Gospodarka przestrzenna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Gospodarka przestrzenna''' jest to proces przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi potrzeby społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego.  
'''[[Gospodarka]] przestrzenna''' jest to [[proces]] przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi [[potrzeby]] społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego.  
Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne
Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne
i świadome kształtowanie jej.  [Kielesińska A. 2012]
i świadome kształtowanie jej.  [Kielesińska A. 2012]


==Ład przestrzenny==
==Ład przestrzenny==
'''Ład przestrzenny''' to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń.  
'''Ład przestrzenny''' to taki [[rozwój]] społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń.  


==Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej==
==Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej==
'''Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej''' wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji:  
'''Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej''' wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji:  
* ''' Koordynacyjno – regulacyjna''' – administracja rządowa lub samorządowa, podejmuje decyzje przestrzenne dotyczące przeznaczenia i sposobu zagospodarowania gruntów, w oparciu o plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego, lub przy ich braku, w oparciu o przepisy ogólne.
* ''' Koordynacyjno – regulacyjna''' – [[administracja]] rządowa lub samorządowa, podejmuje decyzje przestrzenne dotyczące przeznaczenia i sposobu zagospodarowania gruntów, w oparciu o plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego, lub przy ich braku, w oparciu o przepisy ogólne.
* ''' Inwestycyjna''' – zarządzana przez podmioty gospodarcze, państwowe, samorządowe bądź prywatne, zgodnie z ich własnymi zadaniami i celami.
* ''' Inwestycyjna''' – zarządzana przez podmioty gospodarcze, państwowe, samorządowe bądź prywatne, zgodnie z ich własnymi zadaniami i celami.
* ''' Kontrolne''' – nadzór administracji rządowej (wojewódzkiej lub resortowej) z punktu widzenia zgodności z prawem [Kielesińska A. 2012]
* ''' Kontrolne''' – [[nadzór]] administracji rządowej (wojewódzkiej lub resortowej) z punktu widzenia zgodności z prawem [Kielesińska A. 2012]
<google>t</google>
<google>t</google>


Linia 32: Linia 32:
1. Miasta i regiony:
1. Miasta i regiony:
* Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne
* Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne
* Sektory-czyli klasyfikacja funkcji miast: Sektor 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: przemysł, budownictwo. Sektor 3: usługi. Sektor 4: usługi nowoczesne
* Sektory-czyli [[klasyfikacja]] funkcji miast: [[Sektor]] 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: [[przemysł]], budownictwo. Sektor 3: [[usługi]]. Sektor 4: usługi nowoczesne
* Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające.  
* Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające.  
* Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia).
* Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia).
* Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: gęstość zaludnienia), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie.
* Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: [[gęstość zaludnienia]]), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie.


2. Przepływy i sieci:
2. Przepływy i sieci:
* Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi.  
* Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi.  
* Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna komplementarność, nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr.  
* Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna [[komplementarność]], nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr.  
* Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - przewodzenie - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji.
* Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - [[przewodzenie]] - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji.


3. Przestrzeń:
3. Przestrzeń:
* Jest to dobro rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję.
* Jest to [[dobro]] rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję.
* Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego:
* Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego:
# Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję.  
# Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję.  
# Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi.  
# Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi.  
# Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw.  
# Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw.  
# Obowiązkowa jest międzypokoleniowa etyka przestrzenna.
# Obowiązkowa jest międzypokoleniowa [[etyka]] przestrzenna.


4. Problemy środowiskowe i ekologiczne:
4. Problemy środowiskowe i ekologiczne:
* Rozwój gospodarczy i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne.
* [[Rozwój gospodarczy]] i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne.
[Domański. R, 2005, str. 21-43]
[Domański. R, 2005, str. 21-43]


==Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego==
==Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego==
Wszelkie dokumenty związane z Gospodarką przestrzenną powstają w oparciu o Ustawy takie jak np.:
Wszelkie dokumenty związane z Gospodarką przestrzenną powstają w oparciu o Ustawy takie jak np.:
* Ustawa z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
* [[Ustawa]] z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
* Ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
* Ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
* Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym,
* Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym,
* Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. prawo budowlane.
* Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. [[prawo]] budowlane.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Brańka P., Hołuj A. (2013), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/757/582 ''Gospodarka przestrzenna Krakowa. Ocena stanu oraz dotychczasowych działań w zakresie planowania przestrzennego w świetle badań ankietowych''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr.913, str. 21-42
* Brańka P., Hołuj A. (2013), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/757/582 ''Gospodarka przestrzenna Krakowa. Ocena stanu oraz dotychczasowych działań w zakresie planowania przestrzennego w świetle badań ankietowych''], Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr.913, str. 21-42
* Domański R. (2005), ''Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne'' Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, str.21-43
* Domański R. (2005), ''Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne'' Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, str.21-43
* Kielesińska A. (2012), [http://zim.pcz.pl/znwz/files/ZN_ZARZADZANIE_nr_8.pdf#page=92 ''Aspekty i uwarunkowania prawne gospodarki przestrzennej''], Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej Zarządzanie nr.8, str.92-105
* Kielesińska A. (2012), [http://zim.pcz.pl/znwz/files/ZN_ZARZADZANIE_nr_8.pdf#page=92 ''Aspekty i uwarunkowania prawne gospodarki przestrzennej''], Zeszyty naukowe Politechniki Częstochowskiej [[Zarządzanie]] nr.8, str.92-105
* Kozłowski S. (red.) (2005), ''Vademecum gospodarki przestrzennej'', Instytut rozwoju miasta, Kraków, str. 15-32
* Kozłowski S. (red.) (2005), ''Vademecum gospodarki przestrzennej'', Instytut rozwoju miasta, Kraków, str. 15-32
* Musiał-Malagó M., Hołuj A. (2014), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/529/325 ''Znaczenie dokumentów planistycznych w zagospodarowaniu przestrzeni Krakowa''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 1 (925), str 105-126
* Musiał-Malagó M., Hołuj A. (2014), [https://zeszyty-naukowe.uek.krakow.pl/article/view/529/325 ''Znaczenie dokumentów planistycznych w zagospodarowaniu przestrzeni Krakowa''], Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 1 (925), str 105-126

Wersja z 22:23, 19 maj 2020

Gospodarka przestrzenna
Polecane artykuły

Gospodarka przestrzenna jest to proces przemiany i kształtowania się stanu faktycznego przestrzeni w stan pożądany, który zaspokoi potrzeby społeczeństwa, zgodnie z zachowaniem ładu przestrzennego. Głównym celem gospodarki przestrzennej jest ochrona wartości przestrzeni, oraz racjonalne i świadome kształtowanie jej. [Kielesińska A. 2012]

Ład przestrzenny

Ład przestrzenny to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym działania polityczne, gospodarcze i społeczne są zintegrowane w zgodzie ze środowiskiem i zachodzącymi w nim procesami przyrodniczymi. Ma to na celu zagwarantowanie fundamentalnych potrzeb społeczeństwa, zarówno współczesnego pokolenia jak i przyszłych pokoleń.

Rodzaje działalności Gospodarki Przestrzennej

Rodzaje działalności gospodarki przestrzennej wynikające z możliwości powstawania konfliktów spowodowanych potrzebą zwiększenia jednej z funkcji:

  • Koordynacyjno – regulacyjnaadministracja rządowa lub samorządowa, podejmuje decyzje przestrzenne dotyczące przeznaczenia i sposobu zagospodarowania gruntów, w oparciu o plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego, lub przy ich braku, w oparciu o przepisy ogólne.
  • Inwestycyjna – zarządzana przez podmioty gospodarcze, państwowe, samorządowe bądź prywatne, zgodnie z ich własnymi zadaniami i celami.
  • Kontrolnenadzór administracji rządowej (wojewódzkiej lub resortowej) z punktu widzenia zgodności z prawem [Kielesińska A. 2012]

Przedmioty badań Gospodarki Przestrzennej

Gospodarka przestrzenna skupia się nad badaniami takich przedmiotów jak:

1. Miasta i regiony:

  • Do funkcji miast należą funkcje: handlowe, przemysłowe, budowlane, transportowe, finansowe, kulturalne i administracyjne
  • Sektory-czyli klasyfikacja funkcji miast: Sektor 1: górnictwo, rolnictwo, rybołówstwo. Sektor 2: przemysł, budownictwo. Sektor 3: usługi. Sektor 4: usługi nowoczesne
  • Funkcje można podzielić również na egzogeniczne (bazowe): zewnętrzne, miastotwórcze, pełnione na rzecz innych obszarów, oraz na endogeniczne (niebazowe): wewnętrzne, uzupełniające.
  • Rozróżniamy regiony przyrodnicze (pod kątem: budowy geologicznej, ukształtowania powierzchni, wody i gleby, klimatu, szaty roślinnej i zwierzęcej) oraz społeczno-gospodarcze (badane pod kątem np.: regionalnego PKB, zatrudnienia, usług, potencjału naukowego, otoczenia).
  • Regiony można wyodrębnić na podstawie jednego kryterium (np: gęstość zaludnienia), wielu kryteriów (np: liczba ludności miejskiej i wartości produkcji przemysłowej), według zwartości struktury, która została określona przez współzależne dziedziny działalności ludzkiej na danym terenie.

2. Przepływy i sieci:

  • Między regionami i miastami zachodzą przepływy informacji, dóbr czy ludzi.
  • Przepływy dóbr są możliwe, wtedy gdy zachodzą trzy warunki: istnieje regionalna komplementarność, nie istnieją możliwości pośrednie, oraz musi istnieć transportowa możliwość przemieszczania tych dóbr.
  • Rodzaje przepływów: konwekcja - przenoszenie/ przemieszczanie się dóbr lub ludzi, kondukcja - przewodzenie - nie wymaga fizycznego przemieszczania się mas, oraz radiacja - promieniowanie - jako przepływ informacji.

3. Przestrzeń:

  • Jest to dobro rzadkie, ilości przestrzeni nie da się powiększyć przez produkcję.
  • Konsekwencje rzadkości dóbr ekonomicznych według Markowskiego:
  1. Przestrzeń nie może bez ograniczeń podlegać prawom rynku, ponieważ ilości nie można powiększyć przez produkcję.
  2. Przestrzeń to dobro użytkowe publiczne, więc powinna być użytkowana w zgodzie z wartościami społecznymi, estetycznymi czy też kulturalnymi.
  3. Aby zapewnić kulturalne użytkowanie przestrzeni muszą być ustanowione prawa i środki egzekwowania tych praw.
  4. Obowiązkowa jest międzypokoleniowa etyka przestrzenna.

4. Problemy środowiskowe i ekologiczne:

  • Rozwój gospodarczy i zmiany środowiskowe powinny być traktowane jako współzależne procesy ewolucyjne.

[Domański. R, 2005, str. 21-43]

Uwarunkowania prawne Planowania Przestrzennego

Wszelkie dokumenty związane z Gospodarką przestrzenną powstają w oparciu o Ustawy takie jak np.:

  • Ustawa z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
  • Ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
  • Ustawa z dn. 11 marca 2013 r. o samorządzie gminnym,
  • Ustawa z dn. 7 lipca 1994 r. prawo budowlane.

Bibliografia

Autor: Justyna Bielecka