Jakość produktu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 16: Linia 16:




'''Jakość produktu''' oznacza poziom doskonałości [[produkt]]u oraz jego zdolność do zaspokojenia potrzeb [[klient]]ów. W ujęciu ekonomicznym [[jakość]] "jest to stopień zgodności produktu z wymaganiami odbiorcy, a te z kolei wynikają z jego [[potrzeba|potrzeb]], [[dochód|dochodów]] i [[cena|cen]]”
'''Jakość produktu''' oznacza poziom doskonałości [[produkt]]u oraz jego [[zdolność]] do zaspokojenia potrzeb [[klient]]ów. W ujęciu ekonomicznym [[jakość]] "jest to stopień zgodności produktu z wymaganiami odbiorcy, a te z kolei wynikają z jego [[potrzeba|potrzeb]], [[dochód|dochodów]] i [[cena|cen]]”


==Cechy jakości produktu==
==Cechy jakości produktu==
Linia 26: Linia 26:
* zgodność ze standardami - stopień, w jakim cechy użytkowe produktu są zbliżone do docelowego standardu.
* zgodność ze standardami - stopień, w jakim cechy użytkowe produktu są zbliżone do docelowego standardu.
#'''Cechy użytkowe:'''
#'''Cechy użytkowe:'''
* niezawodność - [[prawdopodobieństwo]], że [[produkt]] w określonym czasie oraz określonych warunkach nie będzie działał źle lub się nie zepsuje; zdolność do pracy bezusterkowej,
* [[niezawodność]] - [[prawdopodobieństwo]], że [[produkt]] w określonym czasie oraz określonych warunkach nie będzie działał źle lub się nie zepsuje; [[zdolność do pracy]] bezusterkowej,
* trwałość - okres czasu, w którym dany [[produkt]] zachowuje swoje własności użytkowe,  
* trwałość - okres czasu, w którym dany [[produkt]] zachowuje swoje własności użytkowe,  
* funkcjonalność - stopień i zakres realizacji oczekiwanych funkcji,
* funkcjonalność - stopień i [[zakres]] realizacji oczekiwanych funkcji,
* praktyczność - komfort użytkowania, łatwość obsługi i konserwacji i ich [[ergonomia|ergonomiczność]],
* praktyczność - komfort użytkowania, łatwość obsługi i konserwacji i ich [[ergonomia|ergonomiczność]],
*[[bezpieczeństwo i higiena pracy|bezpieczeństwo]] użytkowania,
*[[bezpieczeństwo i higiena pracy|bezpieczeństwo]] użytkowania,
Linia 36: Linia 36:
*łatwość naprawy,
*łatwość naprawy,
* usatysfakcjonowanie użytkownika - zaspokojenie [[potrzeba|potrzeb]] i oczekiwań nabywcy,
* usatysfakcjonowanie użytkownika - zaspokojenie [[potrzeba|potrzeb]] i oczekiwań nabywcy,
* ekskluzywność - prestiż nabywcy związany z posiadaniem produktu lub jego [[marka|marką]].
* ekskluzywność - [[prestiż]] nabywcy związany z posiadaniem produktu lub jego [[marka|marką]].
#'''Cechy estetyczne:'''
#'''Cechy estetyczne:'''
* wygląd zewnętrzny - pozytywne odczucia osobiste,
* wygląd zewnętrzny - pozytywne odczucia osobiste,
Linia 42: Linia 42:
* kolorystyka,  
* kolorystyka,  
* staranność wykonania,
* staranność wykonania,
* prezentacja - forma zaoferowania (warunki sprzedaży: otoczenie, obsługa, sposób dostawy, opakowanie, certyfikaty, referencje itp.).
* prezentacja - forma zaoferowania (warunki sprzedaży: otoczenie, obsługa, sposób dostawy, [[opakowanie]], certyfikaty, [[referencje]] itp.).
#'''Cechy ekonomiczne:'''
#'''Cechy ekonomiczne:'''
* społeczny [[koszt wytworzenia produktu]],  
* społeczny [[koszt wytworzenia produktu]],  
* wszelkie koszty eksploatacji,
* wszelkie [[koszty]] eksploatacji,
*[[koszt]]y nabycia.
*[[koszt]]y nabycia.


[[Klient]] i [[producent]] postrzegają [[jakość]] w różny sposób. Wynika to z rozbieżności oczekiwań, jakie każdy z nich wiąże z danym [[produkt]]em. [[Konsument]] oczekuje, że nabywany przez niego produkt spełni jego [[potrzeba|potrzeby]] funkcjonalne (wartość użytkowa produktu) oraz niefunkcjonalne (wartość emocjonalna produktu). [[Producent]] chce oczywiście zaspokoić oczekiwania [[klient]]a (tutaj ich interes jest zgodny), ale postrzega jakość przez pryzmat korzyści, jakie z tego odniesie pod względem ekonomicznym ([[zysk|zyskowność]]) oraz pozycję na rynku ([[konkurencyjność]])<ref>P. Gajewska, M. Kajstura, G. Lebioda, Jakość jako determinanta w procesie zakupu, Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2013, nr 254, s. 236</ref>.
[[Klient]] i [[producent]] postrzegają [[jakość]] w różny sposób. Wynika to z rozbieżności oczekiwań, jakie każdy z nich wiąże z danym [[produkt]]em. [[Konsument]] oczekuje, że nabywany przez niego produkt spełni jego [[potrzeba|potrzeby]] funkcjonalne ([[wartość]] użytkowa produktu) oraz niefunkcjonalne (wartość emocjonalna produktu). [[Producent]] chce oczywiście zaspokoić oczekiwania [[klient]]a (tutaj ich interes jest zgodny), ale postrzega jakość przez pryzmat korzyści, jakie z tego odniesie pod względem ekonomicznym ([[zysk|zyskowność]]) oraz pozycję na rynku ([[konkurencyjność]])<ref>P. Gajewska, M. Kajstura, G. Lebioda, Jakość jako [[determinanta]] w procesie zakupu, Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2013, nr 254, s. 236</ref>.


==Cena a jakość produktu==
==Cena a jakość produktu==
Analizując wpływ [[cena|ceny]] na decyzje zakupowe [[konsument]]ów, badacze wskazują na podwójną rolę ceny – miarę poświęcenia ([[koszt]]u), jakie musi ponieść kupujący, oraz wskazówkę informacyjną. W pierwszym przypadku zależność jest ujemna – im wyższa cena (koszt), tym mniejsze prawdopodobieństwo zakupu, natomiast w drugim przypadku zależność jest dodatnia – wyższa cena kształtuje pozytywną percepcję jakości, co ostatecznie wpływa na prawdopodobieństwo zakupu<ref>I. Bondos, Cena jako sygnalizator jakości produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2016, s. 1</ref>.
Analizując wpływ [[cena|ceny]] na decyzje zakupowe [[konsument]]ów, badacze wskazują na podwójną rolę ceny – miarę poświęcenia ([[koszt]]u), jakie musi ponieść kupujący, oraz wskazówkę informacyjną. W pierwszym przypadku zależność jest ujemna – im wyższa [[cena]] (koszt), tym mniejsze prawdopodobieństwo zakupu, natomiast w drugim przypadku zależność jest dodatnia – wyższa cena kształtuje pozytywną percepcję jakości, co ostatecznie wpływa na prawdopodobieństwo zakupu<ref>I. Bondos, Cena jako sygnalizator jakości produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2016, s. 1</ref>.


Z reguły, kiedy nabywca porównuje [[produkt]] z innymi, konkurencyjnymi produktami dostępnymi na rynku odwołuje się do względnej jakości produktu oraz korzyści płynących z wyboru danej oferty. Nabywcy produktów, zwłaszcza tych o wysokiej cenie, są skłonni zapłacić więcej za produkt o lepszej jakości. [[Przedsiębiorstwo]] nie powinno jednak za wszelką cenę starać się zwiększać jakości oferowanego produktu, gdyż malejąca liczba nabywców chcących zapłacić wysoką cenę może spowodować spadek [[rentowność|rentowności]] pomimo rosnącej jakości. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest optymalizacja jakości produktu i dostosowanie kosztów produkcji oraz [[marketing]]u do oczekiwań rynku, a także oferty konkurentów, tak, by osiągnąć poziom wartości użytkowej, za który konsument jest skłonny zapłacić cenę korzystną dla producenta.
Z reguły, kiedy nabywca porównuje [[produkt]] z innymi, konkurencyjnymi produktami dostępnymi na rynku odwołuje się do względnej jakości produktu oraz korzyści płynących z wyboru danej oferty. Nabywcy produktów, zwłaszcza tych o wysokiej cenie, są skłonni zapłacić więcej za produkt o lepszej jakości. [[Przedsiębiorstwo]] nie powinno jednak za wszelką cenę starać się zwiększać jakości oferowanego produktu, gdyż malejąca liczba nabywców chcących zapłacić wysoką cenę może spowodować spadek [[rentowność|rentowności]] pomimo rosnącej jakości. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest [[optymalizacja]] jakości produktu i dostosowanie kosztów produkcji oraz [[marketing]]u do oczekiwań rynku, a także oferty konkurentów, tak, by osiągnąć poziom wartości użytkowej, za który konsument jest skłonny zapłacić cenę korzystną dla producenta.


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 23:55, 19 maj 2020

Jakość produktu
Polecane artykuły


Jakość produktu oznacza poziom doskonałości produktu oraz jego zdolność do zaspokojenia potrzeb klientów. W ujęciu ekonomicznym jakość "jest to stopień zgodności produktu z wymaganiami odbiorcy, a te z kolei wynikają z jego potrzeb, dochodów i cen

Cechy jakości produktu

W literaturze spotyka się podział zbioru cech charakteryzujących jakość produktu na cztery grupy:

  1. Cechy techniczne:
  • wymiary geometryczne,
  • stan powierzchni,
  • własności fizyczno-chemiczne, zależne od przeznaczenia wyrobu,
  • zgodność ze standardami - stopień, w jakim cechy użytkowe produktu są zbliżone do docelowego standardu.
  1. Cechy użytkowe:
  • łatwość naprawy,
  • usatysfakcjonowanie użytkownika - zaspokojenie potrzeb i oczekiwań nabywcy,
  • ekskluzywność - prestiż nabywcy związany z posiadaniem produktu lub jego marką.
  1. Cechy estetyczne:
  • wygląd zewnętrzny - pozytywne odczucia osobiste,
  • proporcje kształtu,
  • kolorystyka,
  • staranność wykonania,
  • prezentacja - forma zaoferowania (warunki sprzedaży: otoczenie, obsługa, sposób dostawy, opakowanie, certyfikaty, referencje itp.).
  1. Cechy ekonomiczne:

Klient i producent postrzegają jakość w różny sposób. Wynika to z rozbieżności oczekiwań, jakie każdy z nich wiąże z danym produktem. Konsument oczekuje, że nabywany przez niego produkt spełni jego potrzeby funkcjonalne (wartość użytkowa produktu) oraz niefunkcjonalne (wartość emocjonalna produktu). Producent chce oczywiście zaspokoić oczekiwania klienta (tutaj ich interes jest zgodny), ale postrzega jakość przez pryzmat korzyści, jakie z tego odniesie pod względem ekonomicznym (zyskowność) oraz pozycję na rynku (konkurencyjność)[1].

Cena a jakość produktu

Analizując wpływ ceny na decyzje zakupowe konsumentów, badacze wskazują na podwójną rolę ceny – miarę poświęcenia (kosztu), jakie musi ponieść kupujący, oraz wskazówkę informacyjną. W pierwszym przypadku zależność jest ujemna – im wyższa cena (koszt), tym mniejsze prawdopodobieństwo zakupu, natomiast w drugim przypadku zależność jest dodatnia – wyższa cena kształtuje pozytywną percepcję jakości, co ostatecznie wpływa na prawdopodobieństwo zakupu[2].

Z reguły, kiedy nabywca porównuje produkt z innymi, konkurencyjnymi produktami dostępnymi na rynku odwołuje się do względnej jakości produktu oraz korzyści płynących z wyboru danej oferty. Nabywcy produktów, zwłaszcza tych o wysokiej cenie, są skłonni zapłacić więcej za produkt o lepszej jakości. Przedsiębiorstwo nie powinno jednak za wszelką cenę starać się zwiększać jakości oferowanego produktu, gdyż malejąca liczba nabywców chcących zapłacić wysoką cenę może spowodować spadek rentowności pomimo rosnącej jakości. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest optymalizacja jakości produktu i dostosowanie kosztów produkcji oraz marketingu do oczekiwań rynku, a także oferty konkurentów, tak, by osiągnąć poziom wartości użytkowej, za który konsument jest skłonny zapłacić cenę korzystną dla producenta.

Przypisy

  1. P. Gajewska, M. Kajstura, G. Lebioda, Jakość jako determinanta w procesie zakupu, Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2013, nr 254, s. 236
  2. I. Bondos, Cena jako sygnalizator jakości produktu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2016, s. 1

Bibliografia

Autor: Szymon Ogrodnik, Agnieszka Pękosz