Krajowa informacja podatkowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
''' Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) ''' - istniejąca od 1 lipca 2006 r. do 1 marca 2017 r. jednostka organizacyjna Administracji Podatkowej, podległa Szefowi Administracji Podatkowej. Obecnie zadania Krajowej Informacji Podatkowej są realizowane przez jednostkę organizacyjną [[Krajowa Administracja Skarbowa|Krajowej Administracji Skarbowej]], czyli Krajową Informację Skarbową.
''' Krajowa [[Informacja]] Podatkowa (KIP) ''' - istniejąca od 1 lipca 2006 r. do 1 marca 2017 r. [[jednostka organizacyjna]] Administracji Podatkowej, podległa Szefowi Administracji Podatkowej. Obecnie zadania Krajowej Informacji Podatkowej są realizowane przez jednostkę organizacyjną [[Krajowa Administracja Skarbowa|Krajowej Administracji Skarbowej]], czyli Krajową Informację Skarbową.


Krajowa Informacja Podatkowa udzielała informacji w zakresie przepisów prawa podatkowego obejmującego podatki:
Krajowa Informacja Podatkowa udzielała informacji w zakresie przepisów prawa podatkowego obejmującego podatki:
Linia 38: Linia 38:


== Zasięg terytorialny Krajowej Informacji Podatkowej ==
== Zasięg terytorialny Krajowej Informacji Podatkowej ==
Zadania zlecone Dyrektorowi Krajowej Informacji Podatkowej były wykonywane na całym terenie Rzeczpospolitej Polskiej przy pomocy Biura Krajowej Informacji Podatkowej (''Ustawa i administracji podatkowej'' 2005, art. 10 ust. 2).
Zadania zlecone Dyrektorowi Krajowej Informacji Podatkowej były wykonywane na całym terenie Rzeczpospolitej Polskiej przy pomocy Biura Krajowej Informacji Podatkowej (''[[Ustawa]] i administracji podatkowej'' 2005, art. 10 ust. 2).


Biura Krajowej Informacji Podatkowej zostały zlokalizowane przy izbach skarbowych:
Biura Krajowej Informacji Podatkowej zostały zlokalizowane przy izbach skarbowych:
Linia 64: Linia 64:
* zapytania kierowane za pomocą poczty mailowej,
* zapytania kierowane za pomocą poczty mailowej,
* formularz dostępny na portalu podatkowym.  
* formularz dostępny na portalu podatkowym.  
Zdaniem J. Szlęzak-Matusewicz " Zainteresowanie podatników infolinią podatkową jest relatywnie duże. Wynika to z tego, że jest to bardzo łatwy sposób uzyskania informacji. Trzeba jednak pamiętać, co podnoszą specjaliści z zakresu prawa podatkowego i doradcy podatkowi, że informacje uzyskane tą drogą nie mogą być podstawą i dowodem w postępowaniach podatkowych" (Szlęzak-Matusewicz J. 2008, s. 53).
Zdaniem J. Szlęzak-Matusewicz " Zainteresowanie podatników infolinią podatkową jest relatywnie duże. Wynika to z tego, że jest to bardzo łatwy sposób uzyskania informacji. Trzeba jednak pamiętać, co podnoszą specjaliści z zakresu prawa podatkowego i doradcy podatkowi, że [[informacje]] uzyskane tą drogą nie mogą być podstawą i dowodem w postępowaniach podatkowych" (Szlęzak-Matusewicz J. 2008, s. 53).
W przypadku bardziej skomplikowanych problemów podatnicy mieli możliwość wnioskowania do Krajowej Informacji Podatkowej o wydanie indywidualnej lub ogólnej interpretacji.
W przypadku bardziej skomplikowanych problemów podatnicy mieli możliwość wnioskowania do Krajowej Informacji Podatkowej o wydanie indywidualnej lub ogólnej interpretacji.


== Dane dotyczące działalności Krajowej Informacji Podatkowej w latach 2007 - 2016 ==
== Dane dotyczące działalności Krajowej Informacji Podatkowej w latach 2007 - 2016 ==
W ''Informacji z działalności Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r.'' wskazano, że w 2016 r. ilość rozmów przeprowadzonych przez konsultantów ukształtowała się na poziomie - ''' 1 712 804 '''. Oznacza to, że ilość udzielonych telefonicznie porad wzrosła w stosunku do roku 2007, kiedy to odnotowano łącznie ''' 826 958''' rozmów. Aż '''42,7 %''', czyli około''' 732 302''' zapytań kierowanych do Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r. dotyczyła podatku od towarów i usług.
W ''Informacji z działalności Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r.'' wskazano, że w 2016 r. ilość rozmów przeprowadzonych przez konsultantów ukształtowała się na poziomie - ''' 1 712 804 '''. Oznacza to, że ilość udzielonych telefonicznie porad wzrosła w stosunku do roku 2007, kiedy to odnotowano łącznie ''' 826 958''' rozmów. Aż '''42,7 %''', czyli około''' 732 302''' zapytań kierowanych do Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r. dotyczyła podatku od [[towarów]] i usług.
W 2016 roku wydano również '''34 151''' indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, z czego większość dotyczyła podatków bezpośrednich - '''21 155 (60,8 %)'''.
W 2016 roku wydano również '''34 151''' indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, z czego większość dotyczyła podatków bezpośrednich - '''21 155 (60,8 %)'''.



Wersja z 04:03, 20 maj 2020

Krajowa informacja podatkowa
Polecane artykuły

Krajowa Informacja Podatkowa (KIP) - istniejąca od 1 lipca 2006 r. do 1 marca 2017 r. jednostka organizacyjna Administracji Podatkowej, podległa Szefowi Administracji Podatkowej. Obecnie zadania Krajowej Informacji Podatkowej są realizowane przez jednostkę organizacyjną Krajowej Administracji Skarbowej, czyli Krajową Informację Skarbową.

Krajowa Informacja Podatkowa udzielała informacji w zakresie przepisów prawa podatkowego obejmującego podatki:

(Krajowa Informacja Podatkowa - 10 lat w Polsce, 2016)

Zadania Krajowej Informacji Podatkowej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy o administracji podatkowej, Krajowa Informacja Podatkowa realizowała następujące zadania:

  • zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej, w tym jej przetwarzanie i udostępnianie;
  • prowadzenie spraw dotyczących interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego;
  • prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów prawa podatkowego;
  • realizacja polityki kadrowej i szkoleniowej w Biurze Krajowej Informacji Podatkowej;
  • identyfikowanie obszarów zagrożeń mogących mieć wpływ na prawidłowość wykonywania obowiązków podatkowych;
  • wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
(Ustawa o administracji podatkowej 2005, art. 10 ust. 1)

Zasięg terytorialny Krajowej Informacji Podatkowej

Zadania zlecone Dyrektorowi Krajowej Informacji Podatkowej były wykonywane na całym terenie Rzeczpospolitej Polskiej przy pomocy Biura Krajowej Informacji Podatkowej (Ustawa i administracji podatkowej 2005, art. 10 ust. 2).

Biura Krajowej Informacji Podatkowej zostały zlokalizowane przy izbach skarbowych:

Izba Skarbowa Biuro Krajowej Informacji Podatkowej
Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Skarbowej w Toruniu
Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Skarbowej w Będzinie

Biuro Krajowej Informacji Skarbowej w Bielsku-Białej

Izba Skarbowa w Łodzi Biuro Krajowej Informacji Skarbowej

w Piotrkowie Trybunalskim

Izba Skarbowa w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Skarbowej w Lesznie
Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Skarbowej w Płocku

(Zarządzenie Nr 15 Ministra Finansów w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, 2015, Zał. nr 2)

Sposoby uzyskania informacji podatkowej

Krajowa Informacja Podatkowa umożliwiała uzyskanie informacji podatkowej poprzez:

  • rozmowę telefoniczną z konsultantem,
  • zapytania kierowane za pomocą poczty mailowej,
  • formularz dostępny na portalu podatkowym.

Zdaniem J. Szlęzak-Matusewicz " Zainteresowanie podatników infolinią podatkową jest relatywnie duże. Wynika to z tego, że jest to bardzo łatwy sposób uzyskania informacji. Trzeba jednak pamiętać, co podnoszą specjaliści z zakresu prawa podatkowego i doradcy podatkowi, że informacje uzyskane tą drogą nie mogą być podstawą i dowodem w postępowaniach podatkowych" (Szlęzak-Matusewicz J. 2008, s. 53). W przypadku bardziej skomplikowanych problemów podatnicy mieli możliwość wnioskowania do Krajowej Informacji Podatkowej o wydanie indywidualnej lub ogólnej interpretacji.

Dane dotyczące działalności Krajowej Informacji Podatkowej w latach 2007 - 2016

W Informacji z działalności Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r. wskazano, że w 2016 r. ilość rozmów przeprowadzonych przez konsultantów ukształtowała się na poziomie - 1 712 804 . Oznacza to, że ilość udzielonych telefonicznie porad wzrosła w stosunku do roku 2007, kiedy to odnotowano łącznie 826 958 rozmów. Aż 42,7 %, czyli około 732 302 zapytań kierowanych do Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r. dotyczyła podatku od towarów i usług. W 2016 roku wydano również 34 151 indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, z czego większość dotyczyła podatków bezpośrednich - 21 155 (60,8 %).

(Informacja z działalności Krajowej Informacji Podatkowej w 2016 r.)

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Aleksandra Stachura