Inflacja oczekiwana

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 23:45, 19 maj 2020 autorstwa 127.0.0.1 (dyskusja) (LinkTitles.)
Inflacja oczekiwana
Polecane artykuły


We współczesnej gospodarce inflacja ma tendencję do utrzymywania się na poziomie swojej "historycznej" stopy.

Jeśli przez jakiś czas ceny systematycznie rosną np.: o 6% to ludzie przyzwyczajają się do oczekiwania takiej stopy. Oczekiwana stopa inflacji zostaje wbudowana w różne instytucje gospodarcze.

Związki zawodowe i dyrekcje spisują umowy obliczone na wynoszącą mniej więcej 6% stop inflacji, stratedzy rządowi wmontowują ten wzrost cen w swoja politykę fiskalną i politykę pieniężną, w stopy procentowe zostaje wbudowana wynosząca 6% premia inflacyjna. To sześć procent stanowi oczekiwana stopę inflacji (niekiedy nazywa się ja stopa antycypowaną, podstawową czy rdzenną).

Cechy

Ważna cecha oczekiwanej inflacji przebiegającej w umiarkowanym tempie jest to, że może się ona utrzymywać przez długi okres. Dopóki ta sama stopa inflacji jest oczekiwana i niejako ratyfikowana przez bank centralny, przez politykę fiskalną, przez inwestorów, konsumentów, związki zawodowe i dyrekcje przedsiębiorstw, dopóty nie ma powodu, dla którego inflacja nie mogłaby się utrzymać przez cale lata w tempie wynoszącym 2 albo 4 albo 7%.

W pełni wbudowana w gospodarkę inflacja odpowiada stanowi pewnej równowagi neutralnej, stan taki może się utrzymywać przy stopie wynoszącej 2 lub 4 czy 7% przez nieograniczony czas. Zazwyczaj jednak tempo inflacji nie jest stale. Zmienia się ono z dziesięciolecia na dziesięciolecie, nawet z roku na rok. Gospodarka bardzo często doznaje wstrząsów, które spychają inflacje oczekiwana z jej dotychczasowej ścieżki. Wystrzały to np.: wysokie czy niskie bezrobocie, gwałtowne wzrosty cen ropy naftowej, nieurodzaj wojna. Gdy tego rodzaju wstrząsy uderzają w gospodarkę, inflacja rośnie powyżej, lub spada poniżej swojej stopy oczekiwanej.

Pomiar

Miary oczekiwanej inflacji: stosowane są przynajmniej trzy metody mierzenia oczekiwanych poziomów zmiennych w rodzaju inflacji:

  • Pytanie grupy ludzi o ich oczekiwania
  • Wykorzystywanie hipotezy racjonalnych oczekiwań, zgodnie, z która oczekiwania ludzi odpowiadają optymalnym prognozom, a następnie stosowanie technik statystycznych, aby obliczyć optymalne prognozy.
  • Wnioskowanie o tym, co sądza ludzie, na podstawie danych pochodzących z rynku.

Bibliografia

Autor: Katarzyna Pawlik