Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:20, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa
Polecane artykuły


Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa - na stałe wprowadzona do literatury przedmiotu przez amerykańskiego ekonomistę Harolda Demsetza zakłada, że przedsiębiorstwo staje się substytutem gospodarstwa domowego.

Z punktu widzenia konsumpcyjnej teorii przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwem staje się każde gospodarstwo domowe świadomie się specjalizujące w wykonywaniu jakiejś czynności lub produkowaniu produktów, sprzedawaniu ich, tym samym współtworząc o rozwijając rynek. Sednem teorii konsumpcyjnej jest stwierdzenie, że przedsiębiorstwo jako nowa instytucja gospodarcza zabiera część funkcji nie rynkowi, ale gospodarstwu domowemu.

Specjalizacja konsumentów kreuje cztery główne mechanizmy regulacyjne gospodarki:

  1. gospodarstwa domowe - regulujące się przez potrzeby,
  2. przedsiębiorstwa - regulują się wewnętrznie przez decyzje
  3. rynek - lokowane są na nim nadwyżki ze specjalizacji, narzędziem regulacji jest tu cena,
  4. państwo - reguluje gospodarkę nakazami.

W ujęciu konsumpcyjnym przedsiębiorstwa specjalizacja powoduje wzrost skali produkcji, stwarza warunki do konkurowania oraz powoduje duży wzrost wydajności pracy i wzrost gospodarczy.

Główni przedstawiciele teorii

  • Demsetz (1983, 1988, 1991, 1995),
  • Becker (1964),
  • Smith (1954),
  • Dreze (1991),
  • Benassy (1982),
  • Janoś-Kresło, Mróz (2006)

Przykłady przedsiębiorstw ilustrujących teorię

  • Nestlé,
  • H.J. Heinz,
  • Unilever,
  • Dr Irena Eris,
  • Itaka,
  • Morliny.

Bibliografia

  • Adam Noga, Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
  • Tomasz Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Autor: Małgorzata Krypel