Kognitywna teoria przedsiębiorstwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 20: Linia 20:
Kluczową rolę w przedsiębiorstwie odgrywają menadżerowie oraz przedsiębiorcy, a nie sami właściciele. Do najważniejszych zagadnień należą: wewnętrzna [[struktura organizacyjna]], organizacja przedsiębiorstwa, a także relacje [[menedżer]]ów różnych szczebli oraz menedżerów z pracownikami.  
Kluczową rolę w przedsiębiorstwie odgrywają menadżerowie oraz przedsiębiorcy, a nie sami właściciele. Do najważniejszych zagadnień należą: wewnętrzna [[struktura organizacyjna]], organizacja przedsiębiorstwa, a także relacje [[menedżer]]ów różnych szczebli oraz menedżerów z pracownikami.  
<google>ban728t</google>
<google>ban728t</google>
[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem głównie polega na komunikatywności, która jest ograniczona ludzkimi możliwościami kognitywności. [[Proces]] zarządzania powoduje także rozszerzenie zdolności kognitywnych ludzi. Tak więc rolą organizacji jest tworzenie najlepszych kanałów komunikatywności, rozszerzanie ich, a także rozszerzanie zdolności kognitywnych ludzi.  
[[Zarządzanie]] przedsiębiorstwem głównie polega na komunikatywności, która jest ograniczona ludzkimi możliwościami kognitywności. [[Proces]] zarządzania powoduje także rozszerzenie [[zdolności]] kognitywnych ludzi. Tak więc rolą organizacji jest tworzenie najlepszych kanałów komunikatywności, rozszerzanie ich, a także rozszerzanie zdolności kognitywnych ludzi.  
   
   
== Główni przedstawiciele ==
== Główni przedstawiciele ==
Linia 41: Linia 41:


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Gruszecki T., ''Współczesne teorie przedsiębiorstwa'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
* Gruszecki T., ''Współczesne [[teorie przedsiębiorstwa]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
* Noga A., ''Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009
* Noga A., ''Teorie przedsiębiorstw'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009
* Czakon, W. (2005). ''[http://www.wojciechczakon.com/pub/ku-systemowej-teorii-przewagi-konkurencyjnej-przedsiebiorstwa.pdf Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa]''. Przegląd Organizacji, 5, 5-8.
* Czakon, W. (2005). ''[http://www.wojciechczakon.com/pub/ku-systemowej-teorii-przewagi-konkurencyjnej-przedsiebiorstwa.pdf Ku systemowej teorii przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa]''. [[Przegląd]] Organizacji, 5, 5-8.


{{a|Małgorzata Grzesiak}}
{{a|Małgorzata Grzesiak}}
[[Kategoria:Mikroekonomia]]
[[Kategoria:Mikroekonomia]]

Wersja z 02:28, 20 maj 2020

Kognitywna teoria przedsiębiorstwa
Polecane artykuły


Autorem kognitywnej teorii przedsiębiorstwa jest H.Simon. Według tej teorii przedsiębiorstwo jest organizacją tworzoną przez ludzkie decyzje, uwarunkowane zdolnościami poznawczymi oraz decyzyjnymi człowieka. Przedsiębiorstwo jako organizacja kreowana przez człowieka nie jest w pełni efektywne, gdyż nie może znaleźć optymalnego rozwiązania jak np. maksymalizować zysk. Przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność, gdy osiąga zadawalający cel, np. zadawalający zysk. Ludzie nie poszukują w działalności gospodarczej wyboru optymalnego, lecz poprzestają na wyborze satysfakcjonującym.

Kluczową rolę w przedsiębiorstwie odgrywają menadżerowie oraz przedsiębiorcy, a nie sami właściciele. Do najważniejszych zagadnień należą: wewnętrzna struktura organizacyjna, organizacja przedsiębiorstwa, a także relacje menedżerów różnych szczebli oraz menedżerów z pracownikami.

Zarządzanie przedsiębiorstwem głównie polega na komunikatywności, która jest ograniczona ludzkimi możliwościami kognitywności. Proces zarządzania powoduje także rozszerzenie zdolności kognitywnych ludzi. Tak więc rolą organizacji jest tworzenie najlepszych kanałów komunikatywności, rozszerzanie ich, a także rozszerzanie zdolności kognitywnych ludzi.

Główni przedstawiciele

  • Simon
  • Radner
  • Selznick
  • March
  • Allision
  • Duhaime
  • Schwenk
  • Earl

Przykłady przedsiębiorstw wykorzystujące powyższą teorię

  • Volvo
  • Samsung
  • Office Depot
  • Polska Telefonia Cyfrowa
  • Canon
  • Polska Telefonia Komórkowa

Bibliografia

Autor: Małgorzata Grzesiak