Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 46: Linia 46:
== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Adam Noga, ''Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
* Adam Noga, ''Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
* Tomasz Gruszecki, ''Współczesne teorie przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
* Tomasz Gruszecki, ''Współczesne [[teorie przedsiębiorstwa]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002


[[Kategoria:Mikroekonomia]]
[[Kategoria:Mikroekonomia]]
{{a|Małgorzata Krypel}}
{{a|Małgorzata Krypel}}

Wersja z 03:07, 20 maj 2020

Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa
Polecane artykuły


Konsumpcyjna teoria przedsiębiorstwa - na stałe wprowadzona do literatury przedmiotu przez amerykańskiego ekonomistę Harolda Demsetza zakłada, że przedsiębiorstwo staje się substytutem gospodarstwa domowego.

Z punktu widzenia konsumpcyjnej teorii przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwem staje się każde gospodarstwo domowe świadomie się specjalizujące w wykonywaniu jakiejś czynności lub produkowaniu produktów, sprzedawaniu ich, tym samym współtworząc o rozwijając rynek. Sednem teorii konsumpcyjnej jest stwierdzenie, że przedsiębiorstwo jako nowa instytucja gospodarcza zabiera część funkcji nie rynkowi, ale gospodarstwu domowemu.

Specjalizacja konsumentów kreuje cztery główne mechanizmy regulacyjne gospodarki:

  1. gospodarstwa domowe - regulujące się przez potrzeby,
  2. przedsiębiorstwa - regulują się wewnętrznie przez decyzje
  3. rynek - lokowane są na nim nadwyżki ze specjalizacji, narzędziem regulacji jest tu cena,
  4. państwo - reguluje gospodarkę nakazami.

W ujęciu konsumpcyjnym przedsiębiorstwa specjalizacja powoduje wzrost skali produkcji, stwarza warunki do konkurowania oraz powoduje duży wzrost wydajności pracy i wzrost gospodarczy.

Główni przedstawiciele teorii

  • Demsetz (1983, 1988, 1991, 1995),
  • Becker (1964),
  • Smith (1954),
  • Dreze (1991),
  • Benassy (1982),
  • Janoś-Kresło, Mróz (2006)

Przykłady przedsiębiorstw ilustrujących teorię

  • Nestlé,
  • H.J. Heinz,
  • Unilever,
  • Dr Irena Eris,
  • Itaka,
  • Morliny.

Bibliografia

  • Adam Noga, Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2009
  • Tomasz Gruszecki, Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Autor: Małgorzata Krypel