Inbound Marketing

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 10:00, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Inbound Marketing
Polecane artykuły


Inbound marketing czyli tak zwany marketing przychodzący stanowi działania mające na celu wzbudzenie zainteresowania firmą bądź jej produktami wśród użytkowników sieci internetowej, którzy docierają do treści i informacji zamieszczonych przez przedsiębiorstwo za pośrednictwem Internetu. (Witczak O. 2014, s. 24). Do jego głównych obszarów zainteresowania zaliczane się (Świeczak W. 2012, s. 187-188):

Zbieranie danych a inbound marketingu

Dane o odbiorcach przekazu marketingowego, które przedsiębiorstwo pozyskuje za pomocą narzędzi e-marketingu wykorzystywane są do optymalizacji procesu sprzedaży oraz tworzenia indywidualnych ofert promocyjnych (Witczak O. 2014, s. 24). Wpływa to pozytywnie na realizację celów przedsiębiorstwa, takich jak (Skrobich L. 2016, str.87):

  • systematyczny wzrost sprzedaży oraz przychodów,
  • kształtowanie świadomości marki i znajomości oferowanych produktów,
  • edukacja klientów na temat firmy oraz jej produktów,
  • budowanie zaufania klientów do przedsiębiorstwa i wiarygodności rynkowej,
  • motywowanie do podjęcia pożądanego przez przedsiębiorstwo działania (np. wykorzystania lub kupna produktów).

Działania z zakresu inbound marketingu

Inbound marketing stanowi szerokie pojęcie, jednak jego najważniejszym zadaniem jest generowanie treści na stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych oraz pozycjonowanie ich w wyszukiwarkach, takich jak Google. Działanie te są prowadzone w celu dotarcia i zainteresowania możliwie jak największej grupy odbiorców, składającej się zarówno z obecnych klientów, jak i potencjalnych. W celu osiągnięcia możliwie największej efektywności inbound marketingu, podejmuje się działania w zakresie obszarów takich jak (Witczak O. 2014, s. 25):

  • tworzenie i rozpowszechnianie treści content marketingowych (np. artykuły, wideo, infografiki, webinaria, e-booki itd.) w sieci internetowej,
  • indywidualne dostosowanie komunikatów marketingowych w zależności od statusu konsumenta dla firmy (odbiorca, odwiedzający, klient, nabywca lub fan),
  • aktywne działanie w serwisach i mediach społecznościowych (takich jak Facebook, Twitter, Instagram, Google +, Pinterest i inne)
  • optymalizacja pozycji w wynikach wyszukiwania (Search Engine Optimization – SEO)
  • automatyzacja działań marketingowych oraz zbieranie i analiza danych za pomocą systemów informatycznych.

Komunikacja z konsumentem oparta o inbound marketing

Inbound marketing wiąże się w głównej mierze z procesem komunikacji z konsumentem. W naturalny sposób obszary te łączą się tworząc nową jakość marketingu internetowego. Aby jednak uzyskać jak najlepszy efekt, podczas stosowania komunikacji marketingowej w obszarze inbound marketingu powinno się działać w oparciu o 6 zasad (Brzozowska- Woś M. 2014, s. 41):

  1. działanie w oparciu o cele przedsiębiorstwa (na przykład: zwiększenie sprzedaży, edukacja dotycząca produktu, budowanie zaufania konsumentów i inne),
  2. ułatwianie konsumentowi odnalezienia w sieci przedsiębiorstwa bądź oferowanych przez niego produktów, za pomocą SEO, prowadzenia bloga, realizowania kampanii PPC w serwisach społecznościowych oraz wyszukiwarkach, udostępnianie atrakcyjnych materiałów poprzez media społecznościowe,
  3. zdobywanie zainteresowania grupy docelowej poprzez udostępnianie treści, które są dla nich interesujące, zabawne lub/i wartościowe,
  4. przekształcanie odbiorców treści inbound marketingowych w klientów (na przykład poprzez cookies, wykorzystanie systemów CRM, zbieranie i analiza danych dotyczących odbiorców, kształtowanie segmentów klientów w oparciu o zmienne behawioralne, indywidualne kierowanie działań marketingowych i inne),
  5. dążenie do utrzymania dotychczasowych klientów za pomocą działań promocyjnych,
  6. zbieranie danych oraz ich analiza pod względem efektywności i skuteczności.

Bibliografia

Autor: Kamila Stożek