Kompetencje

Wersja z dnia 08:30, 15 maj 2008 autorstwa Sw (dyskusja | edycje)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)

Kompetencje to zestaw umiejętności, wiedzy, motywów, zasad i wartości. T. Rostowski wskazał na osiem kategorii kompetencji:

  • uzdolnienia pracowników,
  • umiejętności i zdolności nabyte w trakcie rozwiązywania zadań,
  • wiedza, w tym wykształcenie,
  • kompetencje fizyczne, psychofizyczne, zmysły,
  • preferowane style zarządzania i pracy,
  • osobowość,
  • zasady i wartości, wierzenia,
  • zainteresowania związane z pracą, lecz nie tylko.

Kierownictwo powinno zdać sobie sprawę jakie kwalifikacje są potrzebne na stanowiskach pracy. Dobierając pracowników należy brać pod uwagę nie tylko wykształcenie i doświadczenie, lecz także cechy, które wpływają na poziom zaangażowania, stosunek do pracy i współpracowników, zdolności kierownicze, itp.

W literaturze jest obecne pojęcie zarządzania przez kompetencje, które uwzględnia badanie kompetencji pracowników i organizacji, doskonalenie organizacji, ciągłe szkolenia, wprowadzenie polityki personalnej powiązanej z kompetencjami oraz traktowanie kompetencji w ujęciu procesowym.


At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła

Bibliografia

  • Budgol M., Wartości organizacyjne, Wydawnictwo UJ, Kraków 2007

Autor: Sławomir Wawak