Jakość informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 17: Linia 17:
Autorem teorii o informacji jest [[Claude E. Shannon]], który po raz pierwszy użył tego określenia w 1945 roku. Stworzył podstawy ilościowej teorii informacji, dlatego też później różni autorzy próbowali stworzyć teorie wyjaśniające cenność informacji. W Polsce [[Marian Mazur]] stworzył oryginalną teorię, która opisywała ilość i [[jakość]] informacji. Mazur rozróżnił dwa [[rodzaje informacji]]: informację opisującą i informację identyfikującą.
Autorem teorii o informacji jest [[Claude E. Shannon]], który po raz pierwszy użył tego określenia w 1945 roku. Stworzył podstawy ilościowej teorii informacji, dlatego też później różni autorzy próbowali stworzyć teorie wyjaśniające cenność informacji. W Polsce [[Marian Mazur]] stworzył oryginalną teorię, która opisywała ilość i [[jakość]] informacji. Mazur rozróżnił dwa [[rodzaje informacji]]: informację opisującą i informację identyfikującą.


W praktyce "oceniając jakość informacji [[kierownik|kierownicy]] powinni porównywać podane fakty z rzeczywistością. Im [[informacja]] dokładniejsza, tym wyższa jej jakość i tym pewniej kierownicy mogą na niej polegać przy [[podejmowanie decyzji|podejmowaniu decyzji]]. Ogólnie biorąc jednak, [[koszt]] uzyskania informacji rośnie wraz z jej jakością"<ref>Stoner James A.F., "Kierowanie", PWE Warszawa, 1996, s. 476</ref>
W praktyce "oceniając jakość informacji [[kierownik|kierownicy]] powinni porównywać podane fakty z rzeczywistością. Im [[informacja]] dokładniejsza, tym wyższa jej jakość i tym pewniej kierownicy mogą na niej polegać przy [[podejmowanie decyzji|podejmowaniu decyzji]]. Ogólnie biorąc jednak, [[koszt]] uzyskania informacji rośnie wraz z jej jakością"<ref>Stoner James A.F., "[[Kierowanie]]", PWE Warszawa, 1996, s. 476</ref>


Dana informacja powinna być dostarczana przez [[system informacyjny]] w czasie umożliwiającym podjęcie działania.  
Dana informacja powinna być dostarczana przez [[system informacyjny]] w czasie umożliwiającym podjęcie działania.  
Linia 31: Linia 31:
Ogólnie jakość informacji możemy określić przez kilka atrybutów:
Ogólnie jakość informacji możemy określić przez kilka atrybutów:
* relatywność - informacja odpowiada na [[potrzeby]] i ma istotne znaczenie dla odbiorcy,
* relatywność - informacja odpowiada na [[potrzeby]] i ma istotne znaczenie dla odbiorcy,
* dokładność - informacja jest adekwatna do poziomu [[wiedza|wiedzy]] jaki reprezentuje odbiorca, precyzyjne i dokładnie oddaje oraz określa temat,
* [[dokładność]] - informacja jest adekwatna do poziomu [[wiedza|wiedzy]] jaki reprezentuje [[odbiorca]], precyzyjne i dokładnie oddaje oraz określa temat,
* [[aktualność informacji|aktualność]] - informacja nie jest nieaktualna, cykl jej aktualizacji jest zgodny z zawartością treści, tempo zmian, wchodzenie kolejnych wersji naturalne, jest stosowana do czasu,
* [[aktualność informacji|aktualność]] - informacja nie jest nieaktualna, [[cykl]] jej aktualizacji jest zgodny z zawartością treści, tempo zmian, wchodzenie kolejnych wersji naturalne, jest stosowana do czasu,
* [[kompletność informacji|kompletność]] - informacja zawiera optymalną liczbę [[dane|danych]], która wystarcza by móc przetworzyć informację w konkretną wiedzę, poziom szczegółowości jest zależy od potrzeb odbiorcy,  
* [[kompletność informacji|kompletność]] - informacja zawiera optymalną liczbę [[dane|danych]], która wystarcza by móc przetworzyć informację w konkretną wiedzę, poziom szczegółowości jest zależy od potrzeb odbiorcy,  
* spójność - poszczególne elementy, [[dane]] współgrają ze sobą, forma odpowiada treści, aktualizacja danych jest zgodna z celami,
* spójność - poszczególne elementy, [[dane]] współgrają ze sobą, forma odpowiada treści, aktualizacja danych jest zgodna z celami,
* odpowiedniość - odpowiednia prezentacja informacji oraz opis do prezentacji umożliwiający poprawna interpretację,
* odpowiedniość - odpowiednia prezentacja informacji oraz opis do prezentacji umożliwiający poprawna interpretację,
* [[dostępność informacji|dostępność]] - informacja jest dostępna, kiedy jest potrzebna właściwym odbiorcom, najlepiej 24h,
* [[dostępność informacji|dostępność]] - informacja jest dostępna, kiedy jest potrzebna właściwym odbiorcom, najlepiej 24h,
* wiarygodność - informacja potwierdza prawdziwość danych, zawiera elementy upewniające co do rzetelności przekazu,
* [[wiarygodność]] - informacja potwierdza prawdziwość danych, zawiera elementy upewniające co do rzetelności przekazu,
* przystawalność - informacja jest zgodna z inną informacją, interpretowana we właściwym kontekście, funkcjonująca w znajomym [[system komunikacyjny|systemie komunikacji]].
* przystawalność - informacja jest zgodna z inną informacją, interpretowana we właściwym kontekście, funkcjonująca w znajomym [[system komunikacyjny|systemie komunikacji]].


[[efektywność|Efektywne]] [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]] i kontrola są oparte na [[skuteczność|skutecznym]] [[zarządzanie informacją|zarządzaniu informacją]]. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny [[system informacyjny]]; dzisiaj formalny [[system]] informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.  
[[efektywność|Efektywne]] [[planowanie]], [[podejmowanie decyzji]] i [[kontrola]] są oparte na [[skuteczność|skutecznym]] [[zarządzanie informacją|zarządzaniu informacją]]. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny [[system informacyjny]]; dzisiaj formalny [[system]] informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.  


==Przypisy==
==Przypisy==

Wersja z 00:53, 20 maj 2020

Jakość informacji
Polecane artykuły


Autorem teorii o informacji jest Claude E. Shannon, który po raz pierwszy użył tego określenia w 1945 roku. Stworzył podstawy ilościowej teorii informacji, dlatego też później różni autorzy próbowali stworzyć teorie wyjaśniające cenność informacji. W Polsce Marian Mazur stworzył oryginalną teorię, która opisywała ilość i jakość informacji. Mazur rozróżnił dwa rodzaje informacji: informację opisującą i informację identyfikującą.

W praktyce "oceniając jakość informacji kierownicy powinni porównywać podane fakty z rzeczywistością. Im informacja dokładniejsza, tym wyższa jej jakość i tym pewniej kierownicy mogą na niej polegać przy podejmowaniu decyzji. Ogólnie biorąc jednak, koszt uzyskania informacji rośnie wraz z jej jakością"[1]

Dana informacja powinna być dostarczana przez system informacyjny w czasie umożliwiającym podjęcie działania.

W procesie informacyjnym możemy wyróżnić zasadę selekcji, wiarygodności i aktualności.

  • Zasada selekcji - zakłada, że "współczesny kierownik bywa źle poinformowany nie ze względu na niedostatek informacji, lecz ich nadmiar,
  • Zasada wiarygodności - przekłamania informacyjne są zjawiskiem wcale nierzadkim w pracy kierowniczej. Nie chroni od nich nawet postępującą komputeryzacja systemów informacyjnych."[2]
  • Zasada aktualności - zakłada, że wszyscy kierownicy i wykonawcy byli informowani na bieżąco o postępach działalności określonej jednostki oraz o indywidualnych wynikach pracy.

Atrybuty jakości informacji

Ogólnie jakość informacji możemy określić przez kilka atrybutów:

  • relatywność - informacja odpowiada na potrzeby i ma istotne znaczenie dla odbiorcy,
  • dokładność - informacja jest adekwatna do poziomu wiedzy jaki reprezentuje odbiorca, precyzyjne i dokładnie oddaje oraz określa temat,
  • aktualność - informacja nie jest nieaktualna, cykl jej aktualizacji jest zgodny z zawartością treści, tempo zmian, wchodzenie kolejnych wersji naturalne, jest stosowana do czasu,
  • kompletność - informacja zawiera optymalną liczbę danych, która wystarcza by móc przetworzyć informację w konkretną wiedzę, poziom szczegółowości jest zależy od potrzeb odbiorcy,
  • spójność - poszczególne elementy, dane współgrają ze sobą, forma odpowiada treści, aktualizacja danych jest zgodna z celami,
  • odpowiedniość - odpowiednia prezentacja informacji oraz opis do prezentacji umożliwiający poprawna interpretację,
  • dostępność - informacja jest dostępna, kiedy jest potrzebna właściwym odbiorcom, najlepiej 24h,
  • wiarygodność - informacja potwierdza prawdziwość danych, zawiera elementy upewniające co do rzetelności przekazu,
  • przystawalność - informacja jest zgodna z inną informacją, interpretowana we właściwym kontekście, funkcjonująca w znajomym systemie komunikacji.

Efektywne planowanie, podejmowanie decyzji i kontrola są oparte na skutecznym zarządzaniu informacją. Wszystkie organizacje mają zarówno nieformalny, jak i formalny system informacyjny; dzisiaj formalny system informacyjny jest zazwyczaj skomputeryzowany.

Przypisy

  1. Stoner James A.F., "Kierowanie", PWE Warszawa, 1996, s. 476
  2. Martyniak Z. "Metody organizowania procesów pracy", PWE Warszawa, 1996 s. 30-31.

Autor: Ewa Jasieczko