie z art. 70 ust 1. rozporządzenia 1303/2013, (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, art. 70 ust1. 1303/2013) granicach administracyjnych obszaru objętego programem, w ramach którego jest realizowany tj. w przypadku programów regionalnych – w regionie, którego dotyczy dany program.(Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,2017, s. 16)

Bibliografia

Autor: Adriana Patro