Hotel: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 15: Linia 15:




'''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za wynagrodzenie. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)  
'''Hotel''' to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za [[wynagrodzenie]]. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)  


==Klasyfikacja hoteli w Polsce==
==Klasyfikacja hoteli w Polsce==
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:  
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone [[usługi]] hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:  
<google>t</google>
<google>t</google>


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Kategoria hotelu !! Minimalne wymagania
! [[Kategoria]] hotelu !! Minimalne wymagania
|-
|-
| Jedna gwiazdka ||  
| Jedna gwiazdka ||  
Linia 40: Linia 40:
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* instalacja radiowa i telewizyjna  
#* winda powyżej kondygnacji 4
#* winda powyżej kondygnacji 4
# Funkcje, program obsługowy i użytkowność:  
# Funkcje, [[program]] obsługowy i użytkowność:  
#* hall recepcyjny o powierzchni 10m²
#* hall recepcyjny o powierzchni 10m²
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
#* ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na [[odpady]], suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
# Część mieszkalna:
# Część mieszkalna:
#* powierzchnia mieszkalna pokoju:
#* powierzchnia mieszkalna pokoju:
Linia 50: Linia 50:
#*# czteroosobowego - 16m²
#*# czteroosobowego - 16m²
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
#*# w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
#* jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* jednolite [[wyposażenie]] meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka  
#* oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka  
#* wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, [[materiały]] dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
#* wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
#* łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
#* łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
# Usługi podstawowe i uzupełniające:
# Usługi podstawowe i uzupełniające:
#* sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
#* [[sprzedaż]] gorących napojów przez całą dobę
#* budzenie
#* budzenie
#* całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
#* całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
#* akceptacja kart płatniczych
#* [[akceptacja]] kart płatniczych
#* podawanie śniadań
#* podawanie śniadań
#* zespół odnowy biologicznej
#* [[zespół]] odnowy biologicznej
#* świetlica z telewizorem
#* świetlica z telewizorem
#* zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
#* [[zmiana]] pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
#* codzienne sprzątanie na życzenie gości
|-
|-
Linia 197: Linia 197:
#* budzenie
#* budzenie
#* room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
#* room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
#* całodobowa usługa bagażowa
#* całodobowa [[usługa]] bagażowa
#* całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
#* całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
#* akceptacja kart płatniczych
#* akceptacja kart płatniczych
Linia 282: Linia 282:


==Największe koncerny i marki hotelowe na świecie==
==Największe koncerny i marki hotelowe na świecie==
'''Koncern hotelowy''' to organizacja, która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną osobowość prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:
'''[[Koncern]] hotelowy''' to [[organizacja]], która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną [[osobowość]] prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:
* InterContinental Hotels Group
* InterContinental Hotels Group
* Wyndham Wordlwide
* Wyndham Wordlwide
Linia 288: Linia 288:
* Hilton Corp.
* Hilton Corp.
* Accor
* Accor
'''Marka hotelowa''' odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:
'''[[Marka]] hotelowa''' odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:
* Best Western
* Best Western
* Holiday Inn
* Holiday Inn
Linia 302: Linia 302:
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 7-12
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Turkowski M. (2010). ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Turkowski M. (2010). ''[[Marketing]] usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000196/U/D20140196Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych]'', s. 33-40
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000196/U/D20140196Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych]'', s. 33-40
* Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa

Wersja z 23:11, 19 maj 2020

Hotel
Polecane artykuły


Hotel to zakład oferujący podróżnym nocleg i wyżywienie w zamian za wynagrodzenie. Posiada co najmniej 10 pokoi. (Koman, Kubicki 1996, s. 15,18) Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii hotelu dokonuje marszałek danego województwa. W zależności od wyposażenia hotelu, gamy świadczonych w nim usług, stopnia luksusu i wygody, istnieje pięć kategorii hoteli: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)

Klasyfikacja hoteli w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii hoteli są następujące:

Kategoria hotelu Minimalne wymagania
Jedna gwiazdka
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie parkingu, miejsca postojowego lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 10m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 8m²
      2. dwuosobowego - 10m²
      3. trzyosobowego - 14m²
      4. czteroosobowego - 16m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4m² na każdą osobę
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 15 osób na wannę lub prysznic, 20 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Dwie gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca parkingu, garażu lub postojowego na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 4
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 9m²
      2. dwuosobowego - 12m²
      3. trzyosobowego - 15m²
      4. czteroosobowego - 18m²
      5. w pokojach przeznaczonych dla większej liczby osób - dodatkowe 4,5m² na każdą osobę
    • wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka
    • wyposażenie uzupełniające: instalacja radiowa, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, popielniczka, pojemnik na odpady, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny lub prysznica, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, szklanka, torba higieniczna
    • łazienki ogólne w części pobytowej: 5 osób na umywalkę z blatem lub półką, 10 osób na wannę lub prysznic, 15 osób na WC z umywalkami, lustro, dozownik z płynnym mydłem, ręczniki lub suszarka do rąk, kosz na śmieci, wieszaki ścienne
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • świetlica z telewizorem
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
Trzy gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu lub garażu na czas pobytu
  2. Urządzenia techniczne:
    • wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
    • wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 3
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 20m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 10m²
      2. dwuosobowego - 14m²
      3. trzyosobowego - 16m²
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na osobę), lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • sala klubowa zaopatrzona w telewizor
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników co trzy dni lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
Cztery gwiazdki
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji 2
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 30m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 12m²
      2. dwuosobowego - 16m²
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, kosz na śmieci, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych
Pięć gwiazdek
  1. Elementy zewnętrzne:
    • bezpośrednie wejście do hallu, które nie dopuszcza nadmiernego napływu powietrza z zewnątrz
    • wiata nad głównym wejściem, które znajduje się we wnęce; drzwi automatyczne lub obrotowe
    • wiata nad podjazdem
    • oddzielne wejście i specjalnie wydzielona droga dla bagażu gości
    • wydzielona droga dostaw
    • twarda nawierzchnia podjazdów, zadbana roślinność i oświetlenie terenu; oddzielenie części dla gości od zaplecza pracowniczego
    • zapewnienie miejsca postojowego na czas pobytu
    • zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego na czas pobytu, albo usługi przywozu i odwozu z hotelu
  2. Urządzenia techniczne:
    • klimatyzacja w części ogólnodostępnej
    • klimatyzacja w części pobytowej
    • wentylacja mechaniczna wyciągowa w łazience
    • ogrzewanie w całym budynku
    • dostęp do zimnej i ciepłej wody przez całą dobę
    • oświetlenie zgodne z charakterem pomieszczeń
    • telefon i faks w recepcji, z którego mogą korzystać goście
    • dostęp do internetu
    • instalacja radiowa i telewizyjna
    • winda powyżej kondygnacji
    • oddzielna winda towarowa
  3. Funkcje, program obsługowy i użytkowność:
    • hall recepcyjny o powierzchni 50m²
    • ogólnodostępna łazienka zawierająca: umywalki z blatem lub półką, oświetlone lustro, dozownik z płynnym mydłem, pojemnik na odpady, suszarka do rąk lub ręczniki, wieszak na ubrania, WC oddzielne dla kobiet i mężczyzn, pisuar w męskim WC
  4. Część mieszkalna:
    • powierzchnia mieszkalna pokoju:
      1. jednoosobowego - 14m²
      2. dwuosobowego - 18m
    • apartament
    • jednolite wyposażenie meblowe: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200cm, łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200cm, stolik nocny, szafa lub wnęka garderobiana, stół albo biurko, bagażnik, krzesło (1 na pokój), min. 2 fotele lub kanapa, stolik, lustro, wieszak ścienny lub stojący
    • oświetlenie: lampka nocna, lampka na biurku, oświetlenie ogólne, łatwy dostęp do min. jednego gniazdka przy biurku
    • wyposażenie uzupełniające: telefon, instalacja radiowa i telewizyjna, dywan, firany, rolety lub żaluzje przyciemniające i przepuszczające światło, materiały dotyczące bezpieczeństwa i usług, motelowe materiały piśmiennicze, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę do prania, sejf, minibar lub lodówka, woda butelkowana, szklanki
    • wyposażenie łazienki: wanna lub prysznic, umywalka z blatem z oświetleniem, WC, osłona wanny (prysznica), dywanik przy wannie, mydelniczka, papiernica, wieszaki, uchwyty ścienne przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, gniazdko z osłoną, suszarka do włosów, waga osobowa, kosz na śmieci, telefon, mydełko, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka, torba higieniczna
  5. Usługi podstawowe i uzupełniające:
    • całodobowa recepcja
    • sprzedaż gorących napojów przez całą dobę
    • budzenie
    • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
    • całodobowa usługa bagażowa
    • całodobowe przechowywanie bagażu i rzeczy wartościowych gości
    • akceptacja kart płatniczych
    • udostępnianie prasy codziennej
    • udostępnianie kosmetyków i środków higieny
    • restauracja
    • aperitif-bar lub bar kawowy
    • podawanie śniadań
    • zespół odnowy biologicznej
    • zespół sal konferencyjnych, klubowych i szkoleniowych
    • pranie bielizny i ubrań gości
    • zmiana pościeli oraz ręczników codziennie lub na życzenie gości
    • codzienne sprzątanie na życzenie gości
    • jednolity ubiór poszczególnych służb hotelowych

Typy hoteli na świecie

  • W Niemczech:
    1. Hotel - obiekt oferujący zakwaterowanie w pokojach, urządzenia oraz pomieszczenia umożliwiające organizację różnego typu imprez i spotkań, powinien posiadać min. 20 pokoi, każdy pokój musi być wyposażony w łazienkę. Ponadto powinien posiadać recepcję, w której obsługuje się gości.
    2. Hotel garni - mały hotel, w którym oferowane są tylko śniadania.
    3. Hotel apartamentowy - oferuje mieszkania z zapleczem kuchennym umożliwiającym samodzielne przygotowywanie posiłków. Można jednak skorzystać z restauracji hotelowej.
    4. Kurhotel - oferuje zakwaterowanie, posiłki oraz usługi medyczno-terapeutyczne.
  • W Stanach Zjednoczonych:
    1. Hotele centralne - zlokalizowane w centrach miast. Oferują różny poziom usług - od luksusowych, po klasę ekonomiczną.
    2. Hotele kurortowe - w egzotycznych miejscach, przygotowane na przyjęcie rodzin. Oferują całą gamę usług, ale muszą też być nastawione na obsługę dzieci.
    3. Hotele przy portach lotniczych - duże, dysponujące obsługą full-service. Restauracje oraz room-service mają wydłużone godziny pracy.
    4. Hotele przy kasynach - oferują niskie ceny za nocleg, tanie posiłki i gamę gier rozrywkowych. Większość przychodów w tego typu hotelach jest uzyskiwane z opłat za gry hazardowe.
    5. Hotele oferujące długie pobyty - oferują kuchnię z pełnym wyposażeniem, bezpłatne śniadanie kontynentalne, wieczorny cocktail. Przeznaczone dla podróżnych spędzających długi czas w danym miejscu, np. biznesmenów. (Sala 2008, s. 23-27)

Największe koncerny i marki hotelowe na świecie

Koncern hotelowy to organizacja, która skupia min. dwa przedsiębiorstwa posiadające odrębną osobowość prawną, które działają w sektorze hotelarstwa. Główne korzyści z przynależności do koncernu hotelowego to możliwość obniżki kosztów poprzez ekonomię skali oraz możliwość tańszego zakupu od dostawców. Do największych koncernów hotelowych na świecie należą:

  • InterContinental Hotels Group
  • Wyndham Wordlwide
  • Marriott Int.
  • Hilton Corp.
  • Accor

Marka hotelowa odróżnia hotel od konkurencji za pomocą przynajmniej jednego czynnika. Większość znanych marek należy do największych koncernów hotelowych. Wśród największych marek hotelowych wyróżniamy:

  • Best Western
  • Holiday Inn
  • Marriott
  • Comfort
  • Hilton. (Sala 2008, s. 113-116, 128-130)

Bibliografia

Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.