Giełda pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Linia 26: Linia 26:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Gębarowski M.(2010)., ''Współczesne targi: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej'', Regan Press
* Gębarowski M.(2010)., ''Współczesne targi: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej'', Regan Press
* [''https://psz.praca.gov.pl/dla-bezrobotnych-i-poszukujacych-pracy/posrednictwo-pracy/gielda-pracy''], (2021), "Giełda pracy"
* Kukulak-Dolata I. (2008), [''http://www.ipiss.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/10/ps_1_2008_i_kukulak-dolata.pdf Współpraca między urzędami pracy a agencjami zatrudnienia w obsłudze rynku pracy''], "Polityka społeczna", nr 1
* [''https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/gielda-pracy-co-to-jest,korzysci-dla-pracodawcy-i-pracownika_pr-2395.html''], (2019), "Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika"
* [''https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040991001/U/D20041001Lj.pdf'' Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy] (2022), Dz. U. z 2022 r. poz. 690{{law}}
* Polczyk M. (2007), [''https://books.google.pl/books?id=f3FSAwAAQBAJ&pg=PA75&dq=targi+pracy&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwidptf01oLwAhXwhP0HHX7pAIgQ6AEwAnoECAMQAg#v=onepage&q=targi%20pracy&f=false Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?''], "Biblioteka Gazety Wyborczej", nr 2 
* [''https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000667/O/D20140667.pdf'' Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy] (2014), Dz.U. z 2014 r. poz. 667{{law}}
* [''https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040991001/U/D20041001Lj.pdf''] (2022), Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac
{{a|Oliwia Durek}}
{{a|Oliwia Durek}}
[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]
[[Kategoria:Przedsiębiorczość]]

Wersja z 20:27, 20 kwi 2022

Giełda pracy, to przedsięwzięcie, które organizowane jest przez przedsiębiorstwo, ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników [Polczyk M nr 2/2007, s. 75-77]. Najczęściej organizatorami giełd pracy są(Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika) :

  1. powiatowe urzędy pracy,
  2. agencje zatrudnienia,
  3. akademickie biura karier,
  4. różnorodne organizacje studenckie.

Giełdy pracy organizowane są najczęściej stacjonarnie. Popularne są również radiowe giełdy pracy, w których lokalne rozgłośnie radiowe udostępniają swój czas antenowy zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Z roku na rok wzrasta rola internetowych giełd pracy. Jest to niewątpliwie wygodna i potrzebna dla kandydatów opcja poszukiwania pracy (np. dla tych, którzy interesują się znalezieniem pracy w innej części Polski i jednocześnie nie są zmuszeni do wyjazdu w kontekście aktywnego udziału w organizowanej giełdzie pracy)(Giełda pracy). Podstawę prawną organizacji giełd pracy stanowią przede wszystkim:

  • Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy(Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U. z 2022 r. poz. 690)
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy(Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy, Dz.U. z 2014 r. poz. 667)

Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy

Wymienić należy liczne korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy. Są to m.in. [Gębarowski M 2010, s.22]:

  1. możliwość nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwami (organizacjami) operującymi zarówno na europejskim, jak i międzynarodowym rynku,
  2. możliwość porównania różnorodnych przedsiębiorstw (organizacji) przede wszystkim pod względem atrakcyjności oferowanej przez nich pracy,
  3. możliwość przeprowadzania osobistej rozmowy z potencjalnym pracodawcą (poznanie klimatu oraz kultury danej organizacji, szczegółów związanych z oferowaną pracą) – obserwowanie przedstawicieli przedsiębiorstw i tego w jakich słowach wypowiadają się oni o atmosferze pracy, ewentualnie wartościach określonej firmy, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować np. z zamieszczonego ogłoszenia w Internecie,
  4. możliwość złożenia osobistego aplikacji u wybranych przedstawicieli firm (organizacji),
  5. możliwość oceny, jak wyglądają aktualne, rynkowe realia – daje to sposobność odpowiedniej weryfikacji, czy np. obrany kierunek kariery zawodowej jest słuszny,
  6. możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej,
  7. możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców.

Korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem

Wymienić należy również korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem. Niewątpliwie, giełda pracy to szansa na zapełnienie ewentualnych wakatów. Na organizowanej giełdzie można wstępnie porozmawiać z potencjalnymi kandydatami, a wybranych zaprosić na następny etap rekrutacji. Stoisko zorganizowane na giełdzie pracy, to do dobra forma reklamy. Udział pracodawcy w giełdzie pracy umożliwia również budowanie wizerunku określonej firmy (organizacji) jako dobrego miejsca pracy (Giełda pracy). Podsumowując podkreślić należy, że rekrutacja oraz wdrażanie nowych osób do pracy to niewątpliwie proces kosztowny, bywa, że długotrwały. Dlatego też uczestnictwa w giełdach pracy i pozyskiwanie w ten sposób najlepszych kandydatów do pracy jest opłacalne.

Bibliografia

  • Gębarowski M.(2010)., Współczesne targi: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Regan Press

Autor: Oliwia Durek