Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością: Różnice pomiędzy wersjami

m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
 
Linia 16: Linia 16:
  
  
Tab. 1 przedstawia zakres działania systemu klasy [[systemy MRP II|MRP2]] oraz możliwe jego wykorzystania dla potrzeb [[system zarządzania jakością|systemie zarządzania jakością]].
+
Tab. 1 przedstawia [[zakres]] działania systemu klasy [[systemy MRP II|MRP2]] oraz możliwe jego wykorzystania dla potrzeb [[system zarządzania jakością|systemie zarządzania jakością]].
 
<google>ban728t</google>
 
<google>ban728t</google>
  
Linia 26: Linia 26:
 
| width="30%" | [[planowanie]] biznesowe || width="70%" | <ul><li>określanie [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]] doskonalenia systemu zarządzania jakością </li></ul>
 
| width="30%" | [[planowanie]] biznesowe || width="70%" | <ul><li>określanie [[klasyfikacja celów i funkcji|celów]] doskonalenia systemu zarządzania jakością </li></ul>
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
| planowanie produkcji i [[sprzedaż]]y, [[zarządzanie]] [[popyt]]em || <ul><li>dostarczanie informacji o [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebach i preferencjach]] [[klient]]ów, </li></ul><ul><li>[[dane]] do analizy stopnia [[zadowolenie klienta|zadowolenia klientów]] </li></ul>
+
| [[planowanie produkcji]] i [[sprzedaż]]y, [[zarządzanie]] [[popyt]]em || <ul><li>dostarczanie informacji o [[wymaganie, potrzeba, oczekiwanie|potrzebach i preferencjach]] [[klient]]ów, </li></ul><ul><li>[[dane]] do analizy stopnia [[zadowolenie klienta|zadowolenia klientów]] </li></ul>
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
 
| struktury wyrobów || <ul><li>charakterystyki wyrobów, </li></ul><ul><li>tolerancje, </li><li>[[dane]] do optymalizacji wyrobów, [[proces]]ów i [[stanowisko pracy|stanowisk pracy]] </li></ul>
 
| struktury wyrobów || <ul><li>charakterystyki wyrobów, </li></ul><ul><li>tolerancje, </li><li>[[dane]] do optymalizacji wyrobów, [[proces]]ów i [[stanowisko pracy|stanowisk pracy]] </li></ul>
Linia 38: Linia 38:
 
| zarządzanie stanowiskiem roboczym || <ul><li>określenie miejsca stanowiska w organizacji i procesach, </li></ul><ul><li>ustalenie wyposażenia i organizacji stanowiska, </li><li>ustalenie [[kompetencje|kwalifikacji personelu]], </li><li>rejestracja problemów z [[jakość|jakością]], </li><li>dane do poprawy [[proces]]ów, </li><li>terminy szkoleń i przeglądów stanowisk </li></ul>
 
| zarządzanie stanowiskiem roboczym || <ul><li>określenie miejsca stanowiska w organizacji i procesach, </li></ul><ul><li>ustalenie wyposażenia i organizacji stanowiska, </li><li>ustalenie [[kompetencje|kwalifikacji personelu]], </li><li>rejestracja problemów z [[jakość|jakością]], </li><li>dane do poprawy [[proces]]ów, </li><li>terminy szkoleń i przeglądów stanowisk </li></ul>
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
| planowanie potrzeb materiałowych, zaopatrzenie || <ul><li>dobór, ocena i [[kwalifikacja dostawców]], </li><li>dostarczanie informacji o dotychczasowej współpracy, </li><li>[[informacje]] o [[jakość dostaw|jakości dostaw]], </li><li>dane do doskonalenia [[produkt]]ów przez dostawców </li></ul>
+
| planowanie potrzeb materiałowych, [[zaopatrzenie]] || <ul><li>dobór, [[ocena]] i [[kwalifikacja dostawców]], </li><li>dostarczanie informacji o dotychczasowej współpracy, </li><li>[[informacje]] o [[jakość dostaw|jakości dostaw]], </li><li>dane do doskonalenia [[produkt]]ów przez dostawców </li></ul>
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
| [[dystrybucja|planowanie dystrybucji]] || <ul><li>informacje o zdolności do spełnienia wymagań klientów w zakresie dostaw </li></ul>
+
| [[dystrybucja|planowanie dystrybucji]] || <ul><li>informacje o [[zdolności]] do spełnienia wymagań klientów w zakresie dostaw </li></ul>
 
|- valign="top"
 
|- valign="top"
 
| pomoc warsztatowa || <ul><li>[[gromadzenie informacji]] o narzędziach, </li></ul><ul><li>rejestracja poziomu [[sprawność|sprawności]], </li><li>dopuszczenia do stosowania, </li><li>terminy [[legalizacja|legalizacji]] i [[wzorcowanie|wzorcowań]], </li><li>harmonogramy napraw i przeglądów </li></ul>
 
| pomoc warsztatowa || <ul><li>[[gromadzenie informacji]] o narzędziach, </li></ul><ul><li>rejestracja poziomu [[sprawność|sprawności]], </li><li>dopuszczenia do stosowania, </li><li>terminy [[legalizacja|legalizacji]] i [[wzorcowanie|wzorcowań]], </li><li>harmonogramy napraw i przeglądów </li></ul>
Linia 55: Linia 55:
 
Współczesne [[system informacyjny|systemy informacyjne]] przygotowywane z myślą o zarządzaniu całym przedsiębiorstwem bardzo dobrze radzą sobie z rejestracją braków i błędów, jednak, mimo starań programistów, wciąż nie oferują pełnego zakresu funkcji zapobiegania występowaniu [[niezgodność|niezgodności]]. Większość systemów oferuje, jak to pokazano w tab. 1, głównie dostarczanie informacji o miejscach występowania nieprawidłowości. Tymczasem oczekiwaniem przedsiębiorstw stosujących rozwinięte systemy zarządzania jakością jest usprawnienie prewencji. Obecnie jest to możliwe tylko przy zastosowaniu nowoczesnych, cyfrowo sterowanych maszyn, które mają możliwość zdalnego monitorowania.
 
Współczesne [[system informacyjny|systemy informacyjne]] przygotowywane z myślą o zarządzaniu całym przedsiębiorstwem bardzo dobrze radzą sobie z rejestracją braków i błędów, jednak, mimo starań programistów, wciąż nie oferują pełnego zakresu funkcji zapobiegania występowaniu [[niezgodność|niezgodności]]. Większość systemów oferuje, jak to pokazano w tab. 1, głównie dostarczanie informacji o miejscach występowania nieprawidłowości. Tymczasem oczekiwaniem przedsiębiorstw stosujących rozwinięte systemy zarządzania jakością jest usprawnienie prewencji. Obecnie jest to możliwe tylko przy zastosowaniu nowoczesnych, cyfrowo sterowanych maszyn, które mają możliwość zdalnego monitorowania.
  
Inną niedoskonałością jest, mimo stałego rozwijania funkcji komunikacyjnych, trudność w wykorzystaniu systemu do rejestrowania, przekazywania, opiniowania i zatwierdzania propozycji udoskonaleń. [[System informatyczny]] powoduje usztywnienie istniejących rozwiązań, ponieważ każda zmiana wymaga przeprogramowania [[baza danych|baz danych]] i [[interfejs]]ów, a także może spowodować utratę [[porównywalność informacji|porównywalności]] nowych danych z poprzednimi. Zapewnienie względnej elastyczności systemu poprzez [[zatrudnienie]] dodatkowych informatyków stale wprowadzających zmiany nie rozwiązuje problemu, ponieważ spowodowałoby to powstanie [[ryzyko|ryzyka]] utraty stabilności systemu. Tymczasowym rozwiązaniem mogą być moduły umożliwiające symulowanie zdarzeń, występujące w niektórych systemach. Niektóre z wymienionych elementów komunikacji mogą zostać zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi typu [[groupware]] służących do wspomagania [[praca zespołowa|pracy zespołów]] (Mandke V. V., Nayar M. K. 2004, s. 650).
+
Inną niedoskonałością jest, mimo stałego rozwijania funkcji komunikacyjnych, trudność w wykorzystaniu systemu do rejestrowania, przekazywania, opiniowania i zatwierdzania propozycji udoskonaleń. [[System informatyczny]] powoduje usztywnienie istniejących rozwiązań, ponieważ każda [[zmiana]] wymaga przeprogramowania [[baza danych|baz danych]] i [[interfejs]]ów, a także może spowodować utratę [[porównywalność informacji|porównywalności]] nowych danych z poprzednimi. Zapewnienie względnej elastyczności systemu poprzez [[zatrudnienie]] dodatkowych informatyków stale wprowadzających zmiany nie rozwiązuje problemu, ponieważ spowodowałoby to powstanie [[ryzyko|ryzyka]] utraty stabilności systemu. Tymczasowym rozwiązaniem mogą być moduły umożliwiające symulowanie zdarzeń, występujące w niektórych systemach. Niektóre z wymienionych elementów komunikacji mogą zostać zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi typu [[groupware]] służących do wspomagania [[praca zespołowa|pracy zespołów]] (Mandke V. V., Nayar M. K. 2004, s. 650).
  
W systemie zarządzania jakością w sprawach związanych z zarządzaniem zasobami nacisk kładziony jest nie tylko na dostępność zasobów, lecz w równym stopniu na zapewnienie optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów. Podejście [[Total Productive Maintenance]] zakłada średnio i długoterminowe [[planowanie]] potrzeb w zakresie zasobów, w tym ich zbywanie, wynajmowanie lub inne wykorzystanie. W tym zakresie niektóre systemy oferują możliwości konfiguracji modułu utrzymania narzędzi z uwzględnieniem rozwiniętego planowania.
+
W systemie zarządzania jakością w sprawach związanych z zarządzaniem zasobami nacisk kładziony jest nie tylko na [[dostępność]] zasobów, lecz w równym stopniu na zapewnienie optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów. Podejście [[Total Productive Maintenance]] zakłada średnio i długoterminowe [[planowanie]] potrzeb w zakresie zasobów, w tym ich zbywanie, wynajmowanie lub inne wykorzystanie. W tym zakresie niektóre systemy oferują możliwości konfiguracji modułu utrzymania narzędzi z uwzględnieniem rozwiniętego planowania.
  
 
Systemy zintegrowane są drogie w instalacji i utrzymaniu, dlatego używają ich prawie wyłącznie duże organizacje. W przypadku małych i średnich firm przeważają systemy dziedzinowe, hurtownie danych oraz narzędzia internetowe.
 
Systemy zintegrowane są drogie w instalacji i utrzymaniu, dlatego używają ich prawie wyłącznie duże organizacje. W przypadku małych i średnich firm przeważają systemy dziedzinowe, hurtownie danych oraz narzędzia internetowe.
  
Wymagania wobec systemu dziedzinowego, ograniczonego do podstawowych funkcji zarządzania jakością według normy [[ISO 9001]]:2000 obejmować powinny (Z. J. Klonowski 2000, s. 105):  
+
Wymagania wobec systemu dziedzinowego, ograniczonego do podstawowych funkcji zarządzania jakością według [[normy]] [[ISO 9001]]:2000 obejmować powinny (Z. J. Klonowski 2000, s. 105):  
 
* [[kwalifikacja dostawców|ocenę dostawców]],  
 
* [[kwalifikacja dostawców|ocenę dostawców]],  
 
* surowców i opakowań,  
 
* surowców i opakowań,  
Linia 73: Linia 73:
 
* bazy standardowych wzorców, formularzy, itp.,  
 
* bazy standardowych wzorców, formularzy, itp.,  
 
* [[interfejs]] internetowy,  
 
* [[interfejs]] internetowy,  
* poziomy dostępu do danych i ich zabezpieczenie,  
+
* poziomy dostępu do danych i ich [[zabezpieczenie]],  
 
* narzędzia pracy grupowej,
 
* narzędzia pracy grupowej,
 
* podstawowe dokumenty opisujące [[przedsiębiorstwo]],  
 
* podstawowe dokumenty opisujące [[przedsiębiorstwo]],  
Linia 79: Linia 79:
 
* obsługę kontaktów z klientami.
 
* obsługę kontaktów z klientami.
  
Małe i średnie organizacje ([[MŚP]])nie mają zwykle [[potrzeby]] stosowania większego zakresu [[klasyfikacja celów i funkcji|funkcji]]. Te oferowane dodatkowo przez [[systemy ERP]] mogą z powodzeniem być realizowane z pomocą tradycyjnych narzędzi zarządzania wspomaganych arkuszami kalkulacyjnymi i prostymi bazami danych. Na polskim rynku oferowane są pakiety oprogramowania dziedzinowego, które spełniają przynajmniej część z wymienionych funkcji, np. Q-Pak, Achiever Plus Quality, DDM 9000. Aplikacja Q-Pak skupia się na wewnątrzorganizacyjnych aspektach zarządzania jakością. Nieco pełniejszy zakres oferuje Achiever Plus Quality, który jednak posiada braki w zakresie bezpieczeństwa i archiwizacji danych. DDM 9000 skupia się na wspomaganiu komunikacji. Nie znaleziono aplikacji oferującej wszystkie opisane funkcje (Z. J. Klonowski 2000, s. 105). Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na opracowywanie własnych aplikacji opartych o rozwiązania [[Open Source]], które realizują tylko funkcje wybrane ze względu na łatwość wdrożenia lub poziom istotności.
+
Małe i średnie organizacje ([[MŚP]])nie mają zwykle [[potrzeby]] stosowania większego zakresu [[klasyfikacja celów i funkcji|funkcji]]. Te oferowane dodatkowo przez [[systemy ERP]] mogą z powodzeniem być realizowane z pomocą tradycyjnych narzędzi zarządzania wspomaganych arkuszami kalkulacyjnymi i prostymi bazami danych. Na polskim rynku oferowane są pakiety oprogramowania dziedzinowego, które spełniają przynajmniej część z wymienionych funkcji, np. Q-Pak, Achiever Plus Quality, DDM 9000. Aplikacja Q-Pak skupia się na wewnątrzorganizacyjnych aspektach zarządzania jakością. Nieco pełniejszy zakres oferuje Achiever Plus Quality, który jednak posiada braki w zakresie bezpieczeństwa i archiwizacji danych. DDM 9000 skupia się na wspomaganiu komunikacji. Nie znaleziono aplikacji oferującej wszystkie opisane funkcje (Z. J. Klonowski 2000, s. 105). Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na opracowywanie własnych aplikacji opartych o rozwiązania [[Open Source]], które realizują tylko funkcje wybrane ze względu na łatwość wdrożenia lub [[poziom istotności]].
  
Sprawność systemu zarządzania jakością w dużym stopniu zależy od szybkiego dostępu [[pracownik]]ów do potrzebnych im, wiarygodnych, kompletnych i odpowiednio sformatowanych informacji. Jakkolwiek może to być zrealizowane przez sprawny system bazujący na dokumentacji papierowej, to znacznie wygodniejszym i bardziej naturalnym w skomputeryzowanych firmach jest wykorzystanie narzędzi elektronicznych. Nowoczesny [[system zarządzania]] jakością powinien bazować na elektronicznym przesyle informacji, jednak z zachowaniem komunikacji bezpośredniej tam, gdzie konieczna jest dyskusja (np. opracowywanie założeń projektowych, [[koła jakości]], ustalanie [[polityka jakości|polityk]] i [[cele jakości|celów]]).
+
[[Sprawność]] systemu zarządzania jakością w dużym stopniu zależy od szybkiego dostępu [[pracownik]]ów do potrzebnych im, wiarygodnych, kompletnych i odpowiednio sformatowanych informacji. Jakkolwiek może to być zrealizowane przez sprawny system bazujący na dokumentacji papierowej, to znacznie wygodniejszym i bardziej naturalnym w skomputeryzowanych firmach jest wykorzystanie narzędzi elektronicznych. Nowoczesny [[system zarządzania]] jakością powinien bazować na elektronicznym przesyle informacji, jednak z zachowaniem komunikacji bezpośredniej tam, gdzie konieczna jest [[dyskusja]] (np. opracowywanie założeń projektowych, [[koła jakości]], ustalanie [[polityka jakości|polityk]] i [[cele jakości|celów]]).
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
* Bandyopadhyay J., ''Total Quality Management Information System for Auto Parts Manufacturer in United States'', International Journal of Management, Jun 2003, International Journal of Management, Poole Dorset 2003
 
* Bandyopadhyay J., ''Total Quality Management Information System for Auto Parts Manufacturer in United States'', International Journal of Management, Jun 2003, International Journal of Management, Poole Dorset 2003
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania'', Placet, Warszawa 2005
+
* Kisielnicki J., Sroka H., ''Systemy informacyjne biznesu. [[Informatyka]] dla zarządzania'', Placet, Warszawa 2005
* Klonowski Z. J., ''Systemy informatyczne w doskonaleniu jakości'', w: ''Doskonalenie systemów jakości'' pod red. J. Zymonika i Z. Zymonik, Agencja Wydawnicza Wrocławskiej Rady FSNT NOT, Wrocław 2000
+
* Klonowski Z. J., ''[[Systemy informatyczne]] w doskonaleniu jakości'', w: ''Doskonalenie systemów jakości'' pod red. J. Zymonika i Z. Zymonik, Agencja Wydawnicza Wrocławskiej Rady FSNT NOT, Wrocław 2000
 
* Mandke V. V., Nayar M. K., ''Beyond quality: The information integrity imperative'', Total Quality Management & Business Excellence, Jul/Aug 2004, Routledge, Londyn 2004
 
* Mandke V. V., Nayar M. K., ''Beyond quality: The information integrity imperative'', Total Quality Management & Business Excellence, Jul/Aug 2004, Routledge, Londyn 2004
 
* Wawak S., ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', pr. doktorska, AE w Krakowie 2007
 
* Wawak S., ''Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych'', pr. doktorska, AE w Krakowie 2007

Aktualna wersja na dzień 23:55, 19 maj 2020

Informatyczne wspomaganie systemu zarządzania jakością
Polecane artykuły


Tab. 1 przedstawia zakres działania systemu klasy MRP2 oraz możliwe jego wykorzystania dla potrzeb systemie zarządzania jakością.

Tab. 1. Moduły MRP2 oraz ich zastosowanie dla potrzeb SZJ

Moduł systemu MRP2 Możliwe wykorzystanie dla potrzeb SZJ
planowanie biznesowe
  • określanie celów doskonalenia systemu zarządzania jakością
planowanie produkcji i sprzedaży, zarządzanie popytem
struktury wyrobów
  • charakterystyki wyrobów,
transakcje materiałowe
  • synchronizacja dostaw,
  • minimalizacja pól odkładczych
harmonogramowanie produkcji, sterowanie produkcją
  • ustalenie tempa pracy,
  • dostarczanie informacji o problemach w realizacji wyrobów,
  • rejestracja braków i przestojów
planowanie zdolności produkcyjnych
  • dostarczanie informacji o wolnych mocach produkcyjnych oraz zbędnych maszynach,
  • dane do planowania zmian w procesach produkcyjnych oraz organizacji firmy
zarządzanie stanowiskiem roboczym
  • określenie miejsca stanowiska w organizacji i procesach,
planowanie potrzeb materiałowych, zaopatrzenie
planowanie dystrybucji
  • informacje o zdolności do spełnienia wymagań klientów w zakresie dostaw
pomoc warsztatowa
planowanie finansowe

Źródło: opracowanie własne na podstawie (J. Kisielnicki, H. Sroka 2005, s. 233], [J. Bandyopadhyay 2003, s. 188 i nast.]

W stosunku do MRP2 systemy klasy ERP są poszerzone o zintegrowane z większością modułów aspekty finansowe oraz relacje z klientami, dostawcami, zarządzanie serwisem, zarządzanie łańcuchem dostaw, itp. Najnowsze wersje systemów posiadają możliwości wykorzystania internetu oraz intranetu czy zarządzania przez projekty (H. Yan, X. Zhang, M. Jiang 2004, s. 540). Znacznie zatem rozszerzone są w nich możliwości rejestrowania i analizy kosztów jakości, przetwarzania informacji pozyskanych od klientów, a także synchronizowania dostaw z bieżącymi potrzebami wydziałów produkcyjnych.

Współczesne systemy informacyjne przygotowywane z myślą o zarządzaniu całym przedsiębiorstwem bardzo dobrze radzą sobie z rejestracją braków i błędów, jednak, mimo starań programistów, wciąż nie oferują pełnego zakresu funkcji zapobiegania występowaniu niezgodności. Większość systemów oferuje, jak to pokazano w tab. 1, głównie dostarczanie informacji o miejscach występowania nieprawidłowości. Tymczasem oczekiwaniem przedsiębiorstw stosujących rozwinięte systemy zarządzania jakością jest usprawnienie prewencji. Obecnie jest to możliwe tylko przy zastosowaniu nowoczesnych, cyfrowo sterowanych maszyn, które mają możliwość zdalnego monitorowania.

Inną niedoskonałością jest, mimo stałego rozwijania funkcji komunikacyjnych, trudność w wykorzystaniu systemu do rejestrowania, przekazywania, opiniowania i zatwierdzania propozycji udoskonaleń. System informatyczny powoduje usztywnienie istniejących rozwiązań, ponieważ każda zmiana wymaga przeprogramowania baz danych i interfejsów, a także może spowodować utratę porównywalności nowych danych z poprzednimi. Zapewnienie względnej elastyczności systemu poprzez zatrudnienie dodatkowych informatyków stale wprowadzających zmiany nie rozwiązuje problemu, ponieważ spowodowałoby to powstanie ryzyka utraty stabilności systemu. Tymczasowym rozwiązaniem mogą być moduły umożliwiające symulowanie zdarzeń, występujące w niektórych systemach. Niektóre z wymienionych elementów komunikacji mogą zostać zrealizowane z wykorzystaniem narzędzi typu groupware służących do wspomagania pracy zespołów (Mandke V. V., Nayar M. K. 2004, s. 650).

W systemie zarządzania jakością w sprawach związanych z zarządzaniem zasobami nacisk kładziony jest nie tylko na dostępność zasobów, lecz w równym stopniu na zapewnienie optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów. Podejście Total Productive Maintenance zakłada średnio i długoterminowe planowanie potrzeb w zakresie zasobów, w tym ich zbywanie, wynajmowanie lub inne wykorzystanie. W tym zakresie niektóre systemy oferują możliwości konfiguracji modułu utrzymania narzędzi z uwzględnieniem rozwiniętego planowania.

Systemy zintegrowane są drogie w instalacji i utrzymaniu, dlatego używają ich prawie wyłącznie duże organizacje. W przypadku małych i średnich firm przeważają systemy dziedzinowe, hurtownie danych oraz narzędzia internetowe.

Wymagania wobec systemu dziedzinowego, ograniczonego do podstawowych funkcji zarządzania jakością według normy ISO 9001:2000 obejmować powinny (Z. J. Klonowski 2000, s. 105):

Małe i średnie organizacje (MŚP)nie mają zwykle potrzeby stosowania większego zakresu funkcji. Te oferowane dodatkowo przez systemy ERP mogą z powodzeniem być realizowane z pomocą tradycyjnych narzędzi zarządzania wspomaganych arkuszami kalkulacyjnymi i prostymi bazami danych. Na polskim rynku oferowane są pakiety oprogramowania dziedzinowego, które spełniają przynajmniej część z wymienionych funkcji, np. Q-Pak, Achiever Plus Quality, DDM 9000. Aplikacja Q-Pak skupia się na wewnątrzorganizacyjnych aspektach zarządzania jakością. Nieco pełniejszy zakres oferuje Achiever Plus Quality, który jednak posiada braki w zakresie bezpieczeństwa i archiwizacji danych. DDM 9000 skupia się na wspomaganiu komunikacji. Nie znaleziono aplikacji oferującej wszystkie opisane funkcje (Z. J. Klonowski 2000, s. 105). Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na opracowywanie własnych aplikacji opartych o rozwiązania Open Source, które realizują tylko funkcje wybrane ze względu na łatwość wdrożenia lub poziom istotności.

Sprawność systemu zarządzania jakością w dużym stopniu zależy od szybkiego dostępu pracowników do potrzebnych im, wiarygodnych, kompletnych i odpowiednio sformatowanych informacji. Jakkolwiek może to być zrealizowane przez sprawny system bazujący na dokumentacji papierowej, to znacznie wygodniejszym i bardziej naturalnym w skomputeryzowanych firmach jest wykorzystanie narzędzi elektronicznych. Nowoczesny system zarządzania jakością powinien bazować na elektronicznym przesyle informacji, jednak z zachowaniem komunikacji bezpośredniej tam, gdzie konieczna jest dyskusja (np. opracowywanie założeń projektowych, koła jakości, ustalanie polityk i celów).

Bibliografia

  • Bandyopadhyay J., Total Quality Management Information System for Auto Parts Manufacturer in United States, International Journal of Management, Jun 2003, International Journal of Management, Poole Dorset 2003
  • Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa 2005
  • Klonowski Z. J., Systemy informatyczne w doskonaleniu jakości, w: Doskonalenie systemów jakości pod red. J. Zymonika i Z. Zymonik, Agencja Wydawnicza Wrocławskiej Rady FSNT NOT, Wrocław 2000
  • Mandke V. V., Nayar M. K., Beyond quality: The information integrity imperative, Total Quality Management & Business Excellence, Jul/Aug 2004, Routledge, Londyn 2004
  • Wawak S., Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie 2007
  • Yan H., Zhang X., Jiang M., Hierarchical production planning with demand constraints, Computers & Industrial Engineering, Jun 2004, Pergamon Press, Kidlington 2004

Autor: Sławomir Wawak