Jakość transportu lotniczego

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 09:08, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Jakość transportu lotniczego
Polecane artykuły


Linie lotnicze doceniły znaczenie transportu lotniczego dla turystyki. Zaczęły wprowadzać do użycia coraz pojemniejsze samoloty, wprowadzono specjalne taryfy - IT (Inclusive Tour). Pozwoliło to organizatorom turystyki na tworzenie atrakcyjnych cenowo pakietów podroży. Doprowadziło to do wprowadzenia do oferty lotów czarterowych.

Linie lotnicze zrzeszone są w IATA (International Air Transport Association) - Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego utworzonego w 1919 r. z siedzibą w Genewie i Montrealu. Podstawowym celem działań tej organizacji jest popieranie rozwoju międzynarodowego transportu lotniczego, ujednolicenie przepisów, dokumentów, rozliczeń oraz eliminowanie konkurencji między przewoźnikami poprzez ustalenie taryf minimalnych.

Dobór środka transportu decyduje o atrakcyjności przygotowanej imprezy, ma też wpływ na cenę, co w konsekwencji kształtuje ostateczną sprzedaż. Bardzo często biuro podróży nie ma możliwości dowolnego wybory środka transportu. Ma natomiast wpływ na standard, czyli cenę zamawianych usług transportowych. Przez standard należy rozumieć klasę zamawianych kabin, standard wynajmowanych autokarów, bądź klasę w samolocie. Przyjęty do zrealizowania imprezy turystycznej środek transportu powinien być dostosowany do poziomu pozostałych świadczeń.

Wady transportu lotniczego

  • Wysoka cena przelotu,
  • Ograniczenia w programowaniu wynikające z rozkładu lotów i lokalizacji lotnisk,
  • Uciążliwa konieczność dojechania do lotniska, nie zawsze będącego w pobliżu miejsca zamieszkania klienta,
  • Konieczność korzystania z dodatkowego transportu na transfery bądź dalszą realizację imprezy turystycznej,
  • Konieczność przenoszenia bagażu przy transferach,
  • Lęk niektórych klientów przed podróżą samolotem,
  • potrzebuje dużych nakładów oraz dobrze wykwalifikowanej kadry, mogącej ją obsługiwać.

Dlatego też w pełni ewoluować on może tylko w najbogatszych krajach świata. Jednym z najważniejszych problemów transportu lotniczego jest zapewnienie bezpieczeństwa lotów. Dlatego też rozbudowuje się wciąż systemy nawigacyjne, lotniska, czy urządzenia kontroli lotów.

Zalety transportu lotniczego

  • Szybkość podróży,
  • Wygoda podróżowania,
  • Duże bezpieczeństwo podróżowania, mimo powszechnego odczucia, że linie lotnicze są niebezpieczne,
  • Gwarantowane wyżywienie w czasie podróży,
  • Możliwość śledzenia lotu poprzez aplikację na telefonie

Każdego roku powstają nowe linie lotnicze, w tym tanie linie lotnicze, a koszt transportu lotniczego maleje. Przybywa nie tylko połączeń, ale również uruchamiane są nowe porty lotnicze, a starsze są modernizowane.

W związku z dynamicznym rozwojem transportu lotniczego, zaprojektowano nowe samoloty, które są w stanie zabierać na swój pokład znacznie więcej pasażerów niż dotychczasowe. Tworzenie coraz to nowym modeli samolotów, rozbudowa lotnisk, wprowadzenie dogodnych siatek połączeń, jest podyktowane coraz większymi wymaganiami ze strony klientów.

Standardy obsługi podróżnych

W samolotach pasażerskich wyróżnić można trzy typy klas:

  • pierwsza klasa
  • business klasa
  • klasa premium (występuje w niektórych liniach lotniczych)
  • klasa ekonomiczna (turystyczna)

Ponadto należy dodać iż standard danej klasy np. w klasie pierwszej, różni się w zależności od tego czy są ta loty długodystansowe, średniego czy tez krótkiego dystansu.

Standard klasy pierwszej

Klasa pierwsza jest z reguły najdroższa, stąd jej standardy są na wysokim poziomie. Siedzenia są wygodniejsze, rozkładane służące jako leżanka. Ponadto regulowane są oparcia pod głowę i plecy. Klasa pierwsza jest wyposażona w gniazdko dla laptopa oraz osobisty monitor. Jest również miejsce na odłożenie osobistych rzeczy, Serwowane posiłki i napoje są lepsze jakościowo oraz serwowane w większej ilości. Dania mogą być podawane w takiej kolejności i czasie jak zażyczą sobie pasażerowie. Zapewniona jest również rozrywka w postaci filmów fabularnych, koncertów czy też gier video.

Standard klasy business

Klasa business mieści się pomiędzy pierwszą klasą, a klasą ekonomiczną. Oferuje również wysoki standard usług, ale niższy niż w klasie pierwszej. Fotele wygodne, rozkładane, czasem dostęp do internetu, telewizor, darmowe drinki. Jedzenie zdecydowanie lepsze niż w klasie ekonomicznej, serwowane w większej ilości. Przewidziano wystarczającą ilość miejsca do czytania, pracy i odpoczynku, a także większą prywatność i swobodę ruchów.

Standard klasy premium

Niektóre linie lotnicze oferują dodatkowo możliwość podróży klasą premium. Jest to klasa pomiędzy ekonomiczną a biznesową. Pasażerowie mają dostęp do wygodniejszych foteli, z większą ilością miejsca na nogi oraz z większą możliwością regulacji fotela. Posiłki są bardziej zróżnicowane niż w klasie ekonomicznej. Dodatkowo często pasażerowie mają pierwszeństwo wejścia na pokład oraz zwiększone limity bagażowe. [1]

Standard klasy ekonomicznej

Klasa ekonomiczna jest to najniższa klasa w samolocie. Posiada niski standard siedzeń, z ograniczonym miejscem na nogi. Serwowane posiłki i napoje są w zdecydowanie mniejszej ilości, niż w klasie pierwszej czy bussines. Zwykle istnieje możliwość słuchania muzyki przez słuchawki oraz rozrywka w postaci wielkiego telebimu na początku każdego przedziału w samolocie. Pomimo nieco uboższych standardów jakościowych, pasażerowie najczęściej wybierają tą klasę, ze względu na niską cenę.

Bagaż

Każdemu pasażerowi, niezależnie od wybranych linii lotniczych, przysługuje bagaż podręczny. Jest on ograniczony wagowo do około 10 kg. Dodatkowo do wymiarów bagażu podręcznego wlicza się wystające elementy takie jak kółka, uchwyty, rączki itd. Bagaż rejestrowany nie zawsze wliczany jest w cenę biletu. Podczas podróży krajowych, cena obejmuje tylko bagaż podręczny. Podróżując tanimi liniami lotniczymi (np. Wizz Air, Ryanair, EassyJet) za bagaż rejestrowany obowiązuje dodatkowa opłata zależna od długości trasy. [2] Za dodatkową opłatą istnieje możliwość przewozu większego bagażu rejestrowanego – np. bagaż sportowy, sprzęt muzyczny.

Przykłady limitów bagaży podręcznych w 2017 roku
Linia lotnicza Maksymalne wymiary Maksymalna waga w klasie ekonomicznej Maksymalna waga w klasie biznesowej Maksymalna waga w klasie pierwszej Uwagi
Emirates [3] 55 x 38 x 20 cm 1x7 kg 2x7 kg 2x7 kg - druga sztuka bagażu podręcznego może mieć maksymalne wymiary 45 x 35 x 20 cm.
Air France [4] 55 x 35 x 25 cm 1x12 kg 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 18 kg 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 18 kg Dodatkowo można przewieźć bezpłatnie: kurtkę lub koc, parasol, torebka lub torba na laptopa, mały aparat lub zestaw lornetek.
EasyJet [5] 56 x 45 x 25 cm Brak limitu Brak klasy biznesowej Brak klasy premium
Wizz Air [6] 55 x 40 x 23 cm 1x10 kg Brak klasy biznesowej Brak klasy premium Możliwość wzięcia na pokład dodatkowo przedmiotu osobistego o wymiarach 40 x 30 x 18 cm, wyłącznie dla podróżujących, którzy wykupili opcję pierwszeństwa wejścia na pokład.
Ryanair [7] 55 x 40 x 20 cm 1x 10 kg Brak klasy biznesowej Brak klasy premium Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą małą torebkę o wymiarach 35 x 20 x 20 cm, bez limitów wagowych.
Lufthansa [8] 55 x 40 x 23 cm 1x8 kg 2x8kg 2x8kg Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą torebkę damską lub torbę z laptopem (maks. wymiary 30 x 40 x 10 cm).
LOT Polish Arilines [9] 55 x 40 x 23 cm 1x8 kg 2x9 kg Brak klasy premium Dodatkowo, pasażer może zabrać ze sobą torebkę damską lub torbę męską albo laptop (maks. 2kg, wymiary 40 x 35 x 12 cm).
Qatar Airways [10] 50 x 37 x 25 cm 1x7 kg 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 15 kg 2 sztuki bagażu o łącznej wadze maks. 15 kg Dodatkowo, podróżujący mogą zabrać na pokład torebkę, kamerę lub aparat fotograficzny.
Limity bagaży rejestrowanych na trasach międzynarodowych (europejskich)
Linia lotnicza Bagaż rejestrowany wliczony w cenę Maksymalna waga w klasie ekonomicznej Maksymalna waga w klasie biznesowej Maksymalna waga w klasie pierwszej
Emirates [11] TAK 20-35 kg 40kg 1x50 kg
Air France [12] NIE 1 x 23 kg 2 x 32 kg 3 x 32 kg
EasyJet [13] NIE 3x23 kg Brak klasy biznesowej Brak klasy premium
Wizz Air [14] NIE Maksymalnie 6 sztuk bagażu o łącznej wadze 32 kg Brak klasy biznesowej Brak klasy premium
Ryanair [15] NIE Maksymalnie 2 sztuki bagażu o łącznej wadze 15/20kg Brak klasy biznesowej Brak klasy premium
Lufthansa [16] TAK 1 x 23 kg 2x32kg Brak klasy premium na trasach europejskich
LOT Polish Arilines [17] TAK i NIE (klasa ekonomiczna zwykła) 1x32 kg 2x32 kg Brak klasy premium
Qatar Airways [18] TAK 30 kg 40 kg - waga pojedynczej sztuki bagażu nie może przekraczać 32 kg 50 kg - waga pojedynczej sztuki bagażu nie może przekraczać 32 kg

Przewóz zwierząt

Możliwość przewozu zwierząt na podkładzie zależy od linii lotniczych oraz od wagi i wielkości zwierzęcia. Czasem obowiązuje całkowity zakaz przewozu zwierząt, z wyjątkiem psów-przewodników (np. Ryanair [19], Wizz Air[20], EasyJet [21]). Niektórzy przewoźnicy pozwalają na przewóz zwierząt w luku bagażowym w pojemniku spełniającym odpowiednie wymagania, lub mniejsze zwierzęta mogą być przewożone na pokładzie (LOT Polish Airlines [22], AirFrance [23], Lufthansa[24]). [25]

Bibliografia

  • W. W. Gaworecki (2000). Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Z. Kruczek (2006). Obsługa ruchu turystycznego, Wydawnictwo Proksenia, Kraków
  • A.Nurzyńska (2016). Bezpieczeństwo usług w międzynarodowym transporcie lotniczym przewozów pasażerskich, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice
  • P. Różycki (2006). Zarys wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Proksenia, Kraków
  • D. Rucińska, A. Ruciński, D. Tłoczyński (2012). Transport lotniczy: ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk

Przypisy

Autor: Patrycja Orlik, Agnieszka Kocik