Gromadzenie informacji: Różnice pomiędzy wersjami

Linia 43: Linia 43:
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
* Borowiecki R. (2001), Kwieciński M., ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa
+
* Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa
 
* Kwieciński M. (1999), ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
 
* Kwieciński M. (1999), ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
 
* Martyniak Z. (2000), ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
 
* Martyniak Z. (2000), ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków

Wersja z 17:10, 26 mar 2018

Gromadzenie informacji
Pojęcie nadrzędne
Pojęcia związane
Metody i techniki

Gromadzenie informacji, rozumiane jest jako ciągły proces polegający na pozyskiwaniu adekwatnych informacji, określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).

Zastosowanie

Gromadzenie informacji powinno rozpoczynać się od wcześniejszego określenia potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie, w przeciwnym wypadku można spodziewać się zalewu masy danych. Skuteczność gromadzenia zasobów informacyjnych pozyskiwanych z różnych źródeł w znacznym stopniu wzrasta, gdy firma używa własnych sieci jako źródła informacji.

Przedsiębiorstwo gromadzi zarówno informacje wewnętrzne - przekazywane wewnątrz organizacji- jak i, a może przede wszystkim, informacje docierające z zewnętrznego otoczenia firmy.

Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej strategii. Każdy użytkownik systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie potrzeby mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.


Efekty gromadzenia informacji

Funkcja gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:

  • katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
  • tworzeniu baz danych, poprzez odpowiednie i systematyczne grupowanie informacji w przedsiębiorstwie i tworzenie swego rodzaju wspólnego zasobu wiedzy, możliwej do wykorzystania przez każdego pracownika - użytkownika, który jej w danym momencie potrzebuje do prawidłowego wykonywania swych zadań i podejmowania decyzji.

Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:

  • komputerowych bazach danych
  • archiwach i katalogach
  • serwerach internetowych
  • bankach danych
  • na urządzeniach pamięci masowej
  • na dyskach twardych komputerów
  • na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
  • bibliotekach internetowych
  • intranecie
  • extranecie
  • repozytoria dokumentów- system zarządzania dokumentami DMS

Bibliografia

  • Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości, Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa
  • Kwieciński M. (1999), Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
  • Martyniak Z. (2000), Zarządzanie informacją i komunikacja- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych, Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
  • Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków

Autor: Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor