Hipoteza: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 20: Linia 20:
Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby:
Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby:
* '''weryfikowanie''', czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe,
* '''weryfikowanie''', czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe,
* '''falsyfikowanie''', czyli próba udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5].
* '''falsyfikowanie''', czyli [[próba]] udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5].


Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o '''hipotezie statystycznej'''. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą '''testów statystycznych'''. Zwykle obok tzw. ''Hipotezy zerowej'', formułuje się tzw. ''hipotezę alternatywną'', którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej.
Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o '''hipotezie statystycznej'''. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą '''testów statystycznych'''. Zwykle obok tzw. ''Hipotezy zerowej'', formułuje się tzw. ''hipotezę alternatywną'', którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej.


W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących dane:
W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących [[dane]]:
* z pomiaru nominalnego,
* z pomiaru nominalnego,
* z pomiaru porządkowego,  
* z pomiaru porządkowego,  
Linia 31: Linia 31:


Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są:
Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są:
* funkcja '''odkrywcza''',
* [[funkcja]] '''odkrywcza''',
* funkcja '''wyjaśniająca''',
* funkcja '''wyjaśniająca''',
* funkcja '''prewidystyczna''',
* funkcja '''prewidystyczna''',
Linia 42: Linia 42:
* ''Prostota'' – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować
* ''Prostota'' – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować
* ''Adekwatność'' – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony [[problem badawczy]]
* ''Adekwatność'' – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony [[problem badawczy]]
* ''Konkretność'' – hipoteza nie powinna być zbyt ogólna
* ''Konkretność'' – hipoteza nie powinna być [[zbyt]] ogólna
* ''Oczywistość'' – hipoteza nie może być oczywista
* ''Oczywistość'' – hipoteza nie może być oczywista


Linia 56: Linia 56:
* poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona,
* poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona,
* wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej,
* wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej,
* uzupełnienie lub całkowita zmiana teorii.
* uzupełnienie lub całkowita [[zmiana]] teorii.
   
   
W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez:
W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez:
Linia 94: Linia 94:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Apanowicz J., (2002), ''Metodologia ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* Apanowicz J., (2002), ''[[Metodologia]] ogólna'', Wydawnictwo BERNARDINUM, Gdynia
* Głowik M., (2004), ''Kompetencje polskiego bankowca na przykładzie spółdzielczego banku ludowego w Kępnie'', Copyright by Marek Trelewicz, Warszawa
* Głowik M., (2004), ''[[Kompetencje]] polskiego bankowca na przykładzie spółdzielczego banku ludowego w Kępnie'', Copyright by Marek Trelewicz, Warszawa
* Jeszka A.M., (2013), ''[https://www.researchgate.net/profile/Anna_Jeszka2/publication/273594918_Research_problems_and_hypotheses_in_management_sciences/links/574d63ac08ae061b3302144e/Research-problems-and-hypotheses-in-management-sciences.pdf Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu]'', "Organizacja i kierowanie", nr 5(158)
* Jeszka A.M., (2013), ''[https://www.researchgate.net/profile/Anna_Jeszka2/publication/273594918_Research_problems_and_hypotheses_in_management_sciences/links/574d63ac08ae061b3302144e/Research-problems-and-hypotheses-in-management-sciences.pdf Problemy badawcze i hipotezy w naukach o zarządzaniu]'', "[[Organizacja]] i [[kierowanie]]", nr 5(158)
* Kaczmarczyk S., (2002), ''Badania marketingowe. Metody i techniki'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Kaczmarczyk S., (2002), ''[[Badania marketingowe]]. Metody i techniki'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Klepacki B., (2009), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/RNR_2009_T96_z2_s38.pdf Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych]'', "Roczniki nauk rolniczych", seria G, T. 96, z. 2
* Klepacki B., (2009), ''[http://www.wne.sggw.pl/czasopisma/pdf/RNR_2009_T96_z2_s38.pdf Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych]'', "Roczniki nauk rolniczych", seria G, T. 96, z. 2
* Krajewski M., (2010), ''[http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs/4i.%20METODOLOGIA%20NAUK.pdf O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego]''
* Krajewski M., (2010), ''[http://www.krajewskimiroslaw.pl/_media/docs/4i.%20METODOLOGIA%20NAUK.pdf O metodologii nauk i zasadach pisarstwa naukowego]''

Wersja z 23:02, 19 maj 2020

Hipoteza
Polecane artykuły


Hipoteza to przypuszczenie lub domysł naukowy tworzony w celu wyjaśnienia zdarzeń, faktu lub zbioru faktów. Jest stawiana w sytuacji, gdy pewne zjawiska wymagają sprawdzenia i uzasadnienia, dlatego też każda hipoteza musi być sprawdzona. Można powiedzieć, że hipoteza jest domysłem na temat rzeczywistości a jej sprawdzenie dokonuje się poprzez zestawienie stanu rzeczywistego z hipotetycznym. W naukach o zarządzaniu autentyczność hipotez jest sprawdzana poprzez zastosowanie badań empirycznych [A. M. Jeszka 2013, s.3].

Sprawdzanie hipotez może być ukierunkowane na dwa różne sposoby:

  • weryfikowanie, czyli sprawdzanie czy postawione teorie są prawdziwe,
  • falsyfikowanie, czyli próba udowodnienia nieprawdziwości tych teorii [B. Klepacki 2009, s. 5].

Jeżeli rozpatrywane przypuszczenie dotyczy mechanizmu losowego generującego obserwacje, mówimy o hipotezie statystycznej. Hipotezy statystyczne podlegają weryfikacji dokonywanej za pomocą testów statystycznych. Zwykle obok tzw. Hipotezy zerowej, formułuje się tzw. hipotezę alternatywną, którą należy przyjąć w przypadku, gdy test statystyczny nakaże nam odrzucenie hipotezy zerowej.

W badaniach marketingowych stosuje się podział testów weryfikujących, gdzie można mówić o 3 grupach testów weryfikujących dane:

  • z pomiaru nominalnego,
  • z pomiaru porządkowego,
  • z pomiaru interwałowego [S. Kaczmarczyk 2002, s. 289].

Wśród najczęściej przytaczanych funkcji hipotez są:

  • funkcja odkrywcza,
  • funkcja wyjaśniająca,
  • funkcja prewidystyczna,
  • funkcja praktyczna.

Pierwsze trzy funkcje (odkrywcza, wyjaśniająca i prewidystyczna) jest określa jako funkcja heurystyczna. Odgrywają one istotną rolę w postępie wiedzy naukowej, a także w przeprowadzaniu procesów poznania naukowego. Funkcja odkrywcza jest realizowana w trakcie przyłączenia nowej wiedzy do stanu, w którym aktualnie się znajduje. Natomiast funkcja praktyczna wynika z funkcji ogólnych hipotez. Jest ona fundamentalnym narzędziem służącym ustaleniu zakresu oraz środków działania wykorzystywanych do rozwiązywania problemów naukowych. Przejawia się również w operacjonalizowaniu problemu za pomocą wyznaczania warunków empirycznych i wskaźników jego rozstrzygnięcia [J. Apanowicz 2002, s. 49].


Cechy hipotez

  • Prostota – im bardziej zawiła hipoteza tym trudniej ją weryfikować
  • Adekwatność – hipoteza musi być adekwatną odpowiedzią na postawiony problem badawczy
  • Konkretność – hipoteza nie powinna być zbyt ogólna
  • Oczywistość – hipoteza nie może być oczywista

Formułowanie hipotez

Duża część metodologów mówi o konieczności formułowania hipotez w trakcie badań, dlatego też każde z nich powinno być przeprowadzane w trzech etapach:

  1. wykrycie i zdefiniowanie problemu badawczego,
  2. wyprowadzenie hipotezy,
  3. potwierdzenie lub obalenie prawdziwości hipotezy [M. Krajewski 2010, s. 21].

Sposób formułowania hipotez zależy od tego, co badacz chce wyjaśnić stawiając dane przypuszczenie. Jego celem może być:

  • rozstrzygnięcie przypuszczeń i założeń,
  • poznanie prawidłowości empirycznej, która nie była dotąd wyjaśniona,
  • wyjaśnienie nieprawidłowości, niezupełnie rozpoznanej w świetle wiedzy współczesnej,
  • uzupełnienie lub całkowita zmiana teorii.

W związku z tym można mówić o wyprowadzaniu hipotez:

  • drogą dedukcji, tzn. na podstawie istniejących teorii związanych z problemem badawczym,
  • indukcyjnie, biorąc pod uwagę analizy dotychczasowej praktyki gospodarczej [A. M. Jeszka 2013, s. 4].

Prawidłowo sformułowane hipotezy

  • powinny wskazywać na jakieś nieznane dotąd aspekty badanych faktów, procesów, zjawisk uwarunkowań itp.,
  • powinny być w takim stopniu ogólne aby obejmowały swym zakresem wszystkie fakty, procesy czy zjawiska, których dotyczą,
  • powinny być wolne od sprzeczności wewnętrznych, tzn. nie mogą zawierać zdań wzajemnie sprzecznych,
  • nie powinny zawierać sformułowań, które nie wymagają żadnego dowodu czy weryfikacji, ponieważ są stwierdzeniami oczywistymi bądź frazesami,
  • powinny być empirycznie sprawdzalne, czyli dające się zweryfikować tzn. potwierdzić lub odrzucić w toku badań,
  • nie powinny wykazywać sprzeczności w stosunku do uzasadnionych już twierdzeń [B. Klepacki 2009, s. 5].

Klasyfikacja hipotez

1) Ze względu na stopień ogólności hipotez możemy wyróżnić:

  • hipotezy proste – są tworzone na podstawie uogólnienia podstawowych obserwacji
  • hipotezy złożone – opierają się na założeniu mówiącym o istnieniu związków pomiędzy zdarzeniami, a także wielopłaszczyznowych łańcuchów przyczynowo - skutkowych [M. Głowik 2004, s. 62].

2) Ze względu na zdefiniowane tezy wyróżniamy:

  • hipotezy opisowe, przewidujące współzmienność lub współwystępowanie zjawisk poddanych badaniu,
  • hipotezy przyczynowo - skutkowe, odpowiadające na pytania dotyczące genezy tych zjawisk.

3) Biorąc pod uwagę treść pytań problemowych (tez) możemy wyodrębnić hipotezy:

  • nomologiczne,
  • diagnostyczno – deskryptywne,
  • prakseologiczne.

Wśród wymienionych wyżej typów hipotez najczęściej stosowanymi hipotezami są hipotezy nomologiczne. Dzielą się one na:

  • hipotezy dedukcyjno – nomologiczne,
  • hipotezy probabilistyczne,
  • hipotezy statystyczne [J. Apanowicz 2002, s. 49].



Bibliografia

Autor: Bogumiła Drygajło, Martyna Olszyńska