Kryteria wyboru dostawców: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




Jest to bardzo ważne kryterium dla firmy, które ma dość istotne znaczenie przy rozwoju działalności. Kryteria te są czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze najbardziej odpowiedniego dostawcy. Poprzez to wybór najbardziej odpowiedniego jest poprzedzony sprawdzeniem, oraz rozważeniem wszystkich ważnych czynników, a firma może w sposób efektywny realizować założenia związane z określoną działalnością usługową, handlową czy też produkcyjną.  
Jest to bardzo ważne kryterium dla firmy, które ma dość istotne znaczenie przy rozwoju działalności. Kryteria te są czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze najbardziej odpowiedniego dostawcy. Poprzez to wybór najbardziej odpowiedniego jest poprzedzony sprawdzeniem, oraz rozważeniem wszystkich ważnych czynników, a [[firma]] może w sposób efektywny realizować założenia związane z określoną działalnością usługową, handlową czy też produkcyjną.  


==Wprowadzenie==
==Wprowadzenie==
Cały proces oceny i wyboru dostawców, jest jednym z najważniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa w początkowych fazach istnienia. [[Logistyka]] przedsiębiorstwa jest bardzo ważna. Mimo iż jest to początkowa faza, może ona rzutować na mocniejszy lub słabszy rozwój firmy, oraz [[konkurencyjność]] na rynku. Proces ten skupia się na obszarze zaopatrzenia w sposób bardzo szczegółowy. Brane jest pod uwagę kilka głównych czynników.  
Cały [[proces]] oceny i wyboru dostawców, jest jednym z najważniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa w początkowych fazach istnienia. [[Logistyka]] przedsiębiorstwa jest bardzo ważna. Mimo iż jest to początkowa faza, może ona rzutować na mocniejszy lub słabszy [[rozwój]] firmy, oraz [[konkurencyjność]] na rynku. Proces ten skupia się na obszarze zaopatrzenia w sposób bardzo szczegółowy. Brane jest pod uwagę kilka głównych czynników.  
Proces ten jest bardzo ważny, gdyż może rzutować na udany rozwój firmy, lub też jego zatrzymanie.
Proces ten jest bardzo ważny, gdyż może rzutować na udany rozwój firmy, lub też jego zatrzymanie.


Linia 26: Linia 26:
Podczas wyboru odpowiedniego dostawcy, firma powinna kierować się kryteriami takimi, jak:
Podczas wyboru odpowiedniego dostawcy, firma powinna kierować się kryteriami takimi, jak:


*'''Jakość''' - jest decydującym czynnikiem przy wyborze partera. Przy sprawdzaniu jakości, obowiązkiem jest sprawdzenie day użyteczności produktu, wymagań konserwacyjnych, łatwości użycia, naprawy oraz wymagań konserwacyjnych. Jest to bardzo istotne, gdyż każdy potencjalny partner, może mieć inne warunki dotyczące swoich produktów. Należy również sprawdzić gwarancje udzielone przez dostawcę, oraz system ich kontroli.
*'''[[Jakość]]''' - jest decydującym czynnikiem przy wyborze partera. Przy sprawdzaniu jakości, obowiązkiem jest sprawdzenie day użyteczności produktu, wymagań konserwacyjnych, łatwości użycia, naprawy oraz wymagań konserwacyjnych. Jest to bardzo istotne, gdyż każdy potencjalny partner, może mieć inne warunki dotyczące swoich produktów. Należy również sprawdzić gwarancje udzielone przez dostawcę, oraz [[system]] ich kontroli.


*'''Cena''' - jest to istotny czynnik, lecz nie najważniejszy. Natomiast stosunek jakości do ceny, powinien utrzymywać się na wysokim poziomie. Należy przeprowadzić analizę stabilności ceny, oraz możliwości potencjalnych rabatów oraz negocjacji ceny z potencjalnym partnerem biznesowym.
*'''[[Cena]]''' - jest to istotny czynnik, lecz nie najważniejszy. Natomiast stosunek jakości do ceny, powinien utrzymywać się na wysokim poziomie. Należy przeprowadzić analizę stabilności ceny, oraz możliwości potencjalnych rabatów oraz negocjacji ceny z potencjalnym partnerem biznesowym.
    
    
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
Linia 35: Linia 35:


*'''Czas''' - czynnik ten jest mocno powiązany z niezawodnością kontrahenta. Istotnym jest, by dostawy od kontrahenta odbywały się terminowo, gdyż potencjalne opóźnienia w dostawie produktów spowodować mogą utratę klientów, oraz poszerzenie się złej opinii odnośnie naszej firmy. Należy również sprawdzić oraz wedle możliwości przetestować potencjalnego dostawcę, odnośnie gotowości do realizacji zamówienia na warunkach klienta, oraz szybkość wywiązywania się z możliwych potencjalnie pojawiających się nagłych zamówień. Pod kryterium czasu można również podpiąć warunki płatności, jakie ustalimy wspólnie z kontrahentem.
*'''Czas''' - czynnik ten jest mocno powiązany z niezawodnością kontrahenta. Istotnym jest, by dostawy od kontrahenta odbywały się terminowo, gdyż potencjalne opóźnienia w dostawie produktów spowodować mogą utratę klientów, oraz poszerzenie się złej opinii odnośnie naszej firmy. Należy również sprawdzić oraz wedle możliwości przetestować potencjalnego dostawcę, odnośnie gotowości do realizacji zamówienia na warunkach klienta, oraz szybkość wywiązywania się z możliwych potencjalnie pojawiających się nagłych zamówień. Pod kryterium czasu można również podpiąć warunki płatności, jakie ustalimy wspólnie z kontrahentem.
*'''Lokalizacja dostawcy''' - jest kolejnym czynnikiem, który jest istotny. Przy wyborze dostawcy, położonego w dalekiej odległości od miejsca działalności naszej firmy, mogą pojawić się dodatkowe koszty transportu produktów, natomiast należy zwrócić uwagę na to, iż taki dostawca może nam zaoferować produkty o wyższej jakości, lub niższe ceny. Podczas podsumowania, może okazać się, iż płacąc więcej za dostawę, otrzymamy produkt wyższej jakości o niższej cenie.
*'''Lokalizacja dostawcy''' - jest kolejnym czynnikiem, który jest istotny. Przy wyborze dostawcy, położonego w dalekiej odległości od miejsca działalności naszej firmy, mogą pojawić się dodatkowe [[koszty]] transportu produktów, natomiast należy zwrócić uwagę na to, iż taki [[dostawca]] może nam zaoferować produkty o wyższej jakości, lub niższe ceny. Podczas podsumowania, może okazać się, iż płacąc więcej za dostawę, otrzymamy [[produkt]] wyższej jakości o niższej cenie.


Przy stosowaniu powyższych kryteriów, istotnym jest by wybór kontrahenta winny był zaspokoić oczekiwania użytkowników w taki sposób, aby rozbieżność między oczekiwanym a otrzymanym produktem był jak najmniejszy.
Przy stosowaniu powyższych kryteriów, istotnym jest by wybór kontrahenta winny był zaspokoić oczekiwania użytkowników w taki sposób, aby rozbieżność między oczekiwanym a otrzymanym produktem był jak najmniejszy.
Linia 41: Linia 41:
==Metody wyboru i oceny dostawców==
==Metody wyboru i oceny dostawców==
Wyróżniamy 3 metody wyboru i oceny dostawców:
Wyróżniamy 3 metody wyboru i oceny dostawców:
*metoda punktowa,
*[[metoda]] punktowa,
*metoda graficzno - wykres radarowy,
*metoda graficzno - wykres radarowy,
*metoda punktowo - graficzna,
*metoda punktowo - graficzna,
*metoda AHP(Analytic Hierarchy Process,
*metoda AHP([[Analytic Hierarchy Process]],
*metoda wskaźnikowa.
*metoda wskaźnikowa.
Najmniej czasochłonną metodą jest metoda punktowa.
Najmniej czasochłonną metodą jest metoda punktowa.
Linia 53: Linia 53:
*ustalenie skali punktowej,(wprowadzenie potencjalnych wag, w przypadku konieczności nadania większego znaczenia dla którejś cechy,
*ustalenie skali punktowej,(wprowadzenie potencjalnych wag, w przypadku konieczności nadania większego znaczenia dla którejś cechy,
*zsumowanie łącznej liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych dostawców,
*zsumowanie łącznej liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych dostawców,
*dokonanie wyboru dostawcy, w czym może okazać się pomocna interpretacja graficzna.
*dokonanie wyboru dostawcy, w czym może okazać się pomocna [[interpretacja]] graficzna.


==Procedura wyboru dostawcy==
==Procedura wyboru dostawcy==
Linia 63: Linia 63:
*  2.2 Zakupy sprawdzające dostawcę
*  2.2 Zakupy sprawdzające dostawcę
* 3 Sporządzanie lub aktualizacja listy dostawców kwalifikowanych
* 3 Sporządzanie lub aktualizacja listy dostawców kwalifikowanych
* 4 Okresowa ocena dostawców
* 4 Okresowa [[ocena]] dostawców
* 5 weryfikacja listy dostawców
* 5 weryfikacja listy dostawców


==Podsumowanie==
==Podsumowanie==
Kryteria wyboru dostawców, to bardzo istotne czynniki. Gdy przedsiębiorstwo poprawnie zdefiniuje i zgodnie z danymi czynnikami dobierze dostawców, to istnieje duże prawdopodobieństwo iż firma będzie dobrze prosperować. Dobrze dobrani dostawcy, mogą zapewnić lepszą cenę, jakość oraz szybszy czas dostarczanych materiałów czy usług.  
Kryteria wyboru dostawców, to bardzo istotne czynniki. Gdy [[przedsiębiorstwo]] poprawnie zdefiniuje i zgodnie z danymi czynnikami dobierze dostawców, to istnieje duże [[prawdopodobieństwo]] iż firma będzie dobrze prosperować. Dobrze dobrani dostawcy, mogą zapewnić lepszą cenę, jakość oraz szybszy czas dostarczanych materiałów czy usług.  




==Bibliografia==
==Bibliografia==
*Serafin  R., "Koncepcja  systemu  adaptacyjnego  zarządzania  ryzykiem  dostaw w procesach produkcyjnych." Zarządzanie przedsiębiorstwem nr 3, 2013,
*Serafin  R., "Koncepcja  systemu  adaptacyjnego  zarządzania  ryzykiem  dostaw w procesach produkcyjnych." [[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem nr 3, 2013,
*Ficoń K., "Logistyka ekonomiczna, Procesy logistyczne.",BEL Studio,Warszawa 2008.  
*Ficoń K., "Logistyka ekonomiczna, Procesy logistyczne.",BEL Studio,Warszawa 2008.  
*Zimniewicz K., "Współczesne koncepcje i metody zarządzania",PWE,Warszawa 2003.  
*Zimniewicz K., "Współczesne koncepcje i metody zarządzania",PWE,Warszawa 2003.  
*Nowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S. (2012) "[http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/77586_0c16f5c8f8e0ffd87fd1e5449301cf5c Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie – case study]" Logistyka - Nauka, nr 2/2012
*Nowakowski T., Werbińska-Wojciechowska S. (2012) "[http://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/logistyka/item/download/77586_0c16f5c8f8e0ffd87fd1e5449301cf5c Porównanie metod oceny i wyboru dostawców w przedsiębiorstwie – case study]" Logistyka - Nauka, nr 2/2012
*Sterniczuk E., Kołowski A. (2013) "[https://tbr.wsb.torun.pl/index.php/journal/issue/download/5/18 Metody oceny i wyboru dostawcy – przykład liczbowy]" Roczniki naukowe wyższej szkoły bankowej w Toruniu, nr 12/2013
*Sterniczuk E., Kołowski A. (2013) "[https://tbr.wsb.torun.pl/index.php/journal/issue/download/5/18 Metody oceny i wyboru dostawcy – przykład liczbowy]" Roczniki naukowe wyższej szkoły bankowej w Toruniu, nr 12/2013
*Matusek M. (2015) "[http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z78/Matusek.pdf Proces wyboru dostawcy wspierający zrównoważony rozwój.]" Zeszyty naukowe politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i zarządzanie, nr 1925/2015
*Matusek M. (2015) "[http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z78/Matusek.pdf Proces wyboru dostawcy wspierający zrównoważony rozwój.]" Zeszyty naukowe politechniki Śląskiej, Seria: [[Organizacja]] i zarządzanie, nr 1925/2015
{{a|Paweł Rząsa}}
{{a|Paweł Rząsa}}
[[Kategoria: Logistyka]]
[[Kategoria: Logistyka]]

Wersja z 03:25, 20 maj 2020

Kryteria wyboru dostawców
Polecane artykuły


Jest to bardzo ważne kryterium dla firmy, które ma dość istotne znaczenie przy rozwoju działalności. Kryteria te są czynnikami branymi pod uwagę przy wyborze najbardziej odpowiedniego dostawcy. Poprzez to wybór najbardziej odpowiedniego jest poprzedzony sprawdzeniem, oraz rozważeniem wszystkich ważnych czynników, a firma może w sposób efektywny realizować założenia związane z określoną działalnością usługową, handlową czy też produkcyjną.

Wprowadzenie

Cały proces oceny i wyboru dostawców, jest jednym z najważniejszych aspektów działania przedsiębiorstwa w początkowych fazach istnienia. Logistyka przedsiębiorstwa jest bardzo ważna. Mimo iż jest to początkowa faza, może ona rzutować na mocniejszy lub słabszy rozwój firmy, oraz konkurencyjność na rynku. Proces ten skupia się na obszarze zaopatrzenia w sposób bardzo szczegółowy. Brane jest pod uwagę kilka głównych czynników. Proces ten jest bardzo ważny, gdyż może rzutować na udany rozwój firmy, lub też jego zatrzymanie.

Rodzaj i opis kryteriów wyboru dostawców

Podczas wyboru odpowiedniego dostawcy, firma powinna kierować się kryteriami takimi, jak:

  • Jakość - jest decydującym czynnikiem przy wyborze partera. Przy sprawdzaniu jakości, obowiązkiem jest sprawdzenie day użyteczności produktu, wymagań konserwacyjnych, łatwości użycia, naprawy oraz wymagań konserwacyjnych. Jest to bardzo istotne, gdyż każdy potencjalny partner, może mieć inne warunki dotyczące swoich produktów. Należy również sprawdzić gwarancje udzielone przez dostawcę, oraz system ich kontroli.
  • Cena - jest to istotny czynnik, lecz nie najważniejszy. Natomiast stosunek jakości do ceny, powinien utrzymywać się na wysokim poziomie. Należy przeprowadzić analizę stabilności ceny, oraz możliwości potencjalnych rabatów oraz negocjacji ceny z potencjalnym partnerem biznesowym.
  • Niezawodność - jest to kolejny bardzo ważny czynnik. Odpowiada on za brak przestoju w dostawach produktów. Jest to bardzo istotne, gdyż przyszły kontrahent powinien wykazywać się regularną oraz terminową realizacją potencjalnych zleceń.
  • Czas - czynnik ten jest mocno powiązany z niezawodnością kontrahenta. Istotnym jest, by dostawy od kontrahenta odbywały się terminowo, gdyż potencjalne opóźnienia w dostawie produktów spowodować mogą utratę klientów, oraz poszerzenie się złej opinii odnośnie naszej firmy. Należy również sprawdzić oraz wedle możliwości przetestować potencjalnego dostawcę, odnośnie gotowości do realizacji zamówienia na warunkach klienta, oraz szybkość wywiązywania się z możliwych potencjalnie pojawiających się nagłych zamówień. Pod kryterium czasu można również podpiąć warunki płatności, jakie ustalimy wspólnie z kontrahentem.
  • Lokalizacja dostawcy - jest kolejnym czynnikiem, który jest istotny. Przy wyborze dostawcy, położonego w dalekiej odległości od miejsca działalności naszej firmy, mogą pojawić się dodatkowe koszty transportu produktów, natomiast należy zwrócić uwagę na to, iż taki dostawca może nam zaoferować produkty o wyższej jakości, lub niższe ceny. Podczas podsumowania, może okazać się, iż płacąc więcej za dostawę, otrzymamy produkt wyższej jakości o niższej cenie.

Przy stosowaniu powyższych kryteriów, istotnym jest by wybór kontrahenta winny był zaspokoić oczekiwania użytkowników w taki sposób, aby rozbieżność między oczekiwanym a otrzymanym produktem był jak najmniejszy.

Metody wyboru i oceny dostawców

Wyróżniamy 3 metody wyboru i oceny dostawców:

Najmniej czasochłonną metodą jest metoda punktowa.

Metoda punktowa - opis

  • ustalenie podstawowych kryteriów wyboru, wraz z adekwatnie dobranymi cechami (nie zawsze mierzalnymi),
  • ustalenie rangi cech,
  • ustalenie skali punktowej,(wprowadzenie potencjalnych wag, w przypadku konieczności nadania większego znaczenia dla którejś cechy,
  • zsumowanie łącznej liczby punktów uzyskanych przez poszczególnych dostawców,
  • dokonanie wyboru dostawcy, w czym może okazać się pomocna interpretacja graficzna.

Procedura wyboru dostawcy

  • 1 Aktualny spis materiałów
  • 1.1 Analiza możliwości rynku
  • 1.2 Wysyłanie zapytań ofertowych
  • 2 Wybór oferty
  • 2.1 Sporządzenie listy potencjalnych dostawców
  • 2.2 Zakupy sprawdzające dostawcę
  • 3 Sporządzanie lub aktualizacja listy dostawców kwalifikowanych
  • 4 Okresowa ocena dostawców
  • 5 weryfikacja listy dostawców

Podsumowanie

Kryteria wyboru dostawców, to bardzo istotne czynniki. Gdy przedsiębiorstwo poprawnie zdefiniuje i zgodnie z danymi czynnikami dobierze dostawców, to istnieje duże prawdopodobieństwo iż firma będzie dobrze prosperować. Dobrze dobrani dostawcy, mogą zapewnić lepszą cenę, jakość oraz szybszy czas dostarczanych materiałów czy usług.


Bibliografia

Autor: Paweł Rząsa