Kluczowe wskaźniki efektywności: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:




'''Kluczowe wskaźniki efektywności''' (Key Performance Indicators-KPI, Key Performance Measures, Key Success Indicators) to finansowe i niefinansowe [[wskaźnik|wskaźniki]] stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów [[ organizacja|organizacji]]. Pozwalają one na bieżącą ocenę i poprawę wyników działalności firmy, a także poszerzenie wiedzy (Grycuk A. 2010, s.28,31). Co więcej, wskaźniki KPI mają na celu pomoc menedżerom w zdefiniowaniu i osiągnięciu [[cel|celów]] zarówno operacyjnych jak i strategicznych. Według Petera Druckera, jeżeli coś da się zmierzyć, to tym da się też zarządzać. Jednakże KPI nie oznacza wszelkiego mierzenia informacji, a sprowadza się wyłącznie do wskaźników kluczowych z punktu widzenia organizacji, czyli takich których pomiar przynosi miarodajne wyniki odzwierciedlające stan faktyczny, w jakim znajduje się firma.(Grabowska S. 2017, s.106-107).  
'''Kluczowe wskaźniki efektywności''' (Key Performance Indicators-KPI, Key Performance Measures, Key Success Indicators) to finansowe i niefinansowe [[wskaźnik|wskaźniki]] stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów [[ organizacja|organizacji]]. Pozwalają one na bieżącą ocenę i poprawę wyników działalności firmy, a także poszerzenie wiedzy (Grycuk A. 2010, s.28,31). Co więcej, wskaźniki KPI mają na celu pomoc menedżerom w zdefiniowaniu i osiągnięciu [[cel|celów]] zarówno operacyjnych jak i strategicznych. Według Petera Druckera, jeżeli coś da się zmierzyć, to tym da się też zarządzać. Jednakże KPI nie oznacza wszelkiego mierzenia informacji, a sprowadza się wyłącznie do wskaźników kluczowych z punktu widzenia organizacji, czyli takich których [[pomiar]] przynosi miarodajne wyniki odzwierciedlające stan faktyczny, w jakim znajduje się [[firma]].(Grabowska S. 2017, s.106-107).  


„Zgodnie z Normą ISO/WD 22400-2. ISO 2009 KPI są zdefiniowane jako policzalne i strategiczne pomiary, które odzwierciedlają krytyczne czynniki sukcesu organizacji. Kluczowe wskaźniki wydajności są bardzo ważne dla zrozumienia i poprawy wydajności produkcji, zarówno z perspektywy „odchudzonej” produkcji, umożliwiającej eliminację strat, jak i z perspektywy realizacji celów strategicznych” (Antczak A. 2016, s. 11-12).
„Zgodnie z Normą ISO/WD 22400-2. ISO 2009 KPI są zdefiniowane jako policzalne i strategiczne pomiary, które odzwierciedlają krytyczne czynniki sukcesu organizacji. Kluczowe wskaźniki wydajności są bardzo ważne dla zrozumienia i poprawy wydajności produkcji, zarówno z perspektywy „odchudzonej” produkcji, umożliwiającej eliminację strat, jak i z perspektywy realizacji celów strategicznych” (Antczak A. 2016, s. 11-12).
Linia 30: Linia 30:
* powinny być regularnie, najlepiej codziennie, mierzone,  
* powinny być regularnie, najlepiej codziennie, mierzone,  
* powinny być koordynowane i kontrolowane przez kierownictwo,  
* powinny być koordynowane i kontrolowane przez kierownictwo,  
* mają znaczący wpływ na sukces organizacji,  
* mają znaczący wpływ na [[sukces]] organizacji,  
* w sposób pozytywny wpływają na pozostałe elementy oddziałujące na efektywność funkcjonowania organizacji,  
* w sposób pozytywny wpływają na pozostałe elementy oddziałujące na [[efektywność]] funkcjonowania organizacji,  
* służą do określenia zadań zespołów jak i pracowników (Parmenter D. 2015, s. 37-39).   
* służą do określenia zadań zespołów jak i pracowników (Parmenter D. 2015, s. 37-39).   


Ponadto, Rydzewska- Włodarczyk podkreśla, że należy dobrać tylko takie wskaźniki, na wyniki których pracownicy mają rzeczywisty
Ponadto, Rydzewska- Włodarczyk podkreśla, że należy dobrać tylko takie wskaźniki, na wyniki których pracownicy mają rzeczywisty
wpływ, większość wskaźników powinna koncentrować się na procesach zaspokajania potrzeb klientów oraz na pomiarze ich satysfakcji oraz koszty gromadzenia danych nie powinny być wyższe niż korzyści z wykorzystania wskaźników (Rydzewska- Włodarczyk M. 2015, s. 339).  
wpływ, większość wskaźników powinna koncentrować się na procesach zaspokajania potrzeb klientów oraz na pomiarze ich satysfakcji oraz [[koszty]] gromadzenia danych nie powinny być wyższe niż korzyści z wykorzystania wskaźników (Rydzewska- Włodarczyk M. 2015, s. 339).  


== Wdrażanie programu KPI==
== Wdrażanie programu KPI==


==Zastosowanie i przykłady KPI==
==Zastosowanie i przykłady KPI==
W zależności od rodzaju firmy, jej branży, wielkości czy cech specyficznych, różne będą zdefiniowane wskaźniki [[efektywność|efektywności]]. Niezwykle istotne jest wyznaczenie docelowych wartości, jakie maja być z ich pomocą osiągnięte. Wskaźnik musi dotyczyć informacji, która jest kluczowa i zakładać cel możliwy do osiągnięcia (Grabowska S. 2017, s.106).
W zależności od rodzaju firmy, jej branży, wielkości czy cech specyficznych, różne będą zdefiniowane wskaźniki [[efektywność|efektywności]]. Niezwykle istotne jest wyznaczenie docelowych wartości, jakie maja być z ich pomocą osiągnięte. [[Wskaźnik]] musi dotyczyć informacji, która jest kluczowa i zakładać cel możliwy do osiągnięcia (Grabowska S. 2017, s.106).


=== Wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa===
=== Wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa===
Wskaźniki [[rentowność|rentowności]]
Wskaźniki [[rentowność|rentowności]]
* zysk netto,  
* [[zysk]] netto,  
* [[ROI|ROI]] (ang. return on investment)- stopa zwrotu z inwestycji,
* [[ROI|ROI]] (ang. return on investment)- [[stopa zwrotu]] z inwestycji,
* ROE (ang. return on equity)- wskaźnik rentowności kapitału własnego,  
* ROE (ang. return on equity)- wskaźnik rentowności kapitału własnego,  
* [[ROA|ROA]] (ang. return on assets)- stopa zwrotu z aktywów,
* [[ROA|ROA]] (ang. return on assets)- [[stopa zwrotu z aktywów]],
* ROS (ang. return on sales)- wskaźnik rentowności ze sprzedaży,
* ROS (ang. return on sales)- wskaźnik rentowności ze sprzedaży,
* [[marża brutto|marża brutto]],
* [[marża brutto|marża brutto]],


Wskaźniki płynności finansowej
[[Wskaźniki płynności]] finansowej
* CR (ang. current ratio)- wskaźnik bieżącej [[płynność finansowa|płynności finansowej]],  
* CR (ang. current ratio)- wskaźnik bieżącej [[płynność finansowa|płynności finansowej]],  
* QR (ang. quick ratio)- tzw. wskaźnik szybki,  
* QR (ang. quick ratio)- tzw. wskaźnik szybki,  
* Kapitał obrotowy w dniach obrotu.
* [[Kapitał]] obrotowy w dniach obrotu.


Wskaźniki sprawności działania
Wskaźniki sprawności działania
Linia 60: Linia 60:
* wskaźnik kontroli kosztów administracyjnych (%),  
* wskaźnik kontroli kosztów administracyjnych (%),  
* wskaźnik pokrycia kosztów kapitałem obrotowym (%),  
* wskaźnik pokrycia kosztów kapitałem obrotowym (%),  
* wskaźnik rotacji należności,  
* [[wskaźnik rotacji]] [[należności]],  
* wskaźnik cyklu konwersji gotówki,  
* wskaźnik cyklu konwersji gotówki,  
* wskaźnik globalnego obrotu aktywami (%),
* wskaźnik globalnego obrotu aktywami (%),
* produktywność środków trwałych (zł/zł),  
* [[produktywność]] środków trwałych (zł/zł),  
* stopień finansowania przyrostu środków trwałych z amortyzacji (%),  
* stopień finansowania przyrostu środków trwałych z amortyzacji (%),  
* wydajność pracy na zatrudnionego (mln zł/os)  
* [[wydajność]] pracy na zatrudnionego (mln zł/os)  


Wskaźniki [[rynek kapitałowy|rynku kapitałowego]]
Wskaźniki [[rynek kapitałowy|rynku kapitałowego]]
Linia 73: Linia 73:
* stopa zyskowności akcji (%),  
* stopa zyskowności akcji (%),  
* stopa wypłaty dywidendy,  
* stopa wypłaty dywidendy,  
* PER (ang. price earnings ratio)- cena rynkowa akcji,
* PER (ang. price earnings ratio)- [[cena]] rynkowa akcji,
* PEQ- wskaźnik ceny do kapitału własnego
* PEQ- wskaźnik ceny do kapitału własnego
* RNT-rentowność kapitałów własnych,
* RNT-[[rentowność]] kapitałów własnych,
* GR- szybkość wzrostu zysków (%) (Sierpińska M. 1997, s. 79-117).
* GR- szybkość wzrostu zysków (%) (Sierpińska M. 1997, s. 79-117).


Linia 86: Linia 86:


===Marketing===
===Marketing===
* udział w rynku,
* [[udział]] w rynku,
* wartość rynku,  
* [[wartość]] rynku,  
* CLV (ang. customer lifetime value)- pomiar wartości klienta,
* CLV (ang. [[customer lifetime value]])- pomiar wartości klienta,
* NPS (ang. net promoter score)- ocena lojalności klienta,
* NPS (ang. net promoter score)- [[ocena]] lojalności klienta,
* penetracja rynku,  
* penetracja rynku,  
* rentowność produktów,  
* rentowność produktów,  
* GRP (ang. gross rating point)-  miara intensywności kampanii,
* GRP (ang. gross [[rating]] point)-  miara intensywności kampanii,
* dystrybucja numeryczna
* [[dystrybucja]] numeryczna
* dystrybucja ważona,  
* dystrybucja ważona,  
* CPC (ang. cost per click)- współczynnik efektywności reklamy,
* CPC (ang. cost per click)- współczynnik efektywności reklamy,
Linia 105: Linia 105:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Antczak A., Gębczyńska A. (2016), ''[http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z92/01%20Antczak,%20G%EAbczy%F1ska.pdf''Analiza efektywności procesu produkcyjnego za pomocą kluczowych wskaźników (KPI) na podstawie firmy XYZ.'']'' Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, Nr, Politechnika Śląska, s.9-20
* Antczak A., Gębczyńska A. (2016), ''[http://www.woiz.polsl.pl/znwoiz/z92/01%20Antczak,%20G%EAbczy%F1ska.pdf''Analiza efektywności procesu produkcyjnego za pomocą kluczowych wskaźników (KPI) na podstawie firmy XYZ.'']'' Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: [[Organizacja]] i [[Zarządzanie]], Nr, Politechnika Śląska, s.9-20
* Gajewska T. (2016),  ''Wybrane metody i wskaźniki pomiaru jakości usług logistycznych.'' Autobusy:technika, eksploatacja, systemy transportowe. nr 6/2016,Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM", Radom, s.1320-1325
* Gajewska T. (2016),  ''Wybrane metody i wskaźniki pomiaru jakości usług logistycznych.'' Autobusy:technika, [[eksploatacja]], systemy transportowe. nr 6/2016,Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM", Radom, s.1320-1325
* Grabowska S. (2017), ''[https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20108/Grabowska%20Sandra.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności- studium przypadku.'']'' Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, Nr, Politechnika Śląska, s.105-111
* Grabowska S. (2017), ''[https://www.polsl.pl/Wydzialy/ROZ/ZN/Documents/z%20108/Grabowska%20Sandra.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności- studium przypadku.'']'' Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, Nr, Politechnika Śląska, s.105-111
* Grycuk A. (2010), ''[https://www.researchgate.net/profile/Adrian_Grycuk/publication/317037236_Kluczowe_wskazniki_efektywnosci_KPI_jako_narzedzie_doskonalenia_efektywnosci_operacyjnej_firm_produkcyjnych_zorientowanych_na_lean/links/592153ba458515e3d40309d7/Kluczowe-wskazniki-efektywnosci-KPI-jako-narzedzie-doskonalenia-efektywnosci-operacyjnej-firm-produkcyjnych-zorientowanych-na-lean.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean.'']'' Przegląd Organizacji nr 2/2010, s.28-31
* Grycuk A. (2010), ''[https://www.researchgate.net/profile/Adrian_Grycuk/publication/317037236_Kluczowe_wskazniki_efektywnosci_KPI_jako_narzedzie_doskonalenia_efektywnosci_operacyjnej_firm_produkcyjnych_zorientowanych_na_lean/links/592153ba458515e3d40309d7/Kluczowe-wskazniki-efektywnosci-KPI-jako-narzedzie-doskonalenia-efektywnosci-operacyjnej-firm-produkcyjnych-zorientowanych-na-lean.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) jako narzędzie doskonalenia efektywności operacyjnej firm produkcyjnych zorientowanych na lean.'']'' [[Przegląd]] Organizacji nr 2/2010, s.28-31
* Kozielski R. (2016), ''[http://www.dbc.wroc.pl/Content/36554/Kozielski_Pozmiar_Dzialan_Marketingowych_Proces_i_Obszary_2016.pdf''Pomiar działań marketingowych. Procesy i obszary.'']'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 460, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław, s.82-89  
* Kozielski R. (2016), ''[http://www.dbc.wroc.pl/Content/36554/Kozielski_Pozmiar_Dzialan_Marketingowych_Proces_i_Obszary_2016.pdf''Pomiar działań marketingowych. Procesy i obszary.'']'', Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 460, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław, s.82-89  
* Parmenter D. (2015), ''[https://pdf.helion.pl/kwekpi/kwekpi.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie'']'', Wydawnictwo HELION, Gliwice  
* Parmenter D. (2015), ''[https://pdf.helion.pl/kwekpi/kwekpi.pdf''Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie'']'', Wydawnictwo HELION, Gliwice  

Wersja z 01:16, 20 maj 2020

Kluczowe wskaźniki efektywności
Polecane artykuły



Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators-KPI, Key Performance Measures, Key Success Indicators) to finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów organizacji. Pozwalają one na bieżącą ocenę i poprawę wyników działalności firmy, a także poszerzenie wiedzy (Grycuk A. 2010, s.28,31). Co więcej, wskaźniki KPI mają na celu pomoc menedżerom w zdefiniowaniu i osiągnięciu celów zarówno operacyjnych jak i strategicznych. Według Petera Druckera, jeżeli coś da się zmierzyć, to tym da się też zarządzać. Jednakże KPI nie oznacza wszelkiego mierzenia informacji, a sprowadza się wyłącznie do wskaźników kluczowych z punktu widzenia organizacji, czyli takich których pomiar przynosi miarodajne wyniki odzwierciedlające stan faktyczny, w jakim znajduje się firma.(Grabowska S. 2017, s.106-107).

„Zgodnie z Normą ISO/WD 22400-2. ISO 2009 KPI są zdefiniowane jako policzalne i strategiczne pomiary, które odzwierciedlają krytyczne czynniki sukcesu organizacji. Kluczowe wskaźniki wydajności są bardzo ważne dla zrozumienia i poprawy wydajności produkcji, zarówno z perspektywy „odchudzonej” produkcji, umożliwiającej eliminację strat, jak i z perspektywy realizacji celów strategicznych” (Antczak A. 2016, s. 11-12).

KPI jako narzędzie znajdują zastosowanie m.in. w lean management oraz budżecie zadaniowym (Grycuk A. 2010, s.28)

Cechy wskaźników KPI

Według Davida Parmentera istnieje siedem cech poprawnie skonstruowanych wskaźników KPI:

  • nie powinny być wyrażone w pieniądzach (charakter niepieniężny),
  • są jasne i zrozumiałe dla pracowników, którzy korygują z ich pomocą swoje działania,
  • powinny być regularnie, najlepiej codziennie, mierzone,
  • powinny być koordynowane i kontrolowane przez kierownictwo,
  • mają znaczący wpływ na sukces organizacji,
  • w sposób pozytywny wpływają na pozostałe elementy oddziałujące na efektywność funkcjonowania organizacji,
  • służą do określenia zadań zespołów jak i pracowników (Parmenter D. 2015, s. 37-39).

Ponadto, Rydzewska- Włodarczyk podkreśla, że należy dobrać tylko takie wskaźniki, na wyniki których pracownicy mają rzeczywisty wpływ, większość wskaźników powinna koncentrować się na procesach zaspokajania potrzeb klientów oraz na pomiarze ich satysfakcji oraz koszty gromadzenia danych nie powinny być wyższe niż korzyści z wykorzystania wskaźników (Rydzewska- Włodarczyk M. 2015, s. 339).

Wdrażanie programu KPI

Zastosowanie i przykłady KPI

W zależności od rodzaju firmy, jej branży, wielkości czy cech specyficznych, różne będą zdefiniowane wskaźniki efektywności. Niezwykle istotne jest wyznaczenie docelowych wartości, jakie maja być z ich pomocą osiągnięte. Wskaźnik musi dotyczyć informacji, która jest kluczowa i zakładać cel możliwy do osiągnięcia (Grabowska S. 2017, s.106).

Wskaźniki finansowe przedsiębiorstwa

Wskaźniki rentowności

Wskaźniki płynności finansowej

  • CR (ang. current ratio)- wskaźnik bieżącej płynności finansowej,
  • QR (ang. quick ratio)- tzw. wskaźnik szybki,
  • Kapitał obrotowy w dniach obrotu.

Wskaźniki sprawności działania

  • wskaźnik operacyjności (%),
  • wskaźnik kontroli kosztów administracyjnych (%),
  • wskaźnik pokrycia kosztów kapitałem obrotowym (%),
  • wskaźnik rotacji należności,
  • wskaźnik cyklu konwersji gotówki,
  • wskaźnik globalnego obrotu aktywami (%),
  • produktywność środków trwałych (zł/zł),
  • stopień finansowania przyrostu środków trwałych z amortyzacji (%),
  • wydajność pracy na zatrudnionego (mln zł/os)

Wskaźniki rynku kapitałowego

  • P/E (ang. price/earnings ratio) – wskaźnik ceny do zysku,
  • EPS (ang. earnings per share)- zysk przypadający na jedną akcję (zł),
  • stopa dywidendy (%),
  • stopa zyskowności akcji (%),
  • stopa wypłaty dywidendy,
  • PER (ang. price earnings ratio)- cena rynkowa akcji,
  • PEQ- wskaźnik ceny do kapitału własnego
  • RNT-rentowność kapitałów własnych,
  • GR- szybkość wzrostu zysków (%) (Sierpińska M. 1997, s. 79-117).

Logistyka

  • OTIF (terminowość dostaw, kompletność dostaw i brak uszkodzeń przesyłki)
  • DIFOTAI (terminowość dostaw, kompletność dostaw, brak uszkodzeń przesyłki oraz bezbłędność fakturowania)
  • OT (terminowość dostaw)
  • AI (bezbłędność fakturowania)
  • DIF (kompletność dostaw) (Gajewska T. 2016, s. 1323-1325)

Marketing

  • udział w rynku,
  • wartość rynku,
  • CLV (ang. customer lifetime value)- pomiar wartości klienta,
  • NPS (ang. net promoter score)- ocena lojalności klienta,
  • penetracja rynku,
  • rentowność produktów,
  • GRP (ang. gross rating point)- miara intensywności kampanii,
  • dystrybucja numeryczna
  • dystrybucja ważona,
  • CPC (ang. cost per click)- współczynnik efektywności reklamy,
  • CTR (ang. click-through rate)- współczynnik "klikalności"(Kozielski R. 2016, s.85-86).

Jakość obsługi klienta

  • liczba napływających reklamacji,
  • poziom satysfakcji klienta
  • średni czas realizacji zamówień.


Bibliografia


Autor: Katarzyna Kolano