Gromadzenie informacji: Różnice pomiędzy wersjami

m (Infobox update)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Infobox
+
{{infobox4
|Concept={{PAGENAME}}
+
|list1=
|list1=<ul>
+
<ul>
<li>[[Zarządzanie]]
+
<li>[[Dystrybucja informacji]]</li>
</ul>
+
<li>[[System informacji menedżerskiej]]</li>
|list2=<ul>
+
<li>[[Funkcje informacji]]</li>
<li>[[Informacja]]
+
<li>[[System obiegu informacji]]</li>
<li>[[Dane]]
+
<li>[[Użytkownik informacji]]</li>
</ul>
+
<li>[[Odbiorca informacji]]</li>
|list3=<ul>
+
<li>[[Tablica ogłoszeń]]</li>
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]
+
<li>[[Luka informacyjna]]</li>
<li>[[Skuteczność]]
+
<li>[[Informacja]]</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
}}
 
}}
 +
 
W literaturze przedmiotu, jako '''informację''' najczęściej rozumie się każdą '''treść''' (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt.  
 
W literaturze przedmiotu, jako '''informację''' najczęściej rozumie się każdą '''treść''' (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt.  
 
Jedną z podstawowych cech informacji jest jej '''zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni'''. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010)
 
Jedną z podstawowych cech informacji jest jej '''zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni'''. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010)
 
'''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest, jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).
 
'''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest, jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).
 +
<google>t</google>
  
 
==Zastosowanie==
 
==Zastosowanie==
Linia 23: Linia 25:
  
 
Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej [[strategia|strategii]]. Każdy [[użytkownik]] systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie [[potrzeby]] mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.
 
Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej [[strategia|strategii]]. Każdy [[użytkownik]] systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie [[potrzeby]] mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.
 
 
  
 
==Efekty gromadzenia informacji==
 
==Efekty gromadzenia informacji==
Linia 51: Linia 51:
 
* Kruczek Z. & Walas B. (2010), ''Promocja i informacja w turystyce'' PROKSENIA, Kraków
 
* Kruczek Z. & Walas B. (2010), ''Promocja i informacja w turystyce'' PROKSENIA, Kraków
 
* Kwieciński M. (1999), ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
 
* Kwieciński M. (1999), ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
* Liese, F., & Vajda, I. (2006), ''[http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1705001/?reload=true On divergences and informations in statistics and information theory.]'' IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 Nr. 10, s. 4394-4412
+
* Liese, F., & Vajda, I. (2006), ''[http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1705001/?reload=true On divergences and informations in statistics and information theory.]'' IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 nr 10, s. 4394-4412
 
* Martyniak Z. (2000), ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
 
* Martyniak Z. (2000), ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
 
* Woźniak K. (2005), ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
 
* Woźniak K. (2005), ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków

Aktualna wersja na dzień 18:24, 8 sty 2019

Gromadzenie informacji
Polecane artykuły

W literaturze przedmiotu, jako informację najczęściej rozumie się każdą treść (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt. Jedną z podstawowych cech informacji jest jej zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010) Gromadzenie informacji, rozumiane jest, jako ciągły proces polegający na pozyskiwaniu adekwatnych informacji, określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).

Zastosowanie

Gromadzenie informacji powinno rozpoczynać się od wcześniejszego określenia potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie, w przeciwnym wypadku można spodziewać się zalewu masy danych. Skuteczność gromadzenia zasobów informacyjnych pozyskiwanych z różnych źródeł w znacznym stopniu wzrasta, gdy firma używa własnych sieci jako źródła informacji.

Przedsiębiorstwo gromadzi zarówno informacje wewnętrzne - przekazywane wewnątrz organizacji- jak i, a może przede wszystkim, informacje docierające z zewnętrznego otoczenia firmy.

Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej strategii. Każdy użytkownik systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie potrzeby mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.

Efekty gromadzenia informacji

Należy zwrócić uwagę, iż pozytywnych efektów gromadzenia informacji należy spodziewać się dopiero po długoczasowym procesie gromadzenia i przetwarzania informacji. Tylko taki proces może zapewnić rzetelne i prawdziwe dane, które są użyteczne dla przedsiębiorstwa. Funkcja gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:

  • katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
  • tworzeniu baz danych, poprzez odpowiednie i systematyczne grupowanie informacji w przedsiębiorstwie i tworzenie swego rodzaju wspólnego zasobu wiedzy, możliwej do wykorzystania przez każdego pracownika - użytkownika, który jej w danym momencie potrzebuje do prawidłowego wykonywania swych zadań i podejmowania decyzji.

Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:

  • komputerowych bazach danych – są to najczęściej dane cyfrowe przechowywane na dyskach twardych,
  • archiwach i katalogach,
  • serwerach internetowych,
  • bankach danych – uporządkowany i udostępniony w Internecie zbiór informacji,
  • na urządzeniach pamięci masowej,
  • na dyskach twardych komputerów,
  • na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
  • bibliotekach internetowych – inaczej zwanych cyfrowymi,
  • intranecie,
  • extranecie,
  • repozytoria dokumentów- system zarządzania dokumentami DMS.

Bibliografia

Autor: Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor